يائسگي
ممكن است زني زودتر از موعد مورد انتظار يائسگي را تجربه كند.

5 راه برای مراقبت از خود در دوره یائسگی زود هنگام

یائسگی به شهرت شوم خود معروف است: گرگرفتگی، نوسانات خلقی، خشکی واژن. اغلب اوقات، این اتفاق برای افرادی که سني در اواخر دهه 40 یا اوایل 50 سالگی دارند، به عنوان بخشی طبیعی از فرآيند پیری رخ می دهد.

اما نه همیشه: وضعیتی به نام یائسگی پزشکی وجود دارد که می تواند به دلیل شرایط یا روش های مختلف اتفاق بیفتد.

یائسگی پزشکی چیست؟

یائسگی به دلیل کاهش هورمون های تولید شده توسط تخمدان ها اتفاق می افتد. این کاهش معمولاً به تدریج و در طول زمان اتفاق می‌افتد و بیشتر زنان در سنین 45 تا 55 سالگی آن را تجربه می‌کنند.»

اما ممکن است افراد دیگر زودتر آن را تجربه کنند. یائسگی قبل از میانسالی می تواند چالش برانگیز باشد. زمانی که بیشتر منابع موجود برای مدیریت تغییر برای افراد 40 و 50 ساله ساخته شده است. برای مثال، یک جوان 20 ساله که به دلیل درمان سرطان یائسگی پزشکی را تجربه می کند. ممکن است با استفاده از منابع در نظر گرفته شده برای افراد مسن تر احساس راحتی نکند.

یائسگی پزشکی، که به عنوان یائسگی القایی نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌های فرد از طریق پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی از بین می‌روند یا آسیب می‌بینند.”

دکتر واکر توضیح می دهد که این منجر به “قطع ناگهانی تولید استروژن و پروژسترون” می شود. این هورمون ها مسئول تنظیم چرخه قاعدگی هستند. او می گوید که بدون آنها، افراد مبتلا ممکن است علائم فیزیکی و احساسی مختلفی را تجربه کنند.

ممكن است زني به دلايل پزشكي يائسگي زودتر از موعد تجربه كند.

چه کسی یائسگی پزشکی را تجربه می کند؟

شیمی درمانی یا پرتودرمانی که سیستم تناسلی را هدف قرار می دهد می تواند تولید هورمون را مختل کند و به تخمدان ها آسیب برساند.

Ooha Susmita، MBBS، MD، روانپزشک و متخصص سلامت جنسی با پلتفرم دیجیتال سلامت جنسی Allo Health می گوید: «برداشتن جراحی تخمدان ها، که به عنوان اووفورکتومی شناخته می شود، می تواند باعث یائسگی پزشکی نیز شود. این روش گاهی اوقات به عنوان بخشی از هیسترکتومی انجام می شود که شامل برداشتن رحم می شود.

شیمی درمانی تنها دلیلی نیست که فرد ممکن است یائسگی پزشکی را تجربه کند. دکتر Susmita می گوید: سایر شرایط پزشکی مانند نارسایی زودرس تخمدان یا برخی اختلالات خودایمنی نیز می توانند باعث یائسگی پزشکی شوند. طبق گفته کلینیک کلیولند، اینها شامل آرتریت روماتوئید، بیماری تیروئید و بیماری کرون است.

دکتر واکر می گوید، اما یائسگی پزشکی می تواند برای افراد ترنس که تحت هورمون درمانی هستند نیز رخ دهد. در این موارد، تستوسترون درمانی می تواند منجر به توقف تولید استروژن و شروع یائسگی پزشکی شود.

کیمبرلی شاو، CNM، مامای پرستار تایید شده در Cone Health در کارولینای شمالی، می‌گوید: برداشتن تخمدان‌ها در مردان ترنس با جراحی نیز می‌تواند باعث یائسگی پزشکی شود.

دکتر Susmita می گوید که زنان ترنس نیز می توانند در شرایط خاص یائسگی پزشکی را تجربه کنند. او می‌گوید: این معمولاً به این دلیل است که آنها باید هورمون درمانی خود را به دلیل چیزی مانند “عمل جراحی آینده یا دلایل مرتبط با سن” متوقف کنند و علائم بسیار شبیه به علائمی است که در زنان ديگر دیده می‌شود.

علائم یائسگی پزشکی

یائسگی پزشکی معمولاً با علائم نزدیک به یائسگی طبیعی همراه است.

گرگرفتگی

تغییرات خلق و خوی

خشکی واژن

تعریق شبانه

کاهش میل جنسی

خستگی

مشکل در خوابیدن

اما همه افراد منحصر به فرد هستند، بنابراین ممکن است این علائم یا علائم دیگر را با یائسگی تجربه کنید یا نداشته باشید.

5 نکته برای مراقبت خوب از خود

دکتر واکر می‌گوید همانطور که هیچ تضمینی وجود ندارد که کدام علائم پزشکی یائسگی را تجربه کنید، هیچ رویکرد یکسانی برای مدیریت این علائم نیز وجود ندارد.

افرادی که علائم ناشی از شیمی درمانی یا برداشتن تخمدان را تجربه می کنند نسبت به افرادی که تحت هورمون درمانی تایید کننده جنسیت قرار می گیرند و یائسگی پزشکی را به عنوان بخشی از انتقال خود تجربه می کنند، به درمان و مراقبت های متفاوتی نیاز دارند.

دکتر واکر می‌گوید: «توجه به این نکته مهم است که مدیریت یائسگی پزشکی کاملاً فردی است و گزینه‌های درمانی باید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مورد بحث قرار گیرد.

شما می خواهید که آن دکتر نیز مسائل آنها را بداند. شاو می‌گوید: «کار با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی آگاه که می‌تواند در مورد مناسب‌ترین گزینه‌های درمانی برای هر بیمار راهنمایی کند، مهم است.

1. در مورد آنچه که تجربه می کنید با یک پزشک صحبت کنید

دکتر پاتل می گوید، اگر پزشکتان نداند در چه شرایطی قرار دارید، نمی تواند به شما کمک کند، بنابراین در مورد علائم خود با آنها صحبت کنید.

او می‌گوید هنگامی که آنها بدانند با چه چیزی مخالف هستید، ممکن است بتوانند تغییراتی در سبک زندگی پیشنهاد کنند که می‌تواند کمک کند، مانند خواب کافی، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم و همچنین درمان‌های پزشکی. (اطلاعات بیشتر در مورد این گزینه ها در زیر.)

در حالت ایده‌آل، پزشک شما نیز بسته به سناریوی شما، به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی باید انتظار علائم یائسگی پزشکی را داشته باشید، حتی قبل از شروع آنها.

2. هورمون درمانی را در نظر بگیرید

یکی از رایج ترین درمان های توصیه شده برای یائسگی پزشکی در افراد مبتلا به رحم، هورمون درمانی (HT) است که گاهی اوقات به آن درمان جایگزینی هورمون (HRT) می گویند.

دکتر واکر می‌گوید: برای مدیریت علائم یائسگی پزشکی، بیماران ممکن است HRT را در نظر بگیرند که شامل مصرف استروژن و/یا پروژسترون برای جایگزینی هورمون‌هایی است که بدن دیگر تولید نمی‌کند.

HT نباید با هورمون درمانی تایید کننده جنسیت (GAHT) اشتباه گرفته شود، این زمانی است که افراد ترنس از هورمون درمانی به عنوان بخشی از انتقال پزشکی خود استفاده می کنند.

GAHT برای مردان تراجنسیتی و سایر افراد ناسازگار با جنسیت می تواند منجر به یائسگی پزشکی شود. این افراد نمی توانند هورمون درمانی سیستمیک را انجام دهند، زیرا ممکن است در انتقال آنها اختلال ایجاد کند. با این حال، آنها می توانند از استفاده از کرم موضعی استروژن برای درمان خشکی و آتروفی واژن سود ببرند.

3. سایر داروها را کاوش کنید

مراجعه به پزشک برای درمان یائسگی پزشکی می تواند به شما کمک کند تا به داروهای تجویزی دسترسی داشته باشید که می توانند علائم را مدیریت یا کاهش دهند. این درمان‌های پزشکی باعث توقف یائسگی نمی‌شوند، بلکه صرفاً تحمل علائم را آسان‌تر می‌کنند.

طبق گفته کلینیک مایو، این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استروژن واژن، که می تواند از طریق کرم، حلقه یا قرص برای کاهش خشکی واژن و سایر علائم ادراری استفاده شود.

داروهای ضد افسردگی با دوز پایین، به ویژه SSRI ها، که ممکن است گرگرفتگی و علائم خلقی را کاهش دهند.

گاباپنتین، یک داروی اعصاب، که می تواند گرگرفتگی شبانه را کاهش دهد.

داروهای پوکی استخوان که می توانند از تحلیل استخوان جلوگیری یا درمان کنند.

4. تغییرات سبک زندگی را اعمال کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای مدیریت یائسگی پزشکی انجام دهید، ایجاد آرامش و آرامش در زندگی خود است.

شاو می گوید: HRT می تواند به کاهش بسیاری از علائم یائسگی کمک کند، اما برای همه مناسب نیست. گزینه های دیگر عبارتند از اصلاح سبک زندگی، مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و تکنیک های کاهش استرس.

در اینجا چند راه برای شروع وجود دارد:

5. گروه خود را پیدا کنید

کریس شین، دکترا، LMSW، پروفسور، مدرس و مددکار اجتماعی، می‌گوید حمایت جامعه می‌تواند برای پیمایش یائسگی پزشکی کلیدی باشد.

شین می گوید: «مجموعه کسانی که با تجربه سنتی یائسگی سازگاری ندارند در حال رشد است. “جوامع اینترنتی ارائه دهنده راهنمایی و پشتیبانی ثابت می کنند که منابع ارزشمندی هستند.”

گروه های پشتیبانی آنلاین یا حضوری می توانند به شما کمک کنند احساس کنید تنها نیستید. دانستن اینکه افراد دیگر در جایی بوده اند که شما در آن هستید، می تواند احساس آرامش و اعتبار ایجاد کند که تجربه شما توسط حداقل یک نفر دیگر درک شده است.

نتيجه

یائسگی، یا پایان دائمی چرخه قاعدگی، ممکن است برای همه کمی متفاوت به نظر برسد، اما یک چیز مسلم است: این زمان تغییرات زیادی است، که ممکن است برخی از آنها بیشتر از دیگران مورد استقبال قرار گیرند. و همه اینها به تغییرات هورمونی مربوط می شود.

باربارا هانا، پزشک متخصص زنان در منطقه دیترویت و نویسنده کتاب آشفتگی داغ: نکات، ترفندها و حقایق در مورد یائسگی و پیش از یائسگی، توضیح می دهد که در طول سال های جوانی، سطح هورمون ها – به ویژه استروژن، پروژسترون و تستوسترون – بالا است. این هورمون ها برای قاعدگی، زایمان و زایمان مورد نیاز هستند، اما سطح آنها به طور طبیعی با شروع یائسگی تغییر می کند.

دکتر هانا توضیح می دهد: “در طول فرآیند پیری، کاهش قابل توجهی در تولید هورمون وجود دارد و در نتیجه تغییرات زیادی در بدن ایجاد می شود.” این تغییرات از بالای سر تا پایین پا رخ می دهد و حتی یک سیستم بدن از بین نمی رود.

ما اغلب در مورد عوارض جانبی نه چندان خوشایند مانند گرگرفتگی، تغییرات خلق و خو و مشکلات خواب مانند تعریق شبانه می شنویم، اما یکی دیگر از علائمی که ممکن است شما را غافلگیر کند، مقاربت دردناک بعد از یائسگی است. در اینجا دلیل این اتفاق و نحوه مقابله با آن است.

چه چیزی باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک بعد از یائسگی می شود؟

دکتر هانا می گوید یائسگی می تواند با علائم و عوارض جانبی مختلف همراه باشد. به گفته کلینیک کلیولند، یکی از تشدید کننده ترین علائم اغلب آتروفی واژن یا نازک شدن، خشک شدن و التهاب دیواره های واژن در نتیجه کاهش تولید استروژن است.

دکتر هانا توضیح می دهد: “در دوران جوانی، هورمون استروژن مسئول مرطوب نگه داشتن واژن و روان نگه داشتن واژن در طول رابطه جنسی است.” “واژن جوان دارای چین هایی به نام روگا است که به لذت بخشیدن به تجربه جنسی کمک می کند و پوست ضخیم تر واژن در برابر آسیب و پارگی مقاوم است.”

دکتر هانا می‌گوید با افزایش سن و کاهش استروژن، واژن نازک و خشک می‌شود که منجر به عفونت‌های مکرر، پارگی بافت و به‌طور عجیبی مقاربت دردناک می‌شود که می‌تواند رابطه جنسی را برای برخی افراد تقریبا غیرممکن کند. علاوه بر این، واژن با کاهش هورمون استروژن کوتاه‌تر و باریک‌تر می‌شود.

دکتر هانا می‌گوید: «بیش از 90 درصد از زنان به دلیل خشکی واژن، مقاربت دردناکی را تجربه می‌کنند که آن را به یکی از شایع‌ترین علائم یائسگی تبدیل می‌کند.

6 راه حل برای مقاربت دردناک بعد از یائسگی

سویا سرشار از فیتواستروژن است که ممکن است به خشکی واژن بعد از یائسگی کمک کند.

1. مرطوب کننده ها

به گفته دکتر هانا، مرطوب کننده واژن یکی از موثرترین گزینه های غیر هورمونی است که به طور بالقوه می تواند به خشکی واژن کمک کند و به رابطه جنسی دردناک کمک کند.

اینها معمولاً بدون نسخه در دسترس هستند. او توصیه می کند که از یکی حاوی اسید هیالورونیک دو تا سه بار در هفته استفاده کنید، صرف نظر از اینکه از نظر جنسی فعال هستید یا نه.

2. روان کننده ها

دکتر هانا خاطرنشان می کند که درک تفاوت بین یک مرطوب کننده و یک روان کننده مهم است. روان کننده های واژینال فقط در حین رابطه جنسی استفاده می شوند و به تسکین ناراحتی کمک می کنند. آن‌ها قوام ترشحات طبیعی بدن را دارند و از آب، روغن یا سیلیکون تشکیل شده‌اند و معمولاً تسکین‌دهنده‌ای که یک مرطوب‌کننده برای خشکی عمومی ایجاد می‌کند، ندارند.

3. داروهای تجویزی

به گفته پزشک متخصص زنان و زایمان فلیس گرش، بنیانگذار/مدیر گروه پزشکی یکپارچه در ایروین، کالیفرنیا، و نویسنده کتاب یائسگی: 50 چیزی که باید بدانید، موثرترین رویکرد برای درمان مقاربت دردناک، استفاده از محصولات استرادیول با نسخه است. به شکل کرم یا قرص

سایر گزینه های مشابه عبارتند از DHEA واژینال، یک آندروژن آدرنال، که می تواند به عنوان یک کرم ترکیبی یا شیاف معمولی داروخانه تجویز شود. او می گوید که کرم استریول واژینال ترکیبی گزینه مفید دیگری است که می تواند به این مشکل کمک کند.

از پزشک خود بپرسید که آیا یکی از این محصولات ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر.

4. خوردن غذاهای فیتواستروژن

به گفته دکتر گرش، خوردن غذاهای سرشار از فیتواستروژن، که شامل آجیل، دانه ها، حبوبات، سویا و برخی میوه ها و سبزیجات می شود نیز می تواند در کاهش خشکی واژن در افراد یائسه مفید باشد.

5. درمان با لیزر

به گفته دکتر هانا، گزینه دیگری برای درمان رابطه جنسی دردناک بعد از یائسگی، درمان های لیزر دی اکسید کربن است که معمولاً در مطب پزشک شما انجام می شود.

او توضیح می‌دهد: «این درمان‌های نسبتاً بدون درد می‌توانند با ایجاد پارگی‌های میکروسکوپی در اپیتلیوم واژن به مقاربت دردناک کمک کنند.» با بهبود این پارگی‌ها، بافت واژن جوان‌سازی می‌شود.

با این حال، چنین درمان‌هایی مورد تأیید FDA نیستند و معمولاً تحت پوشش بیمه نیستند. اگر به درمان های لیزری علاقه دارید با پزشک خود صحبت کنید. آنها به شما کمک خواهند کرد که مزایا و معایب آن از جمله هزینه را بسنجید.

6. فیزیوتراپی کف لگن

دکتر لیا ریسپولی، متخصص مدیریت درد مداخله‌ای و متخصص فیزیوتراپی، می‌گوید: اگر داروهای تجویزی یا بدون نسخه‌ای که امتحان کرده‌اید برای شما تسکین نمی‌دهند، ممکن است ارزش آن را داشته باشید که به دنبال فیزیوتراپی یا توانبخشی کف لگن باشید. در درد کف لگن و اختلال عملکرد در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا. این می تواند شامل تمرینات کف لگن، درمان دستی یا بیوفیدبک با استفاده از تحریک توسط ابزارهای مختلف باشد.

مقاله مرتبط:چگونه بر اضطراب اجتماعی غلبه کنیم

دکتر ریسپولی می‌گوید: «اگر این مداخلات همچنان علائم را بهبود نمی‌بخشد، ممکن است بیمار به کار و گزینه‌های درمانی بیشتر توسط پزشک مدیریت درد لگن نیاز داشته باشد.

هدر جفکوات، DPT، فیزیوتراپیست کف لگن، صاحب فیزیوتراپی فمینا در لس آنجلس و نویسنده کتاب می‌افزاید: «نباید رابطه جنسی پس از یائسگی متوقف شود، اما آنچه شما را راحت می‌کند و نحوه تجربه لذت ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد. رابطه جنسی بدون درد: راهنمای خوددرمانی برای زندگی جنسی که شایسته آن هستید. ترکیب یک فیزیوتراپ کف لگن و یادگیری نحوه انعطاف پذیر نگه داشتن بافت و اجازه کشش آن بدون احساس درد می تواند تفاوت بین پرهیز از درد و توانایی داشتن در یک زندگی جنسی بدون درد را ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی

اشتراک بيش از حد و پرحرفي

چگونه از اشتراک گذاري زياد و برملا كردن اسرارمان خودداری کنیم

آیا می بینید که جزئیات صمیمی زندگی خود را با یک غریبه به اشتراک می …

چگونه شخصیت خود را بشناسيم

چگونه شخصیت خود را بشناسيم

یادگیری بیشتر در مورد شخصیت شما سرگرم کننده است، اما همچنین می تواند راهی واقعا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *