بازي دادن توسط فرد خودشیفته
يك فرد خودشیفته به شما اجازه نمي دهد از او دور شويد و با تكنيك هايي شما را بازي مي دهد.

روش هاي بازي دادن ديگران توسط خودشیفته ها

ما می دانیم که تعامل با یک خودشیفته می تواند بسیار چالش برانگیز و خسته کننده باشد. آنها بارها و بارها شما را می سازند و خراب می کنند تا زمانی که اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و شروع به زیر سوال بردن ارزش خود کنید. در نهایت، متوجه می شوید که این رابطه چقدر سمی است. شما از سوء استفاده آنها خسته می شوید و می خواهید بیرون بروید. این مرحله ای است که خودشيفته سعي مي كند شما را به زندگي خود برگرداند.

در یک نگاه

درست زمانی که می‌خواهید از یک فرد خودشیفته فاصله بگیرید، ممکن است شما را دوباره به سمت خود بکشانند. ممکن است با تعارف، هدایا و قول‌ها شما را خیره کنند، یا ممکن است شما را بازي دهد يا با تهدید یا احساس گناه كاري کنند تا کاری را که می‌خواهند انجام دهید.

این رفتار سمی اغلب از ترس عمیق از رها شدن، احساس قوی استحقاق و نیاز به کنترل ناشی می شود.

يك فرد خودشیفته رفتار سمي دارد.

با این حال، مهم است که با شناخت این الگو و مشاهده رفتار آنها از خود محافظت کنید. با آنها مرزهایی تعیین کنید و از آنها فاصله بگیرید تا دیگر نتوانند احساسات شما را دستکاری کنند. قوی بمانید و اجازه ندهید خود را درگیر کنید!

روانشناسی پشت رفتار خودشیفته

دکتر داراموس می‌گوید: وقتی یک خودشیفته احساس می‌کند که ممکن است یک رابطه در حال پایان باشد، سعی می‌کند آن را با درگیر شدن در شناور کردن، تمدید کند.

خودشیفته ها از دستکاری و کنترل شما رضایت عاطفی می گیرند.

دکتر داراموس توضیح می‌دهد که بسیاری از افراد برای به تعویق انداختن جدایی، کمی هول می‌کنند، اما با افراد خودشیفته، آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا راه‌هایی برای حفظ شما در اطراف پیدا کنند تا بتوانند به رفع عاطفی خود ادامه دهند.

رفتارهای معمول خودشیفته

رفتارهاي خودشیفته شامل انواع مختلفی از رفتارهای براي بازي دادن است، مانند:

• بمباران عشق:

فرد خودشیفته ممکن است به طور ناگهانی عاشق بمباران شما شود و شما را با محبت، تعارف و هدایا در تلاش برای برقراری ارتباط مجدد با شما قرار دهد.

• عذرخواهی:

 خودشیفته ممکن است برای رفتار گذشته عذرخواهی کند، قول دهد که همه چیز متفاوت خواهد بود و خود را به عنوان یک فرد کاملاً تغییر یافته نشان دهد.

• وعده ها:

خودشیفته ممکن است انواع وعده های دروغین را بدهد تا شما را مجبور به ماندن کند. دکتر داراموس می‌افزاید، برای مثال، یک کارفرمای خودشیفته که می‌خواهد شما را حفظ کند، ممکن است ترفیع‌ها یا افزایش‌هایی را که قصد انجام آن‌ها را ندارند، به‌هم بزند.

• احساس گناه:

خودشیفته ممکن است سعی کند احساس گناه شما را به سمت ماندن در زندگی اش سوق دهد. برای مثال، آنها ممکن است ادعا کنند که شما مسئول شادی آنها هستید یا اینکه نمی توانند با شما زنده بمانند.

• دستکاری:

ممکن است از تاکتیک های دستکاری برای کنترل شما استفاده کنند. برای مثال، دکتر داراموس می‌گوید که ممکن است به شما بگویند هیچ کس دیگری شما را نمی‌خواهد، یا ممکن است از شما پول قرض کنند تا زمانی که پولتان را نگیرید، رابطه‌تان را با آنها قطع نکنید.

• مثلث سازی:

فرد خودشیفته ممکن است شخص ثالثی مانند یک دوست یا همکار مشترک را درگیر کند تا پیام های خود را به شما منتقل کند. یا ممکن است طرف مقابل شما را بازی کنند تا حس رقابت برای جلب توجه او ایجاد کنند.

• تهدیدها:

 فرد خودشیفته ممکن است از تهدید استفاده کند تا شما را از ترک آنها باز دارد. دکتر داراموس می‌گوید، برای مثال، اگر می‌خواهید از شریک خودشیفته طلاق بگیرید، ممکن است شما را از نظر مالی تهدید کند یا از فرزندانتان جدا کند.

  چرا خودشیفته ها درگیر اين رفتارها می شوند؟

اینها برخی از دلایلی است که چرا افراد خودشیفته ممکن است درگير اين رفتارها شوند:

• استحقاق:

دکتر داراموس می گوید که خودشیفته ها احساس حق طلبی پوچ دارند، تا جایی که حتی احساس می کنند به شما حق دارند.

• نیاز به کنترل:

خودشیفته ها نیاز شدیدی به کنترل و تسلط بر روابط خود دارند. فاصله گرفتن از آنها یا پایان دادن به رابطه با آنها این حس کنترل را تهدید می کند. تلاش آنها برای بازگرداندن کنترل و بازگرداندن شما تحت تأثیر خود است.

• ترس از طرد شدن:

خودشیفته ها اغلب ترس شدیدی از طرد شدن و رها شدن دارند. تصور اینکه کسی آنها را ترک کند، احساسات عمیقی از بی کفایتی و ناامنی در آنها ایجاد می کند راهی برای جلوگیری یا معکوس کردن این رد است.

• عرضه خودشیفته:

خودشیفته ها از توجه و تحسین دیگران تغذیه می کنند. این به عنوان عرضه خودشیفته شناخته می شود. وقتی از آنها فاصله می گیرید، خودشیفته ممکن است کمبود این منبع را تجربه کند، بنابراین ممکن است در تلاش برای بازگرداندن آن شناور شود.

• فقدان مسئولیت پذیری:

اگر خودشیفته با شما بد رفتار کرده است، حرکت در هوا ممکن است راهبردی برای اجتناب از مسئولیت اعمال او باشد. آنها با تمرکز بر آشتی، توجه را از مسائلی که منجر به جدایی شد منحرف می کنند.

• حفظ نفس:

 نفس شکننده فرد خودشیفته نمی تواند به راحتی طرد شدن یا این ایده را که شما بدون آنها ادامه داده اید را تحمل کند. تلاشی برای حفظ تصویر خود از خود است.

• فقدان تنظیم درونی:

 خودشیفته ها اغلب فاقد تنظیم عاطفی درونی هستند. آنها ممکن است احساس اجبار شدیدی برای پر کردن خلاء عاطفی با اعتبار سنجی بیرونی داشته باشند و بازي دادنن راهی برای کاهش موقت ناراحتی عاطفی آنها است.

راهبردهایی برای مقاومت یا پاسخ به رفتار خودشیفته

استراتژی‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در مقاومت یا پاسخ دادن به رفتار خودشیفته کمک کند:

• الگو را بشناسید:

 به خاطر داشته باشید که سوء استفاده از خودشیفتگی از یک الگوی چرخه ای ایده آل سازی و کاهش ارزش مکرر پیروی می کند. خودشیفته ممکن است شما را با ستایش، هدایا و عذرخواهی پر کند تا شما را به زندگی خود بازگرداند، اما وقتی تسلیم شدید، در نهایت شروع به انتقاد از شما می‌کنند و شما را انتخاب می‌کنند. اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد، قوی بمانید و تسلیم ترغیب آنها نشوید.

• مرزها را تعیین کنید:

مرزهای واضحی را تعیین کنید و قاطعانه با آنها ارتباط برقرار کنید. مشخص کنید چه رفتاری برای شما قابل قبول است و چه رفتاری قابل قبول نیست.

• از زمان و انرژی خود محافظت کنید:

دکتر داراموس می گوید: ممکن است تمایل داشته باشید که سعی کنید و رابطه را اصلاح کنید و به آنها اطلاع دهید که چه نیازهایی دارید، و در حالی که این خوب است، مهم است که برای زمان و انرژی خود محدودیت هایی تعیین کنید. به عنوان مثال، او می‌گوید اگر دوبار به آنها گفته‌اید که چه چیزی از آنها نیاز دارید و آنها به نتیجه نرسیده‌اند، بپذیرید که آنها تغییری نمی‌کنند.

• خود را جدا کنید:

 خودشیفته سعی می کند شما را از نظر احساسی کنترل کند. سعی کنید از نظر احساسی جدا بمانید تا کلمات و اعمال آنها بر شما تأثیر نگذارد.

• فاصله خود را حفظ کنید:

فاصله خود را با آن شخص حفظ کنید، تا در تلاش های او غرق نشوید. فضای کمی می تواند به شما فضایی برای بهبودی بدهد و تأثیر تلاش های آنها برای دستکاری یا کنترل شما را کاهش دهد.

• به آنها چیزی ندهید:

 از دادن چیزی به خودشیفته خودداری کنید. دکتر داراموس می‌گوید، اگر به شما پس نداده‌اند، هیچ لطفی به آنها نکنید و به آنها پولی قرض ندهید. در غیر این صورت، آنها همچنان از شما برای رفع نیازهای خود استفاده خواهند کرد.

• اقدامات آنها را مستند کنید:

رفتارهای دستکاری آنها را ثبت کنید. این اسناد می تواند در مواردی که به شواهدی برای حمایت از اقدامات قانونی یا حفاظتی نیاز دارید مفید باشد.

• به یاد داشته باشید که تقصیر شما نیست:

دکتر داراموس می گوید: مردم اغلب فکر می کنند که مشکلی در آنها وجود دارد که افراد خودشیفته و دستکاری کننده ها را به خود جذب می کند. او توضیح می دهد که افراد خودشیفته به همه نزدیک می شوند و به دنبال فردی آسیب پذیر می گردند. «این هرگز تقصیر شما یا به دلیل نقصی در شما نیست. این یک نقص در خودشیفته است.»

شما باید بهترین علایق خود را در دل داشته باشید، زیرا خودشیفته چنین نخواهد کرد. مرزهای خود را حفظ کنید و نیازهای خود را بیان کنید، و اگر نمی توانند با شما درست رفتار کنند، ادامه دهید.

کمک و پشتیبانی

حمایت عزیزان در این زمان می تواند بسیار مفید باشد. با دوستان و اعضای خانواده که می توانند حمایت عاطفی و عملی را ارائه دهند، تماس بگیرید. نزدیک شدن به افرادی که در واقع علاقه به شما را در دل دارند می تواند به شما کمک کند قوی بمانید.

اگر در مقابله با خودشيفته مشکل دارید، به دنبال کمک یک متخصص سلامت روان باشید. دکتر داراموس توصیه می کند به دنبال یک مربی یا درمانگر با تخصص در خودشیفتگی باشید.

علاوه بر این، آموزش خود در مورد خودشیفتگی و اثرات آن می تواند به شما در درک پویایی رابطه و مقابله بهتر با آن کمک کند.

مقاله مرتبط: شناخت علائم و انواع رفتارهای بازي با فرد توسط ديگران

نتیجه

یک خودشیفته ممکن است از تعارف، وعده های دروغین، تهدید یا احساس گناه استفاده کند تا شما را به زندگی خود بازگرداند. مهم است که رفتار آنها را به خوبی تشخیص دهید و برای محافظت از خود از آنها فاصله بگیرید. حتی اگر آنها اکنون شما را جلب کنند، احتمالاً به زودی همه چیز به حالت سمی برمی‌گردد.

تعیین مرزها و حفظ فاصله از آنها می تواند به شما کمک کند از انرژی و احساسات خود محافظت کنید. برای قدرت به سیستم حمایتی خود تکیه کنید و در صورت نیاز به کمک برای مقابله، به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید

مطلب پیشنهادی

راه هايي كه به يك زن نشان دهيد دوستش داريد.

11 راه برای اینکه به يك زن نشان دهيد دوستش داريد.

ایجاد احساس دوست داشتن، امنیت و احترام به زن زندگی شما، پایه ای عالی برای …

يازده راه براي اينكه به همسر خود بگوييد به توجه نياز داريد.

11 راه برای اینکه به همسر خود بگویید نیاز به توجه بیشتری دارید

وقتی همسر شما با چیزهای دیگری در زندگی اش درگیر می شود، ممکن است به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *