چطور با مادر شوهر كنار بيايم
رابطه عروس و مادر شوهر در همه جاي دنيا از چالش برانگيزترين روابط است.

چگونه با مادرشوهر خود کنار بیایید

کنار آمدن با مادرشوهرتان می تواند چالش برانگیز باشد. چه به تازگی ازدواج کرده باشید و به تازگی با مادرشوهر خود آشنا شده باشید و چه در حال تلاش برای بهبود رابطه نه چندان عالی که سال هاست داشته اید، این اطلاعات می تواند برای شما ارزشمند باشد.

این مقاله به بررسی کنار آمدن، درک روانشناسی پشت این رابطه، حل تعارضات، ایجاد ارتباط سالم و استفاده از استراتژی‌های خوب برای ایجاد رابطه مثبت با مادرشوهرتان می‌پردازد.

در حالی که رابطه مادرشوهر/عروس به طور معمول پیچیده‌ترین و گاهی سخت‌ترین رابطه زن شوهری در نظر گرفته می‌شود (شما ممکن است فیلم «هیولا» جین فوندا/جی لو را به تصویر بکشید. بسیاری از استراتژی هایی که ما توصیه می کنیم می توانند برای هر رابطه زن و شوهری صادق باشند.

ايجاد رابطه خوب با مادرشوهر به دوام ازدواج شما كمك مي كند.

در یک نگاه

یک کامنت مزخرف مادرشوهر اینجا، رفتار مرزشکنی مادرشوهر آنجا. زندگي با همسرتان می تواند پیچیده باشد (می بینم که سرتان را تکان می دهید).

شما می توانید شریک زندگی خود را انتخاب کنید، اما نمی توانید والدین آنها را بیشتر از آنها انتخاب کنید. همیشه سعی کنید به یاد داشته باشید که پدر و مادرتان بهترین ها را برای فرزندشان می خواهند و خیلی بیشتر از شما فرزندشان را می شناسند. اگر از احترام شروع کنید – امیدواریم متقابل! – پس از قبل پایه و اساس یک رابطه زناشویی سالم را دارید.

در صورت بروز اختلاف، مطمئن شوید که با شریک زندگی خود تماس بگیرید و کاری که ممکن است رابطه شما را به خطر بیندازد، انجام ندهید، حتی در مواقعی که حتی نمی توانید با مادرشوهرتان در يك اتاق باشید.

همراه شدن

حتما مودب و محترمانه رفتار کنید. مادرشوهر خود را واقعا بشناسید و سپس ببینید آیا می توانید نقاط مشترکی پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر هر دو عاشق باغبانی و محوطه سازی هستید، آن فعالیت را به اشتراک بگذارید و با هم در حیاط کار کنید. اگر دور از هم زندگی می کنید و فقط در تعطیلات یکدیگر را می بینید، ممکن است رابطه کمی تیره شود زیرا زمان زیادی را با هم نمی گذرانید. دیدن بیشتر یکدیگر می تواند به رابطه کمک کند.

در مطالعه‌ای بر روی صمیمیت بین مادرشوهرها  و عروس‌هایشان ، محققان دریافتند که چند عامل نزدیکی را تعیین می‌کنند.  اگر هر دو آنها خود را مفید بداند، می‌توان رابطه نزدیکی را پیش‌بینی کرد. علایق مشابهی داشتند زمانی که مادر شوهر گزارش داد که او زمان بیشتری را با عروس خود می گذراند، نزدیکی نیز افزایش یافت. اگر مادر شوهر به پسرش نزدیک بود و پسرش از پیوندی که او با همسرش داشت خوشحال بود، این باعث ایجاد رابطه نزدیک بین زنان نیز می شد.

دکتر Amy E. Keller، می گوید اگر مادرشوهر شما در ابتدا سرد یا انتقادی است، بهترین را فرض کنید و سعی کنید دیدگاه او را درک کنید. او ممکن است همیشه بانوی پیشرو در زندگی پسرش بوده باشد. و حالا شما جای او را گرفته اید. هیچ کس دوست ندارد احساس کند جایگزین، طرد شده یا رها شده است.»

کلر به شما توصیه می کند که او را به خاطر “کار بزرگی که او در تربیت پسرش انجام داده است” تعریف کنید زیرا در غیر این صورت احتمالاً با او ازدواج نمی کردید. شفقت راه طولانی را طی می کند. “او به سرعت از یک ببر به یک بچه گربه خرخر بامزه با چند تعریف صمیمانه تبدیل می شود.”

روانشناسی پشت این رابطه

وقتی صحبت از روانشناسی این نوع رابطه می شود، به یاد داشته باشید که سبک دلبستگی شما ممکن است توسط روابط اولیه شما شکل گرفته باشد. برای مثال، اگر سبک دلبستگی اجتنابی دارید، ممکن است با صمیمیت دست و پنجه نرم کنید. این ممکن است رفتار و واکنش عاطفی شما به مادرشوهرتان را تغيير دهد.

شکایات متداول دامادها بر انتقاد و توصیه های ناخواسته مادرشوهرشان متمرکز است. به خاطر داشته باشید که پیشنهادات او ممکن است از یک نیت خوب باشد. کلر می گوید به یاد داشته باشید که پسرش را خوب می شناسد. “اگر او از آشپزی شما انتقاد می کند، فروتن باشید. حتی از او دستور العمل های مورد علاقه پسرش را بخواهید.» قدردانی خود را نشان دهید زیرا هر دوی شما را شادتر می کند. و کلر اضافه می کند: «اگر او ضربات غیرفعال تهاجمی انجام داد، زبان خود را گاز بگیرید. پاسخ صحیح همیشه این است: «هر دو می‌خواهیم پسر شما شاد، موفق باشد و احساس کند که دوستش داريم».

این به معنای نداشتن مرز نیست. هر زمان که ممکن است با مادرشوهر خود سازش کنید و به اولویت های او احترام بگذارید، اما ایجاد مرزهای روشن همچنان مهم است. در صورت لزوم مرز بکشید و سطح استرس خود را کاهش دهید.

چگونه تعارض را حل کنیم

هنگامی که کودکی به دنیا می آید، معمولاً مادرشوهر در مراقبت از کودک جدید کمک می کند. به جای دعوا، از ارتباطات سازنده و محترمانه استفاده کنید. ارتباط موثر می تواند پایه ای قوی ایجاد کند تا شما هم احساس آرامش و راحتی کنید. و اگر از چیزی در مورد مادرشوهرتان ناراحت هستید، حتما با همسرتان به طور خصوصی ارتباط برقرار کنید.

به طور طبیعی در هر رابطه ای اختلاف نظر ایجاد می شود، اما مادرشوهر شما ممکن است سبک حل تعارض متفاوتی نسبت به شما داشته باشد. شاید او به هر قیمتی از درگیری اجتناب می کند. شاید ترجیح می دهید با یک مشکل رو در رو روبرو شوید و در مورد آن صحبت کنید تا زمانی که حل شود.

وقتی دیدید که این تفاوت سبک است، می توانید جلو بروید. اشتباهات حل تعارض مانند حالت تدافعی، سرزنش دیگران یا حمله به شخصیت را بررسی کنید. روی مذاکره با او کار کنید.

چارچوب بندی مجدد شناختی شامل تغییر الگوهای افکار منفی است. استفاده از این تکنیک می تواند به شما کمک کند تا درگیری ها با مادرشوهر خود را با دید مثبت تری ببینید.

ایجاد یک ارتباط سالم

همدلی ابزار قدرتمندی است که می تواند رابطه شما با مادرشوهرتان را تقویت کند. واقعاً سعی کنید دیدگاه او را درک کنید. این می تواند به ارتباط بهتر و یک رابطه رضایت بخش تر منجر شود.

با دقت گوش کنید و روی ارتباط با مادرشوهرتان تمرکز کنید. داستان های شخصی را نیز به اشتراک بگذارید. این می تواند یک شکاف را پر کند و به شما کمک کند تا زمینه های مشترک ایجاد کنید.

شاید شما هرگز او را به عنوان یک مادر دوم برای خود نبینید، و شاید او هرگز شما را با گوشت و خون خودش نبیند، اما اشکالی ندارد.

راهبردهای ایجاد یک رابطه مثبت

در اینجا چند استراتژی آزمایش شده و واقعی وجود دارد که واقعاً کار می کند.

• اعتبارسنجی – احساسات مادرشوهر خود را تأیید کنید، حتی اگر مخالف هستید. این می تواند تا حد زیادی تنش بین شما را کاهش دهد.

• تقویت مثبت – تصدیق و قدردانی از تلاش های او می تواند منجر به تعاملات مثبت بیشتر شود. تقویت نکات مثبت می تواند گلوله برفی و در نهایت رفتار او با شما را بهبود بخشد.

• ذهن آگاهی: تمرین تمرکز حواس می تواند به شما در مدیریت واکنش ها و احساسات خود در موقعیت های چالش برانگیز کمک کند. ذهن آگاهی به شما این امکان را می دهد که به جای واکنش تکانشی، فکر کنید، نفس بکشید و متفکرانه پاسخ دهید.

مقاله مرتبط: چرا مادرم از من متنفر است؟

شما می توانید یک رابطه رضایت بخش و هماهنگ با مادرشوهر خود ایجاد کنید. پاداش های یک رابطه مثبت ارزش آن را دارد. یک رابطه شاد همچنین به ازدواج شما کمک می کند و به یک زندگی خانوادگی آرام تر کمک می کند.

مطلب پیشنهادی

شوهر تنبل

چگونه یک شوهر تنبل را مدیریت کنیم

شما شوهرتان را دوست دارید، اما نمی توانید به رفتار تنبل او توجه نکنید. آیا …

هنگام حمله سگ چه كنيم

هنگام حمله سگ چه کنیم

برخی از سگ ها اگر احساس ترس یا تهدید کنند حمله می کنند. در حالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *