ترس از خرج كردن پول
ترس از خرج كردن پول باعث مي شود هر چقدر هم پول داشته باشيد. احساس كنيد كافي نيست و نتوانيد خرج كنيد.

ترس از خرج کردن پول (کرومتوفوبیا) چيست؟

کروموفوبیا ترس از خرج کردن پول است. فرد مبتلا به این فوبیا ترس و اضطراب شدیدی از خرج کردن پول دارد و سعی می کند تا حد امکان از آن دوری کند.

روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب “درک اختلال دوقطبی” می گوید: نگرانی در مورد پول معمول است، اما برخی از مردم ترس غیرمنطقی از خرج کردن پول دارند. نام فوبیای خرج پول کرومتوفوبیا است.

این مقاله علائم، علل، اثرات، تشخیص و درمان کرومتوفوبیا و همچنین برخی از استراتژی‌های مقابله را بررسی می‌کند که اگر ترس از خرج کردن پول دارید، ممکن است مفید باشد.

نام کرومتوفوبیا از واژه یونانی chrimata به معنی پول و فوبوس به معنای ترس گرفته شده است. به فوبیای خرج کردن پول، کروماتوفوبیا نیز می گویند.

ترس از خرج كردن پول باعث مي شود احساس آرامش نداشته باشيد.

علائم کروموفوبیا

دکتر داراموس برخی از علائم و نشانه های کرومتوفوبیا را به اشتراک می گذارد:

ترس شدید از خرج کردن پول (تا جایی که بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد(

اضطراب یا وحشت از احتمال خرج کردن پول

تمایل به اجتناب از خرج کردن پول تا حد امکان

کروموفوبیا می تواند در افراد مختلف به روش های مختلف ظاهر شود. در حالی که ممکن است یک نفر به طور مکرر پول خود را برای اطمینان خاطر بشمارد. دیگری ممکن است از دست زدن به آن، مدیریت آن، صحبت در مورد آن یا حتی فکر کردن در مورد آن خیلی ترسیده باشد.

در برخی از افراد، فوبیا ممکن است به سایر اشیاء با ارزش مانند جواهرات، طلا، الماس و سایر اقلام گران قیمت گسترش یابد.

با این حال، دکتر داراموس می گوید که مانند سایر فوبیاها، کرومتوفوبیا نیز یک ترس غیر منطقی است. بنابراین، کسی که واقعاً مشکلات مالی دارد، ممکن است کرومتوفوبیا نداشته باشد، زیرا بی میلی او به خرج کردن پول واقعی است.

اثرات کروموفوبیا

دکتر داراموس می گوید که کرومتوفوبیا می تواند تأثیر منفی و قابل توجهی بر زندگی افراد داشته باشد. در اینجا فقط چند نمونه از اینکه چگونه ترس از خرج کردن پول می تواند بر شخص تأثیر بگذارد آورده شده است:

آنها نیازهایی را که می توانند از عهده خودشان برآیند را انکار می کنند.

از بیرون رفتن، تعطیلات، یا دنبال کردن فعالیت هایی که از آنها لذت می برند، اجتناب می کنند، حتی اگر متناسب با بودجه آنها باشد.

آنها به دلیل امتناع از هزینه های مراقبت های بهداشتی یا خرید مواد غذایی ارزان تر اما کم ارزش تر، دچار مشکلات سلامتی می شوند.

آنها فاقد ارتباط با دوستان هستند و روابط عاشقانه را دنبال نمی کنند زیرا معاشرت هزینه دارد.

آنها به دلیل عدم پرداخت قبوض با مشکلات قانونی روبرو هستند.

خانه و وسیله نقلیه آنها به دلیل عدم صرف هزینه برای تعمیر و نگهداری از بین می رود.

زمانی که نیازهای اولیه و خوراکی های مقرون به صرفه را دریغ کنید، زندگی می تواند بسیار تیره و تار شود.

نمونه هایی از کروموفوبیا

در اینجا چند نمونه از ظاهر و احساس فوبیای خرج کردن پول و همچنین تأثیراتی که می تواند بر زندگی یک فرد داشته باشد آورده شده است:

• یک فرد آنقدر از پرداخت هزینه بیمه می ترسد تا بتواند به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کند که وضعیت مزمنی که دارد بدتر می شود، که در نهایت منجر به اقامت پرهزینه در بیمارستان می شود.

• یک فرد همیشه دعوت برای بیرون رفتن با دوستانش را رد می کند زیرا می ترسد مجبور شود برای غذا یا فعالیت ها پول خرج کند. با گذشت زمان، دوستانشان دیگر از او  نمی خواهند که با هم بنشینند، و آنها شروع به احساس انزوا می کنند.

• فردی از پرداخت هزینه تعمیرات خودرو به مکانیک بسیار می ترسد و به رانندگی با آن ادامه می دهد، حتی اگر می داند که ممکن است مشکل را بدتر کند یا اینکه وسیله نقلیه ممکن است در جاده ناامن باشد.

• شخص از خرید هر چیزی که ضروری نیست خودداری می کند. سال‌ها از خرید لباس‌های جدید، شرکت در یک سرگرمی یا سرمایه‌گذاری در تجربه‌ای مانند سفر یا دوره می‌گذرد.

علل کروموفوبیا

دکتر داراموس توضیح می دهد که افرادی که در گذشته با مشکلات مالی شدیدی روبرو بوده اند ممکن است به کرومتوفوبیا مبتلا شوند زیرا ممکن است تحت تأثیر این شرایط آسیب دیده باشند و ترس از وقوع مجدد آن داشته باشند.

عوامل ژنتیکی نیز می توانند در ایجاد فوبیا نقش داشته باشند. برخی از افراد فقط مستعد ابتلا به فوبیا هستند، به خصوص اگر سایر افراد خانواده آن ها را داشته باشند

دکتر داراموس می‌گوید: «با وجود برخی فوبیاها، حتی ممکن است دلیل خاصی وجود نداشته باشد.

تشخیص کروموفوبیا

به گفته دکتر داراموس، یک متخصص مراقبت های روانی واجد شرایط (مانند یک درمانگر یا روانپزشک) معمولاً می تواند فوبیا در مورد خرج کردن پول را فقط با صحبت با یک بیمار تشخیص دهد.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تعیین می کند که آیا علائم و رفتارهای بیمار با معیارهای تشخیصی فوبیا در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM)، دستورالعملی که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) منتشر شده است، مطابقت دارد یا خیر.

معیارهای تشخیصی برای فوبیای خاص ذکر شده در DSM-5 عبارتند از :

ترس بیش از حد یا غیر منطقی را از چشم انداز شی یا موقعیت تجربه می کند.

قادر به کنار آمدن با موقعیت ترسناک نیست و تقریباً همیشه هنگام مواجهه با آن دچار اضطراب یا حمله پانیک می شود.

تشخیص می دهد که واکنش او بیش از حد است، اما قادر به انجام کاری در مورد آن نیست.

تا حد امکان از موقعیت اجتناب می کند یا آن را با پریشانی و اضطراب قابل توجهی تحمل می کند.

ترس، اضطراب، پریشانی و اجتناب فرد به طور قابل توجهی در توانایی او برای انجام زندگی روزمره از جمله کار، تحصیل، روابط و عملکرد کلی او تداخل می کند.

ترس فرد پایدار است و بیش از شش ماه طول کشیده است.

علائم و رفتار فرد ناشی از سلامت روانی یا وضعیت پزشکی دیگری نیست.

درمان کروموفوبیا

کروموفوبیا را می توان با روان درمانی درمان کرد. در اینجا چند نمونه از روش های درمانی وجود دارد که ممکن است به افرادی که فوبیا از خرج کردن پول دارند کمک کند:

• درمان شناختی- رفتاری (CBT): دکتر داراموس می گوید که اکثر درمان های فوبیا بر اساس درمان شناختی-رفتاری هستند. این شکل از درمان می‌تواند به افراد کمک کند تا افکار غیرمنطقی و رفتارهای مشکل‌ساز خود را که ناشی از فوبیا است، بشناسند و راه‌های جدیدی از تفکر و الگوهای رفتاری را بیاموزند که با ترس آنها مقابله می‌کند.

• مواجهه درمانی: مواجهه درمانی نوعی درمان شناختی رفتاری است که برای کمک به افراد برای مقابله با ترس های خود در یک محیط امن ایجاد شده است. این درمان شامل قرار دادن تدریجی افراد در معرض موقعیت ترسناک و کمک به آنها برای توسعه مهارت های مقابله ای است که برای مدیریت آن نیاز دارند.

• مهارت های مدیریت اضطراب: مدیتیشن و ذهن آگاهی مهارت های مدیریت اضطراب هستند که می توانند به افراد در مدیریت اضطراب ناشی از فوبیا کمک کنند. دکتر داراموس می گوید.

مقابله با کروموفوبیا

دکتر داراموس مراحلی را پیشنهاد می کند که می تواند به شما در مقابله با ترس از خرج کردن پول کمک کند:

• سعی کنید در هنگام مقابله با این ترس کمی به خود دلسوزی نشان دهید. ممکن است دلیلی وجود داشته باشد که آن را توسعه داده اید، و می توانید آن را تصدیق کنید. با این حال، از آنجایی که ترس دیگر به شما کمک نمی کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که آن را رها کنید.

• به یاد داشته باشید که امتناع از خرج کردن پول ممکن است در درازمدت برای شما هزینه بیشتری داشته باشد. شما باید کارهای اساسی مانند مراقبت از خانه، سلامتی، نیازهای روزانه و رفاه اجتماعی و عاطفی خود را انجام دهید.

از یک برنامه بودجه بندی استفاده کنید تا به شما کمک کند پول خود را مدیریت کنید و نگرانی خود را در مورد هزینه های بیش از حد کاهش دهید.

برای تمام پرداخت های معمولی خود یک بدهی مستقیم كسر از حساب تنظیم کنید، به خصوص اگر صورتحساب ها باعث اضطراب شما می شود.

از یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که به شما کمک کند تا دید منطقی یا واقع بینانه تری نسبت به عادات خرج کردن خود داشته باشید. همچنین اگر در مورد نحوه مدیریت مؤثر پول خود بدون ترس یا وسواس سؤالی دارید، می توانید با یک حسابدار معتبر یا مشاور مالی صحبت کنید.

مقاله مرتبط: چگونه از منفعل- پرخاشگر  بودن دست برداریم

خلاصه

کروموفوبیا یک ترس غیرمنطقی است که می‌تواند خرج کردن پول یا پرداخت صورت‌حساب‌هایتان را برای شما سخت کند، حتی اگر توانایی مالی آن را داشته باشید. ترس بیش از حد از خرج کردن پول می تواند بر سلامت، روابط، رفاه کلی و زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد. با این حال، می‌توانید با همکاری با یک درمانگر در مورد استراتژی‌های مقابله و خرد مالی عملی که به شما کمک می‌کند پول خود را به طور مؤثر مدیریت کنید، چگونه فوبیا را مدیریت کنید.

مطلب پیشنهادی

چطور عاشق بهتري باشيم

چگونه عاشق بهتری شویم

چه در رختخواب باشد چه بیرون، یک ازدواج جدید یا یک ازدواج قدیمی، همه می …

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

دانستن اینکه آیا کسی شما را دوست دارد یا نه ممکن است دشوار باشد. اگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *