چرا از مادرم متنفرم
مادر در زندگي بسياري از افراد نقش مراقبت كننده را دارد ولي برخي افراد مي گويند از مادرم متنفرم چون محبت و پشتيباني مورد انتظار را از او دريافت نمي كنند.

من از مادرم متنفرم: وقتی این احساس را دارید چه کاری انجام دهید

بسیاری از نوجوانها فکر مي كنند یا مي گويند “من از مادرم متنفرم.” احتمالاً در آن زمان این منظور را نداشتند و حتی ممکن است از رفتار سرکش خود پشیمان شوند.

با این حال، در برخی موارد، مردم واقعاً از مادران خود متنفرند، گاهی اوقات به دلایل خوبی. این می‌تواند شرایط سختی باشد، زیرا مادران معمولاً به‌عنوان خونگرم، مراقب و پرورش‌دهنده شناخته می‌شوند.

برخي از آدم ها  مي گويند دلايلي محكمي براي تنفر از مادرم دارم.

وقتي از طرف فردی که قرار است محبت و حمایت بی قید و شرط به شما بدهد. مورد بدرفتاری قرار مي گيريد. اين كار او می تواند باعث شود که ارزش خود را زیر سوال ببرید و احساس گناه و شرمندگی کنید.

سابرینا رومانوف، روانشناس، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا، شهر نیویورک، می‌گوید: «اگر مردم نتوانند انتظارات خود را از مادری که باید باشد برآورده کنند، گاهی اوقات نسبت به مادرشان احساس تنفر می‌کنند.

چرا از مادرم متنفرم؟

مادرت زمانی تنها مسئول سرزندگی تو بود و به هر نیاز تو پاسخ می داد. بنابراین، ما پیوندهای شدیدی با مادران خود داریم. این شدت اغلب توانایی ما را در نگاه کردن به مادرانمان به عنوان یک انسان، همراه با نقص ها و آسیب های مربوط به آن، مختل می کند.

مردم وقتي توسط مادرشان مورد بدرفتاري، آزار يا بي تفاوتي قرار مي گيرند نسبت به او احساس تنفر مي كنند.

– سابرینا رومانوف، PSYD

مادران به ندرت چهره‌های «بد» هستند و مشکل در همین جاست.

نفرت پيچيده است. به عبارت دیگر، زمانی که یک فرد معیوب را حداقل سابقه داشته باشیم یا مجبور نباشیم به او تکیه کنیم، بسیار آسان تر است.

بنابراین، اگر مادرتان همیشه رفتاری توهین آمیز داشت و با شما رفتار وحشتناکی داشت، احتمالاً در دیدگاه خود نسبت به او اختلاف نظر نداشتید. در نتیجه، ممکن است راحت تر باشد که او را همانطور که هست بپذیریم و تمام تماس ها را قطع کنیم.

مشکل این است که مادران، مانند همه انسان ها، ناقص هستند. یعنی ویژگی های خوب و بد دارند. تجربه ما از آنها هم به بزرگی عیوب آنها بستگی دارد و هم به توانایی و ظرفیت ما در پذیرش اشتباهات و عیوب آنها.

اگر مادرتان بدرفتار بود، اگر برای پذیرش کاستی‌های او تلاش می‌کنید، یا به طور معمول، اگر او در رفتارش با شما یا دیگران ناسازگار بود، احتمالاً هر بار که او انتظارات شما را از او زیر پا می‌گذارد، واکنش نامطلوبی نشان می‌دهید.

والدین ناسازگار اغلب نظر خود را تغییر می دهند، تصمیمات محکمی نمی گیرند، فاقد ساختار هستند و به شیوه ای قابل پیش بینی با فرزندان خود درگیر نمی شوند. اگر مادرتان در تربیت خود ناسازگار بود، ممکن است در باور اینکه او قابل اعتماد است یا مشکل داشته باشید. قابل پیش بینی. تحقیقات همچنین نشان می دهد که این سبک از فرزندپروری می تواند به احساس اضطراب کمک کند

پشت احساس نفرت شما نسبت به مادرتان، عشقی نهفته است. که کودک درون شما هنوز به مادرتان دارد. علیرغم بدرفتاری، کودکان همچنان امیدوارند که مراقبان خود به گونه ای رفتار کنند که آنها معتقدند مادران مهربان باید با آنها رفتار کنند. و در نهایت، ناامیدی همیشگی معمولاً یک واکنش شدید و منفی مانند نفرت ایجاد می کند.

  وقتی از مادرم متنفرم چگونه کنار بیایم

تنفر از مادر می تواند گیج کننده و از نظر احساسی تخلیه كننده شود، زیرا نفرت شکل شدیدتری از خشم است. مهم است که مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید و هر گونه تغییر در سبک زندگی خود ایجاد کنید که برای مقابله با آن ضروری است.

همچنین طبیعی است که شما عصبانی شوید. رومانوف توضیح می دهد که چگونه می توانید از خشم خود برای تعیین حد و مرزها استفاده موثری کنید.

تعیین مرزها

خشم معمولاً یک واکنش سالم است که نشان می دهد یک مرز نقض شده است. کلید خشم، شناخت آن و یادگیری نحوه استفاده مؤثر از آن است. یک واکنش مولد به خشم این است که ابتدا مشخص شود که چه زمانی رخ می دهد و سپس مکث کنید تا در مورد منبع و علت آن فکر کنید.

اگر بتوانید درک کنید که مرز شما چگونه نقض شده است، می توانید با ایستادگی سازنده، با استفاده از ارتباطات قاطعانه، و ایجاد مجدد مرزی که تعریف شده است، به طور موثر پاسخ دهید.

این فرآیند آنطور که به نظر می رسد آسان نیست، زیرا عصبانیت اغلب باعث ایجاد اقدامات تکانشی می شود. اگر چه ارضای این میل در لحظه ممکن است لذت بخش باشد، اما تقریباً همیشه منجر به عواقب تأسف باری مانند اظهارنظرهای آزاردهنده، تهدید یا پرخاشگری فیزیکی می شود. این به این دلیل است که عصبانیت به دنبال تلافی است – برای صدمه زدن به دیگری همانطور که خود شما آسیب دیده اید.

خشم

اگر وقت نگذارید مکث کنید و متوجه نشوید که خشم شما در پاسخ به چه چیزی است، نمی توانید مرز نقض شده را دوباره ایجاد کنید.

در عوض، شما با قتل عام واکنش تحریک‌آمیز خشم خود مواجه خواهید شد، که معمولاً با احساس گناه مطابقت دارد، زیرا ممکن است احساس کنید موظف هستید از متجاوز عذرخواهی کنید.

این یک چرخه معیوب از ضربات متقابل بین هر یک از شما ایجاد می کند بدون اینکه هیچ یک از نیازهای شما به روشی سازنده برآورده شود.

درعوض، از خشم خود به عنوان راهنما استفاده کنید تا به شما کمک کند درباره خود، مرزهایتان و آنچه از دیگران نیاز دارید بیشتر بدانید و به نوبه خود به اطرافیان خود بیاموزید که چگونه باید با شما رفتار شود.

– سابرینا رومانوف، PSYD

درمان می تواند ابزار مفیدی باشد تا به شما بیاموزد چگونه از خشم خود به طور مؤثر استفاده کنید و مرزهایی را تعیین کنید که از سلامت روان شما محافظت می کند.

خودمراقبتی

گذراندن یک مشکل سخت با مادرتان می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد. با این حال، تمرین مراقبت از خود با اولویت دادن به نیازهای خود و قرار دادن آنها بر نیازهای دیگران می تواند به شما در مقابله کمک کند.

این بسته به پویایی رابطه شما با مادرتان می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است به این معنا باشد که از مادرتان کمی فضا بخواهید یا به او بگویید که دیگر نمی‌خواهید تعطیلات را با هم بگذرانید.

اگر با مادرتان زندگی می کنید، ممکن است تغییراتی در سبک زندگی شما ایجاد شود، اگر به اندازه کافی بزرگ شده اید از خانه خارج شوید یا اگر قربانی آزار و اذیت شدید به دنبال کمک باشید.

اگر قربانی کودک آزاری هستید یا فردی را می شناسید که ممکن است چنین باشد، با خط تلفن ملی کودک آزاری کودکان به شماره 123 تماس بگیرید تا با یک مشاور حرفه ای بحران صحبت کنید.

افراد ممکن است گاهی اوقات از مادران خود متنفر باشند، اگر مورد بدرفتاری مادرانشان قرار گرفته یا مکرراً ناامید شده باشند. این نفرت یک احساس قوی است که کنار آمدن با آن دشوار است. در حالی که اغلب به صورت تکانشی به عنوان خشم بیان می شود، تعیین مرزها به جای آن می تواند مفید باشد. همچنین اولویت بندی نیازهای خود و مراقبت از سلامت روان ضروری است.

سوالات متداول

• آیا طبیعی است که مادرتان را دوست نداشته باشید؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است احساس جدایی از مادرتان کنید، و طبیعی است که احساس کنید مادرتان را دوست ندارید. حتی اگر سابقه بی توجهی یا سوء استفاده در دوران کودکی شما وجود نداشته باشد، عواملی مانند شخصیت، مسائل مربوط به سلامت روان، سبک ارتباطی و دلایل دیگر ممکن است دوست داشتن مادرتان را دشوار کند. در چنین مواردی، تعیین مرزهای روشن و مراقبت از سلامت عاطفی ضروری است.

• مادر سمی چیست؟

یک مادر سمی یک محیط خانه چالش برانگیز ایجاد می کند که با بی اعتباری عاطفی، تعاملات استرس زا و سایر رفتارهای ناسالم مشخص می شود. چنین رفتارهایی می تواند بر حس خود، عزت نفس، مهارت های اجتماعی و توانایی های تنظیم هیجانی کودک تأثیر بگذارد.

• نشانه های مادر سمی چیست؟

علائم یک مادر سمی عبارتند از:

خود محوری

بیش از حد انتقادی

بی ثباتی عاطفی

مرزهای ضعیف

کنترل کردن

بازي دادن

بیش از حد خواستار

بیش از حد منفی

عدم همدلی

مقاله مرتبط: چرا مادرم از من متنفر است؟

• چرا اینقدر از مادرم دلخورم؟

رنجش می تواند در طول زمان ایجاد شود و ممکن است از خشم حل نشده ناشی از سوء استفاده، غفلت، یا سایر آسیب هایی که در دوران کودکی رخ داده است، ناشی شود. همچنین طبیعی است که اگر والدینتان در مواقع ضروری از شما حمایت نکردند، اگر بیش از حد از شما انتقاد کردند، اگر بیش از حد انتظار داشتند، اگر نتوانستند از شما در برابر آسیب های دیگر محافظت کنند، یا اگر این کار را نکردند، احساس رنجش کنید. يا اگر مادر شما هرگز اين احساس را به شما نداد كه دوست داشتني و مورد احترام هستيد.

مطلب پیشنهادی

اشتراک بيش از حد و پرحرفي

چگونه از اشتراک گذاري زياد و برملا كردن اسرارمان خودداری کنیم

آیا می بینید که جزئیات صمیمی زندگی خود را با یک غریبه به اشتراک می …

چگونه شخصیت خود را بشناسيم

چگونه شخصیت خود را بشناسيم

یادگیری بیشتر در مورد شخصیت شما سرگرم کننده است، اما همچنین می تواند راهی واقعا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *