هفت مهارت براي داشتن زندگي بهتر
امروزه ديگر داشتن فقط تحصيلات آكادميك براي موفقيت كافي نيست نياز به داشتن مهارت هاي بيشتري است

مهارت هاي زندگي لازم براي داشتن زندگي خوب

شما هر روز  نياز به مهارت هاي زندگي داريد تا بتوانيد زندگي كنيد. مهارت هاي زندگي از مراقبت از بدن خود تا مهارت ترفيع گرفتن در محل کار را شامل است. شايد معمولاً این احساس می کنید که در مهارت های لازم براي زندگی خود دارای نقاط ضعفی هستید. و گاهی اوقات، تا زمانی که در یک بحران نباشید، نمی‌دانید که شکافی در مهارت‌های شما وجود دارد.

مهارت هاي زندگي ابزارهایی را که برای عبور از چالش‌های زندگی نیاز دارید به شما می‌دهد. سن یا مرحله زندگی شما مهم نيست، همیشه می‌توانید مهارت‌های جدیدی را به زندگي خود اضافه کنید و مهارت‌های لازم براي زندگي در دنیای واقعی را که قبلاً داشتيد، بهبود ببخشید. هر چه بیشتر بدانید، منابع درونی بیشتری برای سازگاری با شگفتی های زندگی خواهید داشت.

مهارت هاي زندگي چیست؟

مهارت هاي زندگي، شایستگی‌هایی هستند که برای پیشرفت در زندگی به آن‌ها نیاز دارید، خواه انجام کارهای روزمره یا انجام تغییرات عمده زندگی باشد. اینها مهارت‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند در محیط کار، روابط شخصی و پیشرفت شخصی خود را تطبیق دهید.

اين مهارت ها مدیریت موفقیت‌آمیز وظایف روزمره، اعتماد به نفس و اتکا به خود را در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌تان افزایش می‌دهد، که به نوبه خود احساس کنترل شما را هنگام پیگیری اهدافتان افزایش می‌دهد.

نمونه های واضحي از مهارت هاي زندگي از يادگرفتن تفکر انتقادی و حل مسئله تا خودآگاهی و شفقت به خود را شامل می شود.

  اهمیت مهارت هاي زندگي

داشتن مهارت های زندگی شما را برای رویارویی با هر چالشی مجهز می کند. انطباق آسان نیست، اما زمانی که اعتماد به نفس داشته باشید و توانایی مقابله با ناملایمات را داشته باشید، زندگي آسان تر مي شود.

مقاله مرتبط: هدف زندگي: از زندگي تان چه مي خواهيد؟

کارشناسان مهارت های زندگی را به سه دسته تقسیم می کنند: مهارت هاي ارتباطي،  مهارت هاي مقابله و مهارت هاي تصمیم گیری. هرکدام از اين مهارت ها شامل ابزارهای ضروری برای تصمیم گیری و عملکرد همه افراد به عنوان اعضای کارآمد جامعه است.

بیان واضح خود و درک آنچه که دیگران می خواهند به شما بگویند در قلب هر تعامل موفقی قرار دارد. بدون ارتباط موثر، نمی‌توانید در یک تیم کار کنید، یک رابطه را حفظ کنید، یا حد و مرزی تعیین کنید.
افزايش مهارت هاي ارتباطي باعث مي شود منظور خود را راحت تر براي ديگران بيان كنيد.

مهارت های ارتباطی

بیان واضح خود و درک آنچه که دیگران می خواهند به شما بگویند در قلب هر تعامل موفقی قرار دارد. بدون ارتباط موثر، نمی‌توانید در یک تیم کار کنید، یک رابطه را حفظ کنید، یا حد و مرزی تعیین کنید.

برخی از انواع مهارت های ارتباطی عبارتند :

  1. ارتباط شفاهي و نوشتاري

یافتن کلمات درست برای بیان نیازهای خود کمک می کند تا ديگران منظور شما را بفهمند. با كلمات درست آنها به شما پاسخ مثبت مي دهند، چه در حال مکالمه باشید و چه در حال نوشتن نامه باشید. ارتباط موثر می تواند پیوندهای عاطفی را تقویت کند و نیازهای همه را روشن کند.

2.بیان عاطفی:

احساسات اغلب در هسته اصلی سوء تفاهم ها قرار دارند. شناسایی و برقراری ارتباط با احساس خود اولین قدم برای حل مشکل و کمک به دیگران برای درک دیدگاه شما است.

مقاله مرتبط:  آيا آدم هايي كه از ما سو استفاده كردند را ببخشيم؟

3.گوش دادن فعال:

 از تکان دادن سر در حین مکالمه فراتر بروید – معنی و هدف پشت کلمات را جستجو کنید. گوش دادن فعال به فردی که با او صحبت می‌کنید باعث مي شود که بداند می‌خواهید حرف‌های او را بشنوید.

4. ارتباط غیرکلامی:

ارتباطات فراتر از کلمات است. درک نشانه های ظریف زبان بدن به شما کمک می کند تا احساسات دیگران را بشناسید و از ارتباط نادرست جلوگیری کنید.

مهارت های مقابله ای

شناخت و مدیریت احساسات شما را در مسیر درستی برای کنترل زندگیتان قرار می دهد. با مکانیسم‌های مقابله‌ای قوی‌تر، بهتر می‌توانید بعد از شکست‌ها خودتان را بازیابی کنید، براي خودتان هدف تعیین کنید و احساس امنیت را در خود ایجاد کنید.

این مهارت ها عبارتند از:

1.عزت نفس:

دانستن اینکه لایق عشق و احترام هستید برای رسیدن به اهدافتان ضروری است. پذیرش خود به شما اطمینان می دهد که می توانید با شکست ها کنار بیایید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

2.خودآگاهی:

 زمانی که از تأثیرات انتخاب های خود آگاه هستید، می توانید کنار آمده و برای نتایج آینده برنامه ریزی کنید. درک انگیزه‌ها، نقاط قوت و ضعف به شما کمک می‌کند تا چالش‌ها را به گونه‌ای هدایت کنید که به نفع شما باشد.

3.نظم و انضباط شخصي:

نظم و انضباط به شما کمک می کند تا روی اهداف خود متمرکز بمانید، که این زمانی مهم است که با شکست مواجه می شوید. وقتی از حواس پرتی اجتناب می کنید و مسیر روشنی را دنبال می کنید، بازگشت به مسیر آسان تر است.

یافتن مسیر درست در زندگی مربوط به تصمیم گیری آگاهانه، تعیین اهداف و تجسم نتایج بالقوه انتخاب هایتان است.
يافتن مسير درست در زندگي به مهارت تصميم گيري شما بستگي دارد.

مهارت های تصمیم گیری

یافتن مسیر درست در زندگی مربوط به تصمیم گیری آگاهانه، تعیین اهداف و تجسم نتایج بالقوه انتخاب هایتان است.

مهارت های تصمیم گیری عبارتند از:

1.حل مسئله:

از شغل شما تا زندگی خانوادگی، دانستن چگونگی ارزیابی یک مشکل و یافتن راه حل، مدیریت زمان را بهبود می بخشد و در انرژی صرفه جویی می کند.

2.تفکر انتقادی:

هر کس دیدگاهی دارد، اما تنها تعداد کمی می دانند که چگونه شواهد را ارزیابی کنند و نتیجه گیری کنند. مهارت های تفکر انتقادی به شما این امکان را می دهد که ذهنی باز داشته باشید بدون اینکه هر نظری را که با آن روبرو می شوید بپذیرید.

3.مهارت درخواست کمک:

دانستن اینکه چه زمانی باید از دوستان و مربی مورد اعتماد نظر بخواهید، می تواند باعث توسعه ديد شما شود.آنها ممکن است تجربه یا بینش لازم را برای گرفتن بهترین تصمیم را داشته باشند.

هفت مهارت زندگی که همه باید داشته باشند

هر مهارت زندگی ضروری نیست، اما می تواند زندگی روزمره را آسان تر کند. و صرف نظر از صنعت یا سبک زندگی شما، این هفت مهارت چشم انداز و نتایج شما را در بسیاری از موقعیت ها بهبود می بخشد.

1. تفکر انتقادی

تفکر انتقادی شامل همه چیز می شود، از بررسی مقالات خبری تا توجه به جایی که اشتباه کرده اید .یادگیری نحوه فهميدن هدف اصلي از بين كلي خطوط نوشته شده و نحوه دسته بندي كردن مسائل پیچیده برای پیمایش در زندگی مدرن ضروری است. پرسیدن سؤالات درست به شما کمک می کند تا راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات ایجاد کنید، چه در حال رهبری یک تیم باشید و چه معضلات خود را در نظر بگیرید.

مثال: شما مدیری هستید که پروژه ای را با شش نفر از اعضای تیم خود هدایت می کنید و یکی از آنها بیمار می شود. اکنون تیم شما یک نفر عقب افتاده است و با همان ضرب الاجل قبلی روبرو است.

شما برای بررسی آخرین بررسی عملکرد هر یک از کارکنان وقت می گذارید تا موثرترین راه برای تقسیم وظایف اضافی را تعیین کنید. تجزیه و تحلیل مهارت های آنها تضمین می کند که اعضای تیم از مسئولیت های جدید خود راضی تر باشند و بهتر عمل كنند و روحیه خود را بالا نگه می دارند و به  ضرب الاجل برسند.

2. مهارت های فناوری

مهارت های فنی چیزی فراتر از لغو ارسال ایمیل یا چرخاندن دوربین گوشی شماست.

آنها شامل ابزارها، برنامه‌ها و فرآیندهایی هستند که ما هر روز در کار و بازی از آنها استفاده می‌کنیم، مانند تقویم‌های دیجیتال، پشتیبان‌گیری از رایانه و تحقیقات آنلاین. نرم افزارها و اینترنت به سازماندهی زندگی شما کمک می کند.

مثال: شما از یک رمز عبور برای همه حساب های آنلاین خود استفاده می کنید، اما یک روز هک می شوید. برای جلوگیری از نقض امنیت در آینده، یاد می گیرید که چگونه از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید و یک رمز عبور منحصر به فرد و سخت برای هر حساب داشته باشید.

ارزش خود را بشناسید و بیاموزید که چگونه بازخورد دریافت کنید بدون اینکه چیزها را شخصی کنید.
ارزش خود را بشناسيد

3. اعتماد به نفس

گاهی اوقات، تصدیق ویژگی های مثبت خود سخت است. اما اعتماد به نفس بر بسیاری از بخش‌های زندگی روزمره، از جمله شغل، موقعیت‌های اجتماعی و درگیری‌های درونی تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل است که ایجاد آن بسیار مهم است.

ارزش خود را بشناسید و بیاموزید که چگونه بازخورد دریافت کنید بدون اینکه چیزها را شخصی کنید.

مثال: سرپرست شما در محل کار اشاره می کند که یک موقعیت جدید و کمی بهتر در حال باز شدن است. شما حداقل شرایط را دارید اما می دانید که سایر متقاضیان ممکن است با تجربه تر از شما باشند.

شما به هر حال درخواست می دهید زیرا می دانید که توانایی انجام کار را دارید و مهارت های دیگر خود را در طول مصاحبه برجسته می کنید و توضیح می دهید که چقدر مشتاق یادگیری هستید.

4. همدلی

افراد مختلف به روش های مختلف واکنش نشان می دهند، و این بدان معنا نیست که شما نمی توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. مشاهده موقعیت ها از دیدگاه دیگران به شما کمک می کند راه حل هایی پیدا کنید، بر تضادها غلبه کنید و تیم ها را به طور موثر مدیریت کنید. همدلی، حتی در شرایط سخت، یک حس اعتماد و مثبت ایجاد می کند.

مثال: همکار شما برای سومین بار متوالی با موارد قابل تحویل تاخیر دارد. به جای اینکه ناامید شوید، از آنها می‌پرسید که آیا اتفاقي افتاده است و آیا آنها به امکانات اضافی برای کمک به رسیدن به اهدافشان نیاز دارند یا خیر.

مقاله مرتبط: صفات سمي! چطور اين صفت را در خودمان و ديگران تشخيص بدهيم.

5. ارتباطات

ارتباطات بستر همه روابط است. این به افراد کمک می کند تا در همان صفحه قرار بگیرند و دیگران را بدانند که چه نیازی دارند. دانستن نحوه برقراری ارتباط کلامی و دیجیتالی – و درک نشانه های ارتباط غیرکلامی – باعث ایجاد ارتباطات محکم و به اشتراک گذاری انواع اطلاعات می شود.

مثال: بازخورد دادن یک شکل هنری است، و دانستن اینکه چه زمانی باید انتقاد سازنده را ارائه کنید، به اندازه آنچه می گویید مهم است. وقتی یک همکار مرتکب اشتباه می شود، با همدلی با آنها تماس بگیرید و بازخورد عملی ارائه دهید.

به آنها اجازه دهید بدانند که شما برای گفتگو در آنجا هستید، نه اینکه فقط به آنها بگویید که کار اشتباهی انجام داده اند. یادگیری اینکه چگونه مستقیم و صادق باشید بدون اینکه خشن یا بی ادب باشید، دلسوزی و تمایل شما به پیشرفت تیمتان را ثابت می کند.

6. خلاقیت

تفکر منحصربه‌فرد کلید نوآوری است، مهم نیست در چه صنعتی کار می‌کنید (یا می‌خواهید در زندگی شخصی خود به چه چیزی دست پیدا کنید). فرصت دادن به خلاقیت می تواند به شما کمک کند به شرایط متفاوت نگاه کنید و راه حل های جدیدی برای مسائل تکراری پیدا کنید.

مثال: چه در دفتر کار کنید و چه از راه دور کار کنید، طراحي دفتر شما بر بهره وری شما تأثیر می گذارد. طراحی یک فضای روشن ذهن شما را بهتر درگیر می کند و ذهنیت شما را بهبود می بخشد.

در دفتر کار، برای رفتن به سمت میز همکار با یک سوال در یک فضای باز و جذاب، زمان آسان تری خواهید داشت. و در خانه، یک محیط الهام بخش و آرام، شما را برای نشستن و کار هیجان زده می کند.

7. سازگاری

تغییر یکی از اتفاقات ثابت‌های زندگی است که مهارت‌های سازگاری را ضروری می‌سازد – چه چیزها اشتباه پیش بروند یا درست. با پرورش یک ذهنیت انعطاف پذیر، با تغییرات لحظه آخری به خوبی کنار می آیید. پذیرای ایده ها و موقعیت های جدید باشید. گاهی اوقات، ممکن است حتی بهتر از طرح اصلی باشند.

مثال: شما دو هفته است که با یک مشتری کار می کنید، و آنها ناگهان نظر خود را در مورد آنچه می خواهند تغییر می دهند. با بررسی کار خود تا این مرحله، می بینید که می توانید برای رسیدن به نتایج به روز، بخشی از آن را تغییر کاربری داده و ادغام کنید.

شما با وجود تغییرات، کار با کیفیتی را تطبیق می دهید و ارائه می دهید و روند جدید را برای هر دو تیم سخت تر می بینید.

چگونه مهارت های زندگی خود را ارتقا دهیم

وقتی صحبت از مهارت های زندگی می شود، همیشه چیز جدیدی برای یادگیری یا بهبود وجود دارد. در اینجا چند تمرین وجود دارد که به شما کمک می کند ذهنی باز داشته باشید و به رشد خود ادامه دهید:

1. کنجکاو باشید

در زندگی، همیشه چیزهایی وجود خواهند داشت که شما نمی دانید. این به شما بستگی دارد که شکاف ها را پیدا کنید و برای پر کردن آنها سؤال بپرسید. از اطرافیانتان سؤال بپرسید، حتی افرادی که با آنها موافق نیستید. همیشه برای یادگیری چیزهای جدید آماده باشيد.

2. راهنما پیدا کنید.

جستجوی راهنمایی از افرادی که الهام بخش شما هستند به شما کمک می کند نه تنها راه آنها را دنبال کنید، بلکه مسیر خود را بسازید. وقت خود را با افرادی بگذرانید که از شما حمایت می کنند و به شما انگیزه می دهند تا پیشرفت کنید.

رابطه مربی و مهارت جو به زندگی حرفه ای و همچنین شخصی شما کمک می کند.

3. به درون نگاه کنید

برای ارزیابی و شناسایی زمینه‌هایی از زندگی‌تان که نیاز به توجه بیشتری دارند، بازتاب خود را تمرین کنید.

بیاموزید که چگونه یادداشت برداری را شروع کنید یا چت با دوستان خود را برنامه ریزی کنید تا احساسات خود را کنترل کنید و چیزهایی را یادداشت کنید که می توانند برای بهبود زندگی شما تغییر کنند. سعی کنید هر هفته یک یا دو چیز را که می‌خواهید بهبود ببخشید ببینید و با آگاهی بیشتر متوجه شوید که چگونه بهتر می‌شوند.

4. به دنبال فرصت های یادگیری باشید

رشد فقط اتفاق نمی افتد – شما باید خودتان آن را پیدا کنید. پیگیری علایق خود مهارت های جدیدی را ایجاد می کند و انگیزه شما را حفظ می کند. در کلاس شرکت کنید یا گروهی با علایق مشابه خود پیدا کنید.

آموزش مهارت های زندگی شما ادامه دارد، و همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد، حتی اگر اینطور به نظر نرسد.

از این مهارت ها استفاده کنید

چه به تازگی وارد بزرگسالی شده باشید و چه به سنین بالاتر نزدیک شده اید، چالش های جدیدی بر سر راه شما قرار خواهد گرفت. با داشتن مهم ترین مهارت های زندگی در دستان خود، با اعتماد به نفس و حتی اشتیاق با آنها روبرو خواهید شد.

سخت است که بدانید زندگی در آینده چه چیزی به سر شما خواهد آورد. اما با داشتن مجموعه ای قوی از مهارت ها، برای هر کاری آماده هستید.

مطلب پیشنهادی

شوهر تنبل

چگونه یک شوهر تنبل را مدیریت کنیم

شما شوهرتان را دوست دارید، اما نمی توانید به رفتار تنبل او توجه نکنید. آیا …

هنگام حمله سگ چه كنيم

هنگام حمله سگ چه کنیم

برخی از سگ ها اگر احساس ترس یا تهدید کنند حمله می کنند. در حالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *