رفتار با اعتماد به نفس
همه ما مي توانيم ياد بگيريم بااعتماد به نفس رفتار كنيم.

چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنیم

اکثر مردم در برخی موقعیت ها احساس اعتماد به نفس می کنند، اما در برخی موقعیت ها نه. شاید در مدرسه احساس اعتماد به نفس می کنید زیرا نمرات خوبی دارید. با این حال، وقتی در یک مهمانی هستید، احساس می کنید مانند یک ماهی بیرون از آب هستید و خجالتی و بی اعتماد می شوید. یا شاید با همکلاسی های خود احساس اعتماد به نفس می کنید، اما در موقعیت کاری اعتماد ندارید. به هر دلیلی، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن احساس نیاز به بهبود اعتماد به نفس خود داشته باشید. شما می توانید با ایجاد تغییراتی در نحوه تفکر خود و نحوه رفتار خود به این مهم دست یابید. نشانه هایی که نشان می دهد اعتماد به نفس دارید – وقتی در آینه نگاه می کنید یک فرد شگفت انگیز را می بینید که می دانید موفق خواهد شد – با استفاده از عشق به خود – استفاده از احترام به خود – استفاده از صدايي که می گوید “فقط این کار را بکن” تا به خود فشار بیاوری و کارها را انجام بدهی – ذهنیت خوبی دارد. ، سلامت جسمی و اجتماعی

روش 1

تقلید از رفتار افراد با اعتماد به نفس

چند نمونه از افراد با اعتماد به نفس پیدا کنید. به افرادی که می شناسید و اعتماد به نفس دارند فکر کنید. این افراد می توانند الگوهایی برای شما باشند که با اعتماد به نفس رفتار کنید. شما ممکن است والدین، معلم یا حتی یک فرد مشهور را انتخاب کنید. به اعمال، گفتار و زبان بدن این فرد توجه کنید. این رفتارها را آنقدر تقلید کنید که به خودتان تبدیل شود.

2.

اغلب لبخند بزنید و دوستانه رفتار کنید.

 دوستانه بودن با دیگران و لبخند زدن باعث می شود اعتماد به نفس داشته باشید. این باعث می شود مردم باور کنند که شما فردی خوب و شاد هستید که از بودن در کنار دیگران لذت می برد. به نوبه خود، آنها می خواهند در اطراف شما باشند.

شرکت در انواع فعالیت های مختلف به شما این فرصت را می دهد که دوستانه رفتار کنید و اعتماد به نفس خود را نشان دهید.

خود را با نام به افراد دیگر معرفی کنید. این به آنها این حس را می دهد که به خودتان احترام می گذارید و ارزش شنیدن آن را دارید.

رفتار همراه با اعتماد به نفس آموختني است.

3.درست صحبت کنید و گوش دهید.

افراد با اعتماد به نفس زیاد حرف نمی زنند. آنها به درستی صحبت می کنند و به دیگران گوش می دهند و به روش های اجتماعی مناسب درگیر گفتگو می شوند.

• مثلاً مدام در مورد خودتان صحبت نکنید. وقتی مدام در مورد دستاوردهای خود صحبت می کنید، مردم شروع به فکر می کنند که شما به دنبال تایید و پذیرش هستید. یک فرد با اعتماد به نفس سعی نمی کند به دنبال تایید خارجی باشد. در عوض سعی کنید از دیگران در مورد دستاوردها و زندگی آنها بپرسید.

• تعارف را با مهربانی بپذیرید. وقتی مردم به شما بازخورد مثبت می دهند، از آنها تشکر کنید و تعریف و تمجید را بپذیرید. افراد با اعتماد به نفس می دانند که شایسته تعارف و احترام هستند. با گفتن اینکه در کاری خوب نیستید، یا طوری رفتار کنید که انگار موفقیت شما فقط خوش شانس بوده است، خود را تحقیر نکنید.

4.زبان بدن مطمئنی داشته باشید.

افراد با اعتماد به نفس معمولا مضطرب یا عصبی به نظر نمی رسند. انجام تنظیمات کوچک در زبان بدن شما می تواند اعتماد به نفس و قدرت را منتقل کند، علیرغم آنچه ممکن است در درون خود احساس کنید.

با پشت و شانه صاف بایستید.

هنگامی که با کسی صحبت می کنید، تماس چشمی برقرار کنید.

بی قراری نکنید.

تنش را در عضلات خود آرام کنید.

5.محکم دست بدهید.

وقتی با فرد جدیدی آشنا شدید، تماس چشمی برقرار کنید و محکم دست بدهید. این نشان می دهد که شما اعتماد به نفس و علاقه مند هستید.

6.آگاهانه و واضح صحبت کنید.

 هنگام صحبت از صدای واضح و مطمئنی استفاده کنید. وقتی صدای شما ترسو یا لرزان است، اعتماد به نفس زیادی را منتقل نمی کنید. اگر در گفتار خود عجله داشته باشید، به شما نشان می دهید که ممکن است انتظار نداشته باشید مردم به شما گوش دهند.

• سعی کنید کلماتی مانند “ام” و “اوه” را از دایره لغات خود حذف کنید.

7. با اطمینان و مناسب لباس بپوشید.

مردم اغلب بر اساس ظاهر یک فرد قضاوت فوری می کنند. که باید خوب لباس بپوشید. اگر لباسی می پوشید که به نظر می رسد به تازگی از رختخواب بیرون آمده اید، ممکن است یک فرد معمولی شما را جدی نگیرد. از سوی دیگر، اگر به نظر می‌رسید که آماده انجام کارها هستید، مردم تصور می‌کنند که اعتماد به نفس دارید و احتمالاً محترم‌تر خواهید بود.

• تلاش برای جدی بودن در مورد ظاهر خود باعث می شود به نظر برسد که در مورد خواسته های خود جدی تر هستید.

8.برای خودت حرف بزن

 اجازه ندهید دیگران به جای شما صحبت کنند، زیرا آنها به راحتی می توانند از این طریق از شما سوء استفاده کنند. اگر به جای خودتان صحبت کنید و به مردم نشان دهید که قرار نیست با شما بی احترامی شود، آنها اعتماد به نفس شما را خواهند دید و احترامی را که شایسته شماست به شما نشان خواهند داد.

• برای مثال، اگر می‌خواهید صحبت کنید و شخصی حرفش را قطع کرد، بگویید: «ببخشید، می‌خواهم حرفم را تمام کنم».

9.در حضور دیگران از خود انتقاد نکنید.

 مردم به همان خوبی که شما با خودتان رفتار می کنید با شما رفتار می کنند. اگر همیشه خود را تحقیر می کنید، دیگران شروع به چنین رفتاری با شما خواهند کرد. با احترام به خود، می توانید نشان دهید که به چیزی کمتر از دیگران راضی نمی شوید.

• به عنوان مثال، در مورد اینکه چقدر از موهای خود متنفر هستید با افراد دیگر صحبت نکنید. چیزی در مورد ظاهر خود پیدا کنید که از آن راضی هستید و روی آن تمرکز کنید. یا یک مدل موی جدید بگیرید و یک تصویر منفی از خود را به یک تصویر مثبت تبدیل کنید.

10.تصور کنید در موقعیت دیگری هستید.

اگر با اعتماد به نفس در یک موقعیت مشکل دارید، تصور کنید که در موقعیت دیگری هستید که اعتماد به نفس دارید. به عنوان مثال، شما در مکالمه با افراد دیگر مشکلی ندارید. اما وقتی در مهمانی ها صحبت می کنید، به او دست می زنید. وقتی در یک مهمانی هستید، تصور کنید که فقط با یک نفر در کلاس خود صحبت می کنید.

• با اطمینان دادن به خود که مهارت های اجتماعی دارید و در موقعیت های دیگر می توانید به راحتی صحبت کنید، افکار منفی را که در موقعیت مهمانی دارید به چالش بکشید.

11. از دیگران تعریف کنید.

افراد با اعتماد به نفس نه تنها خود را مثبت می بینند. آنها همچنین ویژگی های مثبت را در افراد دیگر تشخیص می دهند. اگر همکارتان کار بزرگی انجام داد یا جایزه دستاوردی گرفت، با لبخند به آن شخص تبریک بگویید. در مورد چیزهای کوچک و بزرگ به مردم تعارف کنید. این می تواند به شما کمک کند در نظر دیگران با اعتماد به نفس ظاهر شوید.

12.نفس های عمیق بکشید.

پاسخ آرام بخش بدن خود را آغاز کنید. حتی اگر برای لحظه ای احساس اعتماد به نفس بیشتری ندارید، نفس عمیق می تواند بدن شما را آرام کند.

• به عنوان مثال، اگر در مورد یک مصاحبه شغلی احساس اضطراب می کنید، با ده نفس عمیق، نفس کشیدن برای شمارش چهار، نگه داشتن شمارش چهار، سپس بازدم برای شمارش چهار، واکنش آرام بخش بدن خود را فعال کنید. بدن شما آرام‌تر می‌شود، که به شما کمک می‌کند در مقابل دیگران با اعتماد به‌نفس‌تر ظاهر شوید.

13. علاوه بر این، هرگز در مورد افراد دیگر پشت سر آنها صحبت نکنید.

 برخی از افراد ممکن است پیشنهاد کنند که برای محبوب شدن باید نسبت به دیگران بد رفتار کنید. با این حال، این دور از مورد است. اعتماد به نفس هرگز شامل بدگویی در مورد دیگران نمی شود.

روش 2

تمرین رفتار با اعتماد به نفس

قاطعانه ارتباط برقرار کنید.

 برقراری ارتباط صادقانه و مستقیم به اعتماد به نفس شما در هر موقعیتی کمک می کند. ارتباط قاطعانه کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که حقوق همه (گوینده و شنونده) محافظت می شود. همچنین تضمین می کند که همه با درک همکاری وارد گفتگو شوند. این همچنین به این معنی است که نظرات همه در هنگام یافتن راه حل در نظر گرفته می شود.

• به عنوان مثال، اگر می خواهید در طول مصاحبه با اعتماد به نفس رفتار کنید، می توانید از مصاحبه به عنوان فرصتی استفاده کنید تا ببینید که چگونه تجربه کاری و دانش شما در برآوردن نیازهای شرکت کمک می کند. می‌توانید بگویید، «از آنچه به من گفتید، یکی از مهارت‌هایی که به دنبال آن هستید، کمک به گسترش استفاده مشتری فعلی از خدمات ریلی چندوجهی است.

• از نظر کارفرمای آینده خود مطمئن به نظر می رسید زیرا دستاوردهای گذشته خود را به روشی واقعی به جای لاف گویی منتقل کرده اید. علاوه بر این، شما اشتیاق خود را برای تبدیل شدن به یکی از تیم ها منتقل می کنید.

2.تصمیمات قاطعانه بگیرید.

هنگامی که نیاز به تصمیم گیری دارید، در مورد گزینه ها غافل نشوید. قاطع و قاطع باشید و بر تصمیم خود بایستید.

• این می تواند چیزی جزئی باشد، مثلاً تصمیم بگیرید که برای شام به کدام رستوران بروید. در این تصمیم زیاد فکر نکنید در یک رستوران تصمیم بگیرید و از آن لذت ببرید.

• اگر تصمیم بزرگ است، مانند پذیرش یک شغل جدید، می توانید زمان بیشتری را برای سنجش مزایا و معایب نتایج تصمیم صرف کنید. فقط مطمئن شوید که بیش از حد سجاف نمی کنید.

3. سخت کار کن هر گونه انرژی عصبی را که دارید به سمت چیزی سازنده هدایت کنید.

تمرکز خود را روی کار سخت معطوف کنید. افراد با اعتماد به نفس از نگاه کردن به سمت بهبود نمی ترسند، زیرا کاری که انجام می دهند بر روی عقیده خودشان تأثیری نمی گذارد. آنها می دانند که همیشه در هر موقعیتی بهترین کار را انجام می دهند، بنابراین حتی اگر اشتباهی رخ دهد، با اعتماد به نفس عمل می کنند.

4. به راحتی تسلیم نشو افراد با اعتماد به نفس در موقعیت ها به راحتی تسلیم نمی شوند.

بلکه تا زمانی که راه حل یا راهی برای موفقیت پیدا نکرده اند به راه خود ادامه می دهند. اگر می‌خواهید با اطمینان عمل کنید، وقتی با چالشی مواجه می‌شوید، تسلیم نشوید.

روش 3

اعتماد به نفس خود را از درون بسازید

خودت را باور کن. بهترین راه برای داشتن اعتماد به نفس داشتن احساس اعتماد به نفس است. چندین کار وجود دارد که می توانید برای کمک به اعتماد به نفس و عزت نفس خود انجام دهید، که به نوبه خود به شما کمک می کند در موقعیت های مختلف احساس بهتری داشته باشید. باور به خود راز اعتماد به نفس است. در حالی که می توانید با اعتماد به نفس عمل کنید، اگر به اعتماد به نفس خود ایمان داشته باشید، بسیار قانع کننده تر خواهید بود. به درون خود نگاه کنید و بهترین ویژگی های خود را بشناسید. شاید فکر نکنید که چیز خاصی در خود دارید، اما دارید. این اعتماد درونی به طور طبیعی باعث می شود که احساس و ظاهر عالی داشته باشید.

• اهداف واقع بینانه تعیین کنید و به آنها دست یابید. به خود این اطمینان را بدهید که بدانید می توانید با موفقیت به اهداف خود دست یابید.

• خودتان را برای آنچه هستید دوست داشته باشید. خود را برای نکات مثبت و منفی خود بپذیرید. به خود فرصتی برای اشتباهات بدهید و زمانی که موفق شدید از خود تمجید کنید.

• با عزیزان خود صحبت کنید. افرادی که شما را دوست دارند می توانند به شما کمک کنند تا نکات مثبت خود را ببینید. آنها به دلایل خاصی شما را دوست دارند و تأثیر آنها تأثیر مثبتی بر ارزش خود شما خواهد داشت.

2. فهرستی از ویژگی های مثبت خود تهیه کنید.

برای اینکه با اطمینان عمل کنید، تمرکز خود را به چیزهایی معطوف کنید که به شما اعتماد به نفس می دهند. به ویژگی های مثبت خود فکر کنید. کارهایی را که به خوبی انجام داده اید و در آنها موفق بوده اید (مهم نیست کوچک یا بزرگ) در نظر بگیرید. فهرستی از چیزهای مثبت برای گفتن در مورد خودتان تهیه کنید. چند نمونه عبارتند از:

دوست خوبی هستم.

یک کارمند سخت کوش هستم.

در ریاضیات، علوم، املا، دستور زبان و غیره عالی هستم.

برای رقابت در شطرنج جام بردم.

3.چیزهای محبت آمیزی که مردم به شما گفته اند را به خاطر بسپارید.

 موقعیت هایی را به یاد بیاورید که در آن افراد از شما تعریف و تمجید کرده اند. این به شما کمک می کند تا در مورد خودتان مثبت فکر کنید، که به نوبه خود به شما کمک می کند تا با اعتماد به نفس رفتار کنید.

4. آنچه را که به شما احساس اعتماد به نفس می دهد شناسایی کنید.

 هنگامی که موقعیت هایی را که در آن احساس اعتماد به نفس می کنید را درک کردید، می توانید مهارت های اعتماد به نفس خود را به موقعیت های دیگر منتقل کنید.

• فهرستی از هر موقعیتی که در آن احساس اعتماد دارید بنویسید. برای هر موقعیت، آنچه را که به شما امکان می دهد در آن موقعیت احساس اطمینان کنید، بنویسید. به عنوان مثال: «وقتی با دوستانم هستم احساس اعتماد به نفس می کنم. دلایلی که چرا احساس اعتماد به نفس می کنم: مدت زیادی است که آنها را می شناسم. من می دانم که آنها من را قضاوت نمی کنند. آنها مرا همانگونه که هستم می پذیرند.»

• هر موقعیتی را که در آن احساس اعتماد به نفس ندارید، یادداشت کنید.

برای هر یک از این موقعیت ها، آنچه را که مانع از احساس اعتماد به نفس شما می شود، بنویسید. به عنوان مثال: «وقتی سر کار هستم، اعتماد به نفس ندارم. دلایل عدم اعتماد به نفس: این یک شغل جدید است و در مورد کاری که انجام می دهم مطمئن نیستم. رئیس من کمی ضربه زننده است، و او مرا به کاری که انجام داده ام کشیده است.»

5. روی بهبود خود تمرکز کنید.

مهارت دیگری که می توانید روی آن کار کنید، تلاش برای موفقیت در کارهایی است که در محل کار، مدرسه یا حتی روابط خود انجام می دهید. همه چیز در مورد تمرکز است. افراد با اعتماد به نفس بر این تمرکز می کنند که چگونه کاری را که انجام می دهند بهبود بخشند تا زمانی که موفق شوند. افرادی که اعتماد به نفس ندارند، به جای تلاش برای یافتن راهی برای انجام کارها، بر روی ظاهر خود تمرکز می کنند، نگران کمبودهای درک شده خود (که اغلب درست نیستند) و نگران شکست هستند.

• به موقعیت اخیری که در آن قرار داشتید فکر کنید، مانند سخنرانی عمومی یا مصاحبه برای یک شغل. حداقل سه چیز را بشمارید که در موقعیت خوب پیش رفت. این کمک خواهد کرد که تفکر منفی را از خود دور نگه دارید.

6. منتقد درونی خود را ساکت کنید.

افکار منفی باعث بدبختی بسیاری برای بسیاری از مردم می شود. افکار منفی اغلب بر اساس باورهای خود نادرست است. این نوع افکار ممکن است عبارتند از: «من به اندازه کافی خوب نیستم»، «من بدشانس هستم» یا «همیشه حالم خراب است».

• آن افکار را به محض وقوع تصدیق کنید. شما به سادگی برخی از عادات بد را در طول راه انتخاب کرده اید. تغییر آنها کاملاً در دسترس شماست.

• با افکار منفی مقابله کنید. یک فکر مخالف ارائه دهید و سپس امتحان کنید که کدام یک درست است. برای مثال، اگر متوجه شدید که می‌گویید «من بدشانس هستم»، این فکر را با تمام چیزهایی که در زندگی‌تان دارید و شما را خوش شانس می‌کند مقابله کنید. به عنوان مثال، به خود یادآوری کنید: «من سقفی بالای سرم، غذا روی میز و لباس روی پشتم دارم. من دوستان و خانواده ای دارم که مرا دوست دارند.

• تصدیق این که منتقد درونی شما هرگز واقعاً درست نیست. ساکت کردن منتقد درونی می تواند به شما کمک کند با اعتماد به نفس رفتار کنید زیرا بدون اینکه کسی (شما) همیشه شما را پایین بیاورد، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

7. به توانایی خود برای رویارویی با چالش ها ایمان داشته باشید.

شما می توانید از لیست نکات مثبت خود برای افزایش باور خود به این واقعیت استفاده کنید که در هر موقعیتی با چالش روبرو خواهید شد و بهترین کار خود را انجام خواهید داد.

• اگر همیشه به اشتباه خود فکر کنید، احساس «خودکارآمدی» خود را کاهش خواهید داد (باورتان به اینکه واقعاً می توانید کارهای بزرگ و کوچک را انجام دهید). این به نوبه خود اعتماد به نفس شما را از بین می برد و باعث می شود با اعتماد به نفس کمتری رفتار کنید. در عوض، باور داشته باشید که می توانید بر چالش ها غلبه کنید.

روش 4

مراقبت از خود

1.فردیت خود را جشن بگیرید.

 ممکن است چیزهایی وجود داشته باشد که بخواهید در مورد خودتان تغییر دهید. اما قبل از اینکه بتوانید شروع به تغییر کنید، هنوز باید خود را اساساً بپذیرید. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. سعی کنید نگران این نباشید که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. یاد بگیرید که مسیر خود را دنبال کنید و کارهایی را که می خواهید انجام دهید.

2.کاری را انجام دهید که به شما احساس قوی بودن بدهد.

 کاری را در زندگی خود انجام دهید که همیشه آرزویش را داشته اید. شروع به شرکت در کلاس ها کنید، به یک باشگاه بپیوندید یا کار دیگری انجام دهید که می دانید در آن عالی هستید. انجام کاری که به شما احساس قوی بودن می دهد، اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد.

3. در یک دفتر خاطرات بنویسید.

هر روز چیزی را بنویسید که به آن افتخار می کنید، خواه این یک عمل محبت آمیز نسبت به کسی باشد یا یک ویژگی مثبت که به تازگی کشف کرده اید. هر زمان که نیاز به تقویت اعتماد به نفس خود داشتید، به دفتر خاطرات خود نگاه کنید و به خود یادآوری کنید که از بسیاری جهات فوق العاده هستید.

4. روابط نزدیک خود را با عزیزان خود حفظ کنید.

 وقت خود را با افرادی بگذرانید که شما را دوست دارند و آنها را دوست دارید. وجود افراد حامی در زندگی به شما کمک می کند تا در بسیاری از موقعیت ها اعتماد به نفس ایجاد کنید. این شامل خانواده، دوستان و افراد مهم می شود.

مقاله مرتبط: چگونه بر شک و ترديد در یک رابطه غلبه کنیم

5.سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

 مراقب رفتار و بدن خود باشید تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید. ورزش کافی داشته باشید و غذاهای سالم بخورید. وقتی احساس خوبی نسبت به خود و بدن خود داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. این به شما کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتری نیز رفتار کنید.

• سعی کنید هر روز حدود 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی

چگونه ديگران را به خود جذب كنيم؟

چگونه ديگران را به خودمان جذب كنيم؟

همه ما دوست داریم مورد پسند واقع شویم. اگر با احساس اعتماد به نفس و …

چگونه بفهميم يك دختر به ما علاقه دارد.

چگونه بفهمید که يك دختر شما را دوست دارد؟

آیا برای مراحل بعدی یک آشنايي آماده هستید اما مطمئن نیستید که دختری که دوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *