ترس از شكست
ترس از شكست يك ترس واقعي است كه مي تواند زندگي شما را مختل كند.

چگونه با ترس از شکست مقابله کنیم

ترس از شکست که به نام آتیچیفوبیا نیز شناخته می شود، یک ترس غیرمنطقی و مداوم از شکست است. این ترس می تواند از چندین منبع نشات بگیرد. گاهی اوقات ممکن است در پاسخ به یک موقعیت خاص ظاهر شود. در موارد دیگر، ممکن است به وضعیت سلامت روان دیگری مانند اضطراب یا افسردگی مرتبط باشد.

ترس از شکست ممکن است با کمال گرا بودن نیز مرتبط باشد. از آنجایی که کمال گراها انتظارات بالایی از نحوه انتظارشان برای پیشرفت دارند، ممکن است ترس آزاردهنده ای را تجربه کنند که به آن استانداردهای اغلب غیرواقعی بالا عمل نکنند.

در این مقاله علائم ترس از شکست و عوامل ایجاد این ترس مورد بحث قرار می گیرد. همچنین به بررسی درمان هایی می پردازد که می توانند به شما کمک کنند و چگونه از این ترس جلوگیری کنید.

كمالگراها بيشتر به ترس از شكست مبتلا مي شوند

ویژگی های ترس از شکست

ترس از شکست می تواند علائم عاطفی و رفتاری ایجاد کند. برخی از علائم رایج این ترس عبارتند از:

اضطراب

اجتناب

احساس از دست دادن کنترل

درماندگی

بی قدرتی

علاوه بر علائم عاطفی و رفتاری، افراد مبتلا به ترس از شکست ممکن است علائم فیزیکی مانند ضربان قلب سریع، سفتی قفسه سینه، لرزش، سرگیجه، سبکی سر، عرق کردن و مشکلات گوارشی را نیز تجربه کنند.

  شناسایی ترس از شکست

ترس از شکست ممکن است به طرق مختلف بر افراد تأثیر بگذارد، به این معنی که تشخیص آن همیشه آسان نیست. برخی از راه هایی که افراد ممکن است ترس از شکست را تجربه کنند عبارتند از:

اعتقاد به اینکه مهارت یا دانش لازم برای رسیدن به چیزی را ندارید

احساس می کنید که نمی توانید به اهداف خود برسید

به تعویق انداختن تا حدی که بر عملکرد یا توانایی شما برای اتمام به موقع تأثیر بگذارد

به مردم بگویید که احتمالاً شکست خواهید خورد تا انتظارات پایین بماند

دست کم گرفتن توانایی های خود برای جلوگیری از احساس ناامیدی

نگرانی از این که نقص یا کاستی باعث شود دیگران کمتر به شما فکر کنند

نگرانی از اینکه در صورت شکست دیگران را ناامید خواهید کرد

در برخی موارد، ترس از شکست ممکن است باعث شود افراد به طور کامل از تلاش اجتناب کنند. از آنجایی که آنها بسیار می ترسند تلاش کنند و موفق نشوند، به سادگی تصمیم می گیرند که اصلا تلاش نکنند تا از درد، خجالت یا ناامیدی احتمالی جلوگیری کنند.

آتیچی فوبیا

در حالی که اين ترس به عنوان یک وضعیت متمایز در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) ذکر نشده است، ممکن است اگر علائم شما معیارهای تشخیصی خاصی را داشته باشد، فوبیای خاصی برای شما تشخیص داده شود. برای تشخیص فوبیای خاص، علائم شما باید:

ترس بیش از حد و غیر منطقی را درگیر کنید

شامل یک پاسخ اضطراب فوری

با اجتناب یا پریشانی شدید مشخص شود

توانایی خود را برای عملکرد عادی محدود کنید

حداقل شش ماه طول بکشد و به دلیل شرایط دیگری نباشد

علل ترس از شکست

ترس از شکست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از علل بالقوه عبارتند از:

تربیت انتقادی

افرادی که در خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند که به شدت انتقادی یا حمایت‌کننده نیستند، احتمالاً ترس از شکست را تجربه می‌کنند. از آنجا که آنها احساس می کردند که هرگز نمی توانند انتظارات خانواده خود را در دوران کودکی برآورده کنند، ممکن است همچنان از اشتباه کردن در بزرگسالی ترس داشته باشند.

تعاریف شکست

مردم اغلب تعاریف متفاوتی از معنای شکست دارند. برای برخی افراد، این به معنای عدم دستیابی به چیزی است که دقیقاً همانطور که برنامه ریزی کرده اند. این می تواند مجموعه ای از انتظارات را ایجاد کند که برآورده کردن آنها بسیار دشوار است.

ژنتیک

اضطراب نیز تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است. اگر اعضای خانواده شما نیز دارای شرایط اضطرابی هستند، ممکن است خودتان بیشتر دچار ترس و اضطراب شوید.

کمال گرایی

ترس از شکست گاهی از کمال گرایی ناشی می شود. وقتی افراد استانداردهای بسیار بالایی دارند، اغلب به نظر می‌رسد که هیچ چیز انتظارات آنها را برآورده نمی‌کند. این شامل عملکرد و دستاوردهای خود می‌شود. از آنجایی که می ترسند به استانداردهای بالایی که تعیین کرده اند نرسند، ممکن است ترس شدیدی از شکست را تجربه کنند.

ضربه

افرادی که شکست سخت یا حتی آسیب زا را تجربه کرده اند ممکن است از تکرار آن تجربه در آینده نیز بسیار ترس داشته باشند.

برای مثال، داشتن یک حمله پانیک در حین ارائه یا مورد تمسخر قرار گرفتن به خاطر عملکردتان، می تواند به احساس ترس کمک کند. پیامدهای منفی ناشی از شکست، مانند از دست دادن شغل یا وارد نشدن به دانشگاه، نیز می تواند عوامل خطری باشد که در ترس از شکست نقش دارد.

در حالی که همه ممکن است هر از گاهی از شکست خوردن هراس داشته باشند، اما زمانی که توانایی شما را برای دنبال کردن اهدافتان و دستیابی به چیزهایی که می خواهید در زندگی به دست آورید، بازدارد، جدی تر می شود.

تاثیر ترس از شکست

ترس از شکست می‌تواند بر باور افراد به توانایی‌هایش و انگیزه او برای دنبال کردن اهدافش تأثیر بگذارد.

• عزت نفس پایین:

 افرادی که از شکست می ترسند ممکن است درگیر خودگویی منفی نیز باشند یا اعتماد به نفس پایینی داشته باشند که پیگیری اهداف را دشوار می کند.

• انگیزه ضعیف:

وقتی مردم از شکست می ترسند، ممکن است کمبود انگیزه را نیز تجربه کنند که شروع پروژه ها و کار برای رسیدن به اهداف را دشوار می کند. وقتی چیزی خیلی چالش برانگیز به نظر می رسد یا شامل یادگیری مهارت های جدید می شود، افراد ممکن است به سادگی تسلیم شوند یا از مشارکت خودداری کنند.

• خود خرابکاری:

 برای افرادی که از عدم انجام اقدامات خودناتوان کننده ای که شانس موفقیت آنها را تضعیف می کند، ترس دارند، غیر معمول نیست. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که دانش‌آموزانی که از شکست خوردن می‌ترسند، اغلب رفتارهای خودناتوان‌کننده‌ای انجام می‌دهند که در واقع موفقیت تحصیلی را محدود می‌کند و شکست را تداوم می‌بخشد.

• شرم:

 ترس از شکست اغلب ناشی از ترس از تجربه شرم یا خجالت است. شکست می تواند باعث ایجاد احساس بی ارزشی شود، بنابراین اجتناب از تلاش در وهله اول گاهی اوقات می تواند راهی برای محافظت از خود در برابر ناامیدی، پشیمانی و اندوه باشد.

درمان ترس از شکست

درمان ترس از شکست به عوامل مختلفی از جمله نحوه تجربه این ترس و تأثیری که بر زندگی شما می گذارد بستگی دارد. در بسیاری از موارد، افراد می توانند از راهبردهای خودیاری برای مقابله با این احساسات استفاده کنند.

اگر ترس شما از شکست توانایی شما را برای عملکرد عادی مختل می کند، مهم است که با یک متخصص صحبت کنید. گزینه های درمانی برای ترس از شکست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روان درمانی

روان درمانی می تواند به شما کمک کند افکار، احساسات و رفتارهایی را که به ترس از شکست کمک می کنند، رسیدگی کنید. درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی درمان است که به افراد کمک می کند تا الگوهای فکری منفی را که به احساس ترس کمک می کند، شناسایی و تغییر دهند. کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) نیز ممکن است مفید باشد

داروها

ممکن است داروهایی برای کمک به مدیریت احساسات اضطراب یا افسردگی که ممکن است با ترس شما مرتبط باشد تجویز شوند. مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) نوعی از داروهای ضد افسردگی هستند که معمولاً برای درمان شرایط خلقی و اضطراب تجویز می شوند. داروهای ضد اضطراب، مانند زاناکس (آلپرازولام) و آتیوان (لورازپام) نیز ممکن است تجویز شوند.

در بسیاری از موارد، ترکیبی از این دو گزینه درمانی با تغییر سبک زندگی ممکن است موثرترین باشد

  مقابله با ترس از شکست

همچنین تعدادی استراتژی وجود دارد که می توانید از آنها برای کمک به کاهش احساس ترس از شکست استفاده کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

نتایج را در نظر بگیرید

گاهی اوقات فکر کردن به بدترین نتیجه ممکن – و سپس ارائه برنامه ای برای نحوه برخورد با آن – می تواند به کاهش اضطراب در زمانی که اهداف خود را دنبال می کنید کمک کند.

روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید تمرکز کنید

به جای نگرانی در مورد جنبه هایی از موقعیت که هیچ قدرتی بر آنها ندارید، انرژی خود را روی چیزهایی متمرکز کنید که می توانید کنترل کنید.

از پیش برنامه ریزی

هنگامی که با چالشی روبرو می شوید که ممکن است ترس شما از شکست را تحریک کند، روی ایجاد برنامه های جایگزین کار کنید، فقط در صورتی که تلاش های اولیه شما طبق برنامه پیش نرود. داشتن یک برنامه B (یا برنامه C) می تواند به شما کمک کند احساس اضطراب کمتر و امنیت بیشتری داشته باشید.

تعریف مجدد شکست

تغییر طرز فکر شما در مورد شکست نیز ممکن است به کاهش احساس ترس شما کمک کند. شکست بخشی از زندگی است و می تواند فرصت مهمی برای یادگیری و کسب مهارت های جدید باشد.

مطمئناً می‌تواند ناامیدکننده باشد، اما حفظ دیدگاه سالم نسبت به مزایای بالقوه شکست هر از چندگاهی مهم است. به یاد داشته باشید که موفقیت اغلب از طریق یک سری شکست های پیشرونده به دست می آید که منجر به اطلاعات، مهارت ها و استراتژی های جدید می شود.

از تفکر مثبت استفاده کنید

از خودگویی منفی که می تواند اعتماد به نفس شما را تضعیف کند و احساس اضطراب ایجاد کند، خودداری کنید. در عوض، بیشتر شبیه یک خوشبین فکر کنید تا انگیزه خود را بالا نگه دارید.

تجسم ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد

در حالی که تجسم اغلب به عنوان ابزاری برای موفقیت تبلیغ می شود، تحقیقات در واقع نشان می دهد که این استراتژی انگیزشی می تواند برای افرادی که ترس زیادی از شکست دارند نتیجه معکوس داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که ترس شدید از شکست دارند، پس از انجام فعالیتی که شامل تجسم موفقیت بود، خلق و خوی منفی شدیدی را تجربه کردند.

مقاله مرتبط: چگونه کمتر بلاتکلیف  و بي تصميم باشیم

نتيجه

ترس از شکست چیزی است که هر کسی هر از گاهی آن را تجربه می‌کند، اما زمانی که چنین احساساتی تداوم می‌یابد، می‌تواند مشکل‌سازتر شود. شفقت به خود را تمرین کنید و روی برداشتن گام های کوچک در جهت ایجاد اعتماد به نفس و مدیریت ترس های خود کار کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه يك دروغگو را تشخيص دهيم

چگونه دروغگو را در رابطه بشناسيم؟

دانستن اینکه به شما دروغ می گویند می تواند آزاردهنده باشد، اما اگر حتی مطمئن …

اشتراک بيش از حد و پرحرفي

چگونه از اشتراک گذاري زياد و برملا كردن اسرارمان خودداری کنیم

آیا می بینید که جزئیات صمیمی زندگی خود را با یک غریبه به اشتراک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *