چگونه رابطه مادر و دختر را بهبود ببخشيم
اينكه به عنوان مادر رابطه خوبي با دختر خود نداريد باعث مي شود او و خودتان اذيت شويد.

چگونه رابطه مادر و دختر را بهبود بخشیم

شما همیشه با دخترتان رابطه برقرار نمی کنید. او ممکن است با رایانه، تلفن، با دوستانش یا با تکالیف مدرسه مشغول باشد. وقتی می خواهید با او صحبت کنید، او گوش نمی دهد یا فقط اتاق را ترک می کند. او فکر می کند که شما شرم آور هستید و نمی دانید چگونه آن را تغییر دهید.ممکن است شما هم مشغول کار، خانواده، پول و خیلی چیزهای دیگر باشید. آیا هر کدام از این موقعیت ها شبیه شما هستند؟ اگر چنین است، باید رابطه مادر و دختر و پیوند کلی خود را بهبود بخشید.

ممکن است سخت به نظر برسد، اما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که آنقدرها هم که فکر می‌کردید سخت نیست. بالاخره او دختر شماست. با این حال، اگر هنوز نمی دانید چگونه با او خوش بگذرانید و یک پیوند مشترک پیدا کنید، نگران نباشید. فقط کافی است این مقاله را برای تمام کمک هایی که نیاز دارید بخوانید.

زمانی را برای گذراندن با او اختصاص دهید.

سعی کنید در برنامه خود زمانی برای انجام کارها با دخترتان پیدا کنید. روز خاصی از هفته یا زمانی از روز را انتخاب کنید که هم شما و هم او آزاد هستید، مانند پنجشنبه شب ها. خوب است که این کار را در همان روز و ساعت انجام دهید تا شما و او بتوانید به یاد داشته باشید که زمان ویژه شما با هم چه زمانی است و احتمال آزادی شما بیشتر است. تابستان زمان بسیار خوبی برای انجام کارهای مشترک است زیرا دختر شما احتمالاً از مدرسه خارج می شود.

اگر هنوز در تابستان کار می کنید، سعی کنید در تعطیلات آخر هفته زمانی را برای گذراندن با دختر خود پیدا کنید. در صورت لزوم، ساعات کمتری را در محل کار بخواهید. حداقل یک یا دو ساعت در روز را با دختر خود بگذرانید. زمانی را انتخاب کنید که دخترتان و همچنین شما آزاد باشد. از او بپرسید: “آیا می خواهید در شب ________ کاری انجام دهید؟” یا از او بپرسید که چه زمانی آزاد است، مطمئن باشید زمانی را پیدا خواهید کرد. با این حال، در شب‌های هفته، احتمالاً فرزند شما با تکالیف مدرسه‌اش کاملاً مشغول است. به آن احترام بگذارید و زمان متفاوتی را برای گذراندن با هم پیدا کنید.

بدانید دخترتان چه چیزی را دوست دارد.

دانستن اینکه دخترتان از چه نوع فعالیت‌هایی لذت می‌برد به زمانی که با هم می‌گذرانید بسیار کمک می‌کند، زیرا می‌دانید چه کاری باید انجام دهید و کجا بروید. گاهی اوقات، اما نه خیلی وقت‌ها، فرزندتان را مشاهده کنید تا ببینید چه می‌کند. آنها ممکن است در رایانه، تلویزیون، نقاشی، خواندن یا بازی در بیرون باشند. با این حال، بیشتر به کارهایی که او انجام می دهد نگاه کنید تا سرنخ های بیشتری در مورد آنچه دوست دارد به دست آورید.

بهبود رابطه مادر و دختر در اعتماد به نفس فرزند شما مهم است.

اگر در حال خواندن است، از او بپرسید که چه چیزی می خواند. اگر در حال تماشای تلویزیون است، از او بپرسید که چه چیزی را تماشا می کند، و اگر با کامپیوتر یا بیرون است، از او بپرسید که چه چیزی بازی می کند. شما احساس بهتری نسبت به آنچه که او دوست دارد خواهید داشت، و هنگامی که از او بپرسید، او احساس خوشحالی می کند که شما به کاری که او انجام می دهد علاقه مند هستید. علایق او ممکن است با شما بسیار متفاوت باشد، اما سعی نکنید آنچه را که او دوست دارد و دوست ندارد تغییر دهید.

سعی کنید خودتان درباره علایق دخترتان بیشتر بدانید و کارهای مربوط به آن فعالیت ها را انجام دهید. اگر به مطالعه علاقه دارد، مثلاً در خانه با هم مطالعه کنید یا یک بعد از ظهر را در کتابخانه بگذرانید. فوتبال دوست دارد، یک یا دو بازی را در حیاط خانه یا پارک خود انجام دهید. دخترتان به نقاشی یا طراحی علاقه دارد، او را به یک موزه هنری ببرید.

با هم به خرید بروید

اگر چیزی وجود داشته باشد که روابط دختران را تقویت کند، خرید است. فرصتی برای صحبت کردن و یافتن اطلاعات بیشتر در مورد علایق دخترتان در حین دریافت چیزهای جدید خواهید داشت. او را با خود به خواربار فروشی ببرید تا به شما در انتخاب شام یا میان وعده های خوشمزه کمک کند. از او بخواهید اقلامی را که دوست دارد در سبد خرید بگذارد و در تصمیم گیری برای خرید نوشیدنی کمک کنید. اگر دخترتان عاشق مطالعه است، به یک کتابفروشی محلی بروید و با هم به دنبال چند کتاب بگردید. یا به یک مرکز خرید بروید. به دنبال لباس و کفش باشید. همچنین می توانید از او برای انتخاب لباس برای خودتان کمک بگیرید. او دوست دارد “مشاور مد” شما باشد، به خصوص اگر اهل مد باشد. اگر دخترتان کوچکتر است نیز می توانید به اسباب بازی فروشی بروید.

اجازه دهید او به سبک خود ادامه دهد. هنگام خرید لباس، کفش، کتاب یا هر چیز دیگری، مخصوصاً با نوجوانان، به دخترتان اجازه دهید آنچه را که دوست دارد انتخاب کند. او فقط خودش را ابراز می کند و خودش است، او شخص خودش است. همیشه می‌توانید بپرسید: «آیا این را دوست داری؟»، اما او را مجبور نکن چیزی بخرد و بپوشد که واقعاً دوست ندارد. از فروشگاهی خرید کنید که دخترتان واقعاً از آن لذت می‌برد، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که چیزی را که دوست دارد پیدا کند.

با هم برويد بیرون.

اگر نمی خواهید خرید کنید، هنوز گزینه های زیادی وجود دارد. برخی از آنها استخر، پارک، ساحل، رستوران، موزه یا پارک تفریحی هستند. اکنون که علایق دخترتان را می‌دانید، می‌توانید بدانید که او ممکن است بخواهد به کجا برود. همانطور که قبلا گفته شد، جایی را انتخاب کنید که او دوست دارد. عاشق بیسبال خود را به بازی تیم مورد علاقه اش یا یک هنرمند را به فروشگاه هنر و صنایع دستی ببرید.

عامل مهم دیگر آب و هوا است. برای جزئیات آب و هوا به صورت آنلاین، در تلویزیون یا روزنامه بررسی کنید. از فعالیت‌های بیرون از خانه مانند پارک‌های موضوعی و استخر برای روزهای آفتابی صرفه‌جویی کنید. اگر زمستان است، به یک کافه برای خوردن شکلات داغ بروید یا یک آدم برفی درست کنید. شما همیشه می توانید بدون توجه به آب و هوا به حیاط خانه بروید و با دخترتان بازی کنید. یک قلعه برفی بسازید، با گلوله برفی مبارزه کنید، فرشته های برفی بسازید یا آدم برفی بسازید. اگر دخترتان ورزش را دوست دارد، به اسکی، سورتمه سواری یا اسنوبورد بروید. و اگر باران می بارد نگران نباشید. به یک سالن سینما، یک رستوران، یک استخر سرپوشیده، کتابخانه، موزه، واقعاً در هر جای داخل خانه بروید.

5. یک فیلم خوب قدیمی را در خانه تماشا کنید.

اگر باران می بارد، این یک فعالیت عالی است. تماشای فیلم همچنین می تواند او را به شما نزدیکتر کند. فیلم‌هایتان را با هم نگاه کنید و فیلمی را پیدا کنید که شما و دخترتان می‌خواهید تماشا کنید. مطمئن شوید که برای سن او مناسب است! فیلم های خنده دار خانوادگی برای همه سنین خوب هستند و همیشه شما و او را لبخند می زنند. اگرچه هنوز انتخاب های دیگری وجود دارد. اگر فیلم های خوبی در خانه ندارید، به یک تئاتر بروید و یکی را ببینید. انتخاب خوب دیگر تماشای تلویزیون است. می‌توانید یک برنامه تلویزیونی را پیدا کنید که هر دو دوست دارید، و مطمئن شوید که برای تماشای آن وقت دارید. به احتمال زیاد هر روز در همان ساعت مشخص می شود که برای برنامه شما خوب خواهد بود. اگر هیچ یک از شما در آن زمان در خانه نیستید، برنامه تلویزیونی را ضبط کنید.

6. در انجام تکالیف مدرسه به او کمک کنید.

به عنوان یک مادر، مهم است که از دختر خود در تحصیل حمایت کنید. در صورت درخواست، همیشه سعی کنید در انجام تکالیف به او کمک کنید. جوابش را نده، کمکش کن. به عنوان مثال، اگر او با یک مشکل ریاضی دست و پنجه نرم می کند، فقط “32” را نگویید. بگویید، “شما باید ________” را انجام دهید، در حالی که او هنوز تعامل دارد.

مراحل را با او طی کنید، به عنوان مثال، “سپس ضرب کنید. 9 ضربدر 13 چیست؟” بنابراین او می داند که دفعه بعد چه کاری انجام دهد. همچنین سعی کنید به او کمک کنید اگر او آن را درخواست نمی کند، اما شما اشاره ای دریافت می کنید که او به کمک نیاز دارد. اگر او برای مدت طولانی مشغول انجام تکالیف است، از او بپرسید که آیا به کمکی نیاز دارد که بتواند همیشه نزد شما بیاید. همینطور اگر دخترتان در آزمون نمره ضعیفی کسب کند.

یادگیری را سرگرم کننده کنید. مطالعه برای تست املا یا واژگان را به یک بازی خطر تبدیل کنید. یا از دخترتان بخواهید معلم باشد و در مورد آن به شما آموزش دهد.

باهاش درس بخون ممکن است آزمون مهمی در راه باشد، بنابراین وظیفه شما این است که به او کمک کنید درس بخواند. او احتمالاً به شما خواهد گفت که چه کاری انجام دهید به عنوان مثال. کلمه را به من بدهید و من تعریف را می گویم.

7. یک بازی انجام دهید.

راه دیگر برای تعامل با دخترتان، انجام یک بازی عالی است. یک شب بازی با شما دو نفر در یک روز خاص داشته باشید، یا فقط از او بپرسید که آیا دوست دارد یک بازی انجام دهد. برخی از بازی‌های خانوادگی خوب که ممکن است بخواهید بازی کنید عبارتند از Sorry، Monopoly، Life، Scrabble، Taboo، و Snakes and Ladders، اما واقعاً می‌توانید هر بازی را انجام دهید.

8. با هم چیزی بپزید

یکی دیگر از راه های سرگرم کننده برای برقراری ارتباط بین شما، پخت و پز است. همچنین راه خوبی برای شروع آموزش آشپزی به آنها در صورت بزرگتر شدن است. چند کتاب آشپزی بیاورید و با دخترتان آنها را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی درست کنید. می توانید کلوچه، کیک، کیک، کلوچه، براونی یا هر دسری درست کنید. شما همچنین می توانید نان یا نان شیرینی را خودتان درست کنید، یک تارت، ترد، اسموتی، سوپ، خورش یا حتی بستنی خودتان درست کنید!

به یاد داشته باشید که با هم آشپزی می کنید. اجازه دهید دخترتان کارهایی مانند شکستن تخم مرغ، کمک به هم زدن خمیر، ریختن مایعات و تزئین انجام دهد. انتظار داشته باشید کارها به طور کامل انجام نشوند – کودکان و نوجوانان اینگونه یاد می گیرند. با این حال، تا زمانی که باور نکنید به اندازه کافی بالغ و مسئولیت پذیر است، اجازه ندهید که او از فر استفاده کند (به همین ترتیب، برای همیشه او را آزار ندهید – کودکان باید بتوانند آشپزی کنند. در حدود 11 یا 12 سالگی).

9. به او نشان دهید که دوستش دارید.

البته، دختر شما از قبل می داند که شما او را دوست دارید، اما آیا واقعا این را نشان می دهید؟ اگرچه انجام یک بازی یا تماشای تلویزیون به معنای گذراندن وقت با هم است، آیا واقعاً زمان خاصی با کیفیت است؟ ممکن است ندانید که چگونه این کار را انجام دهید، اما این چیزهای کوچک هستند که اهمیت دارند. با هم به پیاده روی خوب بروید، صحبت کنید و از طبیعت لذت ببرید.

او را در یک روز بد با یک در آغوش گرفتن یا یک هدیه کوچک، مانند یک کتاب یا یک حیوان عروسکی، شاد کنید. اغلب پیام‌های تشویقی بدهید، مانند «تو می‌توانی این کار را انجام دهی»، «من به تو ایمان دارم»، یا «تو هنرمند/شناگر/فوتبالیست بسیار با استعدادی هستی!». مطمئن شوید که تلاش های او را بیش از هر چیز ستایش کنید، زیرا مهم است که به او بفهمانید که در تلاش و انجام، از جمله یادگیری مقابله با شکست، موفق شدن در زندگی است. با حمایت شما، او با نگرش مثبت باقی خواهد ماند. با او بخند و لبخند بزن.

10. صحبت.

برای دخترتان مهم است که بداند اگر چیزی نیاز داشت همیشه می تواند بیاید و با شما صحبت کند. وقتی با دخترتان صحبت می کنید، مطمئن شوید که به او نگاه می کنید، او هم همین کار را می کند. به او بگویید: “من به تو نیاز دارم که گوش کنی” اما در حالتی آرام و دوستانه. سعی کنید کوتاه و شیرین بمانید، در غیر این صورت دخترتان خسته می شود، تمرکز نمی کند و فکر می کند که مشکل دارد یا در حال سخنرانی است.

نکته کلیدی را برای جمله اول بگذارید و آن را ساده نگه دارید و از کلمات غیر گیج کننده و/یا کوتاه تر استفاده کنید. همچنین باید گهگاهی به صورت عادی صحبت کنید. وقتی شما دو نفر صحبت می کنید، همه چیز نباید جدی باشد. در مورد مدرسه صحبت کنید مثلا در مدرسه چه خبر است؟ امروز مدرسه چطور بود؟ اما، شما همچنین باید عمیق تر از آن بروید. از او در مورد آینده، ورزش یا سرگرمی هایش بپرسید.

11. شما به دخترتان گوش بدهيد.

نه تنها دخترتان باید به شما گوش دهد، بلکه شما نیز باید گوش کنید. اگر این کار را نکنید، او فکر می‌کند اشکالی ندارد که توجه نکنید – همچنین توجه داشته باشید که بچه‌ها می‌دانند که چه زمانی والدینشان واقعاً به حرف‌هایشان گوش نمی‌دهند و این احساس خوشایند نیست، زیرا ناتوان کننده است. برای گوش دادن، کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و به او نگاه کنید. تماس چشمی خوبی با یکدیگر داشته باشید تا بتوانید گوش دهید. برای اینکه نشان دهید در حال گوش دادن هستید، سوالاتی را که دارید از او بپرسید. همچنین، بازنویسی کنید. بازنویسی عبارت است از قرار دادن چیزی به زبان خودتان. مثلاً بگویید: “پس شما می گویید _______” یا “منظور شما این است که ________؟” بنابراین می توانید آنچه را که دخترتان به شما گفته است، روشن کنید.

به آنچه که او می خواهد انجام دهد گوش دهید. به عنوان مثال، اگر دخترتان می‌خواهد به سینما برود، بلافاصله «نه» نگویید. ببین چی کار می تونی بکنی؛ به فیلم هایی که در حال پخش هستند نگاه کنید یا از او بپرسید که می خواهد چه فیلمی را ببیند. ممکن است نخواهید این کار را انجام دهید، اما هر چند وقت یکبار باید اجازه دهید دخترتان راهش را طی کند.

12.پیش دخترتان باشيد

شما باید همیشه آنجا باشید، چه از طریق حضور در یک رویداد مهم، چه از طریق توصیه یا با کلمات تشویق کننده. اگر یک رویداد ورزشی، موسیقی، مدرسه یا هر رویداد مهمی وجود دارد که دخترتان می‌خواهد در آن شرکت کنید، واقعاً سعی کنید ببینید آیا می‌توانید بروید. اگر نه، ببینید چرا. سعی کنید هر چیزی را که در همان روز است لغو کنید، اما برخی چیزها را که نمی‌توانید از دست بدهید، حتماً به دخترتان بگویید. اما اگر واقعاً نتوانید در یک رویداد حضور داشته باشید، اشکالی ندارد. راه های زیادی برای حضور در کنار دخترتان وجود دارد.

پیشنهاد کمک. اگر می بینید که دخترتان در هر چیزی مثل مدرسه، ورزش یا ساز مشکل دارد، به او کمک کنید. به نواختن فلوت او گوش دهید، با معلم تماس بگیرید یا در انجام تکالیف مدرسه به او کمک کنید، یا با او بسکتبال بازی کنید.

دلگرم کننده باشید. ممکن است انجام کاری برای او سخت باشد، بنابراین باید او را تشویق کنید و از کلمات و اقدامات تشویق کننده استفاده کنید. زمانی که واقعاً منظورتان است، بگویید «خوب است»، و شاید برای او هدیه‌ای بگیرید که روی آن نوشته شده است «عالي هستي!»، مانند کتاب.

از او تعریف کنید. مثلاً بگویید «این پیراهن خوبی است» یا «از کاری که با اتاقت کردی خوشم می‌آید».

13. استعدادهای دخترتان را جشن بگیرید.

این شکل دیگری از تشویق است و وقتی دختر شما استعدادهای او را بشناسید از درون احساس خوشحالی می کند. از او بپرسید که آیا می‌خواهد برای یک بازی مدرسه، تک‌نوازی زهی، یا تیم سافت‌بال در داخل یا خارج از مدرسه امتحان کند (اما مجبور نباشید)، و ممکن است موافقت کند. ببینید آیا می توانید او را نیز وارد یک کلاس یا تیم کنید. کار دیگری که باید انجام دهید این است که در فعالیتی که او در جای دیگری امتحان می کند شرکت کنید. یک بازی یا فوتبال بازی کنید، یک کنسرت در خانه برگزار کنید یا از او بخواهید چند حرکت رقص را به شما آموزش دهد. این باعث می‌شود که او احساس خوبی داشته باشد، چیز جدیدی یاد می‌گیرید و هر دوی شما بیشتر با هم ارتباط برقرار می‌کنید.

14. با او مهربان باشيد

این ممکن است ناگفته نماند، اما مهربانی شما تأثیر زیادی بر رابطه شما با یکدیگر دارد. وقتی همه چیز مطابق پیش نمی رود فوراً سر او فریاد نزنید. در عوض، وقتی به او توضیح می‌دهید که او کاری را انجام داده است که دوست ندارید یا نمی‌خواهید دوباره انجام دهد، آرام و مهربان باشید. سعی کنید به جای «این کار را انجام دهید» یا «اکنون این کار را انجام دهید» بگویید: «من می‌خواهم این کار را انجام دهی» یا «لطفا این کار را انجام بده». به هر حال، اگر با مهربانی او را خطاب کنید، احتمال بیشتری دارد که آنچه شما می گویید انجام دهد.

علاوه بر این، دلایل واقعی بیاورید، نه فقط «چون من گفتم». اگر متوجه شود که خطرات، فشار اجتماعی یا پیامدهای بد سلامتی و غیره در نتیجه انتخاب های خاصی که انجام می دهد وجود دارد، پاسخگوتر خواهد بود. همچنین، قبل از رفتن به رختخواب، یا صبح قبل از رفتنش او را در آغوش بگیرید و ببوسید – همیشه همه چیز را با یک نکته خوب تمام کنید.

به او احترام بگذار او یک فرد است و شما باید این را به خاطر بسپارید. ممکن است چیزهایی در مورد دخترتان وجود داشته باشد که ممکن است کاملاً با آنها موافق نباشید یا درک نکنید، اما همچنان محترم باشید. او می تواند نظر خود را داشته باشد.

15. تا جایی که می توانید به دخترتان اعتماد کنید.

اعتماد ممکن است دشوار باشد، اما اساس کلیدی هر رابطه است. اگر متوجه شدید که مرتب کارهای غیرقابل اعتماد انجام می دهید، دست از کار بکشید. به عنوان مثال، اگر اغلب دروغ می گویید و او را در حال دروغ گفتن زیاد می بینید، خودتان صادق باشید. همیشه به وعده های خود عمل کنید؛ اگر چیزی پیش آمد که شما را از وفای به عهد باز داشت، حتماً به او اطلاع دهید.

اگر دخترتان اعتماد شما را شکست، ممکن است تقصیر شما نباشد. با آرامش و ملایمت به او بگویید که از او ناراضی هستید و چرا اعتماد شما را شکست. سپس به او بگویید که دوست دارید در آینده چه کاری را بهتر انجام دهد.

مقاله مرتبط:چگونه مامان بودن را شروع كنيم؟

وقتی می بینید که دخترتان کاری مسئولانه انجام می دهد، مانند کارهای خانه، تکالیف یا تمرین گروهی، می توانید بیشتر به او اعتماد کنید. وقتی موفق شد و نمرات خوبی کسب کرد، به پشت او دست بزنید.

احساسات خود را به اشتراک بگذارید به دخترتان بگویید که در صورت نیاز همیشه می تواند پیش شما بیاید و باید صادق باشد. شما نیز باید احساسات خود را با او در میان بگذارید. به دخترتان بگویید واقعاً در مورد چیزی چه احساسی دارید و گاهی اوقات می توانید از او راهنمایی بخواهید.

مطلب پیشنهادی

آدم عصبانی

چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که تجربه و بیان آن دشوار است. اگر متوجه شدید که چرا …

چگونه از منفعل پرخاشگر بودن دست برداريم.

چگونه از منفعل- پرخاشگر  بودن دست برداریم

اگر کسی شما را به منفعل بودن-پرخاشگری متهم کرده باشد، ممکن است تعجب کنید که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *