چگونه با همسري كه تحقيرمان مي كند رفتار كنيم
تحقير يك نفر به روش هاي مختلفي از طرف همسرش انجام مي شود

چگونه با همسري كه تحقيرمان مي كند، رفتار کنیم

مواجهه با شریک عاشقانه ای که شما را تحقير می کند می تواند دشوار و دردناک باشد. وقتی کسی توهین آمیز با شما صحبت می کند و طوری رفتار می کند که نشان می دهد از شما بهتر است. این امر ذاتاً نشان دهنده عدم احترام است، زیرا فرد به دنبال این است که به شما نشان دهد که شما نسبت به او پست تر هستید. لحن، کلمات و رفتار آنها همه بر این تمرکز دارد که شما خود را کمتر از آنها احساس کنید. این مقاله توضیح می‌دهد که رفتار تحقیرآمیز در یک رابطه چگونه است، اگر شریک زندگی‌تان نسبت به شما تحقیرآمیز رفتار مي كند،چگونه می‌توانید واکنش نشان دهید.

  چگونه بفهمم که رفتار شریک زندگی من نسبت به من تحقیر کننده است؟

اونا متز، LICSW، روان‌درمانگر در بوستون، ماساچوست توضیح می‌دهد: «رفتارهای تحقیرآمیز ممکن است شامل اظهارنظرهای توهین‌آمیز یا تحقیرکننده، ناتوانی در تشخیص نقاط قوت یا دستاوردها، نگرش نادیده گيرانه باشد». ایجاد این احساس در شخص که نمی تواند هیچ کاری را درست انجام دهد، و بیان توهین ها به عنوان شوخی نیز نشان دهنده رفتار تحقیر آمیز است.

به گفته صبا هارونی، « ایجاد احساس دیوانگی در همسر، حدس زدن دیدگاه و تجربیاتشان، [یا] امتناع از سازش یا حتی تعامل با شریک زندگی‌شان پس از درگیری» نیز نمونه‌هایی از کارهایی است که یک همسر تحقيركننده انجام می‌دهد.

توهين به همسر از نشانه هاي رفتار براي تحقير اوست.

کنایه، چشم چرخاندن، و حتی رفتارهای «بازیگوشانه» که بیش از حد انجام می شود و به هزینه دیگران انجام می شود نیز اقداماتی تحقیر آمیز هستند.

نمونه هایی از رفتارهای تحقیرآمیز

در اینجا چند نمونه از رفتارهای تحقیر آمیز آورده شده است:

نظرات توهین آمیز/ تحقیر آمیز

صحبت کردن تحقير آميز با شما

نام بردن تحقير آميز از شما

گفتن چیزی آزاردهنده اما پنهان کردن آن به عنوان “شوخی”

طوری با شما رفتار می کنند که انگار بی هوش هستید

نظرات کنایه آمیز

وقتی صحبت می کنید حرف شما را قطع می کند

بازي مردانه: (یعنی عمل مردی که چیزی را به یک زن با اعتماد به نفس بیش از حد و تحقیرآمیز توضیح می دهد که به این معنی است که او در مورد موضوع مورد بحث آگاهی ندارد).

• زیر سوال بردن توانایی شما برای انجام کاری

رفتارهای تحقیرآمیز چگونه بر روابط عاشقانه تأثیر می گذارد

کارینا اس. هستر، LMFT، درمانگر در Grow Therapy می گوید: «رفتارهای تحقیرآمیز در یک رابطه صمیمانه می تواند باعث ایجاد الگویی از ارتباط توهین آمیز شود، [و] درد عاطفی را برای کسی که با او صحبت می شود، ایجاد کند.

فردی که این نوع رفتار را از طرف شریک عاشقانه خود تجربه می کند، از نظر روحی و روانی رنج می برد.

متز می‌گوید: «اگر همسر تحقيير كننده دارید، مهم است که از سلامت روان خود محافظت کنید، زیرا هدف تحقیر دیگران می‌تواند بر عزت نفس و کیفیت رابطه شما تأثیر منفی بگذارد.» “یکی از خطرات بودن با یک شریک تحقیركننده، تمایل به خاموش شدن و برقراری ارتباط کمتر برای محافظت از خود در برابر اظهارات تحقیر آمیز همسرتان است.”

رفتارهای تحقیرآمیز در یک رابطه صمیمانه می تواند باعث ایجاد الگویی از ارتباط توهین آمیز شود، [و] درد عاطفی را برای کسی که با او صحبت می شود، ایجاد کند.

دلایلی که چرا مردم تحقيرآميز رفتار مي كنند.

رفتارهای تحقیرآمیز اغلب از سوی افرادی نشأت می گیرد که ناامن، کنترل کننده هستند و از آسیب پذیر بودن می ترسند.

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته اغلب نسبت به دیگران تحقیرکننده هستند

یک فرد متکبر ممکن است حتی متوجه نباشد که رفتار آنها مشکل ساز و آسیب زا است. با این حال، اعمال و گفتار آنها ادامه پيدا مي كند.

چگونه با همسري كه تحقيرمان مي كند، رفتار کنیم

اگر به شما توهین شده، به عنوان یک فرد حقیر رفتار شده‌اید، و به شما این احساس را داده‌اند که انگار افکار و احساسات شما اهمیتی ندارند، فکر کردن به رویارویی با فرد مسئول می‌تواند آزاردهنده باشد.

با این حال، ماندن در یک رابطه ناسالم به سلامت روانی و عاطفی شما آسیب می رساند. اما، مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا بتوانید سالم تر عمل کنید.

با شریک زندگی خود روبرو شوید

متز توصیه می‌کند: «بهترین پاسخ به اغماض، بیانی مستقیم و یکدست در مورد احساسی است که به شما دست می‌دهد، نه اینکه با تحقیر کردن درگیر شوید».

در اسرع وقت به مشکل رسیدگی کنید

متز مثال های عملی از نحوه رسیدگی به اظهارات تحقیر آمیز ارائه می دهد.

«اگر همسر شما با تحقير با شما صحبت می‌کند یا رفتاری تحقیرآمیز دارد، بهتر است این موضوع را زودهنگام و مستقیماً بررسی کنید. از جملات ساده ای مانند «وقتی می گویید شغل من به اندازه شما مهم نیست، احساس بی احترامی به من می کند» استفاده کنید. من کارم را دوست دارم، و اگرچه ممکن است به اندازه شما درآمد نداشته باشم، اما هنوز هم برای من مهم است. از اظهار نظر در مورد آن صرف نظر كنيد.»

از شریک زندگی خود بپرسید که چرا آنها شما را تحقير مي كنند.

رفتار تحقیر آمیز ممکن است برای برخی افراد طبیعی باشد. کمک به آنها برای فکر کردن به آنچه انجام می دهند و چرایی آن می تواند اولین قدم برای تغییر پویایی رابطه شما باشد.

وقتی مردم نسبت به دیگران تحقیر آمیز رفتار می کنند، از دیگران انتظار دارند رفتار آنها را به چالش نکشند. لوری می‌گوید: با پرسیدن صادقانه از کسی که چرا اظهارات تحقیرآمیزی می‌کند یا می‌خواهد نامهربان و آزاردهنده باشد، ممکن است غافلگیر شوند و به الگوی رفتاری فکر کنند.

لوری خاطرنشان می کند که انجام این گفتگو می تواند برای رابطه سالم باشد و به مرزهای بسیار مورد نیاز منجر شود.

  یک درمانگر رابطه پیدا کنید

یک شخص ثالث خنثی که به طور حرفه ای آموزش دیده است می تواند به شما کمک کند تا به ریشه رفتار تحقیر آمیز برسید. اگر شریک زندگی به دلیل احساس تهدید، ناامنی یا آسیب‌های پردازش‌نشده، اهانت‌آمیز باشد، یک درمانگر می‌تواند به مقابله با این مسائل کمک کند.

یک درمانگر رابطه می‌تواند ابزارهایی را برای هر فرد فراهم کند تا نحوه تعامل شما و شریک زندگیتان با یکدیگر را بهبود بخشد تا بتوانید به سمت یک پیوند سالم‌تر کار کنید.

اگر هر دو طرف مایل به گوش دادن، کار و یادگیری باشند، شرکت در جلسات با یک درمانگر می تواند یک تجربه رشد ارزشمند باشد.

  از سلامت روان خود محافظت کنید

اگرچه ممکن است شما و همسرتان با رفتار تحقیرآمیز آنها دست و پنجه نرم کنید، اما همچنان باید مراقب خود باشید. این شامل ساختن خود و مقابله با تأثیر منفی کلمات و اعمال مضر شریک زندگی تان است.

به سیستم پشتیبانی خود تکیه کنید

لوری خاطرنشان می‌کند: «گذراندن زمان بیشتر با کسانی که شما را می‌سازند و از شما حمایت می‌کنند نیز برای محافظت از سلامت روانی شما در هنگام برخورد با همسر تحقير كننده ضروری است».

اگر احساس ناامنی کردید كمك بگيريد

اگر شریک زندگی تان به هر طریقی به شما احساس خطر می کند یا خطر خشونت فیزیکی وجود دارد، باید کمک بگیرید.

مقاله مرتبط: وقتی همسر شما به شما احترام نمی گذارد چه کاری انجام دهید

مهم نیست که چه اقدامی را انتخاب می کنید، سلامتی شما باید در اولویت باشد.

منابع دیگر عبارتند از سازمان های پناهگاه ایمن، گروه های پشتیبانی. درمان انفرادی نیز می تواند به شما در پردازش و ترک یک موقعیت توهین آمیز کمک کند.

مهم نیست که چه اقدامی را انتخاب می کنید، سلامتی شما باید در اولویت باشد.

مطلب پیشنهادی

راه هايي كه به يك زن نشان دهيد دوستش داريد.

11 راه برای اینکه به يك زن نشان دهيد دوستش داريد.

ایجاد احساس دوست داشتن، امنیت و احترام به زن زندگی شما، پایه ای عالی برای …

يازده راه براي اينكه به همسر خود بگوييد به توجه نياز داريد.

11 راه برای اینکه به همسر خود بگویید نیاز به توجه بیشتری دارید

وقتی همسر شما با چیزهای دیگری در زندگی اش درگیر می شود، ممکن است به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *