بلاتکلیف
بلاتکلیف بودن مي تواند كل زندگي شما را مختل كند.

چگونه کمتر بلاتکلیف  و بي تصميم باشیم

آیا در تصمیم گیری مشکل دارید؟ گزینه های خود را ساعت ها بیش از حد تجزیه و تحلیل می کنید؟ تمایل دارید تصمیماتی را که گرفته اید، حدس بزنید؟ اینها برخی از ویژگی های عدم تصمیم گیری است. آنجلینا فرانسیس، LMHC، مدیر اجرایی AMFM Healthcare، می‌گوید: بلاتکلیف بودن به این معنی است که با تصمیم‌گیری مشکل دارید و معمولاً به تصمیم‌هایی که گرفته‌اید اعتماد زیادی ندارید.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که بلاتکلیف بودن نباید شما را به عنوان یک شخص تعریف کند. بلاتکلیفی نسبتاً رایج است و مراحلی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر آن بردارید.

در این مقاله به بررسی ویژگی های عدم تصمیم گیری و همچنین علل و معایب احتمالی آن می پردازیم. ما همچنین چند استراتژی را به اشتراک می گذاریم که می تواند به شما کمک کند تا قاطع تر باشید.

افراد مصمم

دید روشنی از اهداف خود داشته باشند

به غریزه آنها اعتماد کنید و به صدای درونی آنها گوش دهید

توانایی خود در تصمیم گیری اعتماد داشته باشند

به موقع تصمیم بگیرید

ریسک های حساب شده را بپذیرید

• مالکیت انتخاب های آنها را در دست بگیرید

بلاتكليف بودن مي تواند باعث احساس فلج مغزي در پيدا كردن راه زندگي شود.

افراد بی تصمیم

گرفتار احتمالات شوید

فلج تجزیه و تحلیل را تجربه کنید

به دنبال تایید خارجی از دیگران باشید

در هنگام تصمیم گیری تعلل کنید

ترس از اشتباه کردن

تصمیمات آنها را حدس دوم بزنید

علل احتمالی عدم تصمیم گیری

به گفته فرانسیس، اینها برخی از دلایل بالقوه عدم تصمیم گیری هستند:

• بلاتکلیفی آموخته شده:

 بلاتکلیفی ژنتیکی نیست، اما می توان آن را از والدین، مراقبان، یا سایر شخصیت های تاثیرگذار در زندگی کودک آموخت.

• تجارب نامطلوب:

 احساس قدرت برای تصمیم گیری از طریق نقاط عطف کلیدی رشد به دست می آید. تجربیات نامطلوب دوران کودکی که بر روند رشد کودک تأثیر می گذارد، ممکن است به عدم تصمیم گیری بعدی در زندگی کمک کند.

• ترس از اشتباه کردن:

 ترس از تصمیم گیری اشتباه یا عواقب تصمیم گیری با نتیجه ضعیف ممکن است توانایی فرد را برای ارتکاب مختل کند.

• شرایط سلامت روان:

 بلاتکلیفی می تواند نشانه ای از شرایط سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی، ترومای حل نشده یا اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) باشد.

مزایای کمتر بلاتکلیف بودن

اینها برخی از مزایای بالقوه کمتر بلاتکلیف بودن هستند:

• مدیریت بهتر زمان:

بلاتکلیفی می تواند باعث به تعویق انداختن کار شود که می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. کمتر بلاتکلیف بودن می تواند به شما کمک کند زمان کمتری را برای تصمیم گیری و زمان بیشتری را برای کارهای دیگر، مانند پیگیری تصمیم خود صرف کنید.

• بهره وری بیشتر:

تصمیم گیری سریع می تواند در زمان صرفه جویی کرده و به شما کمک کند بهره وری بیشتری داشته باشید.

• افزایش اعتماد به نفس:

 به گفته فرانسیس، صحبت کردن برای خود، بیان ترجیحات و تصمیم گیری های خود می تواند به حمایت از خود بیشتر کمک کند، که می تواند قدرت بخش باشد و منجر به افزایش احساس اعتماد به نفس و ارزش خود شود.

• بهبود مهارت های حل مسئله:

یادگیری تصمیم گیری و مقابله با عواقب بعدی می تواند به بهبود مهارت های حل مسئله شما کمک کند.

• کاهش اضطراب:

تفکر بیش از حد یا تجزیه و تحلیل بیش از حد تصمیمات می تواند به اضطراب قابل توجهی منجر شود. فرانسیس می‌گوید قاطع‌تر بودن می‌تواند به کاهش سطح اضطراب شما کمک کند.

• کاهش احساس افسردگی:

به گفته فرانسیس، حمایت از خود می تواند به شما کمک کند احساس قدرت و کنترل بیشتری داشته باشید، که می تواند با احساس درماندگی مقابله کند و منجر به کاهش احساس افسردگی شود.

• بهبود روابط:

 بلاتکلیفی می تواند روابط را تیره و تار کند، به خصوص اگر مردم منتظر تصمیم شما باشند یا تحت تاثیر عدم اقدام شما قرار بگیرند. قاطعیت بیشتر می تواند به بهبود روابط شما کمک کند.

هفت راه برای اینکه کمتر بلاتکلیف باشید

اینها چند استراتژی هستند که می توانند به شما کمک کنند کمتر بلاتکلیف باشید.

اهداف و ارزش های خود را درک کنید

داشتن یک ایده روشن از آنچه برای شما مهم است و آنچه می خواهید به دست آورید، می تواند به شما در تصمیم گیری متناسب کمک کند. تصمیم گیری زمانی آسان تر می شود که چشم انداز روشنی از اهداف خود داشته باشید

گذراندن مدتی برای خود اندیشی یا نوشتن افکار خود در یک مجله می تواند به شما در شناسایی اهداف و ارزش های خود کمک کند.

یک فرآیند تصمیم گیری را توسعه دهید

فرانسیس توصیه می‌کند که یک فرآیند تصمیم‌گیری، مانند نوشتن فهرستی از مزایا و معایب ایجاد کنید.6 اگر دوست دارید، می‌توانید به هر یک از عوامل موجود در لیست، بسته به اینکه چقدر برای شما مهم است، امتیاز بدهید. در پایان، می توانید امتیازات هر گزینه را جمع آوری کنید و ببینید کدام یک جلوتر است.

این فرآیند می‌تواند به شما کمک کند تا گزینه‌های خود را ارزیابی کنید، اطلاعات بیشتری را که نیاز دارید جمع‌آوری کنید، و عواملی را که برای شما مهم هستند، اولویت بندی کنید. اگر عامل خاصی باعث شکست معامله شود، می توانید فوراً آن گزینه را حذف کنید.

تصمیم گیری های کوچکتر را تمرین کنید

اگر تصمیم‌های بزرگ‌تر به نظر می‌رسد طاقت‌فرسا هستند، می‌توانید با گرفتن تصمیم‌های کوچک‌تر تمرین کنید و به سمت تصمیم‌های بزرگ‌تر بروید. تصمیم‌گیری‌های کوچک‌تر با ریسک‌های نسبتاً کم می‌تواند به شما در ایجاد اعتماد به نفس لازم برای تصمیم‌گیری‌های مهم‌تر کمک کند. این فرآیند همچنین می تواند به شما بیاموزد که چگونه به غرایز خود اعتماد کنید و به ندای درون خود گوش دهید.

محدودیت های زمانی را تنظیم کنید

گاهی اوقات بلاتکلیفی می تواند باعث فلج تجزیه و تحلیل شود که می تواند تصمیم گیری به موقع را برای شما سخت کند. فرانسیس توصیه می کند برای هر تصمیم یک ضرب الاجل تعیین کنید تا به طور نامحدود در مورد انتخاب های خود نشخوار کنید. با دادن مهلت به خود، می توانید از نظر ذهنی خود را برای تصمیم گیری به موقع آماده کنید.

به طور انتخابی مشاوره بخواهید

در حالی که جستجوی مشاوره می تواند مفید باشد، تعداد افرادی را که با آنها مشورت می کنید محدود کنید. فقط چند دوست قابل اعتماد، اعضای خانواده، همکاران یا مربیانی را انتخاب کنید که نظرات آنها برای شما ارزش قائل هستید. بسیاری از نظرات متضاد می تواند به عدم تصمیم گیری کمک کند.

به تصمیمات خود متعهد باشید

بخش مهمی از فرآیند تصمیم‌گیری، دنبال کردن تصمیمات شماست. فرانسیس می‌گوید: «به تصمیمات خود متعهد شوید و به دیگران بگویید که در مسئولیت‌پذیری از شما حمایت کنند.

این می تواند به ایجاد یک برنامه برای نحوه اجرای تصمیم خود کمک کند، یک جدول زمانی برای هر کار تعیین کنید و در سایر ذینفعان حلقه بزنید تا همه در یک صفحه باشند. همچنین ممکن است به یافتن یک شریک مسئولیت پذیر که در جهت اهداف مشابه کار می کند کمک کند، بنابراین می توانید به روز رسانی های پیشرفت را به اشتراک بگذارید، به یکدیگر انگیزه دهید و در مسیر رسیدن به اهداف خود بمانید.

مقاله مرتبط: استراتژی های بسیار موثر برای  افزايش انگیزه

به تصمیمات خود فکر کنید

بازتاب دوره ای تصمیمات و نتایج آنها می تواند مفید باشد.

شما می توانید این کار را به روش های مختلفی انجام دهید. این می تواند به سادگی یک تمرین ذهنی باشد که در آن شما کمی زمان صرف فکر کردن در مورد آنچه تصمیم گرفتید، چگونه به تصمیم خود رسیدید و چگونه نتیجه گرفتید. یا در صورت تمایل می توانید افکار خود را در یک مجله یادداشت کنید. از سوی دیگر، اگر تصمیم شما مربوط به کار بود، حتی ممکن است راه‌هایی برای تعیین کمیت نتایج وجود داشته باشد.

تأمل در تصمیمات خود می تواند به شما کمک کند روند تصمیم گیری خود را بهبود بخشید، غرایز خود را تیز کنید و در آینده تصمیمات بهتری بگیرید.

مطلب پیشنهادی

چگونه يك دروغگو را تشخيص دهيم

چگونه دروغگو را در رابطه بشناسيم؟

دانستن اینکه به شما دروغ می گویند می تواند آزاردهنده باشد، اما اگر حتی مطمئن …

اشتراک بيش از حد و پرحرفي

چگونه از اشتراک گذاري زياد و برملا كردن اسرارمان خودداری کنیم

آیا می بینید که جزئیات صمیمی زندگی خود را با یک غریبه به اشتراک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *