چطور با ناامیدی كنار بيايم
حس ناامیدی ممكن است براي همه ما پيش بيايد مهم اين است بي آموزيم چطور با آن كنار بيايم.

چگونه با ناامیدی کنار بیاییم

سرخوردگی نوعی واکنش عاطفی به استرس است. زمانی که در خانه، مدرسه، محل کار، و در روابط با استرس‌های روزانه مواجه می‌شوید، معمولاً این احساس را دارید.به عنوان مثال، ممکن است زمانی که شریک زندگی‌تان انجام یک کار مهم را فراموش می‌کند، ناامید شوید، یا ممکن است از خودتان ناامید شوید که چگونه به اشتباه همسرتان پاسخ داده‌اید.این ناامیدی اغلب کوتاه مدت است و با تغییر وضعیت از بین می رود. اما گاهی اوقات، مانند زمانی که متوجه می‌شوید از اهداف یا آرزوهایتان کوتاهی می‌کنید، می‌تواند طولانی‌تر باشد و آسیب جدی‌تری به سلامت و رفاه شما وارد کند.

در یک نگاه

اگر احساس ناامیدی می کنید، ضروری است که به عمق این احساسات برسید و راه هایی برای مقابله پیدا کنید. می توانید با ناامیدی کنار بیایید:

به خود یادآوری کنید که این یک احساس موقتی است

یافتن راه هایی برای پرت کردن حواس

استفاده از ذهن آگاهی برای تمرکز بر لحظه بدون قضاوت

استفاده از تمرینات تنفسی برای آرام شدن

آگاهانه نگرش خود را به سمت مثبت تر شدن تغییر دهید

صحبت کردن با یک دوست

وقتي به اهداف خود نمي رسيد عميقا حس  ناامیدی داريد.

همه ما گاهی اوقات احساس استرس می کنیم، اما لازم نیست اجازه دهید این احساسات بر زندگی شما مسلط شوند. با مدیریت پاسخ خود به استرس و ناامیدی، می توانید تأثیر آنها را کاهش دهید و بهزیستی کلی خود را بهبود بخشید.

نشانه های ناامیدی

ناامیدی می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. در حالی که این عبارات می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، برخی از علائم رایج ناامیدی عبارتند از:

عصبانیت

اجتناب از افرادی که از آنها ناامید هستید

تغییر در عادات غذایی خود را تجربه کنید

احساس ناراحتی

احساس اضطراب یا بی قراری

غرق شدن و دست کشیدن از وظایف

مشکل خواب یا تجربه تغییرات دیگر در الگوی خواب خود

• تحریک پذیری

• استفاده از الکل، نیکوتین، یا مواد دیگر برای مقابله

همچنین معمولاً افراد برای ابراز احساسات ناامیدی دست به اعمال فیزیکی می زنند. آنها ممکن است آه بکشند، اخم کنند، به پاهای خود ضربه بزنند، یا درگیر سایر حرکات بدنی تکراری شوند که بیانگر احساس ناراحتی و ناراحتی آنها باشد.

چه چیزی باعث ناامیدی می شود؟

ناامیدی زمانی اتفاق می افتد که اهداف یا انتظارات شما برآورده نشود. ممکن است درگیر اقدام یا تلاشی باشید که آنطور که انتظار می‌رود کار نمی‌کند یا نتایجی را که می‌خواهید به بار نمی‌آورد.

علل رایج ناامیدی عبارتند از:

• دردسرهای روزانه

•امور مالی

تعارضات بین فردی

روابط

رویدادهای استرس زا کنونی جهان

مشکلات مربوط به کار

سرخوردگی درونی در مقابل بیرونی

این منابع ناامیدی می تواند از علل داخلی یا خارجی ناشی شود.

• ناامیدی درونی شامل احساس نارضایتی از برخی جنبه های خود، خواه تلاش ها یا رفتارهای شما باشد.

• ناامیدی بیرونی شامل تحت فشار قرار گرفتن توسط چیزی در محیط بیرونی شماست. گیر افتادن در ترافیک زمانی که برای رسیدن به محل کار عجله دارید یک مثال است.

اثرات ناامیدی

علاوه بر علائم فوری ناامیدی مانند تحریک پذیری و آزار، همچنین می تواند اثرات ماندگارتری بر سلامت و رفاه شما داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که پس از یک رویداد ناامید کننده، افراد با ترکیبی طولانی از احساسات از جمله خشم، استرس، غم و عصبانیت مواجه می شوند.

ناامیدی همچنین می تواند منجر به مشکلات دیگری شود، از جمله:

پرخاشگری: احساس خشم می تواند منجر به پرخاشگری شود که ممکن است متوجه خود یا دیگران باشد.

افسردگی: با گذشت زمان، ناامیدی و ناامیدی می تواند به احساس غم و اندوه و افسردگی کمک کند.

عزت نفس ضعیف: ناامیدی همچنین ممکن است باعث شود که اعتماد به نفس خود را از دست بدهید، به ویژه زمانی که منابع احساسات شما درونی باشد.

• رفتارهای ناسالم: برای افراد غیرمعمول نیست که با احساس ناامیدی به روش های ناسازگارانه کنار بیایند، مانند روی آوردن به الکل، مواد مخدر، غذا، یا سایر رفتارهایی که می تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

فشار

استرس و ناامیدی به هم مرتبط هستند. هر دوی این احساسات بر یکدیگر تأثیر می گذارند. احساس استرس می تواند باعث ناامیدی شما شود و موقعیت های ناامید کننده اغلب باعث ایجاد استرس می شود.

استرس می‌تواند باعث شود نسبت به رویدادهایی که معمولاً شما را آزار نمی‌دهند، واکنش‌های عاطفی بیشتری داشته باشید و می‌تواند تحمل شما را برای ناامیدی کاهش دهد. شکست های کوچک می توانند بسیار بدتر (و بسیار خسته کننده تر) به نظر برسند. استرس مزمن ممکن است باعث شود که احساس کنید کنترل زندگی خود را در دست ندارید و منجر به ناامیدی بیشتر و حتی افسردگی شود.

مدیریت استرس می تواند به شما در کاهش احساس ناامیدی کمک کند و بهبود تحمل شما در برابر ناامیدی ممکن است به کاهش سطح استرس شما کمک کند.

استرس و ناامیدی به طرق مختلف بر یکدیگر اثر می‌گذارند. استرس ممکن است باعث شود که احساس کنید منابع لازم برای غلبه بر چالش‌ها را ندارید و احساس ناتوانی در رسیدن به اهداف خود یکی از اجزای اصلی ناامیدی است.

سرخوردگی یک واکنش رایج به یک استرس‌زای تکراری و حل‌نشده است. ناامیدی اغلب با پرخاشگری، خصومت، تکانشگری و حالت تدافعی همراه است – و این احساسات می‌توانند استرس خودشان را ایجاد کنند، اگر به شیوه‌ای سالم با آنها برخورد نکنید.

افزایش ناامیدی، تحریک پذیری و حساسیت می تواند نشانه فرسودگی شغلی باشد که اغلب به دلیل استرس مزمن و کاهش نیافته ایجاد می شود.

چگونه با ناامیدی کنار بیاییم

توانایی مقابله با ناامیدی به عنوان تحمل ناامیدی شناخته می شود. داشتن تحمل ناامیدی بالا نشان می دهد که می توانید با موفقیت با چالش ها کنار بیایید، در حالی که تحمل کم به این معنی است که ممکن است در ناراحتی های جزئی احساس ناراحتی کنید.

اگر تحمل ناامیدی کمی دارید، استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای بهبود نحوه پاسخگویی خود استفاده کنید. جستجوی درمان حرفه‌ای نیز گزینه خوبی است، به خصوص اگر یک بیماری زمینه‌ای را تجربه می‌کنید یا تحمل کم شما باعث عواقب منفی در زندگی شما می‌شود.

شرایط مرتبط

احساس استرس، خستگی یا عدم اطمینان از خود در یک موقعیت جدید می تواند تحمل ناامیدی شما را کاهش دهد، همانطور که شرایط خاصی مانند اختلال شخصیت مرزی (BPD)، اوتیسم و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) می تواند کاهش یابد.

هوش عاطفی خود را بهبود بخشید

هوش هیجانی با توانایی مقابله با ناامیدی مرتبط است. اين هوش ظرفیت شما برای توجه و ارزیابی احساسات در خود و دیگران و توانایی شما برای تنظیم شیوه بیان احساساتتان است.

شما می توانید هوش هیجانی خود را با موارد زیر تقویت کنید:

خوش‌بینی مزایای سلامتی دارد و می‌تواند منجر به بهبود حس خوب شود. ایجاد یک دیدگاه خوش‌بینانه و حالت ذهنی انعطاف‌پذیر ممکن است به شما کمک کند کمتر استرس و ناامیدی داشته باشید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

اگر احساس می‌کنید که دائماً در خطر هستید، ممکن است چیزی در زندگی شما تغییر کند. اگر تعهدات خود را کاهش دهید، از بدن خود به خوبی مراقبت کنید، و سایر تغییرات در شیوه زندگی سالم ایجاد کنید، با استرس کلی کمتری مواجه خواهید شد و در مدیریت آنچه با آن مواجه می شوید موثرتر خواهید بود.

تغذیه خوب، خواب مناسب، و ورزش منظم می تواند در سطوح استرس شما معجزه کند

وقت گذاشتن برای فعالیت های اوقات فراغت و بیان خلاق نیز حیاتی است. از کار افتادگی فقط یک تجمل نیست، بلکه یک جنبه ضروری از یک سبک زندگی متعادل است. فعالیت های خلاقانه می تواند برای هنرمندان و غیرهنرمندان به طور یکسان استرس زا باشد.

سعی کنید به طور منظم در فعالیت های کاهش دهنده استرس شرکت کنید که متناسب با شخصیت و سبک زندگی شما باشد. کسانی که به طور منظم راه می‌روند، مدیتیشن می‌کنند یا از سایر فعالیت‌های کاهش استرس لذت می‌برند، به طور کلی کمتر احساس استرس می‌کنند و نسبت به استرس‌های خاصی که در طول روز ایجاد می‌شوند کمتر واکنش نشان می‌دهند.

مقاله مرتبط: 10 نشانه فریب در یک رابطه

از حمایت اجتماعی استفاده کنید

همچنین آزاد شدن و حمایت از به اشتراک گذاشتن مشکلات خود با دوستان نزدیک، خانواده یا عزیزان مفید است. در حالی که شکایت دائمی سالم نیست، اما صحبت کردن با یک دوست مورد اعتماد در مورد ناامیدی‌های خود هرازگاهی (و جبران لطف با شنونده خوب بودن) می‌تواند به شما در پردازش آنچه در حال وقوع است کمک کند و شما را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های طوفان فکری داشته باشید.

اگر کسی را ندارید که بتوانید شرایط خود را با او به اشتراک بگذارید، مراجعه به یک درمانگر یا شروع یک تمرین روزانه منظم مزایایی نیز دارد.

مطلب پیشنهادی

چطور عاشق بهتري باشيم

چگونه عاشق بهتری شویم

چه در رختخواب باشد چه بیرون، یک ازدواج جدید یا یک ازدواج قدیمی، همه می …

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

دانستن اینکه آیا کسی شما را دوست دارد یا نه ممکن است دشوار باشد. اگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *