وقتي والدين دعوا مي كنند چه اتفاقي براي فرزند مي افتد؟
در هر ازدواجي ممكن است دعوا و دلخوري پيش بيايد ولي وقتي والدين در برابر فرزند دعوا كنند اثرات جبران ناپذيري روي روح او مي گذارند.

وقتی والدین دعوا می کنند چه اتفاقی برای بچه ها می افتد؟

حتی در دوست‌داشتنی‌ترین رابطه‌ها و ازدواج‌ها، گهگاه اختلاف نظر و دعوا وجود دارد.این موارد می‌تواند از استفاده یک یا هر دو طرف از  عصبانيت بی‌صدا گرفته تا تيكه انداختن گاه به گاه، تا فریاد زدن با صدای بلند با فریاد زدن کلمات آزاردهنده توسط هر دو طرف باشد. خوب، پس این بخشی از زندگی با یک شریک است که فقط دو نفر باشید، اما وقتی بچه دار می شوید، همانطور که والدین می دانند، کل معادله زندگی تغییر می کند.

اولویت ها، بدون شک، همراه با میلیون ها جنبه دیگر از رابطه شما تغییر کرده اند، اما هنوز مشاجرات و دعوا ظاهر می شوند. این سؤالی را پیش می‌آورد که باید به آن پرداخته شود: وقتی شما و شریک زندگی‌تان با هم دعوا می‌کنید چه اتفاقی برای فرزندانتان می‌افتد؟

بیایید بررسی کنیم و ببینیم کارشناسان در این مورد چه می گویند.

مقاله مرتبط: چگونه بفهمیم برای بچه دار شدن آماده ايم؟

این تازه شروع کار است

همانطور که بدون شک از قبل می دانید، دعوا در مجاورت بچه ها منجر به نتایج منفی بی شماری می شود.

اغلب مشاهده می شود که والدینی که در مقابل فرزندان خود درگیری های زیادی دارند ممکن است در واقع نحوه پردازش اطلاعات و به عبارت دیگر نحوه تفکر کودکان را تغییر دهند.

آلیس شرمرهورن، استادیار دپارتمان علوم روان‌شناسی UVM، دریافت که «کودکانی که در خانه‌های پرتعارض هستند، با آموزش مغزشان برای هوشیاری، نشانه‌های عواطف بین فردی، خشم یا شادی را متفاوت از کودکان خانه‌های کم تعارض پردازش می‌کنند. ” دفعه بعد که وسوسه شدید در مورد چیزی فریاد بزنید، این را در نظر داشته باشید.

این یک حوزه موضوعی است که در آن تحقیقات زیادی انجام شده است

از آنجایی که این منطقه بسیار مهم است، محققان در سراسر جهان میلیون ها کلمه در مورد آن منتشر کرده اند. به عنوان مثال، محققان مارک فلین و بری انگلستان نمونه‌هایی از هورمون استرس، کورتیزول را که از تمام کودکان روستایی در جزیره دومینیکا در دریای کارائیب در یک مطالعه 20 ساله گرفته شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند کودکانی که با والدینی زندگی می کردند که دائماً دعوا می کردند سطح کورتیزول بالاتری داشتند که نشان دهنده استرس نسبت به کودکانی بود که در خانواده های آرام تری زندگی می کردند.

و این سطوح بالای کورتیزول چه تأثیری داشت؟

کودکانی که سطوح بالاتری از کورتیزول داشتند اغلب خسته و بیمار می شدند، کمتر بازی می کردند و کمتر از همسالان خود که در خانه های آرام تری بزرگ شده بودند، می خوابیدند.

به پیامدهای گسترده این موضوع فکر کنید. اگر کودکی بیمار باشد، مدرسه را از دست می دهد و ممکن است از نظر تحصیلی رنج بکشد. اگر کودکان درگیر بازی با یکدیگر نباشند، ممکن است مهارت‌های اجتماعی لازم برای کنار آمدن خوب در دنیا را توسعه ندهند.

فاکتورهای سنی در مورد تأثیر مشاجره والدین

کودکان تا شش ماهگی می توانند نزاع های اطراف خود را تشخیص دهند.

بیشتر بزرگسالان می توانند مشاجره والدین خود را به یاد بیاورند. تا حدودی واکنش یا تأثیر مشاجره والدین بر کودک تعیین می شود. ممکن است یک نوزاد تازه متولد شده نتواند تنش را در یک رابطه زناشویی احساس کند، اما یک کودک پنج ساله مطمئناً می تواند.

کودکان رفتار خود را بر اساس آنچه در محیط خود مشاهده می کنند الگوبرداری می کنند

به عبارت دیگر، کودکان با کپی کردن آنچه در اطراف خود می بینند و می شنوند یاد می گیرند. به عنوان پدر و مادر، شما برای فرزندانتان دنیایی هستید.

اگر درگیر مسابقات فریاد زدن باشید، فرزندتان شاهد این موارد خواهد بود و با این فکر بزرگ می‌شود که این یک هنجار است.

به خاطر فرزندانتان، بهترین کار این است که وقتی با همسرتان مخالف هستید، صدا را کم نگه دارید تا چنین رفتاری را نداشته باشید که توسط فرزندانتان تقلید شود. نه تنها فرزند شما سود خواهد برد، بلکه همسایگان شما نیز سود خواهند برد!

ليست اثرات

در اینجا لیستی از برخی از اثرات احتمالی و بسیاری وجود دارد

کودکان ممکن است دچار ناامنی و گوشه گیری شوند

مشکلات رفتاری ممکن است ایجاد شود

کودکان ممکن است دچار مشکلات سلامتی واقعی یا خیالی شوند

کودکان ممکن است نتوانند در کلاس تمرکز کنند که می تواند منجر به مشکلات یادگیری و نمرات ضعیف شود

وقتي والدين دعوا مي كنند كودك بسته به سنش آسيب هاي مختلفي را تجربه مي كند.

ممکن است احساس گناه ایجاد شود. کودکان اغلب فکر می کنند که آنها باعث درگیری والدین شده اند

کودکان ممکن است افسرده شوند

تعامل با کودکان دیگر ممکن است مشکل ساز یا جنگی شود

کودکان ممکن است از نظر فیزیکی پرخاشگر شوند. آنها ممکن است کودکان دیگر را بزنند، هل دهند، یا حتی گاز بگیرند

برخی از کودکان ممکن است پرخاشگر کلامی شوند. آنها ممکن است طعنه بزنند، توهین کنند، از زبان نامناسب استفاده کنند، و بچه های دیگر را با نام بخوانند

کودکان ممکن است الگوهای خواب نامناسب داشته باشند و کابوس ببینند

عادات غذایی ضعیف ممکن است ایجاد شود. کودکان ممکن است زیاد غذا بخورند یا خیلی کم بخورند.

کودکان ممکن است به خورندگان حساس تبدیل شوند و شروع به از دست دادن مواد مغذی ضروری رشد کنند

خوب چه کار کنیم؟

بسیاری از والدین به طور غریزی می‌دانند یا یاد می‌گیرند که بحث کردن در مقابل فرزندانشان لزوماً چیز خوبی نیست.

برخی از والدین ممکن است سعی کنند از همه درگیری ها اجتناب کنند، اما این نیز مشکلات خاص خود را ایجاد می کند. سایر والدین ممکن است برای پایان دادن به مشاجره تسلیم یا تسلیم شریک زندگی خود شوند، اما باز هم، این به نتیجه رضایت بخشی منجر نمی شود.

مارک کامینگز، روانشناس دانشگاه نوتردام، در مورد اتفاقاتی که برای کودکانی که در شرایطی بزرگ می شوند که در آن اختلافات زناشویی زیادی وجود دارد، چه اتفاقی می افتد، نوشته است و می گوید که با داشتن فرزندان شاهد حل اختلاف، کودکان احساس بیشتری خواهند کرد. امنیت عاطفی

او ادامه می دهد: «وقتی بچه ها شاهد دعوا هستند و می بینند که والدین آن را حل می کنند، در واقع خوشحال تر از قبل از دیدن آن هستند. این به بچه ها اطمینان می دهد که والدین می توانند همه چیز را حل کنند. ما این را با احساساتی که نشان می‌دهند، آنچه می‌گویند و رفتارشان می‌دانیم – فرار می‌کنند و بازی می‌کنند. درگیری سازنده در طول زمان با نتایج بهتری همراه است.»

راه وسط بهترین راه برای رفاه کل خانواده است. دعواها، مشاجرات، اختلاف نظرها، درگیری ها، آنها را آنطور که می خواهید بنامید – بخشی از آنچه ما را انسان می کند. یادگیری چگونگی دستیابی به مثبت ترین نتیجه، کلید رشد و ایجاد سالم ترین زندگی برای والدین و فرزندان است.

مطلب پیشنهادی

يازده راه براي اينكه به همسر خود بگوييد به توجه نياز داريد.

11 راه برای اینکه به همسر خود بگویید نیاز به توجه بیشتری دارید

وقتی همسر شما با چیزهای دیگری در زندگی اش درگیر می شود، ممکن است به …

چگونه بفهميم يك دختر به ما علاقه دارد.

چگونه بفهمید که يك دختر شما را دوست دارد؟

آیا برای مراحل بعدی یک آشنايي آماده هستید اما مطمئن نیستید که دختری که دوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *