مرز در رابطه
تعريف مرز در ازدواج مي تواند به شما در شناخت همسرتان كمك كند.

چگونه با شریک زندگی خود حد و مرز رفتاري تعیین کنید

لی مک اینیس، مدیر اجرایی نیوپورت مراقبت های بهداشتی، ویرجینیا، می گوید: در روابط، مرز به شما کمک می کند تا مشخص کنید با چه چیزی راحت هستید و دوست دارید با شما چگونه رفتار شود. وقتی صحبت از عشق به میان می آید، مردم تمایل دارند فکر کنند که باید بدون قید و شرط شریک زندگی خود را دوست داشته باشند و حاضرند هر کاری برای آنها انجام دهند.

با این حال، عشق بی قید و شرط همیشه سالم نیست، زیرا می تواند منجر به سناریویی شود که در آن فرد مجبور است همه چیز را بپذیرد. شریک زندگی آنها، مهم نیست که چه می کند. اگر چه به نظر می رسد غیر منطقی است، اما تعیین حد و مرز با شریک زندگی خود برای حفظ یک رابطه سالم مهم است. مرزها خطوط نامرئی هستند که به محافظت از شما از لحاظ احساسی، فکری، فیزیکی و غیره کمک می کنند.

یک رابطه نمی تواند سالم باشد اگر مرزهای مشخص و محکم در اوایل ایجاد نشده و توسط هر دو شریک مورد احترام قرار نگیرد.

این مقاله به بررسی انواع مرزها در روابط، چند استراتژی برای کمک به شما در تعیین حد و مرز با شریک زندگی خود و اهمیت تعیین مرز می پردازد.

رعايت مرز رفتاري در ازدواج باعث آرامش دو طرف مي شود.

انواع مرزها در روابط

مک اینیس برخی از انواع مختلف مرزها را در روابط بیان می کند:

مرزهای عاطفی:

مرزهای عاطفی از حق هر شریک برای داشتن افکار، احساسات و ارزش های خود بدون تحقیر، تمسخر یا بی اعتبار شدن محافظت می کند. اغلب اوقات، ممکن است احساس کنیم که عواطف و احساسات شریک زندگی مان مسئولیت ماست، اما مهم است که مرزهای احساسی را تعیین کنید تا تشخیص دهید چه چیزی در کنترل ما است و چه چیزی نیست. مرزهای عاطفی شامل پذیرش مسئولیت احساسات خود و در عین حال امتناع از پذیرش مسئولیت احساسات شریک زندگی خود است.

• مرزهای فکری:

 مرزهای فکری به محافظت از افکار و عقاید هر یک از طرفین کمک می کند. موافقت با مخالفت در عین احترام به حق هر شریک در مورد عقیده خود، نمونه ای از مرزهای فکری مهم است.

• مرزهای فیزیکی:

مرزهای فیزیکی به شرکای زندگی کمک می کند تا فضای شخصی خود را مشخص کنند و همچنین ترجیحات خود را در مورد لمس فیزیکی ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین شامل جنبه های مربوط به نیازهای فیزیکی مانند غذا، آب، استراحت و سلامت می شوند.

• مرزهای جنسی:

 مرزهای جنسی شامل نیازهای شریک زندگی و مربوط به تعاملات جنسی می شود. این موارد می تواند شامل عواملی مانند مدت زمان رابطه ای که می خواهید صمیمی باشید، نوع تماسی که با آن راحت هستید و با آن راحت نیستید، باشد.

• مرزهای زمانی:

مرزهای زمانی به معنای احترام گذاشتن به زمان یکدیگر است. همچنین می‌تواند شامل تعیین محدودیت‌هایی برای تعداد دفعاتی که شما و شریک زندگی‌تان یکدیگر را می‌بینید و اینکه چگونه می‌خواهید وقت خود را با هم بگذرانید، باشد. محافظت از زمان شما می‌تواند شامل احساس تعهد نکردن باشد. هر لحظه بیداری را با شریک زندگی خود بگذرانید

• مرزهای ارتباطی

مرزهای ارتباطی را می توان برای مدیریت بهتر درگیری ها یا بحث ها تنظیم کرد و ممکن است شامل قوانینی مانند: عدم نام بردن، عدم مطرح کردن بحث های گذشته، عدم خروج ناگهانی در وسط بحث و غیره باشد.

• مرزهای مادی:

مرزهای مادی به دارایی ها و دارایی های شخصی مرتبط است.شما می توانید درجه ای را انتخاب کنید که در تقسیم دارایی ها و امور مالی خود با شریک زندگی خود راحت باشید.

مزایای تعیین مرزها

اینها برخی از دلایل مهم بودن تعیین مرزها هستند:

• آنها به حفظ فردیت کمک می کنند:

مرزهای سالم می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا هویت، افکار و احساسات فردی خود را حفظ کنید.

• آنها احترام را ترویج می کنند:

احترام گذاشتن به خود به اندازه کافی برای دفاع از خود و تعیین مرزهای محکم، اولین گام در جهت جلب احترام شریک زندگی و ایجاد یک رابطه سالم است. یک مطالعه در سال 2020 اشاره می کند که احترام متقابل یک عنصر اساسی در روابط سالم است.

• دستکاری آنها:

 اگر شریک زندگی نتوانند از خود دفاع کنند یا ترجیحات خود را بیان کنند، ممکن است در موقعیتی قرار بگیرند که از آنها جلوگیری شود، از آنها سوء استفاده شود یا به سادگی ناراضی باشند.

• آنها به تعیین انتظارات کمک می کنند:

 مرزها همچنین می توانند به شما و شریک زندگیتان کمک کنند تا انتظارات خود را در رابطه تعیین کنید و مسئولیت های خود را در قبال یکدیگر مشخص کنید. این می تواند کمک کننده باشد که در مورد نقش هایی که می خواهید ایفا کنید و چه کارهایی را انجام نمی دهید مفید باشد.

• آنها صمیمیت را تقویت می کنند:

 مهمتر از همه، مرزها می توانند به شما و شریک زندگیتان کمک کنند تا نیازها و ترجیحات خود را با یکدیگر در میان بگذارید، به شما کمک می کند در رابطه احساس راحتی بیشتری داشته باشید و شما را به هم نزدیکتر کند.

  چگونه با شریک زندگی خود حد و مرز تعیین کنید

مک اینیس چند استراتژی را به اشتراک می گذارد که می تواند به شما در تعیین حد و مرز با شریک زندگی خود کمک کند:

مرزهای خود را بشناسید:

 قبل از اینکه بخواهید آنها را به دیگران منتقل کنید، مطمئن شوید که کاملاً درک می کنید که چه مرزهایی دارند. انجام یک ارزیابی از خود برای تعیین مرزهای شخصی می تواند مفید باشد.

• به طور واضح با آنها ارتباط برقرار کنید:

 ارتباطات نقشی حیاتی در تعیین و حفظ مرزهای سالم در یک رابطه ایفا می کند. شرکا باید در برقراری ارتباط با مرزهای فردی خود باز، صادق، مشخص و مستقیم باشند. تنظیم شود.

• به مرزهای شریک خود توجه کنید:

 گوش دادن به همان اندازه مهم جنبه ارتباطی است که شرکای ارتباط با مرزهای آنها ارتباط برقرار می کند. برای اطمینان از درک کامل، واقعاً به یکدیگر گوش دهید. در صورت لزوم می توانید برای وضوح سؤالات بپرسید.

• نه گفتن را یاد بگیرید:

نه گفتن می تواند دشوار باشد، به خصوص برای شریک زندگی تان. با این حال، اگر کاری وجود دارد که انجام آن راحت نیستید، مهم است که یاد بگیرید چگونه نه بگویید.

• به یاد داشته باشید که شما سزاوار احترام هستید:

در حالی که مهم است که با شریک زندگی خود با عشق، مهربانی، شفقت و احترام رفتار کنید، همچنین به همان اندازه مهم است که اطمینان حاصل کنید که شریک زندگی تان با شما به همان شیوه رفتار می کند زیرا شما لیاقت کمتری ندارید.

• به چیزهایی که باعث ناراحتی شما می شود اشاره کنید:

 اگر شریک زندگی شما کاری را انجام می دهد یا می گوید که باعث ناراحتی شما می شود، مهم است که صحبت کنید و به او بگویید که از یک خط عبور کرده است تا بدانند دیگر آن کار را انجام ندهند.

برقراری ارتباط مستقیم و صادقانه نیازها، ترجیحات و انتظارات خود با همسرتان می تواند به تقویت صمیمیت کمک کند و شما را در رابطه راحت تر کند.

مقاله مرتبط: چگونه یک رابطه را پس از خیانت درست کنیم

تعیین مرز گاهی اوقات می تواند دلهره آور باشد، اما برای هر دو طرف مهم است که پذیرا باشند و به مرزهای یکدیگر احترام بگذارند.

اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید مرزهای سالمی را با شریک زندگی خود تعیین کنید، ممکن است مفید باشد که با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های روانی صحبت کنید که می‌تواند به شما کمک کند مرزهای خود را شناسایی کرده و آنها را به طور مؤثر به شریک زندگی خود منتقل کنید.

مطلب پیشنهادی

شك در رابطه

چگونه بر شک و ترديد در یک رابطه غلبه کنیم

شما و شریک زندگیتان ممکن است قبل از اینکه شک و ترديد در مورد يكديگر …

بوسه روي گردن همسر

معني بوسه به گردن همسر چيست؟ (به علاوه، انواع دیگر بوسه ها)

بوسیدن گردن از طرف شریک زندگی خود مطمئناً قلب شما را پر از عشق می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *