در برابر آدم هاي بداخلاق چه واكنشي نشان مي دهيد؟ آيا مي توانيد آرامش خود را در برابر اين نوع آدم ها حفظ كنيد؟

با آدم هاي بداخلاق چطور رفتار كنيم؟

وقتی نوبت به برخورد با افراد بداخلاق می‌رسد، «خنديدن و تحمل كردن آنها» می‌تواند سخت باشد. اين نوع افراد واقعاً می توانند تاثير ناخوشايندي در ذهن شما باقی بگذارند، حتی زمانی که شما در اطراف آنها نیستید. این تعاملات می تواند تاثیرات خود را بر سلامت روان شما بگذارد.

خیلی وقت‌ها، مثل سر کار، خواه ناخواه باید در کنار این افراد  بداخلاق و سخت‌گیر باشیم. با این حال، چند کار وجود دارد که می توانیم برای کاهش تأثیر آنها بر روي سلامت ذهن خودتان انجام دهيد. در اینجا نکاتی در مورد آدم هاي بداخلاق، نحوه تشخیص آنها و نحوه برخورد با اين آدم هاي بداخلاق – چه در محیط کار و چه در خارج از آن، آمده است.

چه چیزی یک نفر را به یک آدم بداخلاق تبدیل می کند؟

هر کسی تیپ های شخصیتی و ویژگی های خاص خود را دارد. به خودی خود، تضادهای شخصیتی باعث ایجاد روابط دشوار نمی شود. معمولاً آنچه روابط بین فردی را خراب می کند، ارتباط ضعیف، عدم همدلی یا انتقاد است.

مقاله مرتبط: صفات سمي! چطور اين صفت را در خودمان و ديگران تشخيص بدهيم.

آدم هاي بداخلاق ممکن است دائماً در مورد شما صحبت کنند یا هرگز به آنچه می گویید توجه نکنند.آدم هاي بداخلاق ممکن است غیرمستقیم، منفعل – پرخاشگر یا واقعاً بی ادب باشند. هر چه که باشد، صحبت کردن با آنها هرگز ساده نیست. و شما هرگز احساس خوبی در مورد نحوه انجام مکالمه پس از انجام مكالمه با آنها ندارید. مهارت های ارتباطی ضعیف می تواند بر هر رابطه ای تأثیر بگذارد.

افراد بداخلاق  همدلي ضعيفي دارند و دائم از شما انتقاد مي كنند.
افراد بداخلاق همدلي ضعيفي دارند و دائم از شما انتقاد مي كنند.

عدم همدلی

به نظر می رسد برخی افراد هرگز به کسی جز خودشان اهمیت نمی دهند. این عدم همدلی می تواند برخورد با آنها را به ویژه چالش برانگیز کند. آنها ممکن است در درک احساسات یا شرایط دیگران مشکل داشته باشند. این افراد اغلب به صورت بی احساس و بی توجه به نظر می رسند.

انتقاد

افراد بسیار منتقد می توانند از چالش برانگیزترین افراد باشند. به نظر می رسد چیزی نیست و هیچ کس استانداردهای آنها را برآورده نمی کند. متأسفانه، هرچه به یک فرد بسیار منتقد نزدیکتر باشید، نظرات آنها بیشتر می شود. این می تواند به خصوص در روابط شخصی ناراحت کننده باشد.

چگونه یک فرد بداخلاق را تشخیص می دهید؟

افراد بداخلاق هشدارهای واضحی را ارائه می دهند. در اینجا يازده روش برای تشخیص یک فرد بداخلاق گفته شده است:

اصرار دارند که همه چیز را به شیوه آنها باشد.

آنها شما را تحقیر می کنند یا به شما توهین می کنند.

آنها شما را از گفتگوهای مهم کنار می گذارند.

همیشه برای هر چیزی جوابی دارند.

در تنظیم هیجانی مشکل دارند.

به نظر می رسد مردم از آنها دوری می کنند.

آنها صفات سمی از خود نشان می دهند، مانند ضربه زننده، رئیس، یا شایعه پراکن.

آنها هر چیزی را که شما می گویید یا انجام می دهید حدس می زنند.

رفتار خصوصی و عمومی آنها ناسازگار است.

در کنار آنها احساس راحتی نمی کنید.

آنها حسادت شدید، وابستگی به همدیگر یا سایر علائم قرمز را در روابط خود نشان می دهند.

بودن در کنار افراد بداخلاق می تواند بر روابط شما و فرهنگ محل کار تأثیر بگذارد. از آنجایی که رفتار آنها می تواند تأثیر مخربی بر وضعيت شما داشته باشد، مهم است که اقداماتی را انجام دهید تا از تأثیرگذاری رفتار آنها بر شما جلوگیری کنید. با این حال، “دوري كردن از آنها” ممکن است ساده تر از انجام دادن اين كارها باشد.

افراد بداخلاق  تمايل به ناسازگاري دارند.
افراد بداخلاق تمايل به ناسازگاري دارند.

چگونه اجازه نمی دهید یک فرد بداخلاق روی شما تأثیر بگذارد؟

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید وقتی شما تغییر می کنید، دیگران نیز تغییر می کنند. ابتدا روی خودمان کار کنیم. تغيير خودمان مطمئن‌ترین راه برای اطمینان از این است كه  همه چیز همانطور که می‌خواهیم پیش برود.

با در نظر گرفتن این موضوع، اولین کاری که باید در مواجهه با یک آدم بداخلاق  انجام دهید این است که به درون خود نگاه کنید. درک اینکه چرا تحت تأثیر آنها قرار می گیرید می تواند به شما کمک کند بهترین راه برای مدیریت رفتار آنها را تعیین کنید.

1. به واکنش خود توجه کنید

رفتار این شخص چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ آیا احساس ناامیدی، توهین یا طرد شدن می کنید؟ توانایی برچسب زدن به احساسات به شما کمک می کند تا از حالت واکنش پذیری خارج شوید و به کنجکاوی بروید – فضایی بسیار پربارتر (و کمتر انفجاری).

2. آرامش خود را حفظ کنید

حتی زمانی که با یک فرد بداخلاق سر و کار دارید، معمولاً منفجر کردن او کمکی نمی کند. بسیاری از اوقات، آنها از واکنش شما (موجه یا غیرموجه) برای جذب حمایت استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسند که «بیش از حد واکنش نشان می‌دهید».

وقتی متوجه شدید که از کسی عصبانی هستید، با کشیدن یک یا چند نفس عمیق شروع کنید. احساس نکنید که باید فوراً با آنها درگیر شوید. این كار اشکالی ندارد که وقتی احساس می‌کنید متمرکزتر هستید، یک قدم به عقب بردارید، دوباره گروه‌بندی کنید و پیگیری کنید.

در برابر افراد بداخلاق واكنش خود را آگاهانه انتخاب كنيد و آرامش خود را حفظ كنيد.
در برابر افراد بداخلاق واكنش خود را آگاهانه انتخاب كنيد و آرامش خود را حفظ كنيد.

3. کار درونی خود را انجام دهید

گاهی اوقات، مردم ما را اذیت می کنند زیرا ما را به یاد خودمان می اندازند. اگر از قبل ناامید شده باشیم – چه از خودمان چه به دلیل مشکلات خود – کمبودهای آنها غیرقابل تحمل خواهد بود.

بايد به ياد داشته باشيم آنچه را که در حال رخ دادن است غیرشخصی کنيم و بفهميم که آیا یک تعارض ریشه ای در وجود خودمان وجود دارد که اصلاً به آن شخص ربطی ندارد.

چگونه با یک فرد بد اخلاق برخورد می کنید؟

واقعیت این است که در زندگی، ما همیشه با افراد بد اخلاق روبرو خواهیم شد. اما وقتی درک کنیم که رفتار و نگرش آنها چگونه بر ما تأثیر می گذارد، می توانیم خود را برای مقابله با آنها آماده کنیم. در اینجا  هشت راه برای مقابله با افراد بداخلاق وجود دارد:

1. به آنها گوش دهید

هنگامی که با یک فرد یا موقعیت چالش برانگیز روبرو می شوید، فقط با گوش دادن شروع کنید. به آن به عنوان تمرین کنجکاوی نگاه کنید. سعی کنید – تا آنجا که ممکن است – بفهمید که آنها چه می خواهند و چرا با شما بداخلاقي مي كنند.

اگر آنها ناراحت هستند، از تلاش برای آرام کردن آنها یا مقابله با آنها خودداری کنید. گفتن به کسی که «آرام باش» معمولاً تأثیر معکوس دارد – به خصوص اگر او فکر می کند که شما خیلی به او علاقه ندارید.

2.  خودتان را جاي آنها بگذاريد.

سعی کنید چیزها را از دید آنها تصور کنید. اگر شما جای این شخص بودید و این گونه رفتار می کردید، چه چیزی رفتار شما را توجیح می کرد؟ چه اتفاقی باید بیفتد تا شما را متقاعد کند که حق با شماست؟ این ممکن است به شما بینشی نسبت به احساس طرف مقابل بدهد.

نگاه کردن به چیزها از منظر آنها لزوماً به این معنی نیست که باید با آنها موافق باشید. اما به شما کمک می کند تا نسبت به آنها دلسوزی کنید. هنگامی که کمی با آنها همدلی کردید، راه را برای برقراری ارتباط با شفقت و احترام باز می کنید.

3. هم به نياز خودتان و هم به نياز آن شخص احترام بگذاريد.

بسیاری از مردم دیدگاهی مبهم نسبت به سازش دارند و احساس می کنند که وقتی مردم به دنبال راه وسط هستند، هیچ کس به آنچه می خواهد نمی رسد.

راهي که بهتر عمل می کند – و احساس رضایت بیشتری مي دهد – رسیدن به توافقی است که هر دو نیاز شما را برآورده می کند. راهی پیدا کنید (اگر مجبورید زمانی را در کنار یکدیگر بگذرانید) که بتوانید این کار را با احترام انجام دهید. حتی اگر آن شخص روش خود را تغییر ندهد، می تواند کمی خوشایندتر شود. درک متقابل (و برخی از تعیین مرزها) می تواند به انجام آن کمک کند.

خودتان را به جاي فرد بد اخلاق بگذاريد و هم به نياز خودتان احترام بگذاريد هم به نياز او
خودتان را به جاي فرد بد اخلاق بگذاريد و هم به نياز خودتان احترام بگذاريد هم به نياز او

4. از طنز استفاده کنید

گاهی اوقات، به دلیل جدی گرفتن مسائل، وارد گفتگوهای سختی می شویم. اگر با شخص دیگری در تعارض هستید، استفاده از شوخ طبعی (مناسب) می تواند به پراکندگی تنش کمک کند. شوخی کردن – یا حتی لبخند زدن – می تواند به کاهش ریسک کمک کند. این می تواند زمینه های مشترک را به شما یادآوری کند و حتی شما را به حالت مشارکتی تر سوق دهد.

5. تمرین کنید

سعی کنید ابتدا آنچه را که می خواهید بگویید، تمرین کنید. می توانید مکالمه مورد نظر را انجام دهید، صحبت هاي قبلی را خلاصه کنید، یا از طریق روش هاي واضح مختلف صحبت کنید.

6. وقتی همه روش ها شکست خورد، از آن شخص دوري كنيد.

اگر زمانی متوجه شدید که در مواجهه با کسی که واقعاً نمی توانید او را تحمل کنید گیر کرده اید، از آنجا خارج شوید. گاهی اوقات ارزش درگیر شدن را ندارد. وقتی احساسات ما درگیر است، اغلب احساس می‌کنیم که به این مكالمه کشیده می‌شویم. ما آنقدر جذب مكالمه شده ایم که فراموش می کنیم می توانیم آن شخص و آن محل را ترک کنیم.

سال ها پیش، توصیه هایی را از یک مربی فروش شنیدم. او گفت که اگر نمایندگان در تماسی با فروش بودند که بد پیش می‌رفت، باید تلفن را قطع کنند. او توضیح داد که قطع سریع اتصال را می توان به عنوان “مشکلات فنی” نادیده گرفت. گفتن چیزی که ممکن است پس از یک لحظه تأمل پشیمان شوید، بسیار سخت تر خواهد بود.

مقاله مرتبط: پايان دوستي

همین امر در مورد افراد بداخلاق نیز صادق است. اگر در مواجهه با آنها مشکل دارید، تلفن را قطع کنید (از سیستم خارج شوید). حتی اگر رودررو صحبت می کنید، می توانید راهی برای ترک پیدا کنید. یک تماس تلفنی اضطراری یا مهم اختراع کنید و پیشنهاد دهید که بعداً مکالمه را ادامه دهید.

7. یک فضاي خنثي براي ملاقات با آنها انتخاب كنيد.

برای مدت زمانی که برای درگیر شدن با افراد بد اخلاق يعني خون آشام های عاطفی و دیگر انواع دشوار می گذرانید، محدودیت هایی تعیین کنید. اگر مجبورید با آنها ملاقات کنید، این کار را در یک فضای خنثی انجام دهید، به صورت مجازی ارتباط برقرار کنید یا مستقیماً بعد از آن چیزی را برنامه ریزی کنید تا زمان زیادی از شما نگیرد.

اگر می توانید، سعی کنید به تنهایی با آنها تعامل نداشته باشید. یک دوست، همکار یا شخص دیگری را برای کمک به حفظ تعاملات خود با آنها بیاورید. اگر ناراحت شديد یا وضعیت شروع به حاد شدن کرد، این شخص می تواند به شما کمک کند كه از آن فضا خارج شويد، قبل از اینکه اوضاع خیلی خشن شود.

8. مراقبت از خود را تمرین کنید

بودن در کنار افراد بداخلاق – حتی اگر همه چیز در ظاهر آرام به نظر برسد – از نظر احساسی خسته کننده است. اگر می خواهید به طور منظم با آنها در ارتباط باشيد، باید مطمئن شوید که از خود از نظر روحي و رواني مراقبت مي كنيد.

مقاله مرتبط: مهارت هاي زندگي لازم براي داشتن زندگي خوب

با این حال، تمرین انواع دیگر مراقبت از خود نیز مهم است. اطمینان از اینکه احساس می کنید از نظر جسمی و روحی مورد توجه قرار می گیرید، به شما کمک می کند تا از نظر عاطفی نیز انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید.

افراد بداخلاق در محل کار

برخورد با افراد بداخلاق می تواند به اندازه کافی سخت باشد، اما برخورد با یک همکار بداخلاق می تواند روز شما را خراب کند. ما زمان زیادی را در محل کار می گذرانیم که افراد منفی نگر واقعاً می توانند بر احساس تعلق، امنیت روانی و بهره وری ما تأثیر بگذارند.

تا حد امکان سعی کنید تعامل خود را با افراد بداخلاق در محل کار محدود کنید. در صورت امکان (یا مناسب)، یک شخص ثالث را در گفتگوهای  با فرد بداخلاق حضور داشته باشد، هنگام برخورد با همکاران بداخلاق، زبان بدن خود را خنثی نگه دارید، زیرا تنش اضافی احتمالاً کل تعامل را تحت فشار قرار می دهد.

اگر فرد بداخلاق، فردی است که باید با او سر و کار داشته باشید، مانند یک مدیر، سعی کنید منظور خود را مختصر و دقیق نگه دارید. به یاد داشته باشید که شما با اين فرد یک علاقه مشترک  براي انجام اين كار دارید.

ارتباط با فرد بداخلاق را در محل كار مختصر و مفيد نگه داريد.
ارتباط با فرد بداخلاق را در محل كار مختصر و مفيد نگه داريد.

زمان صحبت با منابع انساني در مورد فرد بداخلاق

در حالی که انتظار می رود همیشه در محل کار با همه کنار بیایید، شرایط خاصی وجود دارد که باید توسط منابع انسانی مدیریت شود. در صورتی که وضعیتی از کنترل خارج می شود، در تماس با مدیر، رهبر یا تیم اداری خود تردید نکنید.

شما باید تعارضات با همکاران را در موارد زیر به منابع انسانی در ميان بگذاريد:

قلدری

آزار و اذیت

رفتار جنسی نامناسب

تهدید علیه شما، خانواده یا معیشت شما

نقض قوانین

در هر یک از این موارد، لطفاً فوراً با منابع انسانی تماس بگیرید. اگر احساس امنیت نمی کنید از تعامل با آن همکار خودداری کنید.

نتيجه گيري

هیچ کس مشتاق تعامل با افراد بداخلاق نیست، اما لازم نیست اين افراد روز، هفته یا محل کار شما را خراب کنند. در حالی که اغلب کارهای زیادی نمی‌توانیم برای تغییر رفتار آن‌ها انجام دهیم، می‌توانیم واکنش‌های خود را تغییر دهیم و تأثیر آن‌ها بر ما را به حداقل برسانیم.

ما همچنین می‌توانیم یاد بگیریم که برای گفتگو و درگیری آماده تر شویم، زیرا همه درگیری‌ها ذاتاً بد نیستند. یادگیری نحوه انجام مکالمات با افراد بداخلاق و پذیرش درگیری سازنده می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. و چه کسی می داند؟ ممکن است در مکانی بعید دوست پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه بفهميم يك دختر به ما علاقه دارد.

چگونه بفهمید که يك دختر شما را دوست دارد؟

آیا برای مراحل بعدی یک آشنايي آماده هستید اما مطمئن نیستید که دختری که دوست …

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

دانستن اینکه آیا کسی شما را دوست دارد یا نه ممکن است دشوار باشد. اگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *