بخشيدن همسر به ما اين امكان را مي دهد كه به آرامش برسيم.
بخشيدن همسر چهار نوع متفاوت دارد. هر كدام از انواع بخشش را كه انتخاب كنيد. رفتار متفاوتي در پيش خواهيد گرفت

انواع مدل هاي بخشش همسر

به طور کلی، آسیب رساندن به یکدیگر در زندگی و روابط اجتناب‌ناپذیر است اما یادگیری انواع بخشش و زمان بخشیدن می‌تواند به ما کمک کند تا ادامه دهیم.

از خیانت دوست صمیمی‌تان تا رابطه‌ی خارج از ازدواج همسرتان، آسیب‌دیدگی محدودیتی ندارد و انواع مختلفی دارد.

یکی از همکاران در محل کار به شما توهین می کند.

بهترین دوست شما در یک موقعیت وخیم از کمک به شما امتناع می ورزد.

همسرتان با شما بدرفتاری می کند.

رئیس شما از تشخیص سخت کوشی شما امتناع می ورزد.

کسی که به او اعتماد دارید زمانی به شما صدمه می زند که انتظارش را ندارید.

موارد فوق و بسیاری از  موارد مشابه ديگر سناریوهایی هستند که در آن شما رابطه خود را با مردم زیر سوال می برید.

هنگامی که روابط به طور ناگهانی قطع می شود، می تواند بسيار آزار دهنده باشد. در بسیاری از موارد، اولین غریزه شما این است که به طور متقابل به آسیب، رنجش، نفرت یا خشم واکنش نشان دهید. این موضوع طبیعی است.

با این وجود، بخشش می تواند به ما کمک کند تا لحظات روشن را ببینیم. به برخی از ما، در مورد قدرت بخشش و اینکه چگونه می تواند به ما کمک کند خشم خود را نسبت به ديگران مدیریت کنیم و برای خود آرامش ایجاد کنیم، آموزش دیدیم.

چه مقصران را ببخشید و چه آنها را آزار دهید. رابطه را به طور کامل قطع کنید یا رابطه را از نو بسازید. چه بسته به سن، تجربه و سابقه خود، سال ها کینه داشته باشید.درک کنید که همه ما با دردهای عاطفی متفاوت برخورد می کنیم.

چرا بخشش مهم است؟

برای کمک به درک قدرت بخشش در یک رابطه، این مقاله به انواع بخشش یا سطوح بخشش، اهمیت بخشش و راه‌های بخشش می‌پردازد.

همچنین انواع روانشناسی بخشش، اهمیت بخشش و اینکه چرا باید ببخشید و یک رابطه را ادامه دهید را خواهید آموخت. با این اوصاف، بخشش چیست؟

بخشش در یک رابطه چیست؟

وقتی این سوال مطرح می شود که “بخشش چیست؟” مردم معمولاً فکر می کنند بخشش به این معنی است که فراموش كنيد که طرف مقابل با شما چه كرده است. در رابطه، بخشش معنای دیگری پیدا می کند.

بخشش یعنی از بین بردن تمام خشم فروخورده ای که نسبت به کسی و موقعیتی دارید. بخشش تا حدی یعنی رها کردن، اما رها کردن از چه چیزی؟ چه چیزی را آزاد می کنید؟

در یک رابطه معمولی، بخشش به معنای آسیب پذیری است. علیرغم آسیب دیدگی، شما تبدیل به فرد بزرگتری می شوید که می تواند احساسات، افکار و اعمال خود را نسبت به شریک زندگی خود تغییر دهد، وقتی او شما را آزار می دهد. به یاد داشته باشید، اکثر مردم اغلب با خشم، گوشه گیری یا عصبانیت پاسخ می دهند.

مقاله مرتبط:  آيا آدم هايي كه از ما سو استفاده كردند را ببخشيم؟

از سوی دیگر، قدرت بخشش و زمانی که به خوبی اجرا شود، باعث می شود کمتر نسبت به فرد و موقعیت بدبین شوید. به جای اینکه شریک زندگی خود را به عنوان آن انسان ناخوشایند ببینید، می پذیرید که آنها انسان هایی مستعد اشتباه هستند و شروع به تفکر مثبت در مورد آنها می کنید.

در همین حال، بخشش ناگهان پس از یک مشاجره، دعوا یا یک کشف خردکننده فوران نمی کند. نیاز به بررسی و تفکر دقیق دارد. این شامل تجزیه و تحلیل کل رویداد است و گفتگوی یک به یک با شریک زندگی خود برای درک دلایل آنها نياز است.

انواع بخشيدن مي تواند شما را به آرامش برساند و روح شما را از بار كينه نجات دهد.
نگه داشتن كينه باعث درگيري فكري ما مي شود چون باعث مي شود دائم به آن موضوع فكر كنيد.

بخشش در يك رابطه

بخشش در یک رابطه راهی سالم برای کاهش آسیب عاطفی در شما و کمک به شریک زندگیتان است. نگه داشتن کینه فقط باعث درد بیشتر ما می شود زیرا اغلب به آن حادثه فکر می کنیم.

همچنین، كينه ممکن است افكارشما را در انجام مؤثر فعالیت های روزمره تان خراب کند. این درد مضاعف است زیرا شما آسیب می بینید و اجازه می دهید آسيب روی امور شما تأثیر بگذارد.

در همین حال، بخشش به این معنا نیست که شما آنچه را که شریک زندگی خود یا فرد دیگری انجام می دهد را فراموش کنید، به همین دلیل است که ما انواع مختلف بخشش را داریم. این ما را به نقطه بعدی هدایت می کند – آیا بخشش همان فراموشی است؟

آیا گذشت و فراموشی یکی هستند؟

پاسخ نه است! بخشش با فراموشی یکسان نیست.

بخشش ممکن است به معنای رها کردن خشم، رنجش و کینه شما نسبت به یک شخص باشد، اما به این معنا نیست که عمل مجرم ناگهان از حافظه شما محو خواهد شد. البته به جز این که یک مشکل عصبی وجود دارد که به سختی می توانید فراموش کنید که کسی به شما صدمه بزند.

درد همراه با آسیب عاطفی و خیانت به اعتماد است. این شامل دگرگونی ناگهانی فردی است که قبلاً می‌شناختید. فراموش کردن آزاری که کسی به خصوص شریک زندگی تان به شما وارد می کند آسان نیست. پس چگونه می توانید فراموش کنید که آنها با شما چه كرده اند؟

بخشیدن شریک زندگی خود به این معنا نیست که درد، ناامیدی و شرمندگی را که برای شما ایجاد می کند فراموش کنید. این فقط به این معنی است که شما از نظر عاطفی به اندازه کافی بالغ هستید تا امكاني براي تعمیر رابطه ایجاد کنید و خود و شریک زندگی خود را بیشتر درک کنید.

چرا بخشش در یک رابطه مهم است؟

باز هم، نمی توان بر اهمیت بخشش بیش از حد تأکید کرد. قدرت بخشش بسیار قوی است و می تواند هم شما و هم شریک زندگیتان را متحول کند. بخشش در رابطه شما ضروری است تا بتوانید شاد باشید.

بخشش و شادی دست به دست هم می دهند. آخرین باری را که کسی به شما صدمه زد و شما با عصبانیت یا ایجاد فاصله پاسخ دادید را به خاطر بیاورید. احتمال زیادی وجود دارد که روزتان را خراب کرده است. حتی ممکن است فعالیت های دیگر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

تحقیقات نشان می دهد که بخشش با رهایی از استرس و درد به سلامت جسمی و روانی کمک می کند.

اگر تصمیم بگیرید که آن شخص را ببخشید، چه اتفاقی می افتد؟ خیالتان راحت مي شود و آزاد مي شويد. داشتن یک گفتگوی صادقانه به تنهایی برای رهایی شما کافی است. وقتی رابطه ای را نادیده می گیرید و رها می کنید، آرامش درونی مطلق دارید که به نفع شریک زندگی تان است.

شش مرحله بخشش در یک رابطه

گفتن “من تو را می بخشم” کافی نیست. البته، هر کسی می تواند این را بگوید، اما قدرت واقعی بخشش تنها زمانی قابل استفاده است که تمام مراحل بخشش را طی کنید. در پاراگراف های زیر با مراحل بخشش آشنا شوید:

1. تصدیق کنید

این بدان معنی است که آسیب و درد را همانطور که هستند تشخیص دهید. چه کسی، چرا و تا کی به شما آسیب رساند؟ تنها زمانی که جزئیات چیزی که نیاز به بخشش دارد را بدانید، می توانید به فکر رفتن به مراحل بعدی باشید.

روانشناس تربیتی دکتر رابرت دی. انرایت، در کتاب خود “بخشش یک انتخاب است”، در مورد نیاز به مقابله با عمق خشم برای بخشیدن کامل صحبت می کند. بدون این بخشش، شما نمی توانید با موفقیت پیش بروید.

2. احساس خود را در نظر بگیرید

حال آسیب یا درد را ارزیابی کنید. چه احساسی دارید؟ به این شخص، رابطه خود با او و اعمال او فکر کنید. این مرحله قبل از بخشش و ادامه رابطه ضروری است.

مقاله مرتبط: چگونه ترحم نسبت به خود را متوقف كنيم

3. قبول کنید

درک کنید که خشم یا عصبانیت شما فقط باعث درد بیشتر شما نسبت به شخص مقابل می شود. این همان جایی است که شما تصمیم می گیرید که آیا می خواهید ببخشید و در یک رابطه ادامه دهید یا نه.

4. تصمیم بگیرید

در این مرحله شما تعیین می کنید که ببخشید یا نه. تنها پس از این مرحله است که می توانید انواع بخشش را درک کنید.

5.  بازسازي

در این مرحله باید رابطه خود را با شریک زندگی خود بازسازی کنید. این به معنای یادگیری مجدد در مورد آن شخص و حذف هر آنچه در مورد آن شخص می دانید از ذهنتان است.

6. ببخشید

اکنون باید خشم، کینه و نفرت را کنار بگذارید. در حالی که اعمال شریک زندگی خود را فراموش نمی کنید. دیگر او را به عنوان دشمن نمی بینید. بلکه به عنوان فردی که مرتکب اشتباه شده به او نگاه مي كنيد. بخشش در یک رابطه تنها پس از علامت زدن تمام مراحل دیگر قابل دسترسی است.

انواع بخشش در یک رابطه

بخشش یعنی رها کردن، اما انواع مختلفی دارد. بخشی که انتخاب می کنید به رابطه شما با آن شخص، میزان آسیبی که به شما وارد می کند و بلوغ عاطفی شما بستگی دارد. این انواع مختلف بخشش در چهار سطح است. در ادامه مطلب بیشتر بدانید:

1. بخشش بی قید و شرط

وقتی شما بدون قید و شرط بخشش می کنید. بر اساس آنچه دیگران انجام داده اند یا گفته اند، عمل نمی کنید و فکر نمی کنید. در حالی که نمی‌توانید به‌طور خودکار کاری را که آن‌ها انجام داده‌اند فراموش کنید، اقدامات بعدی شما پس از اینکه به شما آسیب رساندند، براساس اعمال آن‌ها پایه‌گذاری نمی‌شوند. شما هیچ شرطی را برای بخشش در رابطه قائل نیستید.

هنگام بازسازی رابطه، بر ایجاد رابطه بهتر با فرد بدون اشاره به عیوب او تمرکز می کنید.

در بخشش بی قید و شرط، به فرد فرصتی دوباره می دهید تا خود را به عنوان فردی وفادار ثابت کند. حالا این به خود شخص بستگی دارد که ثابت کند شما اشتباه می کنید یا نه.

بخشش بی قید و شرط وسیله ای برای ترمیم یک رابطه شکسته و بازسازی آن است. اگرچه بخشش بدون هیچ شرطی می تواند دشوار باشد، اما بهترین تسکین برای افراد است.

2. بخشش مشروط

وقتی صحبت از بخشش در یک رابطه می شود، بخشش مشروط برعکس بخشش بدون قید و شرط است. به زبان ساده: شما آن شخص را می بخشید، اما دائماً مراقب خود هستید و اطمینان می دهید که مراقبت خود را از دست ندهید تا در آینده در وضعیت مشابهی قرار نگیرید.

در بخشش مشروط، در حالی که شما آنها را فردی شایسته تغییر و فرصت دوم می بینید، در آینده مراقب اعمال آنها نسبت به خود هستید. این راهی برای محافظت از خود در آینده است.

بخشش مشروط معمولاً در صورت خیانت از طرف شریک زندگی شما اتفاق می افتد. شما همچنین می توانید اين بخشش را قرار دادن آنها در شرایط آزمایشی بنامید. اين كار به شما امكان برای پایان دادن به رابطه یا بخشش و ادامه رابطه را می دهد.

3. بخشش طرد کننده

در میان انواع بخشش، بخشش طرد كننده پایین‌ترین شکل بخشش است. شما هیچ کینه یا کینه ای نسبت به آن شخص ندارید، اما تمایلی به بازسازی رابطه ندارید. شما او را نادیده می گیرید و به طور مثبت به زندگی خود ادامه می دهید، اما به رابطه با او ادامه نمی دهید.

بخشش طرد كننده  به شما این امکان را می دهد که صمیمیت قبلی خود را با طرف مقابل کاهش دهید. اين نوع بخشش ممکن است به معنای قطع رابطه با شریک زندگی خود یا ترک شغلی باشد که در آن یک رئیس مشکل ساز وجود دارد. در بخشش طردکننده ، هیچ تنفری نسبت به فرد ندارید و هیچ تمایلی به بازسازی رابطه ندارید.

علاوه بر این، در بخشش طرد كننده، شما قدرتی برای انتقام گرفتن یا بازسازی رابطه ندارید. دیگر نمی خواهید زمان و تلاش خود را تلف کنید. تنها چیزی که می خواهید این است که حد و مرزهایی را در جای خود قرار دهید تا آن فرد فرصتی برای آزار دادن مجدد به شما نداشته باشد.

4. بخشش الهي

این نوع بخشش در افراد دارای گرایش معنوی رایج است. آنها معتقدند بخشش برای خداست. در حالی که بخشش الهي شامل انجام هیچ کاری از طرف شما نمی شود، اما مستلزم آن است که مجرم از طرف خدا بخشيده شود. این بخشش به تلاش او  برای تبديل شدن به  فرد بهتری بستگي دارد. بخشش الهي نوعي از خودگذشتگی است. زیرا شما هنوز هم می خواهید طرف مقابل  با وجود کاری که با شما انجام داده است آرامش داشته باشد.

چه زمانی بخشش مهم است

هیچ لحظه درست یا غلطی برای بخشش در یک رابطه وجود ندارد. باز هم بستگی به شما دارد، و اینکه مجرم چقدر به شما صدمه زده اند. با این وجود، ارائه بخشش در یک ارتباط در اسرع وقت بسیار مهم است. به این ترتیب می توانید تمام کینه ها را رها کنید.

به یاد داشته باشید که  به ياد نگه داشتن کاری که آنها در حق شما انجام دادند برابر با گروگان بودن است که ممکن است بر جنبه های دیگر زندگی شما تأثیر بگذارد. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل بخشش را انجام داده ايد..

چگونه در یک رابطه بخشش کنیم

باز هم گفتن اینکه بخشيدم کافی نیست. شما همچنین باید فرآیند مربوطه را بشناسید و بر این اساس آن را عمل كنيد. نکات زیر به شما یاد می دهد که چگونه ببخشید و در یک رابطه ادامه دهید.

1. جنبه مثبت را ببینید

در حین تجزیه و تحلیل افکار، یکی از چیزهایی که باید به خاطر بسپارید جنبه مثبت شخص است. زمان هایی را که آنها در گذشته راستگو یا مفید بودند را به خاطر بسپارید.

همچنین به جنبه مثبت حادثه فکر کنید. چه درس هایی آموخته اید؟ در مورد خود یا شخص دیگر چه آموخته اید؟

2. خود را جای آنها بگذارید

تصور کنید شما فردی هستید که به شما صدمه می زند. چرا باید اینطور رفتار می کردی؟ در تمام مدت چه چیزی در ذهن شما می گذرد و در آن لحظه چه احساسی خواهید داشت که می دانید به کسی خیانت کرده اید.

همه ما در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده ایم . در آینده نیز چنین خواهیم کرد. شاید آنها با برخی مسائل شخصی دست و پنجه نرم می کردند. بسیار مهم است که با مجرم خود همدردی کنید و از دیدگاه او درک کنید.

3. با کسی صحبت کنید

در مورد خیانت، یا کسی که به اعتبار شما آسیب مي رساند، ممکن است بخشش سخت باشد. اگر در این شرایط هستید، بهتر است با یک دوست نزدیک، خویشاوند یا حرفه ای که مسائل مربوط به رابطه را مدیریت می کند، صحبت کنید. آنها ممکن است پشتیبانی و مشاوره مناسب را به شما ارائه دهند.

نتیجه

از آنجایی که ما با مردم ارتباط داریم و زندگی می کنیم، به سختی ممکن است که به یکدیگر صدمه نزنیم. در حالی که توهین به یکدیگر امری رایج است. بخشیدن شریک زندگی شما آسان نیست. با این حال، بخشیدن و رها کردن رابطه برای سلامت عقل شما ضروری است.

بخشش یعنی رها کردن هر گونه فکر، احساس و عمل بر اساس آنچه دیگران انجام داده اند. خوشبختانه بخشش انواع مختلفی دارد. بسته به کاری که فرد انجام داده است، می توانید یکی از چهار نوع بخشش را انتخاب کنید.

گذراندن مراحل بخشش نیز برای بهره مندی مناسب از قدرت بخشش حیاتی است. اگر بخشیدن و ادامه رابطه را دشوار می‌دانید، به کمک حرفه‌ای نیاز دارید. به عنوان مثال، مشاوره یک ایده عالی برای ارائه پشتیبانی مناسب است.

مطلب پیشنهادی

آدم عصبانی

چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که تجربه و بیان آن دشوار است. اگر متوجه شدید که چرا …

دوستان همسر خود را دوست نداريد.

اگر دوستان شریک زندگی خود را دوست ندارید چه کاری باید انجام دهید

اگر فکر کنید “من از دوستان همسرم خوشم نمی آید” یا “از دوستان شوهرم متنفرم” …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *