بازي با فرد
براي محافظت از خود بايد علائم بازي داده شدن توسط ديگران را ياد بگيريد.

شناخت علائم و انواع رفتارهای بازي با فرد توسط ديگران

روابط بین فردی پیچیده است و نیازمند مرزهای سالم است تا همه در کنار هم رشد کنند. با این حال، زمانی که مشکلاتی مانند رفتار بازي با فرد به وجود می‌آیند، باید فوراً به آنها رسیدگی شود. رفتار بازي با فرد زمانی به کار می رود که کسی بخواهد بر فردی به نفع خود، برای به دست آوردن قدرت و کنترل تأثیر بگذارد. اگرچه بازي با فرد ممکن است ظریف باشد، اما تشخیص علائم برای متوقف کردن رفتار و محافظت از خود ضروری است.

رفتار بازي با فرد می تواند در روابط شخصی و حرفه ای رخ دهد و به مرور زمان باعث عدم تعادل قدرت شود که منجر به مشکلات بیشتری در مسیر می شود. اگرچه به ظاهر بی ضرر است، اما می تواند یک رابطه توهین آمیز عاطفی ایجاد کند که باعث می شود طرف مقابل احساس سردرگمی، اضطراب و خستگی کند.

ویژگی های رفتار بازي با فرد

رفتار بازي با فرد می تواند به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه با نیت بد یا خیر انجام شود. این یک ویژگی انسانی است، به این معنی که هر کسی قبلاً یک کار بازي با فرد انجام داده است. تاکتیک ها می توانند آشکار یا ظریف باشند.

افراد براي در دست گرفتن كنترل ممكن است اطرافيانشان را بازي دهند.

برخی از نشانه های رفتار بازي با فرد عبارتند از:

فردی که ضعف شما را می داند و از آن برای منافع شخصی سوء استفاده می کند

متقاعد کردن فرد برای دست کشیدن از افراد یا چیزهای مهم در زندگی خود برای ایجاد همبستگی

پنهان داشتن حقیقت، دروغ گفتن و سرزنش شما بدون اینکه مسئولیت اعمال آنها را بر عهده بگیرید

ایراد اتهامات مبهم

شخصی که دائماً شما را مورد قضاوت یا تمسخر قرار می دهد، حضوری یا خصوصی، به گونه ای که باعث می شود احساس ناامنی کنید.

خشمگين شدن او هنگام مواجهه با مشکل

رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه در هنگام عصبانیت به جای بیان مستقیم نگرانی های خود

بازي  كنندگان با فرد مرزهای ضعیفی دارند و در برقراری ارتباط سالم با نیازهای خود مشکل دارند. آنها از این تاکتیک ها استفاده می کنند تا شما را گیج کنند تا قدرت خود را کنار بگذارید.

انواع رفتارهای بازي با فرد

رفتارهای بازي با فرد و بازي دادن عاطفی دست به دست هم می دهند. انجام بازی های فکری باعث ایجاد ترس، زیر سوال بردن واقعیت شما و کاهش اعتماد به خود و دیگران می شود.

در اینجا برخی از اشکال رفتار بازي با فرد وجود دارد:

عصبانيت

پرخاشگری منفعل

انتقاد کردن

•دروغ گویی

شرمساری

انزوا

انکار

اجتناب

ارعاب

قربانی شدن

چاپلوسی

شناسایی رفتار بازي با فرد

بازي دهنده ممکن است دلایل مختلفی برای اعمال خود داشته باشد. برخی ممکن است بخواهند از پاسخگویی اجتناب کنند، برخی دیگر ممکن است عمداً سردرگمی ایجاد کنند، یا ممکن است با یک بیماری روانی که بر رفتار آنها تأثیر می گذارد سر و کار داشته باشند.

درک تاکتیک‌ها و نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند از تأثیرات مخرب بر رفاه عاطفی و روابط خود جلوگیری کنید.

تغيير واقعيت

تغيير واقعيت نوعی آزار روانی است که باعث می شود قربانیان احساس کنند واقعیت هایشان ساخته شده است

این تاکتیک ممکن است شامل اشکال مختلف بازي دادن، از جمله دروغ گفتن، استفاده از آنچه که کسی گفته یا انجام داده است، و انکار گفتگو باشد. این نوع سوء استفاده عاطفی می تواند باعث شود که افراد عقل خود را زیر سوال ببرند.

مطالعات نشان می‌دهد که افراد بازي دهنده از کلیشه‌های جنسیتی و نژادی علیه قربانیان خود برای دستکاری واقعیت‌هایشان استفاده می‌کنند. با ادامه این رفتار، می‌تواند شک، اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

انزوا

امنیت در بودن در جمع وجود دارد، به همین دلیل است که بازي دهنده ها  برای جدا کردن شما از افراد و مکان‌هایی که بیشتر احساس راحتی می‌کنید، کار می‌کنند. هنگامی که شخصی از جامعه خود فاصله گرفت و در محیطی ناآشنا قرار گرفت، بازي دهنده می تواند کنترل را به دست بگیرد.

در یک مطالعه اخیر، محققان دریافتند که زنان گزارش داده اند که انزوای بیشتری را نسبت به مردان تجربه می کنند

منفعل – پرخاشگری

افراد منفعل – پرخاشگر غیرمستقیم هستند، اما هنوز هم نوعی پرخاشگری است. این به عنوان هر رفتاری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به خود یا شخص دیگری آسیب برساند طبقه بندی می شود

کسانی که با ارتباط مستقیم مشکل دارند، ممکن است از تعارف پشت سر، احساس گناه یا صحبت کردن پشت سر شما برای ابراز مخالفت با رفتار شما استفاده کنند.

تحقیقات نشان می دهد که پرخاشگری منفعل یک مکانیسم دفاعی برای افراد نابالغ عاطفی است. کسانی که با بی اشتهایی، اختلالات استرس حاد، و اختلال شخصیت مرزی دست و پنجه نرم می کنند، احتمال بیشتری دارد که از پرخاشگری منفعل در طول یک درگیری استفاده کنند.

بمباران عشق

بمباران عشقی الگوی رفتاری است که در آن شریک زندگی بیش از حد محبت آمیز است و توجه افراطی به شریک خود نشان می دهد. این تاکتیک دستکاری شامل اورتورهای بزرگی مانند معرفی شما به عزیزانشان، هدیه دادن مداوم و حتی گفتن «دوستت دارم» در اوایل رابطه است.

انفجار عشق ممکن است نشانه ای از اختلال شخصیت خودشیفته یا سبک های دلبستگی ناسالم باشد.

علل رفتارهای بازي دادن

مردم از بازي دادن استفاده می کنند تا قدرت بی مورد بر دیگران را حفظ کنند. این رفتار با اشکال سالم نفوذ اجتماعی متفاوت است، زیرا تبادل عادلانه ای بین افراد وجود ندارد. یک نفر از دیگری برای منافع شخصی استثمار می کند.

رفتار  بازي دادن مزمن می تواند ناشی از عوامل زیادی باشد مانند:

• سابقه خانوادگی:

 بزرگ شدن با اعضای خانواده بازي دهنده می تواند به طور قابل توجهی بر مکانیسم های بقای افراد تأثیر بگذارد. در خانواده‌های ناکارآمد که ممکن است نیاز به بازي دادن دیگران برای اجتناب از تنبیه یا برآورده کردن نیازهای اولیه‌شان باشد، ممکن است یاد بگیرند که با دیگران تعامل منفی داشته باشند. آنها ممکن است الگوها و رفتارهای ارتباطی ناسالم را یاد گرفته باشند، اگر برای قدرت، کنترل، عشق یا سایر مزایای درک شده مبارزه می‌کردند.

• بیماری روانی:

رفتارهای دستکاری مزمن با افراد دارای مشکلات دلبستگی و شرایط سلامت روانی مانند اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت خودشیفته مرتبط است.

• سابقه سوء استفاده:

تجربه انواع خاصی از سوء استفاده می تواند باعث شود که شخصی در ارتباط مستقیم با نیازهای خود احساس ناامنی کند و او را مستعد ایجاد رفتارهای دستکاری کند.

درمان رفتارهای بازي دادن

بازي دادن طولانی مدت می تواند بر روابط نزدیک بین دوستان، خانواده، شرکای عاشقانه و همکاران تأثیر منفی بگذارد.

رفتار بازي دادن می تواند کیفیت روابط را بدتر کند و منجر به سلامت روانی ضعیف یا پایان دادن به رابطه شود.

برخورد با این رفتار سمی می تواند خسته کننده شود. درمان افرادی که رفتارهای دستکاری دارند به ریشه موضوع بستگی دارد. اگر مشکل سلامت روانی باعث آن شود، ممکن است درمان لازم باشد.

در اینجا راه هایی برای متوقف کردن رفتار بازي دادن در مسیر آن وجود دارد:

جستجوی کمک حرفه ای برای کشف مشکلات در بیان مستقیم نیازهای خود

برای نقش خود در رابطه مسئولیت پذیر باشید

یادگیری اشکال سالم ارتباط و مرزها در روابط

تاکتیک های بازي دادن مخرب هستند، اما همه مسئول رفتار خود هستند و می توانند تغییر کنند.

مقابله با رفتارهای بازي دادن

برخورد با افراد بازي دهنده کننده صرف نظر از نقش آنها در زندگی شما خسته کننده است. ممکن است متوجه نشوید که شخصی به دلیل علائم ظریفی که در مسیر به مسائل مهم تری تبدیل می شوند، شما را بازي  مي دهد.

اگرچه تشخیص یا جلوگیری از این رفتارها ممکن است چالش برانگیز باشد – چون شما آنها را ایجاد نمی کنید – می توانید از خود در برابر پیامدها محافظت کنید.

یاد بگیرید در مواجهه با رفتارهای بازي دادن به روح خود اعتماد کنید. شما می توانید بدون انجام رفتارهای مضر مانند مشاجره، با طرف مقابل همدلی کنید، که ممکن است او را تشویق کند.

مقاله مرتبط: 11 نشانه خیانت

در اینجا چند راه برای تعیین حد و مرز در روابطی که رفتارهای دستکاری در آنها وجود دارد آورده شده است:

• به طور واضح و مستقیم در مورد آنچه نیاز دارید یا دوست ندارید، ارتباط برقرار کنید.

• مرزها را تعیین کنید و رفتارهای دستکاری را هنگامی که تشخیص دادید در حال وقوع است، صدا بزنید. به شخص اطلاع دهید که در صورت ادامه گفتگو در آن شرکت نخواهید کرد.

• فردی را پیدا کنید که تحت تأثیر بازي دادن قرار نگیرد و از او در مورد این موضوع راهنمایی بخواهید.

کسی که شما را بازي مي دهد تقصیر شما نیست، اما باید به دنبال بهترین منافع خود باشید. هنگام تصمیم گیری برای رویارویی با کسی مراقب باشید. این احتمال وجود دارد که آنها قدرت یا کنترل خود را بر موقعیت یا شخصی از دست بدهند، ممکن است باعث بی نظمی بیشتر آنها شود. مراقب خود باشید و سالم ترین و مطمئن ترین انتخاب ها را برای خود انجام دهید.

مطلب پیشنهادی

چگونه بفهميم اين دختر ديگر ما را دوست ندارد.

چگونه متوجه شويد که اين دختر دیگر شما را دوست ندارد

اگر احساس می‌کنید که رابطه‌تان ممکن است به هم بخورد، به دنبال علائم هشداردهنده‌ای باشید …

چطور از رابطه بد خارج شويم

چگونه از یک رابطه بد خارج شویم

قسمت 1 شناسایی یک رابطه بد جامعه ما نياز به تشكيل خانواده هاي سالم و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *