اوقات فراغت بسيار مهم است.
خيلي از ماها آنقدر غرق كار مي شويم كه يادمان مي رود بدون اوقات فراغت نمي شود ادامه داد.

يازده ايده براي اوقات فراغت تا شادتر و سالم تر باشيد.

اين روزها با افزایش دوركاري ، ترسیم مرز دقیق بین کار و اوقات فراغت دشوارتر از همیشه شده است. کار کردن از خانه ممکن است به این معنی باشد که ما جداسازی فیزیکی فضاها را نداریم. و حتی زمانی که در دفتر کار می کنیم، بیرون رفتن به موقع یا فراموش کردن کار پس از رسیدن به خانه می تواند چالش برانگیز باشد.

فرهنگ شلوغی به ما می گوید که باید همیشه سازنده باشیم. ممکن است برای انجام کارها چنان تحت فشار باشیم که حتی مریض بودن می تواند باعث احساس گناه شود. به ما آموزش داده شده است که سریع و کارآمد کار کنیم. به طور مستمر نتایج حاصل کنیم.اغلب پیشرفت شخصی و از کار افتادگی خود را فداي كار كردن و نتيجه گرفتن مي كنيم.

اگر اغلب در برنامه روزانه خود غرق می شوید، اوقات فراغت ممکن است شبیه یک مفهوم خارجی باشد. این راهنما به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه اختصاص زمان برای خود می‌تواند شما را شادتر و رضایت‌بخش‌تر کند، اين مقاله همراه با پیشنهاداتی است برای کارهایی که باید در اوقات فراغت خود انجام دهید.

چرا اوقات فراغت مهم است؟

اوقات فراغت بخش مهمی از سلامت روان ما است. یافتن حداکثر دو ساعت وقت آزاد در روز می تواند به طور قابل توجهی استرس را کاهش دهد و بهزیستی عمومی شما را بهبود بخشد.

در ایالات متحده، میانگین روز کاری 8.5 ساعت است. اما کار بیش از حد و اتصال مداوم به ایمیل، چت های گروهی یا برنامه های گردش کار ممکن است باعث شود حتی زمانی که ساعت ندارید، درگیر کارها شوید. اگر بعد از پایان روز کاری به لیست کارهای خود فکر می کنید، ارتباطتان را با كارقطع نمی کنید.

استرس ناشی از زمان آزاد محدود به کار بیش از حد کمک می کند. و کار بیش از حد می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. گذراندن 55 ساعت كار  یا بیشتر در هفته می تواند خطر سکته مغزی یا بیماری قلبی، افسردگی و افزایش وزن ناسالم را افزایش دهد.

فراموش نکنید که مسئولیت های کاری تنها چیزهایی نیستند که وقت ما را اشغال می کنند. علاوه بر کار، باید کارهای خانه، روابط خود و قرارها یا قرارهای مختلف دیگر را مدیریت کنید. آن زمان صرف استراحت نمی شود – صرف انجام اشکال دیگر کار می شود.

اگر به درستی استراحت نکنیم، خطر افزایش استرس و کاهش بهره وری خود را داریم. رفتن به محل کار با استراحت خوب به این معنی است که محصولات با کیفیت بالاتری ارائه خواهیم کرد. این بدان معنی است که ما نیز از رضایت بیشتری در مورد عملکرد کاری خود لذت خواهیم برد.

مقاله مرتبط: چطوري شب زود به خواب برويم؟

مزایای مستقیم اوقات فراغت

اوقات فراغت برای احساس ارزشمندی ما نیز مهم است. وقتی از کارهایی که دوست داریم لذت می بریم، کارهایی که به تعهدات دیگری مانند آشپزی برای خانواده یا تکمیل یک پروژه کاری نیز مرتبط نیستند، به خود یادآوری می کنیم که خواسته ها، نیازها و علایق ما ارزشمند هستند.

ما می‌توانیم با خود واقعی‌مان ارتباط برقرار کنیم. تعادل بین کار و زندگی و رفاه ذهنی بهتری پیدا کنیم.

ایجاد یک روال که اجازه اوقات فراغت را بدهد ضروری است. در محل کار خود را محدود کنید، خود را با پروژه‌ها و مسئولیت‌ها بیش از حد درگير نکنید، و برنامه‌ای بسازید که همه انواع استراحت ها را در اولویت قرار دهد.

در اینجا برخی از مزایایی است که هنگام اولویت بندی اوقات فراغت از آنها لذت خواهید برد.

احساس بهتر داشتن نسبت به خود

نحوه گذراندن اوقات فراغت خود چیزهای زیادی در مورد شما می گوید. ممکن است عاشق یک ژانر جدید کتاب شوید یا يك سرگرمی ترسناک دوست داشته باشيد. این اوقات فراغت فرصتی است برای امتحان چیزهای جدید، خارج شدن از منطقه امن خود و کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه کسی هستید. بدون حواس‌پرتی ناشی از کار یا وظایف خانه، می‌توانید روی کاری که واقعاً می‌خواهید انجام دهید تمرکز کنید.

توسعه حرفه ای

وقتی شاد، سالم و پر انرژی باشید کارمند بهتری هستید. در حالی که توسعه حرفه ای اولویت اصلی در مورد اوقات فراغت نیست، این یک امتیاز عالی است. موفقیت شغلی شما احتمالاً افزایش می یابد زیرا کار را  با لذت بیشتری انجام خواهيد داد و کیفیت کار شما بالاتر خواهد بود.

تعیین حد و مرز را تمرین کنید

اولویت دادن به اوقات فراغت روزانه گاهی شامل تعیین حد و مرز با مدیران، همکاران و حتی عزیزان می شود. اما شما فقط زمانی کارگر، والدین، شریک زندگي و دوست بهتری هستید که از خود مراقبت کنید. تعیین مرزهای سخت کار و زندگی تمرینی عالی برای تعیین مرز در طول زندگی شماست.

اوقات فراغت يعني نيازها خواسته ها و علاقه مندي هاي ما ارزش دارد.
وقتي كار دلخواهمان را در اوقات فراغت انجام مي دهيم يعني در حال مراقبت از خودمان هستيم.

يازده روش برای گذراندن اوقات فراغت

در اینجا چند ایده برای کارهایی که در اوقات فراغت خود انجام دهید وجود دارد.

سلامتی و رشد شخصی

چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید در زمان آزاد خود در مورد خودتان یاد بگیرید. در اینجا چند راه برای کاهش سرعت، نگاه کردن به درون وجود دارد تا بتوانید واقعاً خواسته ها و نیازهای خود را درک کنید:

1.مديتيشن

تمرین مدیتیشن و تمرکز حواس ممکن است به شما کمک کند آرام شوید. زیرا ثابت شده است که استرس و اضطراب را کاهش می دهد. یک موقعیت راحت پیدا کنید، چه در حالت نشسته یا دراز کشیده، و روی تنفس خود تمرکز کنید. اگر مبتدی هستید، بسیاری از برنامه‌ها و پادکست‌ها مدیتیشن هدایت‌شده و درمان تمرکز حواس را ارائه می‌کنند.

2. کتاب بخوانید:

یک کتاب عالی ارزش بیشتری از سرگرمی دارد. کتاب خواندن منظم با کاهش افسردگی، بهبود همدلی و مهارت های اجتماعی و حتی افزایش طول عمر مرتبط است.

3. ورزش:

 فقط 30 دقیقه ورزش روزانه فواید استثنایی برای سلامتی دارد. گردش خون در مغز را افزایش می دهد و اندورفین های احساس خوبی را به شما پمپ می کند که می تواند به طور قابل توجهی خلق و خوی شما را بهبود بخشد. پیوستن به یک باشگاه محلی یا باشگاه دویدن یا استخدام یک مربی شخصی را در نظر بگیرید.

4. یک زبان جدید بیاموزید:

 فراگیری زبان انعطاف‌پذیری ذهنی را تقویت می‌کند و به طور بالقوه از زوال شناختی در آینده نزدیک جلوگیری می‌کند. همچنین اين كار سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز است و در حین پیشرفت، احساس رضایت‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

یک برنامه یادگیری زبان مانند Duolingo یا Rosetta Stone را امتحان کنید، یا یک قرار قهوه با کسی که مایل است به این زبان خارجی با شما چت کند ترتیب دهید.

هدف زندگي: از زندگي تان چه مي خواهيد؟

5. خاطره نويسي

همیشه ایده خوبی است که با افکار خود در تماس باشید و احساسات خود را دنبال کنید. خاطره نویسی یک راه فوق العاده برای آشکارسازی آرزوهاي واقعي است – افرادی که اهداف خود را یادداشت می کنند به احتمال زیاد به آنها دست می یابند. سعی کنید 15 دقیقه در روز را برای نوشتن افکار و اهداف خود در تلفن، رایانه یا نوت بوک خود اختصاص دهید.

6. تمیز کردن:

مرتب کردن خانه ممکن است یک وظیفه به نظر برسد، اما همچنین می تواند یک کار بی فکر و آرامش بخش باشد که باعث می شود در سایر بخش های زندگی خود احساس سازماندهی بیشتری داشته باشید. یک فضای نامرتب اغلب منجر به ذهنی نامرتب می شود. اگر تمیز کردن کل فضا به یکباره بسیار طاقت فرسا است، سعی کنید هر روز 10 دقیقه برای مرتب کردن یک اتاق صرف کنید.

خلاقیت

فعالیت های خلاقانه می تواند احساسات مثبت را بهبود بخشد، به درمان علائم افسردگی، کاهش استرس و کاهش اضطراب کمک کند. سرگرمی و بهره وری متقابل نیستند.

7. هنرها و صنایع دستی را امتحان کنید:

انجام پروژه های عملی و استفاده از تخیل مغز شما را تحریک می کند. به‌علاوه، مهارت‌های جدیدی را به کار می‌گیرید و دیدگاه خود را با هدایت احساسات خود به سمت خروجی گویاتر تنظیم می‌کنید. می‌توانید با یک دفترچه طراحی و مداد شروع کنید یا با یک کلاس سفالگری با چرخ چرخشی كه مستقیماً در آن هنر شیرجه بزنید.

8. یک دستور پخت جدید بیاموزید

آشپزی هرگز اتلاف وقت نیست. گویا و خوشمزه است و تعداد چیزهایی که می توانید یاد بگیرید هرگز تمام نمی شود. پیروی از یک دستور غذا همچنین به شما این امکان را می دهد که روی چیزی غیر مرتبط با کار تمرکز کنید و از یک پاداش نسبتاً فوری لذت ببرید.

سرگرمی

خاموش کردن مغز مؤثرترین عامل کاهش استرس نیست. اما گاهی اوقات دقیقاً همان چیزی است که پزشک دستور داده است. سرگرمی همچنین می‌تواند الهام‌بخش باشد، بهانه‌ای برای رهاسازی عواطف و خنده‌های خوب. در اینجا چند راه برای استراحت پس از یک روز طولانی وجود دارد:

9. تماشای یک فیلم:

مانند خواندن یک کتاب عالی یا گوش دادن به یک پادکست جذاب، فیلم ها راه بسیار خوبی برای خارج شدن از واقعیت و کسب بینش و همدلی در مورد زندگی دیگران هستند.

10. بازی های ویدیویی انجام دهید

انواع مختلفی از بازی های ویدیویی وجود دارد، از جمله داستان های ماجراجویی زیبا و پازل های چالش برانگیز. گذراندن چند ساعت درگیر و شرکت فعال در دنیایی متفاوت می تواند فوق العاده آرامش بخش باشد. همچنین می تواند مغز شما را درگیر و فعال نگه دارد و در عین حال تخیل شما را روشن کند.

11. از بازی با عزیزان لذت ببرید

حفظ روابط سالم و رضایت بخش با دوستان و خانواده تأثیر مثبتی بر سلامت روان شما دارد. افرادی که به طور معناداری با عزیزان خود ارتباط برقرار می کنند، چه از طریق بازی، غذا، یا شب های سینما، سطح استرس را بهتر مدیریت می کنند، شادتر هستند و احساس می کنند برای شروع عادات سالم تر تشویق می شوند.

سعی کنید یک شب بازی رومیزی ماهانه با اعضای خانواده خود ترتیب دهید یا یک بازی ویدیویی آنلاین با یک دوست دور خود انجام دهید.

نتيجه گيري

اگر به اولویت دادن به کار و سایر تعهدات بیش از هر چیز عادت دارید. ممکن است درک ارزش در اوقات فراغت دشوار باشد. یا شاید اهمیت آن را درک کرده اید اما مطمئن نیستید که کجا یا چگونه مرز بين كار و اوقات فراغت ایجاد کنید.

برای جلوگیری از احساس خستگی، روی اوقات فراغت زياد تمرکز نکنید. در عوض، از كارهاي کوچک شروع کنید. این  كارهاي كوچك ممکن است به معنای حذف اپليكيشن هاي مربوط به برنامه ريزي کار از تلفن  شما باشد يا مي توانيد دستور غذايي را امتحان كنيد که بیش از حد معمول طول می‌کشد. با گذشت زمان، متوجه تأثیرات وقت آزاد بر سلامت روحی و جسمی خود خواهید شد و برنامه ريزي براي اوقات فراغت  بيشتر آسان تر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

اشتراک بيش از حد و پرحرفي

چگونه از اشتراک گذاري زياد و برملا كردن اسرارمان خودداری کنیم

آیا می بینید که جزئیات صمیمی زندگی خود را با یک غریبه به اشتراک می …

چگونه شخصیت خود را بشناسيم

چگونه شخصیت خود را بشناسيم

یادگیری بیشتر در مورد شخصیت شما سرگرم کننده است، اما همچنین می تواند راهی واقعا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *