آموزش مراقبت از واژن
به عنوان يك زن يكي از مهمترين وظايف شما نسبت به خودتان يادگيري نحوه مراقبت از واژن است.

آموزش پيشگيري از عفونت واژن

واژن شما بخش ظریفی از بدن است که برای تمیز و سالم ماندن به مراقبت مناسب نیاز دارد. خود واژن (منفذ داخلی که به دهانه رحم شما منتهی می شود) خود تمیز شونده است و نیازی به شستشو ندارد. با این حال، شستن فرج (قسمت خارجی اندام تناسلی) و ناحیه اطراف مقعد برای کمک به جلوگیری از عفونت و تحریک در واژن بسیار مهم است. یک برنامه شستشوی روزانه برای تمیز نگه داشتن ناحیه اطراف واژن خود ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با رعایت عادات بهداشتی خوب، مانند پوشیدن لباس‌های زیر نخی قابل تنفس و پاک کردن جلو به عقب هنگام استفاده از حمام، تمیزی خود را حفظ کنید.

روش 1 ایجاد یک روال پاکسازی روزانه

1.اطراف واژن خود را حداقل یک بار در روز بشویید.

در طول روز، عرق و رطوبت می تواند در ناحیه تناسلی شما جمع شود و محیط خوبی برای باکتری ها و مخمرها فراهم کند. برای جلوگیری از عفونت‌های واژن و بوی نامطبوع، به‌عنوان بخشی از روال معمول حمام یا دوش گرفتن، آن ناحیه را روزانه بشویید.

• اگر پریود هستید، بهتر است در زمان قاعدگی بیش از یک بار در روز شستشو دهید.

2.برای شستن ناحیه تناسلی خود از صابون ساده و بدون عطر استفاده کنید.

هنگامی که خود را می شویید، از آب گرم و صابون ملایم و بدون عطر، شستشوی زنانه یا شستشوی بدن استفاده کنید. صابون‌های خشن و معطر می‌توانند فرج و واژن شما را تحریک کنند و تعادل pH طبیعی واژن را تغییر دهند و احتمالاً منجر به عفونت شوند.

• برخی افراد می توانند بدون هیچ مشکلی از صابون های با عطر ملایم استفاده کنند. با این حال، اگر مستعد عفونت و تحریک هستید، سعی کنید از صابون های بدون عطر یا ضد حساسیت استفاده کنید.

• برای شستن فرج می توانید از دست یا دستمال بسیار نرم استفاده کنید، اما از دستمال یا لیف خشن استفاده نکنید. شستشوی ناحیه می تواند باعث تحریک شود.

3.لابیای بیرونی خود را باز کنید و چین های اطراف کلیتوریس خود را تمیز کنید.

هنگام شستشو، مراقب باشید که تمام چین و چروک های اطراف واژن خود را تمیز کنید. به آرامی لابیای بیرونی خود را بازکنید (بالشتک‌های بزرگ و گوشتی یا “لب‌ها” در قسمت بیرونی فرج) و اطراف چین‌های پوستی داخل آن را پاک کنید و مطمئن شوید که اطراف کلاه کلیتوریس و ناحیه خارج از ورودی واژن را بشویید.

• سعی کنید هیچ صابونی در داخل واژن خود قرار ندهید، زیرا ممکن است خشک کننده و تحریک کننده باشد.

4. در آخر ناحیه مقعد خود را تمیز کنید.

 هنگامی که شستن فرج خود را تمام کردید، به پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) و سپس مقعد و ناحیه بین باسن خود بروید. همیشه هنگام شستشو از جلو به عقب حرکت کنید تا میکروب ها را از ناحیه مقعد به داخل واژن منتقل نکنید.

• شستشو از پشت به جلو می تواند خطر ابتلا به عفونت واژن یا عفونت مجاری ادراری را افزایش دهد.

5.پس از اتمام کار، تمام صابون را بشویید.

 بعد از اینکه کل ناحیه تناسلی خود را شستید، خود را با آب ساده و گرم کاملاً بشویید. اطمینان حاصل کنید که هر گونه کف صابون باقی مانده را بشویید، زیرا ماندن آن در آنجا می تواند پوست ظریف اطراف دستگاه تناسلی شما را خشک یا تحریک کند.

• اگر با دوش دستی آبکشی می کنید، مراقب باشید که آب اسپری داخل واژن شما وارد نشود. فشار دادن آب به داخل واژن می تواند باعث تحریک شود، تعادل pH طبیعی واژن شما را به هم بزند یا باکتری های ناخواسته را به داخل رحم شما فشار دهد.

6.پس از شستشو، ناحیه را با یک حوله تمیز خشک کنید.

پس از اتمام شستشو و آبکشی، از یک حوله تمیز و خشک برای خشک کردن ناحیه تناسلی خود استفاده کنید. محل را مالش ندهید، زیرا انجام این کار می تواند باعث تحریک شود.

• همچنین می توانید ناحیه فرج و کشاله ران خود را به آرامی با سشوار در حالت کم و خنک خشک کنید.

از پدهاي معطر براي واژن استفاده نكنيد مي تواند باعث عفونت واژن شود.

7.از دوش‌ها، دستمال‌های معطر و اسپری‌های خوشبوکننده دوری کنید.

محصولات متنوعی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند بهداشت واژن را ارتقا می‌دهند و بوی تازگی را در شما حفظ می‌کنند. با این حال، این محصولات می توانند باعث تحریک شوند و باکتری های خوب را از بین ببرند و به طور بالقوه منجر به عفونت شوند. هرگز از محصولات معطر روی فرج یا واژن خود استفاده نکنید و از هیچ نوع دوشی استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما آن را توصیه کند.

از استفاده از روغن های معطر حمام یا حمام های حباب دار خودداری کنید، زیرا این روغن ها می توانند باعث تحریک یا عفونت واژن شوند.

آیا می دانستید؟ یک واژن سالم دارای جمعیتی از باکتری های مفید است که می تواند به کنترل مخمر و باکتری های بد کمک کند. هنگامی که جمعیت باکتری های خوب در واژن شما مختل می شود، ارگانیسم های ناخواسته می توانند وارد آن شده و باعث عفونت شوند.

روش 2 رعایت بهداشت واژن

1.بعد از رفتن به دستشویی از جلو به عقب پاک کنید.

 هر زمان که از توالت استفاده می کنید، به آرامی از جلو به عقب پاک کنید – حتی اگر فقط ادرار کرده اید. پاک کردن از پشت تا پیشانی می‌تواند باکتری‌ها را از ناحیه مقعد به داخل واژن یا مجرای ادرار منتقل کند و شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت واژن یا مجاری ادراری قرار دهد.

• از کاغذهای توالت حاوی عطر، رنگ یا لوسیون خودداری کنید، زیرا ممکن است واژن شما را تحریک کند. به کاغذ سفید ساده بچسبید.

2. بعد از اجابت مزاج سخت با روغن معدنی خود را  تمیز کنید.

 پزشکان استفاده از دستمال مرطوب – حتی دستمال‌های بدون عطر – را برای پاک کردن خود توصیه نمی‌کنند. اگر بعد از اجابت مزاج مشکلی دارید که تازه و تمیز شوید، می توانید با افزودن کمی روغن معدنی یا صابون بدون عطر به دستمال توالت خود پاک کردن را آسان تر کنید. وقتی کارتان تمام شد، با کمی آب بشویید و خودتان را خشک کنید.[20]

• مطالعات نشان می دهد که استفاده از دستمال مرطوب زنانه نه تنها می تواند باعث درد و سوزش شود، بلکه ممکن است به طور قابل توجهی شانس ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.

3.برای کاهش بوی اضافی و ترشحات از جوش شیرین استفاده کنید.

 بوهای ملایم و بیشتر ترشحات واژن طبیعی و سالم هستند. با این حال، اگر آنها شما را آزار می دهند، می توانید از جوش شیرین برای تمیز کردن فرج و به حداقل رساندن بو استفاده کنید. یک وان حمام را با آب ولرم پر کنید و 4-5 قاشق غذاخوری (58-72 گرم) جوش شیرین را به آن اضافه کنید. 1 تا 3 بار در روز به مدت 10 دقیقه در وان غوطه ور شوید.( با پزشك خود در مورد انجام اين كار مشورت كنيد)

• خیساندن جوش شیرین همچنین می تواند به کاهش خارش و سوزش در صورت مواجهه با تحریک یا عفونت کمک کند.

4.برای جلوگیری از تحریک و کاهش رطوبت، لباس زیر نخی بپوشید.

مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر رطوبت و گرما را در اطراف ناحیه تناسلی شما حفظ می کنند و محیطی را برای باکتری های مضر و مخمرها ایجاد می کنند. برای جلوگیری از این امر، لباس‌های زیر پنبه‌ای با قابلیت تنفس بیشتر را انتخاب کنید، و هر روز یک جفت آن را عوض کنید (یا بیشتر اوقات، اگر لباس زیرتان مرطوب یا عرق می‌کند).

• از شلوارهای تنگ و جوراب شلوارهای چسبان خودداری کنید، زیرا می توانند گرما و رطوبت را به دام بیندازند و فرج شما را تحریک کنند.

• سعی کنید شب ها بدون لباس زیر بخوابید یا لباس زيرهاي نخی گشاد بپوشید.

5. قبل از پوشیدن لباس زیر جدید آن را بشویید.

 لباس‌های زیر جدید ممکن است رنگ‌های خشن یا مواد شیمیایی داشته باشند که می‌توانند فرج و واژن شما را تحریک کنند. همیشه قبل از اولین بار لباس زیر خود را بشویید.

• هنگامی که لباس زیر خود را می شویید، از شوینده ملایم و بدون عطر استفاده کنید. همچنین می توانید از چرخه شستشوی اضافی استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد شوینده آبکشی شده است.

6بلافاصله پس از شنا یا ورزش از لباس های خیس خارج شوید.

پس از شنا یا ورزش، فوراً لباس خیس خود را درآورید و خود را کاملاً خشک کنید. ماندن در لباس های خیس یا عرق کرده می تواند باعث رشد باکتری ها و مخمرهای مضر در داخل و اطراف واژن شود.

• همچنین بهتر است پس از ورزش یا شنا هر چه زودتر دوش بگیرید تا عرق، کثیفی یا کلر را از بین ببرید.

7.تامپون ها و پدهای خود را اغلب در طول دوره قاعدگی مرتب عوض كنيد.

 اگر هنگام پریود از تامپون یا پد استفاده می کنید، پدها یا تامپون های خود را مرتباً عوض کنید. برای جلوگیری از سندرم شوک سمی بالقوه کشنده، هرگز تامپون را بیش از هشت ساعت نپوشید. شما همچنین باید سعی کنید حداقل هر 3-4 ساعت یک بار پدهای خود را عوض کنید، حتی اگر خونریزی زیادی نداشته باشید.

• از پدها یا تامپون های معطر استفاده نکنید و در صورت امکان به محصولاتی که از 100% پنبه ساخته شده اند بچسبید.

مقاله مرتبط: چرا از لمس شدن متنفرم: تاثیر ضربه های گذشته

8هنگام رابطه جنسی از کاندوم یا محافظ استفاده کنید و پس از آن برای جلوگیری از عفونت ادرار کنید.

 اگر رابطه جنسی دارید، می توانید با محافظت هر بار خطر ابتلا به STI (عفونت مقاربتی) یا عفونت باکتریایی را کاهش دهید. از شریک زندگی خود بخواهید از محافظ استفاده کند یا از کاندوم داخلی برای محافظت از واژن استفاده کند

• همچنین بهتر است بلافاصله بعد از رابطه جنسی، ادرار و دوش بگیرید. این می تواند به شستشوی باکتری ها، عرق و سایر مایعات بدن که ممکن است به عفونت باکتریایی یا مخمری کمک کنند.

احتیاط: در حالی که شستن لباس بعد از رابطه جنسی می تواند به جلوگیری از مشکلاتی مانند عفونت های دستگاه ادراری کمک کند، اما از شما در برابر عفونت های مقاربتی یا بارداری محافظت نمی کند. اگر با شریک جنسی خود رابطه جنسی نفوذی دارید، استفاده از کاندوم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی است

مطلب پیشنهادی

چگونه با كسي كه به شما خیانت كرده است رفتار كنيد.

چگونه با کسی که به شما خیانت کرده رفتار کنید

وقتی کسی به شما خیانت می‌کند، ممکن است احساس تکان‌دهنده یا حتی بیمارگونه کنید. بالاخره …

چگونه يك دروغگو را تشخيص دهيم

چگونه دروغگو را در رابطه بشناسيم؟

دانستن اینکه به شما دروغ می گویند می تواند آزاردهنده باشد، اما اگر حتی مطمئن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *