چگونه خود را خوشحال كنيم.
براي اينكه خود را خوشحال نگه داريم بايد به دنبال ياد گرفتن راه هاي آگاهانه باشيم.

چگونه خود را خوشحال کنیم

چگونه می توانید خود را خوشحال کنید؟ این سوال در قلب بسیاری از اهدافی است که مردم دنبال می کنند. شادی، که اغلب به عنوان شامل احساسات مثبت و رضایت از زندگی توصیف می شود، در واقع می تواند به روش های مختلفی پرورش یابد. علاوه بر افزودن عناصر شادی آور به سبک زندگی خود، می توانید روی الگوهای فکری همیشگی خود نیز کار کنید تا دیدگاه خوش بینانه تری را تقویت کنید.

برای اینکه خود را خوشحال کنید، باید وضعیت فعلی زندگی خود را بررسی کنید، سطح شادی خود را ارزیابی کنید و مسیری را برای کار پیدا کنید که احتمالاً شادی و رضایت بیشتری را به همراه خواهد داشت. با این حال، به خاطر داشته باشید که شادی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد.

خيلي از مردم نمي دانند چطور خود را خوشحال كنند.

آنچه شما را خوشحال می کند را شناسایی کنید

اولین قدم برای شاد کردن خود این است که بفهمید چه چیزهایی در زندگی برای شما شادی و رضایت به ارمغان می آورد. این به معنای ارزیابی چیزهایی است که واقعاً برای شما شادی می‌آورند و نه آنچه انتظارات اجتماعی در مورد شادی به شما می‌گویند.

گاهی اوقات آسان است که درگیر این ایده شوید که فکر می کنید چه چیزی شما را خوشحال می کند نه آنچه واقعاً انجام می دهد. مردم برای آن رابطه عالی، خانه عالی، بدن زیبا، تایید دیگران، تلاش می کنند.

گاهی این چیزها ما را خوشحال می کند. مواقع دیگر، ما بر نرسیدن به اهدافمان استرس داریم، یا به آنها می رسیم و متوجه می شویم که هنوز خوشحال نیستیم. گاهی اوقات، ما آنقدر روی یک هدف متمرکز می‌شویم که تصور می‌شود باعث خوشبختی می‌شود، به طوری که برای چیزهای دیگر در زندگی‌مان که واقعاً ما را خوشحال می‌کند، وقت نداریم.

عوامل تقویت کننده شادی

متخصصان روانشناسی مثبت گرا – کسانی که شادی انسان و عوامل مؤثر در آن را مطالعه می کنند – چندین حوزه کلیدی از زندگی را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد بیشتر با شادی شخصی مرتبط باشد. برخی از عوامل عبارتند از:

• پول

•دوستان

•سلامتی

شرایط زندگی

محله

• معنویت

مشارکت جامعه

احساس معنا و هدف در زندگی

ناراضی بودن از برخی از این زمینه ها لزوماً دستور العملی برای ناراحتی نیست و راضی بودن در بیشتر این زمینه ها تضمینی برای زندگی پر از سعادت نیست. با این حال، اگر از این بخش‌های زندگی‌تان رضایت بیشتری دارید، به‌طور کلی تمایل دارید که شادتر باشید.

تمرکز بر برخی از این زمینه های کلیدی ممکن است به افزایش سطح شادی شما در زندگی روزمره کمک کند. به دنبال راه هایی باشید که بتوانید تغییراتی ایجاد کنید، حتی اگر در ابتدا تغییرات کوچکی باشند، که به شما کمک می کند احساس رضایت بیشتری داشته باشید. انتخاب های سالم، درگیر شدن در چیزهایی که به آنها علاقه دارید و ایجاد یک شبکه حمایت اجتماعی قوی ممکن است کمک کند.

چگونه نگرش شما بر شادی تأثیر می گذارد

سبک زندگی اما تنها بخشی از معادله شادی است. نگرش شما در مورد زندگی و چیزهایی که هر روز برای شما اتفاق می افتد نیز می تواند بر سطح کلی شادی و رضایت از زندگی شما تأثیر زیادی بگذارد.

احتمالاً بر کسی پوشیده نیست که خوش‌بین‌ها معمولاً افراد شادتری هستند، اما ممکن است متوجه نباشید که خوش‌بینی چیزی بیش از «روشن کردن چهره‌ای شاد» یا «نگاه کردن به جنبه‌های مثبت» است. ویژگی های خاصی وجود دارد که برای خوش بینان موفقیت بیشتر، سلامتی بیشتر و رضایت از زندگی را افزایش می دهد.

پرورش ذهن یک خوش بین نه تنها می تواند به معنای پرورش شادی، صرف نظر از شرایط شما باشد، بلکه در واقع می تواند چیزهای بیشتری را وارد زندگی شما کند تا در مورد آنها شاد باشید.

علاوه بر خوش بینی، افراد شاد تمایل به کنترل درونی دارند. به بیان ساده، آنها تمایل دارند باور کنند که به جای قربانی شرایط، ارباب سرنوشت خود هستند.

وقتی به عوامل استرس زای زندگی خود به عنوان یک چالش نگاه می کنید تا یک تهدید، تمایل به ارائه راه حل های موثرتری دارید. همچنین با مقابله با این شرایط بیشتر احساس نشاط می کنید (به جای تخلیه).

یافتن تعادل

بسیاری از مردم اهدافی را دنبال می کنند که انتظار دارند آنها را خوشحال کند، اما شادی همیشه نتیجه نهایی نیست. همه ما افرادی را می شناسیم که همه چیزهایی را که دارند در حرفه خود قرار داده اند – به قیمت زندگی شخصی خود – فقط به این فکر می کنند که چرا موفق هستند و هنوز هم ناراضی هستند.

همچنین بسیار رایج است که مردم با یک خانه زیبا، اتومبیل های گران قیمت، لباس های طراحی شده (و گاهی اوقات بدهی های زیادی) احاطه شوند و هنوز رضایت شخصی کمتری نسبت به زندگی بدون تمام «موارد» داشته باشند. بنابراین چگونه می توانید بدانید که کدام اهداف باعث شادی شخصی می شوند و کدام نه؟

برای اینکه خودتان را خوشحال کنید، باید تعادل را پیدا کنید. یک شغل خوب و ثبات مالی می تواند برای خوشبختی مهم باشد، اما شما همچنین باید آن چیزها را با سایر عواملی که باعث شادی شما می شوند، از جمله سلامتی، روابط شما و سایر فعالیت های معنادار، متعادل کنید.

هیچ راه حل سریع شادی وجود ندارد. این یک عمل متعادل کننده است، بنابراین سهمتان از انرژی را صرف دنبال کردن یک هدف واحد نکنید تا سایر عوامل مهم سبک زندگی را حذف کنید.

همانطور که اهداف خود را تعیین می کنید، تمام زمینه های زندگی را که برای شما مهم است به خاطر بسپارید. شرح مفصلی از اینکه دوست دارید کل زندگی‌تان چگونه باشد را ترسیم کنید، یا اهدافی را تعیین کنید و عادت‌های سالمی را برای بخش‌های مختلف زندگی خود در هر ماه ایجاد کنید.

در جهت اهداف خود کار کنید

چه اهدافی را به عنوان تصمیمات سال نو تعیین کنند و چه به عنوان بخشی از تلاش برای بهبود زندگی، بسیاری از مردم از همان ابتدا با توقع بیش از حد خود خرابکاری می کنند و خود را برای شکست آماده می کنند.

برای مثال، بسیاری از مردم انتظار دارند که فوراً عادت های خود را از روی اراده محض تغییر دهند. هر لغزشی به عنوان “شکست” تجربه می شود و اغلب به رها شدن از هدف و احساس شکست کمک می کند.

اگر می‌خواهید تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید، مهم است که خود را برای موفقیت آماده کنید:

  1. ابتدا اهداف کوچک و دست یافتنی تعیین کنید.

با قدم‌های کوچك به یک عادت جدید دست پیدا کنید، و در هر مرحله احساس موفقیت بیشتری خواهید کرد و کمتر احتمال دارد که آن را رها کنید.

  • در مرحله بعد، به پیشرفت خود پاداش دهید.

برای هر هدف کوچکی که به آن می رسید، به خود اجازه دهید احساس غرور کنید و شاید به خودتان پاداش کوچکی بدهید.

  • جلب حمایت اجتماعی را فراموش نکنید.

به افراد حامی زندگی خود بگویید که چه چیزی را می خواهید به دست آورید و از موفقیت های خود به آنها بگویید. این به شما قدرت بیشتری می‌دهد و تسلیم شدن را کمتر جذاب می‌کند (و مجبور می‌شوید خودتان را برای نزدیکانتان توضیح دهید).

مانند هر چیز دیگری، شادتر کردن خود یک فرآیند است، بنابراین به خودتان زمان بدهید تا تغییرات را ایجاد کنید و تغییرات را ببینید.

عادات شادی روزانه

در حالی که پیگیری راه حل های بلندمدت برای ارتقای شادی مهم است، کارهای کوچکی نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید که می تواند شما را در لحظه حال شادتر کند. برخی از این موارد عبارتند از:

 یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید.

تحقیقات نشان می دهد که احساس قدردانی بیشتر ممکن است باعث افزایش احساس شادی شود. در یک مطالعه، شرکت کنندگان یک لیست سپاسگزاری روزانه به مدت 14 روز نوشتند و بعداً سطوح بالاتری از احساس مثبت، شادی ذهنی بیشتر و افزایش رضایت از زندگی را نشان دادند.

قدم زدن.

تحقیقات نشان داده است که پیاده‌روی می‌تواند راهی عالی برای تقویت خلق و خو باشد. ورزش به خودی خود می‌تواند تأثیر مثبتی بر خلق و خو و بهزیستی ذهنی داشته باشد، اما در صورت امکان می‌توانید با قدم زدن در فضای باز، تأثیر آن را به حداکثر برسانید. حرکات فیزیکی، گذراندن زمان در طبیعت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، همگی می توانند راه های خوبی برای تقویت احساس شادی در لحظه حال باشند.

به دنبال شگفتی باشید.

مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که احساس شگفتي را تجربه می‌کنند، استرس کمتری دارند و احساس رضایت بیشتری دارند. شما می‌توانید با کنجکاوی در مورد دنیای اطراف، شانس خود را برای داشتن تجربه‌های اوج شگفتي انگیز افزایش دهید. روی یادگیری چیزهای جدید کار کنید، به محیط خود توجه کنید و روی زندگی در لحظه تمرکز کنید.

اگر برای یافتن شادی و مقابله با احساس بد خلقی تلاش می کنید، با پزشک یا متخصص سلامت روان خود صحبت کنید. احساس ناراحتی ممکن است از علائم افسردگی باشد. صحبت کردن با یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید تا احساس بهتری داشته باشید، که ممکن است شامل روان درمانی، دارو یا ترکیبی از هر دو باشد.

مقاله مرتبط: چگونه احساسات خود را کنترل کنید

نتيجه

یافتن راه‌هایی برای شاد کردن خود اغلب با گام‌های کوچکی شروع می‌شود که به شما کمک می‌کند به سمت اهداف بلندمدت حرکت کنید. پس مدتی را صرف فکر کردن در مورد چیزهایی کنید که به شما کمک می کند در زندگی خود احساس خوشبختی و رضایت داشته باشید و راه هایی را در نظر بگیرید که می توانید برای رسیدن به برخی از این اهداف تلاش کنید.

فقط به یاد داشته باشید که خوشبختی یک مقصد نیست. این فرآیند ایجاد یک زندگی است که برای شما شادی، هدف و رضایت به ارمغان می آورد. برای شاد شدن نیازی نیست منتظر بمانید. مراحلی وجود دارد که می توانید هر روز برای احساس بهتر و رضایت بیشتر بردارید.

مطلب پیشنهادی

چگونه به ظاهر خود افتخار كنيم.

چگونه به ظاهر خود افتخار کنیم

اعتماد به نفس می تواند واقعاً كم شود، به خصوص اگر به خودتان سخت بگیرید. …

شوهر تنبل

چگونه یک شوهر تنبل را مدیریت کنیم

شما شوهرتان را دوست دارید، اما نمی توانید به رفتار تنبل او توجه نکنید. آیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *