احساس شرم و افسردگي بعد از طلاق
احساس شرم و افسردگي بعد از طلاق تجربه اي رايج بين زنان و مرداني است كه متاسفانه طلاق مي گيرند

15 راه برای مقابله با احساس شرم افسردگي بعد از طلاق

زمانی که تصمیم به ازدواج می گیرید، این کار را با این انتظار انجام می دهید که شما و همسرتان برای همیشه با هم بمانید. صرف نظر از این واقعیت، 2.7 از هر 1000 نفر در ایالات متحده طلاق خواهند گرفت. انتخاب پایان دادن به ازدواج می تواند منجر به احساس افسردگي بعد از طلاق شود. در اینجا، در مورد اینکه چرا احساس افسردگي طلاق رخ می دهد و برای مقابله با آن چه کاری می توانید انجام دهید، بیاموزید.

افسردگي طلاق و شرم در طلاق: چرا اینقدر رایج است؟

احساس شرم و افسردگي بعد از طلاق به دلایل مختلفی رخ می دهد. وقتی تصمیم می گیرید به آرامش برسید و ازدواج کنید، انتظار وفاداری و فداکاری تا آخر عمر وجود دارد. انتخاب جدایی منجر به افسردگي وشرم  طلاق می‌شود، زیرا وعده «تا زمانی که مرگ ما را از هم جدا کند» شکسته‌اید.

اگر می خواهید طلاق بگیرید اما احساس شرم و افسردگي می کنید، ممکن است به این دلیل باشد که می دانید شریک زندگی تان طلاق نمي خواهد. ممکن است به خاطر پایان دادن به ازدواج احساس شرم و افسردگي داشته باشید زیرا احساسات شما تغییر کرده است و می دانید که شریک زندگی شما ویران خواهد شد.

احساس افسردگي و شرم بعد از طلاق بسيار موضوع رايجي است.

احساس شرم و افسردگي به خاطر خواستن طلاق نیز می تواند ناشی از نگرانی شما برای فرزندانتان باشد. حتی اگر اوضاع در خانه عالی نباشد، اکثر مردم می دانند که طلاق یک اختلال مهم در زندگی کودک است.

اگر طلاق شما در نتیجه خیانت باشد، ممکن است با غلبه بر افسردگي خیانت نیز مبارزه کنید. داشتن رابطه نامشروع به عنوان یک تابو بزرگ محسوب می شود و نقض اعتماد در ازدواج است که باعث می شود به شما برچسب مقصر طلاق داده شود.

در نهایت، افسردگي طلاق ممکن است از دین ناشی شود. اگر به شدت به ارزش‌های مذهبی سنتی پایبند باشید، احتمالا طلاق را افسردگي می‌بینید. اگر مذهبی هستید و خود را درگیر یک رابطه زناشویی می بینید که به پایان می رسد، احتمالاً احساس افسردگي طلاق شما بسیار قوی است.

نقش احساس افسردگي در طلاق

در بسیاری از موارد، احساس افسردگي نقش سالمی در طلاق دارد و این یک واکنش طبیعی است. اگر متوجه شدید که از خود می‌پرسید: «چرا برای طلاق احساس افسردگي می‌کنم؟»

ممکن است به این دلیل باشد که شما صرفاً فردی منطقی و مهربان هستید که نسبت به دیگران همدلی و شفقت دارد. حتی اگر خواستار طلاق بودید، ممکن است به خاطر آزار دادن همسرتان احساس افسردگي کنید، زیرا به دیگران اهمیت می دهید.

احساس افسردگي همچنین می تواند تا حدودی یک تجربه یادگیری باشد. شاید پس از طلاق در کنار آمدن با آن مشکل دارید، زیرا از کاری که انجام داده اید پشیمان شده اید. شاید برای رفع مشکلات ازدواج به اندازه کافی تلاش نکرده اید، یا شاید ارتباط خوبی با همسرتان نداشته اید.

یا شاید شما رابطه ای داشته اید که منجر به شکست ازدواج شده است. همه این موارد می تواند به شما یاد دهد که در آینده چه کارهایی را نباید انجام دهید، که در نهایت به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه روابط شادتری داشته باشید.

چرا بعد از طلاق احساس افسردگي می کنم؟

کنار آمدن با احساس افسردگي طلاق می تواند چالش برانگیز باشد، و ممکن است از خود بپرسید: “چرا پس از طلاق از همسرم احساس افسردگي می کنم؟”

فراتر از این واقعیت که ممکن است نگران فرزندان خود باشید یا نسبت به واقعیت آسیب رساندن به همسر سابق خود حساس باشید، ممکن است به سادگی احساس افسردگي به عنوان یک واکنش عادی انسانی داشته باشید.

وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، یا مجبوریم عهد خود را زیر پا بگذاریم، وقتی فکر می کنیم که برای تغییر نتیجه چه کاری می توانستیم متفاوت انجام دهیم، احساس افسردگي می کنیم. در صورت خیانت یا مشکلات مالی جدی، ممکن است در رابطه با نقشی که در پایان ازدواج بازی کردید، احساس افسردگي طلاق کنید.

آیا پشیمانی بعد از طلاق طبیعی است؟

همه افراد پس از طلاق پشیمانی را تجربه نمی کنند، اما نسبتاً رایج است.  اگر سال‌ها بعد از طلاق پشیمان شدید، احتمالاً این امر عادی نیست.

حتی اگر در ابتدا مقداری افسردگي طلاق و احساس پشیمانی داشته باشید، باید بتوانید از این احساسات کنار بیایید، به خصوص اگر ازدواج خود ناراضي بوديد. غلبه بر طلاق ممکن است کمی طول بکشد، اما در نهایت، باید بتوانید از پشیمانی اولیه عبور کنید.

از سوی دیگر، در برخی موارد، ممکن است به گذشته نگاه کنید و برای مدتی از طلاق پشیمان شوید، به خصوص اگر به خاطر این فکر که شاید می توانستید برای نجات ازدواج کاری متفاوت انجام دهید، احساس افسردگي می کنید.

آیا افسردگي طلاق شما را می کشد؟

در حالی که برخی از احساس شرم و پشیمانی طلاق ممکن است طبیعی باشد، اگر نتوانید راه‌های سالمی برای مقابله با احساسات بعد از طلاق پیدا کنید، ممکن است احساس افسردگي شما را درگیر کند.

اگر متوجه شدید که دائماً در مورد اشتباهات ازدواج نشخوار می کنید، یا خود را به خاطر جدایی سرزنش می کنید، ممکن است شروع به تجربه برخی ناراحتی های روانی قابل توجه کنید.

شاید نتوانید با پایان دادن به ازدواجتان به کارهایی که با فرزندانتان کرده اید فکر نکنید، یا شاید شب ها دست و پا می زنید و نگران این هستید که مردم در مورد شما چه فکر می کنند که تصمیم به پایان دادن به ازدواج خود گرفته اید.

به هر حال، زمانی که احساس افسردگي طلاق طولانی مدت است و به نظر نمی رسد با گذشت زمان از بین برود، زمان آن فرا رسیده است که راه های مقابله پس از طلاق را بیاموزیم.

چگونه طلاق را پشت سر بگذاریم: 15 راه برای مقابله با افسردگي طلاق

بهترین راه برای کنار آمدن با طلاق وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش دردتان انجام دهید، اگر احساس افسردگي دائمی دارید. 15 استراتژی زیر را در نظر بگیرید، و ممکن است یاد بگیرید چگونه طلاق را پشت سر بگذارید:

1. از همسر سابق خود در فرزندپروری مشترک حمایت کنید

اگر بچه دارید، احتمالاً به دلیل نگرانی شما در مورد رفاه فرزندانتان، افسردگي طلاق ایجاد می شود. اگر این مورد برای شماست، تلاش عمدی را برای داشتن یک رابطه والد مشترک سالم با همسر سابق خود انجام دهید.

همه چیز ممکن است عالی نباشد، اما اگر بتوانید درام شخصی خود را کنار بگذارید و به خاطر بچه ها کنار بیایید، می توانید استرس زندگی آنها را کاهش دهید. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که علیرغم پایان ازدواج، بهترین کار خود را به خاطر بچه ها انجام می دهید.

2. از اشتباهات خود درس بگیرید

زندگی با این درک که اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید منجر به شکست ازدواج شما شده، می‌تواند دردناک باشد، اما در نهایت باید بپذیرید که اگرچه ممکن است برخی کارها را اشتباه انجام داده باشید، زندگی ادامه خواهد داشت. تلاش برای یافتن پوشش نقره ای در موقعیت می تواند مفید باشد.

اگرچه ممکن است ازدواج شما به نتیجه نرسیده باشد، اما احتمالاً درس های ارزشمندی در مورد زندگی و روابط آموخته اید و این دانش شما را از انجام اشتباهات مشابه در آینده باز می دارد.

3. روی خودسازی تمرکز کنید

درس گرفتن از اشتباهاتی که منجر به افسردگي طلاق شده است مفید است، اما به کار بردن این درس ها نیز مهم است. اگر طلاق شما ناشی از مسائل ارتباطی خودتان، آسیب های التیام نیافته یا خیانت است، اکنون زمان آن است که تغییرات مثبتی ایجاد کنید.

شاید لازم باشد به دنبال مشاوره باشید، یا تلاشی مشروع انجام دهید تا ارتباط موثرتری داشته باشید. در هر صورت، خودسازی می‌تواند راه درازی داشته باشد.

4. افکار خود را یادداشت کنید

نوشتن در مورد افسردگي طلاق شما می تواند درمانی باشد. شاید برایتان راحت نیست که درباره افکارتان با کسی صحبت کنید، اما اگر افکارتان را به صورت مکتوب بنویسید، ممکن است بتوانید بخشی از احساس افسردگيتان را رها کنید.

برخی از افراد به جای بحث کردن با صدای بلند، به سادگی هنگام یادداشت افکارشان بهتر پردازش می کنند.

5. برای پشتیبانی تماس بگیرید

شاید شما یک نویسنده نیستید، اما کسی هستید که به یک دوست حامی نیاز دارید تا به شما کمک کند تا موقعیت های دشوار را پردازش کنید. در مورد آن دوستی که می توانید هر چیزی را به او بگویید فکر کنید و برای گفتگو با او تماس بگیرید. آنها ممکن است بتوانند احساس افسردگي طلاق شما را به شیوه ای مثبت تر بررسی کنند.

به عنوان مثال، اگر خودتان را متقاعد کرده اید که 100٪ مقصر هستید، دوستتان ممکن است به شما کمک کند تا وضعیت را منطقی تر ببینید و به تقصیر مشترک بین شما و همسر سابقتان نگاهی بیندازید.

6. به خاطر داشته باشید که بچه ها می خواهند والدینشان خوشحال باشند

نگرانی در مورد بچه ها یک دلیل رایج برای احساس افسردگي پس از طلاق است، اما مهم است که به جنبه های مثبت نگاه کنید. اگر در یک ازدواج ناسالم بودید و اختلافات زیادی وجود داشت، احتمالاً فرزندانتان تنش و ناراحتی را در خانه احساس کردند.

اگر طلاق شما را به شادی بیشتر سوق دهد، فرزندانتان نیز متوجه این موضوع خواهند شد و در دراز مدت برای آن بهتر خواهند بود. در نظر گرفتن این موضوع ممکن است به کاهش بخشی از افسردگي طلاق شما کمک کند.

7. خودتان را ببخشید، همانطور که دیگران را می بخشید

همه اشتباه می کنند و بخشیدن دیگران به خاطر اشتباهاتشان بخشی از زندگی است. شاید دوست یا خویشاوندی داشته باشید که به شما صدمه زده باشد، اما پس از یک عذرخواهی واقعی آنها را بخشیده اید.

اکنون زمان آن است که خود را به همان شیوه ببخشید. توجه داشته باشید که ممکن است در زندگی زناشویی خود اشتباهاتی مرتکب شده باشید، اما می توانید بهتر عمل کنید و از تکرار این اشتباهات خودداری کنید.

8. سعی کنید خود را در یک زندگی مثبت ببینید

وقتی با احساس افسردگي طلاق زندگی می کنید، می توانید در احساسات منفی و افکار اشتباهی که انجام داده اید غرق شوید. به جای اینکه صرفاً روی چیزهای منفی تمرکز کنید، سعی کنید خود را مثبت ببینید.

به ویژگی های مثبت خود فکر کنید، مانند موفقیت در کار، محبتی که به دیگران نشان می دهید و راه هایی که به جامعه خود بازگردانده اید. فکر کردن در مورد این نکات مثبت می تواند به شما کمک کند تا خود را متعادل تر ببینید، به طوری که احساسات منفی پیرامون احساس افسردگي پس از طلاق شما را از بین نبرد.

9. انگ طلاق را نادیده بگیرید

بخشی از دلایلی که افراد در مورد طلاق احساس افسردگي می کنند این است که پایان دادن به ازدواج به عنوان یک شکست تلقی می شود. انگ‌های فرهنگی طلاق را غیرقابل قبول و غیراخلاقی معرفی کرده‌اند.

سعی کنید انگ های منفی را کنار بگذارید، حتی اگر از طرف خانواده و دوستان باشد. حقیقت این است که گاهی اوقات ازدواج ها به پایان می رسد، و شما همچنان می توانید زندگی معناداری داشته باشید و کارهای خوبی انجام دهید، حتی اگر طلاق گرفته باشید.

10. با همسر خود صمیمی باشید

پایان دادن به ازدواج تنها به معنای از دست دادن رابطه با همسرتان نیست. همچنین شامل تغییر رابطه ای است که با همسرتان داشتید. اگر به همسرتان نزدیک بودید، ممکن است احساس افسردگي بیشتری داشته باشید، زیرا ممکن است احساس کنید آنها را ناامید کرده اید یا آنها را رها کرده اید.

سعی کنید رابطه دوستانه ای را با همسر خود حفظ کنید. اگر بچه دارید، این می‌تواند به معنای ترتیب دادن ملاقات بین بچه‌ها و همسرتان باشد یا آنها را در جریان زندگی فرزندانتان قرار دهید.

11. در یک گروه پشتیبانی شرکت کنید

حضور در یک گروه حمایت از طلاق می تواند به شما کمک کند تا طلاق را پشت سر بگذارید. در یک گروه حمایتی، می‌توانید تجربیات افراد دیگری را که طلاق را پشت سر گذاشته‌اند بشنوید و ابزارهای جدیدی برای مقابله با آن بیاموزید. شما همچنین می توانید حمایت غیرقابل قضاوت دریافت کنید، بنابراین یک گروه پشتیبانی می تواند مکانی امن برای پردازش احساسات شما باشد.

12. خودتان را به خاطر رفتار دیگران سرزنش نکنید

افسردگي طلاق در میان افرادی که فکر می کنند 100٪ در پایان ازدواج مقصر هستند، رایج است. در واقع، روابط شامل دو نفر است و هر دو طرف در شکستن رابطه نقش دارند.

تمام تقصیرها را به گردن خود نگذارید و قطعاً به خودتان نگویید که شما مقصر رفتار بد همسر سابقتان در ازدواج هستید.

13. به خودتان اطمینان دهید که این تصمیم درست بوده است

وقتی با احساسات طلاق سر و کار دارید، می توانید گرفتار کارهای اشتباهی شوید که انجام داده اید، اما این مفید است که به خودتان اطمینان دهید که طلاق تصمیم درستی بوده است.

به دلایل طلاق فکر کنید و به خود یادآوری کنید که دلایل قانونی پایان ازدواج وجود داشته است. این به شما امکان می دهد تا احساس افسردگي خود را رها کنید و به زندگی جدیدی بروید که به خاطر آن ازدواج خود را ترک کرده اید.

14. مراقبت از خود را تمرین کنید

وقتی دائماً در مورد این افکار نشخوار می کنید که “چرا بعد از طلاق احساس افسردگي می کنم؟” ممکن است به خود بگویید که لیاقت چیزهای خوب را ندارید. ممکن است به دلیل احساس افسردگي و شرم، شروع به نادیده گرفتن خود کرده باشید.

به جای افتادن در این تله، برای مراقبت از خود تلاش کنید. با ورزش کردن، انجام فعالیتی که از آن لذت می برید و تهیه وعده های غذایی سالم، زمانی را برای خودمراقبتی اختصاص دهید. همه اینها می تواند سلامت و رفاه شما را پس از طلاق بهبود بخشد.

15. به دنبال مداخله حرفه ای باشید

طلاق می تواند ویرانگر و ناراحت کننده باشد و گاهی اوقات نیاز به مداخله حرفه ای است. هیچ شرم آور نیست که با یک درمانگر تماس بگیرید، که می تواند به شما کمک کند تا از طریق احساسات خود کار کنید و الگوهای فکری خود را تغییر دهید تا به شما کمک کند طلاق را پشت سر بگذارید.

مقاله مرتبط: مادري در دوران افسردگی: مديريت علائم و مادر خوب بودن

نتیجه

افسردگي طلاق رایج است. این می تواند ناشی از احساس شکست، نگرانی در مورد آسیب رساندن به فرزندان شما، یا پشیمانی از اشتباهات انجام شده در طول ازدواج باشد. کنار آمدن با این احساسات می تواند دشوار باشد و غلبه بر افسردگي خيانت می تواند به ویژه چالش برانگیز باشد.

اگر بعد از طلاق با احساس افسردگي زندگی می کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای مقابله با آن انجام دهید، از بخشیدن خود تا تماس گرفتن با یک دوست برای حمایت. در نهایت، طلاق می تواند عوارض روانی داشته باشد و شما ممکن است از همکاری با یک درمانگر برای یادگیری راه های سالم برای مقابله سود ببرید.

مطلب پیشنهادی

رفتار بد دخترانه

رفتار هاي بدي كه يك دختر انجام مي دهد و چطور از انجام آنها دست برداريم.

آیا تا به حال با دختری به یک قرار شام رفته اید و او با …

چطور عاشق بهتري باشيم

چگونه عاشق بهتری شویم

چه در رختخواب باشد چه بیرون، یک ازدواج جدید یا یک ازدواج قدیمی، همه می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *