چطور مثبت حرف بزنيم؟
براي برخي از افراد مثبت حرف زدن با خودشان و ديگران بسيار دشوار است.

چطور مثبت حرف بزنيم؟

بسیاری از ما این ضرب المثل را شنیده ایم که می گوید: “اگر نمی توانید چیز خوبی بگویید، اصلاً چیزی نگویید.” در حالی که گفتن چیزهای مثبت برای برخی افراد به طور طبیعی اتفاق می افتد، برخی دیگر برای تحسین یا تعریف کردن از دیگران مشکل دارند. اگر با این مشکل دارید، لیست پیشنهادات ما را بخوانید—شما روش هایی را برای ارائه بازخورد صادقانه یاد خواهید گرفت که باعث می شود فرد احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد. با کمی تمرین، احساس اعتماد به نفس خواهید داشت که وقتي چیزهای محبت آمیز به دیگران بگویید.

1. به دنبال نكات مثبت در افراد یا موقعیت ها باشید.

به جای تمرکز بر نکات منفی، به نكات مثبت توجه کنید. این نكته بسيار مهم پشت تکنیک های فرزندپروری مثبت است، به عنوان مثال، که استدلال می کند که شما رفتار خوب را با توجه به آن و قدردانی از آن تقویت می کنید.

به عنوان مثال، به جای اینکه منتظر بمانید تا کسی اشتباه کند، به دنبال نكات  مثبت  در رفتار آنها باشید. شاید وقتی فرزندتان را به فروشگاه می برید رفتار بهتری داشته است یا شاید دوستی که به طور مزمن دیر شده سر وقت شام حاضر شده باشد.

از جمله بندي هاي مثبت استفاده كنيد.

2. تعریف خود را واضح و دقیق بیان کنید.

نظر شما شخصی تر می شود و صادقانه تر به نظر می رسید. با تطبیق دادن نظر خودتان با شخصی که از او تمجید می کنید، فکر خوب را معنادار کنید. به‌جای گفتن «امروز زیبا به نظر می‌آیید»، چیزی شبیه این بگویید: «اين رنگ واقعا به شما مي آيد ».

• برای تمجید از رفتار، مثال خاصی بزنید. اگر پدر و مادر هستید، به جای گفتن  جمله « در مدرسه خوب باش» بگویید: «خیلی دوست داشتم با بچه های کلاس خود بازی مي کردی».

3.کسی را تشویق کنید که از شما حمايت كرده است.

از آن فرد تشکر کنید و به او بگویید که به شما اهمیت می دهد. تمرکز روی تعریف و تمجید برای اقدامات خاص آسان است، اما فراموش نکنید که می توانید فقط تشکر کنید. با به اشتراک گذاشتن احساس خود نیز ارتباط معناداری برقرار کنید.

• به عنوان مثال، به یکی از اعضای خانواده بگویید: “از اینکه همیشه در کنار من هستید متشکرم. می دانم که همیشه از من حمایت کرده اید و این کمک زیادی می کند” یا به یکی از همکارها بگویید: “ممنون که همراه من بودید. من می دانم که گاهی کار کردن با من سخت است، اما کمک شما خوب بود.”

4. از کسی تعریف کنید، حتی اگر او را نمی شناسید.

وقت بگذارید و به یک غریبه حرف هاي مثبت بزنيد. لزومی ندارد که یک تعریف دقیق باشد، فقط آن را واقعی کنید. تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید. سپس، در مورد ظاهر فرد یا کاری که انجام داده است، چیز خوبی بگویید. در اینجا چند مثال برای شروع شما آورده شده است:

” واقعاً لطف کردید که صندلی خود را به خاطر آن زن واگذار کردید.”

“آن گوشواره ها با رنگ موهای شما شگفت انگیز به نظر می رسند.”

“شما بهترین کک و مک را دارید!”

“از اینکه سبد خریدم را پس گرفتی متشکرم. تو نجات دهنده ای!”

5. کار بزرگی را که همسرتان انجام داده است، تشخیص دهید.

با برجسته کردن چیزهایی که در مورد همسرتان  دوست دارید، رابطه خود را عمیق تر کنید. اگر در یک رابطه هستید، به راحتی می توان حدس زد که شریک زندگی شما می داند که شما به او اهمیت می دهید. با اشاره به چیزی که در مورد آنها دوست دارید، روز آنها را بسازید. ممکن است بگویید:

• “شما با پروژه های عملی بسیار عالی هستید.”

• “من عاشق رفتار شما هستم در حالی که من کمی محتاط هستم. ما به زیبایی یکدیگر را متعادل می کنیم!”

• “آیا توجه کرده اید که چقدر صبور شده اید؟”

مقاله مرتبط: 12 راه برای بخشیدن خود به خاطر خراب کردن یک رابطه

6. در مورد ویژگی های یک نفر نظر دهید، نه فقط ظاهر او.

گفتن یک چیز خوب و مثبت در مورد فردی از نظر فیزیکی می تواند دشوار باشد. فرد ممکن است نسبت به بدن خود آگاه باشد یا ممکن است برای محیط مناسب نباشد.

به جای اشاره به ویژگی‌های فیزیکی، کار بزرگی را که آنها انجام داده‌اند برجسته کنید.

به عنوان مثال، از جمله عمومی، “شما عالی به نظر می رسد!” در عوض، سعی کنید، “شما واقعاً در آن جلسه مطمئن بودید. کار عالی که همه را درگیر کرد.”

اگر واقعاً می خواهید به این نکته اشاره کنید که فردی زیبا به نظر می رسد، خاص و مهربان باشید. به جای اینکه بگویید: “تو عالی به نظر می آیی! آیا وزن کم کرده ای؟” چیزی شبیه این بگویید: “آن رنگ واقعا بهت مي آد. این یک لباس عالی است.”

7. احساسی را که آن شخص در شما ایجاد می کند را ذکر کنید.

دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن، افتخار یا خوشحالی خود را با آن شخص به اشتراک بگذارید. با گفتن اینکه کاری که انجام داده اند یا گفته اند چه احساسی در شما ایجاد کرده است، ارتباط عمیق تری برقرار کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن “کارت عالی بود تو جلسه”، بگویید: “از اینکه همه در جلسه به ایده های من گوش دادند متشکرم.

اگر اشتراک گذاری احساسات برای شما سخت است، آن را ساده نگه دارید. فقط اجازه دادن به شخص که بداند قدر او را می دانید بسیار بزرگ است!

چیزی را که واقعاً منظورتان نیست، نگویید. بسیاری از مردم می توانند تشخیص دهند که کسی صمیمانه نیست و شما ممکن است واقعاً به رابطه خود آسیب وارد کنید اگر صادق نباشید.

8. تلاش های یک نفر را تحسین کنید، نه فقط نتیجه را.

کاری را که شخصی انجام داده است برجسته کنید تا بداند شما از او قدردانی می کنید. چه با هم تیمی ها صحبت کنید و چه با یک شریک عاشقانه، به آنها بگویید که برای تلاش هایشان ارزش قائل هستید. شاید آنها در یک کلاس چالش برانگیز شرکت کردند، روی یک پروژه سخت کار کردند یا سعی کردند رابطه خود را بهبود بخشند. در مورد این فرآیند و نه فقط آنچه از آن حاصل شده است، چیز خوبی بگویید.

• مثلاً بگویید: “من واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم که به خواهرت رسیدی. می دانم که صحبت کردن با او سخت است، اما شما واقعاً تلاش کرده اید.”

• اگر پدر و مادر هستید، این کار را با فرزندانتان نیز امتحان کنید. آنها ممکن است در بازی یا رویداد خود برنده نشوند، اما از شنیدن اینکه چقدر برایشان عالی بوده است، دوست خواهند داشت.

9. سوالی بپرسید تا فرد تعریف را بپذیرد.

اجازه ندهید شخص حرف خوبی را که شما گفتید منحرف کند. گاهی اوقات، افراد در پذیرش تعارف مشکل دارند. با پرسیدن یک سوال بعد از گفتن یک چیز خوب، به آنها کمک می کند آن را بپذیرند و پاسخ دهند تا گفتگو ادامه پیدا کند.

• برای مثال، اگر شما والدین هستید، ممکن است به فرزندتان بگویید: “از کجا فهمیدی که برادرت می خواهد اسباب بازی هایت را به اشتراک بگذاری؟” یا به همکارتان، “آیا پیشنهادی دارید که چگونه می توانم سخنران موثرتری باشم؟”

10. از قرار دادن انتقاد بر روی تعریف و تمجید خودداری کنید.

در برابر اصرار برای ارائه پیشنهاد یا افزودن یک واجد شرایط به نظر خود مقاومت کنید. هیچ کس از دریافت بازخورد خوب که انتقاداتی را نیز به همراه دارد، قدردانی نمی کند. به عنوان مثال، نگویید: “موهای شما امروز بهتر از دیروز به نظر می رسد” یا “در جلسه واقعاً مطمئن به نظر می رسید، اما فکر می کنم بیش از حد صحبت کردید.”

به این فکر کنید که چه چیزی باعث می شود فرد نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد. اگر نظر شما ممکن است احساسات آنها را جریحه دار کند، آن را نگویید!

مطلب پیشنهادی

هنگام حمله سگ چه كنيم

هنگام حمله سگ چه کنیم

برخی از سگ ها اگر احساس ترس یا تهدید کنند حمله می کنند. در حالی …

علائم اوتيسم در بزرگسالي

علائم اوتیسم بزرگسالي چيست؟

اوتیسم یک ناتوانی ذاتی و مادام العمر است که افراد مختلف را به طرق مختلف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *