چرا نمي توانم دوست پيدا كنم
داشتن دوست خوب زندگي شما را بهتر مي كند ولي دوست پيدا كردن در بزرگسالي كار سختي است.

چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟

شما تنها نیستید اگر با تنهایی دست و پنجه نرم می کنید یا تعجب می کنید که “چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟” ممکن است ایجاد ارتباطات جدید در بزرگسالی دشوار یا غیرممکن به نظر برسد، اما اگر مایل به تلاش هستید، بدون شک می توانید روابط جدیدی ایجاد کنید.

این مقاله دلایل احتمالی عدم موفقیت شما در دوست یابی و اینکه چگونه نداشتن دوستان بر سلامت روان شما تأثیر منفی می گذارد را پوشش می دهد. همچنین نکاتی در مورد چگونگی پیدا کردن دوستان جدید ارائه می دهد.

چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟ توضیحات احتمالی

داشتن دوستان کم یا نداشتن به یک دغدغه فزاینده برای بسیاری از مردم تبدیل شده است. یک نظرسنجی توسط یک شرکت نظرسنجی نشان داد که 22 درصد از هزاره ها گزارش دادند که هیچ رفيقي ندارند

جسیکا ارمیلیو، روانشناس بالینی می گوید: “تجربه کمبود رفيق بسیار رایج است. بسیاری از مردم احساس می کنند دوستانی ندارند یا دیگران آنها را درک نمی کنند.”

به گفته ارمیلیو، دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است کسی برای دوست‌یابی با مشکل مواجه شود. این دلایل در زیر بیان شده است.

يافتن دوست در بزرگسالي دشوار است.

اضطراب

بسیاری از افراد هنگام ملاقات با افراد جدید درجاتی از اضطراب را تجربه می کنند که ممکن است ناشی از ترس از طرد شدن یا قضاوت شدن توسط دیگران باشد.

برای برخی از افراد، این نگرانی‌ها می‌توانند در توانایی آن‌ها برای برقراری ارتباط با طرف مقابل اختلال ایجاد کنند، زیرا تمرکز و شرکت در یک مکالمه زمانی که احساس عصبی بودن یا عدم اطمینان نسبت به خود داریم، بسیار چالش برانگیز است. این احساسات ناخوشایند ممکن است ما را ترغیب کند که از دوست یابی اجتناب کنیم.

دفعه بعد که سعی کردید رفيق پیدا کنید، افکار و احساسات خود را بررسی کنید تا ببینید آیا احساس عصبی، ترس یا عدم اطمینان دارید. سپس از خود بپرسید که آیا این افکار یا احساسات به توانایی شما برای دوستیابی کمک می کند یا مانع آن می شود. انجام این کار ممکن است به شما کمک کند تا بهتر درک کنید که چرا ممکن است دوستیابی برای شما سخت باشد.

اجتناب

آیا فرصت هایی وجود دارد که ممکن است آنها را رد کنید یا از آنها اجتناب کنید زیرا می خواهید از مشکلات ناشی از دوستیابی اجتناب کنید؟ اغلب اوقات اجتناب ما از چیزهای سخت می تواند مورد توجه یا بدون تردید باشد.

بنابراین، وقتی فرصت های اجتماعی را رد می کنید، از خود بپرسید چرا. حواستان به آن تصمیم و اینکه از کجا می آید باشد. وقتی خودتان را برای انجام این کار به کار نمی گیرید، پیدا کردن دوستان جدید دشوار است.

توقعات بالا

افراد ممکن است برای محبوب شدن و داشتن چندین رفيق فشار زیادی به خود وارد کنند. داشتن لژیون رفيق ها ضروری نیست. گاهی اوقات، تنها یک یا دو رفيق لازم است تا از تمام مزایای روانی حاصل از دوستی های عمیق بهره مند شوند.

روی ایجاد یک یا دو ارتباط معنادار تمرکز کنید و خود را از هر فشاری که ممکن است برای ایجاد یک لیست بی پایان از دوستان احساس می کنید خلاص کنید.

سایر عوامل

برخی از تحقیقات نشان می دهد که افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی نیز ممکن است نقش داشته باشد. مطالعات نشان داده است که افرادی که زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی می گذرانند، تمایل بیشتری به احساس تنهایی و افسردگی دارند

عوامل دیگری که ممکن است دوستیابی را برای شما چالش برانگیزتر کند عبارتند از داشتن اختلال اضطراب اجتماعی، درونگرا بودن که تنهایی را ترجیح می دهد یا ندانستن کجا به دنبال دوستان جدید بگردید.

  تاثیر نداشتن دوستان بر سلامت روان

دوستی ها و وابستگی ها مهم هستند. از آنجا که آنها برای رفاه کلی ما بسیار مهم هستند، کمبود دوستان یا دوستی های ضعیف و سطحی می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند.

نیاز به دلبستگی ایمن و مطمئن از بدو تولد شروع می شود. در دوران کودکی، شخصیت‌های والدین در زندگی ما معمولاً با تأمین امنیت جسمی و عاطفی، این نیاز را برآورده می‌کنند. با این حال، وقتی بزرگ می‌شویم، برای ارضای این نیازهای دلبستگی بیشتر به دوستی یا شراکت نزدیک نگاه می‌کنیم.

– جسیکا ارمیلیو، روانشناس، روانشناس بالینی

ارمیلیو برخی از موانع روانی را که ممکن است در صورت برآورده نشدن نیازهای دلبستگی ما با آن مواجه شویم، فهرست می کند:

• عدم تعلق:

یافتن و حفظ روابط دوستانه نزدیک، حس تعلق را به ما می دهد، که عامل محافظتی است که به ما در مدیریت استرس کمک می کند.

• تنهایی:

احساس «ما بودن» و حمایت، که اغلب در دوستی های نزدیک یافت می شود، می تواند به ما کمک کند تا با هر چالشی که بر سر راهمان قرار می گیرد بهتر کنار بیاییم. برعکس، فقدان حمایت اجتماعی کافی، که ممکن است توسط کسی که دوستی معنادار ندارد احساس کند، تنهایی و انزوا را تقویت می کند.

• مشکلات سلامت روان:

 تنهایی و انزوا عوامل خطر مهمی برای مشکلات بی شمار سلامت روان هستند زیرا ما موجوداتی اجتماعی هستیم که می خواهیم و به پیوندهای نزدیک و معنادار با دیگران نیاز داریم.

نکاتی برای کمک به شما در ایجاد دوست

اگر احساس می کنید نمی توانید دوست پیدا کنید، استراتژی هایی وجود دارد که می تواند به بهبود شانس شما برای ایجاد ارتباطات اجتماعی جدید کمک کند. ارمیلیو مراحلی را پیشنهاد می‌کند که می‌توانید برای دوست‌یابی و تجربه احساس تعلق انجام دهید.

به دنبال محیط های راحت باشید

این مهم است که سعی کنید و راه هایی بیابید که به خودتان کمک کنید در هنگام پیدا کردن یک دوست جدید احساس راحتی و آرامش کنید. این نیاز به تفکر انتقادی در مورد خود و نوع محیطی دارد که به شما احساس راحتی می کند.

نیازهای خود را در نظر بگیرید

آیا شما فردی هستید که با تعاملات یک به یک احساس راحتی بیشتری می کنید یا با بسیاری از افراد اطراف احساس بهتری دارید؟ پاسخ به این سوالات می تواند به شما کمک کند تا در موقعیت بهتری برای یافتن محیط مناسب برای ایجاد دوستی های جدید قرار بگیرید.

به طور مشابه، در نظر بگیرید که چه فعالیت‌ها یا تنظیماتی به شما کمک می‌کند تا نسبت به خودتان اطمینان داشته باشید. به عنوان مثال، آیا ورزش، کاردستی یا فعالیتی وجود دارد که از انجام آن لذت می برید و حس اعتماد به نفس را برای شما به ارمغان می آورد؟ آیا جایی دارید که دوست دارید از آن بازدید کنید یا خیلی با آن آشنا هستید؟

اگر هنگام دوست‌یابی عصبی می‌شوید، تسکین این تجربه با عناصر راحتی و آشنایی می‌تواند به تسکین اعصاب شما کمک کند.

به آن زمان بدهید

همانطور که روی ایجاد ارتباطات جدید یا احیای مجدد دوستی های قدیمی کار می کنید، لازم است به یاد داشته باشید که ایجاد دوستی های معنی دار زمان می برد. طبق یک مطالعه در سال 2018 توسط محققان دانشگاه کانزاس، یک رابطه حدود 50 ساعت طول می کشد تا در فعالیت های مشترک از یک آشنای صرف به دوستان معمولی تبدیل شود.

این مطالعه نشان داد که 90 ساعت طول می کشد تا افراد دوست در نظر گرفته شوند و بیش از 200 ساعت طول می کشد تا آن فرد به عنوان یک دوست صمیمی در نظر گرفته شود.

دوست داشتن کسی، لذت بردن از همراهی او و دوست داشتن با او کافی نیست. برای ایجاد این ارتباط، باید برای ایجاد و حفظ آن دوستی وقت بگذارید.

مقاله مرتبط: چطور تسليت بگوييم و چه كنيم؟

محققان همچنین دریافتند که بهترین ساعات ایجاد دوستی، ساعاتی است که صرف انجام فعالیت‌های لذت‌بخش می‌شود، خواه صرفاً وقت گذرانی یا بازی کردن باشد. در حالی که “دوستان کاری” می تواند بخش مهمی از حلقه اجتماعی شما باشد، زمان صرف شده با هم در محیط های کاری کمتر برای ایجاد دوستی مفید بود.

به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید دوستی معنادارتری با همکاران ایجاد کنید، زمانی را با هم در خارج از محل کار در فعالیت‌های اجتماعی مشترک بگذرانید.

مطلب پیشنهادی

چه كار كنيم ديگران ما را دوست داشته باشند.

چه كار كنيم كه مردم ما را دوست داشته باشند؟

در حالی که واقعاً نمی‌توانید کسی را مجبور کنید که شما را دوست داشته باشد، …

چگونه با كسي كه به شما خیانت كرده است رفتار كنيد.

چگونه با کسی که به شما خیانت کرده رفتار کنید

وقتی کسی به شما خیانت می‌کند، ممکن است احساس تکان‌دهنده یا حتی بیمارگونه کنید. بالاخره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *