چگونه يك دروغگو را تشخيص دهيم
دروغگو بودن يا صادق بودن در يك رابطه موضوع بسيار مهمي است.

چگونه دروغگو را در رابطه بشناسيم؟

دانستن اینکه به شما دروغ می گویند می تواند آزاردهنده باشد، اما اگر حتی مطمئن نباشید که فردی مهم در زندگی شما دروغگو است یا خیر، تقریبا ناامید کننده تر است. آیا همه چیز در ذهن شماست، یا نشانه های ظریفی را دریافت می کنید که کسی دروغگو است و حقیقت را نمی گوید؟ در بیشتر موارد، اگر چیزی را درون خود احساس می کنید، نشانه آن است که مشکلی پیش آمده است و او دروغگو است. چه بخواهید بفهمید که شریک زندگیتان به شما خیانت می کند و دروغگو است، یا اینکه فقط می خواهید به رفتارهای نابهنجار شخص دیگری برسید، ما به شما كمك مي كنيم. ما شما را از طریق علائم رایجی که باید مراقب آنها باشید راهنمایی می کنیم تا بتوانید بفهمید که آیا یکی از نزدیکان شما ناصادق است یا خیر.

يك دروغگو را مي توانيد به صورت شهودي هم تشخيص دهيد.

1

به شهود خود اعتماد کنید.

شما افراد زندگی خود را بهتر از آنچه که ممکن است بشناسید، می شناسید. اگر شک دارید که به شما دروغ گفته می شود، احتمالاً درگیر چیزی هستید. مردم معمولاً در پذیرش فریب بسیار خوب هستند – به خصوص وقتی می دانند رفتار “عادی” در یک فرد چگونه به نظر می رسد. اگر فکر می‌کنید فردی مهم در زندگی شما دروغگو است، ارزش آن را دارد که آنچه را که در حال وقوع است بررسی کنید.

ممکن است شهود شما اشتباه باشد. ممکن است اتفاقی در زندگی کسی رخ دهد که باعث شود او رفتار نامنظم داشته باشد، یا ممکن است مخفیانه رفتار کند زیرا سعی دارد یک جشن تولد غافلگیرکننده برای شما برنامه ریزی کند. هنوز زود نتیجه نگیرید، اما بدانید که احساسات شما معتبر هستند و اگر فکر می کنید چیزی در حال وقوع است، احتمالاً همینطور است.

2

بررسی کنید که آیا داستان آنها تغییر می کند یا خیر.

اگر روایت آن‌ها به روش‌های جزئی تغییر کند، احتمالاً دروغ می‌گویند. برای یک دروغگو سخت است که تمام جزئیات دروغ های خود را پیگیری کند، و ممکن است در نهایت داستان خود را تغییر دهند یا جزئیات را با هم مخلوط کنند. اگر فکر می کنید که آنها در مورد یک رویداد خاص دروغ می گویند، روشی را که آنها به شما توضیح می دهند یا آنچه را که اتفاق افتاده است، پیگیری کنید. در صورتيكه داستان‌ها کاملاً درست ردیف نشده باشند یا جزئیات را اضافه یا حذف کنند، احتمالاً دروغ می‌گویند.

اگر کسی را در یک دروغ کوچک گرفتار کنید، نشانه آن است که با دروغ های بزرگ مشکلی ندارد. به آنها اجازه ندهید تغییرات در داستان خود را به عنوان “به یاد آوردن اشتباه” یا “اشتباه کردن” رد کنند.

به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما بگوید که دیشب قبل از بازگشت به خانه غذای مکزیکی می‌گرفت، اما بعداً گفت: «دیشب مستقیماً به خانه آمدم»، نشانه‌ای است که او دروغ‌هايش را يادش مي رود.

این به خصوص اگر بخواهند شما را متقاعد کنند که دیوانه هستيد یا آنچه را که آنها گفته‌اند اشتباه به خاطر می‌آورید بسیار شرم‌آور است. این به عنوان نشانه شناخته می شود، و اگر در یک رابطه عاشقانه با کسی هستید، یک پرچم قرمز مهم است.

3

به هرگونه اجتناب کلی توجه کنید.

مردم تمایل دارند از سناریوهایی که می دانند قرار است دروغ بگویند دوری کنند. اگر به نظر می رسد که آنها در مواجهه با یک مکالمه، صحبت کردن با شما در مورد چیز مهمی یا بحث در مورد کاری که انجام داده اند بی علاقه به نظر می رسند، این نشانه بزرگی است که ممکن است چیزی برای پنهان کردن داشته باشند. حقیقت گویان به ندرت در صحبت کردن درباره موضوعی مشکل دارند، اما اگر به نظر می رسد که هر زمان که قرار است صحبت کنید ناپدید می شوند، این نشانه بزرگی است که آنها دروغ می گویند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که باید به دنبال آن باشید تا یک دروغگو را در یک رابطه تشخیص دهید:

مکالمه را کنار گذاشت و گفت: «بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد».

به جای استفاده از جزئیات خاص، به طور کلی صحبت کنید.

تلاش برای تغییر موضوع

بازگرداندن مکالمه به شما

استفاده از تعداد زیادی ضمایر نامشخص (یعنی گفتن “آنها” به جای نام یک شخص).

تردید و مکث طولانی قبل از پاسخ دادن.

4

به مخفی كردن گوشی توجه کنید.

در روابط عاشقانه به نحوه برخورد آنها با گوشی خود توجه کنید. اگر هنگامی که شما در اطراف هستید، تلفن خود را طوری تنظیم می کنند که صفحه نمایش آن رو به بالا باشد، نشانه آن است که با دیدن اعلان هایی که ظاهر می شوند، احساس راحتی می کنند. با این حال، اگر آن را به سمت پایین صفحه نمایش قرار دهند، ممکن است سعی کنند چیزی را پنهان کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که آیا آنها هرگز تلفن خود را در حالت باز رها می کنند یا خیر. اگر آنها همیشه آن را به جیب می زنند – حتی اگر فقط به دستشویی می روند یا می خواهند یک میان وعده بخورند در حالی که شما دو نفر در حال تماشای فیلم هستید – ممکن است دروغ بگویند یا چیزی را پنهان کنند.

درخواست برای دیدن تلفن شریک زندگی همیشه یک بازی خطرناک است. از یک طرف، اگر آنها چیزی را پنهان نمی کنند و شما با مهربانی و دلسوزی به این سوال برخورد نکنید، ممکن است درخواست شما را به عنوان یک تجاوز جزئی یا تجاوز به حریم خصوصی تلقی کنند.

اگر هیچ مدرکی خارج از نحوه کار با تلفن آنها ندارید، تصور نکنید که آنها به شما خیانت می کنند.

5

آنها را با تغییر موضوع امتحان کنید.

در طول یک مکالمه سخت، سعی کنید موضوع را به چیزی خوش خیم تغییر دهید. اگر در مورد یک دروغ احتمالی بحث می کنید یا اولین قدم را برای ابراز ناصداقتی برداشته اید و آنها تسلیم نمی شوند، سعی کنید موضوع را تغییر دهید. در صورتيكه دروغ می‌گفتند، خیالشان راحت می‌شود که از موضوع خارج شوند و بلافاصله آرام می‌شوند. اگر آنها دروغ نمی گویند، احتمالاً می خواهند به صحبت در مورد موضوع بحث برانگیز ادامه دهند تا بی گناهی خود را ثابت کنند.

به عنوان مثال، اگر با نامزدتان به‌خاطر اینکه او با همسر سابقش معاشرت می‌کند درگیر مشاجره شدید، سعی کنید بگویید: «هی، اتفاقا، امشب چه بخوریم؟ می‌خواهید سفارش دهید؟» اگر بگویند: «چی؟ چه کسی در حال حاضر به آن اهمیت می دهد. من با اون زن رفت و آمد نداشتم!» آنها ممکن است حقیقت را بگویند.

اگر با دوستی صحبت می‌کنید که فکر می‌کنید در مورد دعوت نکردن شما به مهمانی دروغ می‌گوید، سعی کنید به‌طور تصادفی از او بپرسید که آیا هودی را در محل او جا گذاشته‌اید یا تکلیفی برای شیمی یا چیزی دارید. آنها به سؤال شما پایبند می‌مانند و در صورت ناصادق بودن از آنها می‌پرسند.

6

مراقب اتهامات متقابل باشید.

یک دروغگو سعی می کند سناریو را به شما برگرداند. اگر یک دروغگو فکر می‌کند که به دلیل فریبکاری از او خواسته می‌شود، ممکن است سعی کند ادعاهای متقابل را کنار بگذارد تا شتاب گفتگو را معکوس کند. اگر آنها شروع به تلاش کنند و شما را متهم کنند به هر کاری که مشکوک هستند که شما آنها را به انجام آن متهم می کنید، این یک پرچم قرمز بزرگ است که شما صادق نیستید.

برای مثال، اگر فکر می‌کنید همسرتان ممکن است پولی را از شما مخفی کند و از او بپرسید که آیا پول نقدی در یک حساب مخفی کنار گذاشته است، ممکن است بگوید: «من در مورد همه چیز روراست هستم. تو چطور؟ بیایید نگاهی به صورتحساب های بانکی شما بیندازیم! شرط می بندم چیزی را پنهان می کنی.»

این می تواند به شکل مطلق گرایی نیز باشد. اگر بگویید ناراحت هستید که فکر می کنید مادرتان تولد شما را فراموش کرده است و او ادعا می کند که فراموش کرده است، مادرتان ممکن است بگوید: «خب، سال گذشته روز مادر را فراموش کردی. در مورد آن چه؟»

7

لغزش های  سخن را به عنوان یک نشانه بالقوه در نظر بگیرید.

اکثر مردم به طور طبیعی وارد یک جریان گفتگو می شوند که در مورد تک تک چیزهایی که می گویند زیاد فکر نمی کنند. اگر با کسی که ناصادق است در ارتباط هستید، ممکن است در طول یک مکالمه طولانی‌تر حقیقت را بگویند. اگر آنها چندین اختلاط دارند یا مدام می گویند، “ببخشید، منظورم این است که…” ممکن است سعی کنند یکی از آنها را به سمت شما بکشانند.

برای مثال، اگر آنها بگویند: «…و بعد از مهمانی، من و میشل… منظورم من و سندی است. متأسفم، میشل آنجا نبودیم،» در واقع به احتمال زیاد میشل واقعاً آنجا بوده است.

8

یک سری سوالات بعدی بپرسید.

یک دروغگو ممکن است انبوهی از سوالات اضافی را تحمل نکند. اگر فکر می کنید کسی در میان دروغگویی است، کنجکاو شوید. در مورد داستانی که به شما می گویند، یک سری سؤال بپرسید. اگر آنها قاطی می كنند، اشتباه صحبت می کنند، نمی توانند به یک سوال پاسخ دهند، یا شروع به لکنت زبان و لجبازی می کنند، ممکن است فعالانه سعی کنند به شما دروغ بگویند.

می‌خواهید بفهمید نامزدتان شب گذشته به مهمانی رفته است یا خیر، می‌توانید بپرسید: «با کی بودی؟» “کجا رفتی؟” “ساعت چند به خانه رسیدی؟” و “چقدر پول خرج کردی؟”

اگر فکر می‌کنید شوهرتان ممکن است در مورد شام دیشب ناصادق باشد، ممکن است بپرسید: «چه سفارشی دادی؟» “کجا خوردی؟” یا “دیشب کسی را دیدی؟”

سعی کنید یک سوال را چندین بار بپرسید. فقط برو، “اوه، قبلاً یادم رفته بود، گفتی با کی بودی؟” اگر آنها پاسخ‌های کمی متفاوت به شما بدهند، احتمالاً به شما می‌گویند.

9

ببینید صدایشان را بلند می کنند یا غوغا می کنند.

اینکه یک نفر چگونه صحبت می کند به همان اندازه مهم است که چه می گوید. یک دروغگو ممکن است بی صداقتی خود را با زیاده روی کردن یا صحبت کردن بر سر شما جبران کند. اغلب، آنها صدای خود را کمی به عنوان یک مکانیسم دفاعی نیز بالا می برند. شما می دانید که این شخص به طور معمول چگونه صحبت می کند، بنابراین هر گونه تغییر عجیب و غریب در الگوهای گفتار و میزان صدای او را یادداشت کنید. این تغییرات در گفتار آن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که آنها کمتر از حقیقت صادق هستند.

حتی ممکن است عبارات یا کلمات خاصی را بارها و بارها تکرار کنند. اگر همسرتان مدام می گوید: «من خیانت نکردم! من تقلب نکردم!» یا مادرت مدام می گوید: «من کاملاً از تصمیم شما حمایت می کنم. من چیزی جز حمایت از تصمیم شما ندارم، این نشانه ای است که آنها دروغ می گویند.

حتی ممکن است از انقباضات بیش از حد معمول استفاده کنند. به عنوان مثال، به جای گفتن «من این کار را نکردم»، احتمالاً می گویند: «من… این… کار… را نکردم». گفتن یک دروغ می تواند سخت باشد، و انقباضات نشانه ای است که آنها با عجله از آن عبور می کنند زیرا ناراحت کننده هستند.

10

چشمانشان را دنبال کن

دروغگوها اگر دروغ بگویند، اغلب به دور نگاه می کنند. اگر شریک زندگی شما معمولاً عادت دارد هنگام صحبت با شما تماس چشمی برقرار کند، اما ناگهان شروع به جابجایی چشمان خود می کند یا به دور نگاه می کند، ممکن است نشانه بی صداقتی باشد. وقتی عمداً دروغ می‌گویید، نگاه کردن به کسی سخت است، بنابراین ممکن است یک دروغگو در حین صحبت کردن، بین برقراری ارتباط چشمی و نگاه کردن به پایین یا دور از شما در حین صحبت کردن، جایگزین شود.

بسیاری از نشانه های سنتی دروغ گفتن (نگاه به دور، ایستادن در حالت دفاعی، بی قراری و غیره) همیشه دقیق نیستند. تحقیقات در چندین سال گذشته نشان می دهد که این علائم جهانی نیستند، بنابراین فقط این را در نظر داشته باشید.

گاهی اوقات، زمانی که مردم به سختی فکر می کنند یا سعی می کنند به نحوه بیان چیزی فکر کنند، به دوردست نگاه می کنند. اگر وقتی از آنها سؤالی می‌پرسید، نگاهشان را از خود دور می‌کنند، اما دوباره به برقراری تماس چشمی عادی بازمی‌گردند، احتمالاً فقط به آنچه شما گفتید فکر می‌کردند.

اگر آنها یک دروغگوی بیمارگونه هستند، ممکن است بدون پلک زدن یا نگاه کردن به شما مستقیماً به شما خیره شوند. تماس چشمی طولانی و ناراحت کننده ممکن است نشان دهنده این باشد که آنها دروغ می گویند.

11

مراقب یک موضع دفاعی باشید.

یک دروغگو ممکن است با زبان بدن خود سفت و سخت شود. اگر شریک زندگی شما دروغ می گوید، احتمالاً در مورد آن احساس ناراحتی می کند. این می‌تواند باعث شود که دست‌هایشان را روی هم بگذارند تا سینه‌شان را بپوشانند یا گردن خود را نگه دارند. آنها همچنین ممکن است بدن خود را به سمت رو به رو از شما زاویه دهند، یا پاهای خود را طوری روی هم بزنند که انگار واقعاً نیاز به ادرار کردن دارند. برخی از افراد حتی پاهای خود را تکان می دهند یا زانوی خود را بالا و پایین می پرند. به نحوه نشستن یا ایستادن آنها دقت کنید تا ببینید ممکن است دروغ بگویند.

اگر آنها از نظر فیزیکی از شما دور شوند (یعنی کمی عقب نشینی کنند، یا سعی کنند از آنجا دور شوند) در حالی که شما در وسط صحبت با آنها هستید، این نشانه بزرگ دیگری است که آنها راستگو نیستند.

12

به هر بی قراری توجه کنید

اگر کسی دروغ می گوید، توجه کنید که با دستانش چه می کند. وقتی با کسی مکالمه معمولی دارید، احتمالاً جای راحتی برای دستان خود پیدا می کنید و آنها را در آنجا رها می کنید. یک دروغگو شست خود را تکان می دهد، شیئی را برای بازی با آن برمی دارد یا شروع به لمس گوش، بینی و دهان خود می کند. اگر متوجه شدید که به نظر نمی‌رسد دست‌هایشان را ثابت نگه دارند، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که آنها ناصادق هستند.

آنها همچنین ممکن است خیلی به شما اشاره کنند، به خصوص اگر با متهم کردن شما به انجام کاری سعی در برگرداندن شما داشته باشند.

آنها همچنین ممکن است تماس چشمی زیادی برقرار کنند، بینی خود را خاراندن کنند، گردن خود را بمالند، یا سعی کنند وقتی احساس ناراحتی می کنند پلک نزنند.

13

بفهمید چرا ممکن است کسی دروغ بگوید.

اغلب، دروغ گفتن آسانتر از گفتن حقیقت است. مردم اغلب خود را متقاعد می کنند که گفتن یک دروغ کوچک اشکالی ندارد. مشکل این است که این عادت می شود. یک دروغ کوچک باعث ایجاد یک دروغ دیگر می شود و سپس شما باید دروغ های دیگری بگویید تا اولین سری از دروغ هایی را که گفته اید پوشش دهید. در پایان، ممکن است ده ها دروغ بگویید. حتی ممکن است بعضی اوقات عمدی نباشد. مهم است که بدانید کسی در زندگی شما ممکن است این کار را انجام ندهد تا احساسات شما را جریحه دار کند، و این همیشه نشانه آن نیست که او به شما اهمیت نمی دهد.

گاهی اوقات، مردم تمایل دارند که از دیدن یک دروغ با خود صحبت کنند، زیرا راحت تر وانمود می کنند که مشکل وجود ندارد. در صورت امکان، سعی کنید از احساسات خود در مورد یک موقعیت یک گام به عقب بردارید و از منظری عینی تر به رفتار افراد نگاه کنید.

14

رها کردن دروغ های سفید را در نظر بگیرید.

اگر بتوانید آنها را بپذیرید، لزوماً برخی از دروغ ها مشکل ساز نیستند. هر از گاهی همه یک دروغ سفید کوچک می گویند. دروغ سفید به دروغی بی ضرر اشاره دارد که معمولاً برای در امان ماندن از احساسات دیگران گفته می شود. اگر کسی در زندگی شما گهگاه دروغی جزئی می گوید تا از احساسات شما در امان بماند، ممکن است ارزش صرف انرژی برای آن را نداشته باشد. به نوعی، دروغ های سفید نشانه این است که کسی به شما اهمیت می دهد، زیرا برای تشخیص اینکه چیزی ممکن است شما را ناراحت کند، نیاز به همدلی و تلاش برای ایجاد احساس بهتر در شما دارد.

مثال کلاسیک این است: “آیا این لباس من را چاق نشان می دهد؟” حقیقت ممکن است به احساسات کسی صدمه بزند، و به طور معمول هیچ فایده ای حاصل نمی شود اگر به کسی بگویید لباسی که او برایش هیجان زده است، خوشایند نیست.

اگر کسی به شما دروغ های بزرگی می گوید، یا به دلیلی غیر از این که احساسات شما را در امان نگه دارد، به شما دروغ می گوید، قطعاً ارزش دارد که به آن رسیدگی کنید.

15

اگر مطمئن هستید که دروغ می گویند با آنها مقابله کنید.

اگر شواهدی دال بر عدم صداقت دارید، آن‌ها را صدا بزنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که صریح باشید، شواهد خود را ارائه دهید و آن را آرام و منطقی نگه دارید. اگر می‌خواهید در مورد آن صحبت کنند، طوری رفتار نکنید که عصبانی هستید (حتی اگر عصبانی هستید). در شرايطي كه آنها آن را اعتراف کردند، می توانید از آنجا به جلو حركت کنید. اگر این کار را نکردند، می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید از رابطه دور شوید یا دوباره ارزیابی کنید که آیا درست خوانده‌اید یا نه.

ممکن است با گفتن این جمله، با شریک زندگی خود روبرو شوید: «ببین، من عصبانی نیستم، اما باید حقیقت را بدانم. تو سه داستان متفاوت در مورد اتفاق دیشب به من گفته‌ای، و دست از بی قراری و نگاه کردن بر نمی‌داری. چه خبر است؟»

می‌توانید با یک دوست نادرست با گفتن این جمله روبرو شوید: «می‌دانم که گفتی نمی‌توانی به مهمانی من بیای چون مریض بودی، اما از من دوری می‌کردی و گفتی که آن شب بیرون رفتی. چرا حاضر نشدی؟»

می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: “هی، یادم می‌آید که این را به من گفتی، و من متوجه شدم که این درست نیست. دلیل اینکه این را به من گفتی در حالی که آشکارا درست نیست، چه بود؟”

مقاله مرتبط: چگونه از اشتراک گذاري زياد و برملا كردن اسرارمان خودداری کنیم

اگر دروغ آنقدر مهم نیست، اگر نمی خواهید مجبور نیستید آنها را صدا بزنید. فقط این اطلاعات را در پشت ذهن خود نگه دارید. اگر آنها مایلند در مورد چیزی بی اهمیت به شما دروغ بگویند، احتمالاً مایلند در مورد چیزهای بزرگ نیز به شما دروغ بگویند.

مطلب پیشنهادی

رفتار بد دخترانه

رفتار هاي بدي كه يك دختر انجام مي دهد و چطور از انجام آنها دست برداريم.

آیا تا به حال با دختری به یک قرار شام رفته اید و او با …

چطور عاشق بهتري باشيم

چگونه عاشق بهتری شویم

چه در رختخواب باشد چه بیرون، یک ازدواج جدید یا یک ازدواج قدیمی، همه می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *