چگونه به مرزهای دیگران احترام بگذاريم.
احترام گذاشتن به مرزهای دیگران نشانه اين است كه خوب تربيت شده ايد و به عنوان يك انسان مي توانيد در جامعه با ديگران تعامل داشته باشيد.

چگونه به مرزهای رفتاري دیگران احترام بگذاریم

طبق انجمن روانشناسی، مرزها محدودیت هایی هستند که افراد برای محافظت از خود در یک فعالیت، موقعیت یا رابطه تعیین می کنند. مرزها می توانند فیزیکی، عاطفی، فکری، معنوی، مالی یا مربوط به زمان، مکان و انرژی باشند. آیا تا به حال دوستی را ترغیب به سيگار کرده اید حتی اگر واقعاً نمی خواهد؟ یا در حالی که در یک تماس کاری بودند، صحبت های شریک خود را قطع کردید؟ یا بعد از ساعت کاری به یک همکار پیام دادید؟ اگر چنین است، ممکن است آنها را ناراحت کرده باشید و به مرزآنها احترام نگذاشته باشيد. حتی اگر لزوماً قصد این کار را نداشته باشید.

تعیین مرز اساساً راهی است که کسی به شما اطلاع می دهد:

 نحوه برقراری ارتباط را ترجیح می دهند

 دوست دارند با آنها چگونه رفتار شود

 چگونه دوست دارند با آنها صحبت شود یا لمس شوند

چگونه دوست دارند با شما تعامل داشته باشند

 میزان تمایل آنها برای شرکت در فعالیت ها

 آنچه برای آنها قابل قبول نیست

مرزهای دیگران را بايد در روابط اجتماعي رعايت كنيم.

بسته به نوع مرزی که آنها ترسیم کرده‌اند و اینکه چگونه بر روابط شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است احساساتی از تعجب، عصبانیت، درد، سردرگمی یا پذیرش را تجربه کنید.

اگر نمی‌دانید چگونه در رابطه خود با آنها ادامه دهید، این مقاله به این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توانید به مرزهای دیگران احترام بگذارید و چرا انجام این کار مهم است.

اهمیت احترام به مرزهای دیگران

در حالی که ما اغلب در مورد تعیین حد و مرز در روابط خود با دیگران صحبت می کنیم، اما در مورد احترام به مرزهای دیگران زیاد صحبت نمی کنیم. با این حال، برای اینکه ما رشد کنیم، برای ما مهم است که بفهمیم چرا شخص این مرز را تعیین کرده و به آن احترام بگذاریم.

مردم برای امنیت خود مرزهایی تعیین می کنند. مگان مارکوم، روانشناس ارشد روانشناس می گوید: احترام گذاشتن به آنها به ایجاد اعتماد در رابطه کمک می کند و به طرف مقابل نشان می دهد که به سلامت عاطفی او اهمیت می دهید.

تاثیر بی احترامی به مرزهای دیگران

به گفته دکتر مارکوم، بی احترامی به مرزها می تواند آسیب قابل توجهی به رابطه وارد کند.

ممکن است متوجه نشوید که چرا یک فرد مرزی دارد و ممکن است با آنچه برای شما قابل قبول است متفاوت باشد. صرف نظر از این، هر فردی حق دارد محدودیت های خود را تعیین کند. نادیده گرفتن یک مرز اساساً نوعی نقض حقوق کسی است.

دکتر مارکوم می‌گوید وقتی مرزها به‌طور مداوم نقض می‌شوند، نشان‌دهنده از بین رفتن امنیت و اعتماد در رابطه است. “این می تواند به تعارض، پریشانی عاطفی و اجتناب از یکدیگر کمک کند.”

چگونه به مرزهای دیگران احترام بگذاریم

دکتر مارکوم چند استراتژی را به اشتراک می گذارد که می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه مرزهای دیگران را درک کنید و به آنها احترام بگذارید:

 به وضوح ارتباط برقرار کنید:

 ارتباط واضح می تواند به شما کمک کند تا درک کنید که فرد با چه چیزی راحت است و مرزهای او کجاست. این می تواند مفید باشد که از قبل از آنها بپرسید که چه احساسی دارند، به جای اینکه فرض کنید می توانید ژاکت آنها را قرض بگیرید یا انتظار داشته باشید که آنها شما را به فرودگاه ببرند.

 به نشانه های غیرکلامی توجه کنید:

جدای از کلمات فرد، توجه به نشانه های غیرکلامی مانند لحن و زبان بدن او می تواند مفید باشد. این عوامل می توانند به شما در سنجش سطح راحتی آنها کمک کنند. به عنوان مثال، اگر لحن آنها مطمئن نیست، وضعیت بدن آنها بسته است، یا سعی می کنند موضوع را تغییر دهند، می تواند نشان دهد که آنها با آنچه شما از آنها می خواهید خیلی راحت نیستند.

نه را به عنوان پاسخ بپذیرید:

 وقتی کسی نه می گوید، مرز مشخصی تعیین می کند. احترام به این مهم است، همانطور که دوست دارید دیگران به مرزهای شما احترام بگذارند.

 آن را شخصی نگیرید:

 تصور نکنید که تعیین حد به این معنی است که شما کار اشتباهی انجام داده اید یا آن شخص شما را دوست ندارد. مرزها اغلب مربوط به خودمراقبتی است و اینکه فرد در آن زمان چقدر می تواند تحمل کند. تمام تلاش خود را بکنید تا مسائل را شخصی نگیرید.

به یاد داشته باشید که نیازهای هر فردی متفاوت است:

هر فردی باید بر اساس ترجیحات، مدارا و توانایی های خود حد و مرزهایی را تعیین کند. مهم است که به مرزهای دیگران احترام بگذارید، حتی اگر آنها به نظر شما احمقانه باشند یا با آنچه شما قابل قبول می دانید متفاوت باشند.

 واکنش‌های عاطفی خود را پردازش کنید:

 وقتی کسی در رابطه خود با شما مرزی تعیین می‌کند، ممکن است احساس طرد شدن پیدا کنید، که می‌تواند باعث شود شما احساس آسیب، عصبانیت، ناامیدی، شوکه یا خجالت کنید. تو چنین احساسی داری پردازش واکنش‌های عاطفی‌تان می‌تواند به شما کمک کند یا حد و مرز را بپذیرید یا برای برآوردن نیازهای خود به جای دیگری نگاه کنید.

سعی کنید دلیل پشت مرز را درک کنید:

زمانی که با مرزهای کسی موافق نیستید، می‌تواند مفید باشد که دلیلی را که آنها آن را تعیین می‌کنند برای کمک به درک بهتر دیدگاه او بررسی کنید. اگر مرز خیلی سفت و سخت به نظر می رسد، می توانید نظر خود را ارائه دهید. از محل دلسوزی بیایید و مایل باشید که به فرد اجازه دهید تصمیم بگیرد چه چیزی برای او بهترین است.

به استقلال دیگران احترام بگذارید:

 همه ما مقصر بوده ایم که فکر می کنیم می دانیم چه چیزی برای دیگران بهتر است. حتی اگر نیت ما واقعی باشد و ما فقط به دنبال آنها باشیم، باید به آنها اعتماد کنیم و به حق استقلال آنها احترام بگذاریم. حتی اگر همه چیز برای آنها خوب پیش نرود، مهم است که به آنها اجازه دهید اشتباهات خود را انجام دهند.

توجه داشته باشید که مرزها می توانند تغییر کنند:

در یک رابطه جدید، خواه یک رابطه دوستی، رابطه عاشقانه، رابطه کاری یا موارد دیگر باشد، شما اغلب با یکدیگر آشنا می شوید و مرزهای یکدیگر را یاد می گیرید. این مرزها ممکن است با پیشرفت رابطه شما، بسته به پویایی شما، شل یا تنگ تر شوند.

مقاله مرتبط: چگونه با مادرشوهر خود کنار بیایید

مرزهای خود را شناسایی کنید:

روی شناسایی مرزهای شخصی خود کار کنید. به این ترتیب زمانی که اطرافیان شما محدودیت های خود را بیان می کنند درک بهتری خواهید داشت.

احترام گذاشتن به مرزهای دیگران بخش مهمی از حفظ یک رابطه سالم با آنهاست. انجام این کار همیشه آسان نیست – لازم است بلوغ، صداقت و همدلی را درک کنید تا متوجه شوید که کسی را ناراحت می‌کنید و نحوه تعامل خود را با او تغییر دهید.

از سوی دیگر، نادیده گرفتن یا بی احترامی به مرزهای آنها می تواند به رابطه شما با آنها آسیب برساند و منجر به درگیری، استرس یا اجتناب شود.

مطلب پیشنهادی

چه كار كنيم ديگران ما را دوست داشته باشند.

چه كار كنيم كه مردم ما را دوست داشته باشند؟

در حالی که واقعاً نمی‌توانید کسی را مجبور کنید که شما را دوست داشته باشد، …

چگونه با كسي كه به شما خیانت كرده است رفتار كنيد.

چگونه با کسی که به شما خیانت کرده رفتار کنید

وقتی کسی به شما خیانت می‌کند، ممکن است احساس تکان‌دهنده یا حتی بیمارگونه کنید. بالاخره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *