مراقبت از خود در دوران شیردهی
حفظ روحيه شاد مادر و مراقبت از سلامت روح و جسم او در دوران شیردهی بسيار مفيد است.

11 روش برای تمرین مراقبت از خود در هنگام شیردهی

تغذیه با شیر مادر یا شیردهی فواید مهم بسیاری برای نوزادان و والدین دارد. و بله، بدن ما از نظر فنی برای انجام این کار طراحی شده است. اما این کار را آسان نمی کند.

منحنی یادگیری شدیدی وجود دارد که شما و کودکتان باید در طول دوره پرآشوب پس از زایمان حرکت کنید. فشار ناشی از نگرانی در مورد شير شما. کمبود خواب ناشی از اينكه تنها تامین کننده تغذیه موجودی است که هر دو تا سه ساعت یکبار (و اغلب بسیار بیشتر) نیاز به غذا خوردن دارد. و این فقط یکی دو هفته اول است.

کریسی روزنتال، IBCLC، مشاور شیردهی مستقر در لس آنجلس و مدیر روابط مشاور شبکه شیردهی، می‌گوید: «مادرهای شیرده می‌توانند احساس کنند که تمام وقت، انرژی و تمرکزشان روی تغذیه نوزادشان است.

در دوران شیردهی مراقبت از سلامت مادر بسيار مهم است.

این ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد، اما مراقبت از خود می تواند به شما کمک کند احساس شادی و سلامتی بیشتری داشته باشید، نه به ذکر است که زمینه را برای رسیدن به اهداف بلندمدت تغذیه خود فراهم می کند.

و راه های زیادی برای تحقق آن وجود دارد. به مناسبت ماه ملی شیردهی، در اینجا راهکارهای توصیه شده توسط متخصصان برای اولویت دادن به خودمراقبتی در این دوره بسیار سخت وجود دارد.

1. در صورت امکان قبل از زایمان یک برنامه حمایتی ایجاد کنید

پیش بینی کامل نیازهای خود قبل از زایمان یا شیردهی برای اولین بار می تواند دشوار باشد. اما می توانید یک سیستم پشتیبانی کلی ایجاد کنید تا بدانید در صورت نیاز به کمک به کجا مراجعه کنید.

روزنتال توصیه می‌کند که با انتخاب یک فرد مهم (نه شما!) که می‌تواند با دوستان و خانواده در هنگام انجام وظایف یا کارهایی که می‌توانند انجام دهند، ارتباط برقرار کند. شریک زندگی شما یا خانواده یا دوست نزدیک شما معمولا بهترین انتخاب است.

، تعدادی از حرفه ای ها را ردیف کنید. اگر در قفل کردن یا تامین غذای خود با مشکل مواجه شدید (این بسیار رایج است، پس شرمنده نیست!)

2. کارها را با شریک زندگي خود تقسیم کنید

شما و شریک زندگیتان ممکن است انتظار داشته باشید که 50/50 به تربیت فرزند بپردازید. اما زمانی که شما فردی هستید که برای هر شیر دادن آماده هستید، همه چیز می‌تواند به سرعت تغییر کند.

ویتنی کاسارس، MD، بنیانگذار و مدیر عامل کلوپ مدرن ماماس، پیشنهاد می کند: «اگر شما شیرده هستید، شریک زندگی خود را به عنوان مسئول غذاي خانواده تعیین کنید.

اين كار نه تنها به شما استراحت می دهد، بلکه به شما کمک می کند تا در درازمدت برابری بیشتری ایجاد کنید.

3. یک گوشه شیردهی راه اندازی کنید

شما و کودکتان زمان زیادی را در یک مکان سپری خواهید کرد، به خصوص در اوایل زمانی که در حال شیردهی و دوران نقاهت از بدو تولد هستید. بنابراین فضای خود را (یا فضاها، اگر دوست دارید در نقاط مختلف پرستاری کنید) راحت کنید.

کریستین پارکس، RD، IBCLC، مشاور شیردهی مستقر در کالیفرنیای جنوبی، می گوید: «یک صندلی با دسته های راحت معمولاً برای داشتن موقعیت مناسب به خوبی کار می کند.

4. خود را تغذیه و آبرسانی کنید

چربی های سالم، کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین همگی برای افراد شیرده بسیار مهم هستند.وقتی صحبت از غذا و آب شد، به مقدار زیادی از هر دو نیاز خواهید داشت. شیر کودک شما عمدتا H2O است و بدن شما تن ها کالری برای تولید آن مصرف می کند.

دکتر کاسارس می گوید: «روی تغذیه خود با غذاهای سالم و مفید تمرکز کنید که انرژی و مواد مغذی مورد نیازتان را به شما می دهد و طعم لذیذی دارد. (الان قطعا زمان نگرانی در مورد کاهش وزن نیست.)

برای هیدراته ماندن، عادت کنید هر بار که شیر می دهید یک لیوان پر آب بنوشید.

5. وضعیت بدن خود را درست بگیرید

هیچ موقعیتی برای شیردهی برای همه وجود ندارد و آنچه که بهترین عملکرد را دارد با رشد کودک شما تغییر خواهد کرد. اما صرف نظر از نحوه چیدمان، باید در طول تغذیه و بعد از آن احساس راحتی برای شما داشته باشد.

پارکس می گوید: «نکته مهم این است که نوزاد را به سمت خود بیاورید، نه برعکس.

قوز کردن یا نشستن در یک زاویه نامناسب دستور العملی برای احساس درد و ناراحتی است، به خصوص زمانی که این کار را 10، 12 یا بیشتر در روز انجام می دهید.

6. برای خود وقت بگذارید

البته گفتنش از انجام دادنش راحتتر است. اما حتی چند دقیقه به تنهایی می تواند به بازیابی انرژی و بهبود خلق و خوی شما کمک کند.

دکتر کاسارس می‌گوید: «حک کردن فضاهای کوچک برای خود به شما کمک می‌کند دیدگاه خود را حفظ کنید و با استقامت بیشتری به مراقبت از کودک خود بازگردید».

از شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده یا دوست خود بخواهید بلافاصله پس از شیر خوردن نوزاد را ببرند تا بتوانید بدون نگرانی از اینکه کودک شما دوباره به غذا خوردن نیاز دارد، کمی پیاده روی کنید. (فقط بیرون بودن در طبیعت می تواند به شما کمک کند.

همچنین: هر روز 15 دقیقه وقت بگذارید وقتی می دانید شخص دیگری در خانه خواهد بود تا بتوانید دوش آب گرم بگیرید.

7. اگر مجبورید کودک خود را زمین بگذارید

مطمئناً، کوچولوی شما ممکن است ترجیح دهد 24 ساعته در آغوش گرفته شود. اما این امری انسانی است که نیاز به استراحت داشته باشید، و شما با استراحت در زمانی که احساس خستگی می‌کنید – حتی اگر او در حال گریه کردن باشد، به او آسیبی نرسانید.

پارکس می گوید: “اگر بیش از حد احساس خستگي می کنید، نمی توانید به تنظیم کودک خود کمک کنید.” “اشکال ندارد آنها را در یک نقطه امن قرار دهید، راه بروید، چند نفس عمیق بکشید و برگردید.”

8. به آنچه برای شما شادی می آورد تکیه کنید

در حین پرستاری، روشن کردن تلویزیون، پخش پادکست یا تماس با دوستتان اشکالی ندارد.

هر چیز کوچکی که لبخند را بر لبانتان می آورد، تعداد بیشتری از آنها را وارد روزتان کنید. چند ایده:

در طول روز در حین شیردهی یک فیلم خنده دار را به صورت جهشی تماشا کنید.

کودک خود را در کریر یا کالسکه قرار دهید و بگذارید در پارک چرت بزند در حالی که شما نشسته اید و از نور خورشید لذت می برید.

در ساعت 2 بامداد هنگامی که باید با کودک خود روی یک توپ ورزشی بپرید، موسیقی مورد علاقه خود را بنوازید، زیرا گریه او قطع نمی شود.

دکتر کاسارس می‌گوید: «همراه کردن فعالیت‌های دشوارتر با فعالیت‌های لذت‌بخش‌تر، راهی مبتنی بر شواهد برای عبور از چالش‌های فیزیکی و ذهنی است».

9. با سایر والدین شیرده ارتباط برقرار کنید (و شب ها به کسی پیامک بفرستید)

حتی حمایت‌کننده‌ترین شریک زندگی شما را به‌طور کامل درک نمی‌کند. روزنتال می گوید، اما سایر والدین شیرده، 100 درصد این کار را انجام خواهند داد.

به یک گروه ملاقات برای والدین جدید یا یک گروه حمایت از شیردهی بروید یا به یک گروه به صورت آنلاین بپیوندید. احساس خواهید کرد دیده شده‌اید، نکات و توصیه‌هایی را دریافت خواهید کرد و احتمالاً یک سری دوستان جدید پیدا خواهید کرد که می‌توانید در خلال آن غذا خوردن تنها در نیمه‌شب پیامک بفرستید.

10. تمرین خواب را زمانی که برای سن فرزندتان مناسب است در نظر بگیرید

آموزش خواب گزینه ای برای نوزادان تازه متولد شده نیست. اما هنگامی که کودک شما به مرز چهار تا شش ماهگی رسید و شما از پزشک اطفال خود چراغ سبز دریافت کردید، می تواند به شما کمک کند که بیشتر استراحتی را که برای بازی با کودک در طول روز نیاز دارید، دریافت کنید.

پارکس می گوید: “بعضی از والدین به خواب نیاز دارند. برخی دیگر برای آموزش کودک خود احساس گناه فوق العاده می کنند. هر کاری که فکر می کنید بهترین احساس را در شما ایجاد می کند را انجام دهید.”

11. بدانید که توقف کردن اشکالی ندارد

هیچ جایزه ای برای شیر دادن به مدت سه ماه، شش ماه، یک سال یا حتی بیشتر وجود ندارد. اگر تصمیم گرفته اید که شيردادن برای شما مناسب نیست، والدین بدی نیستید.

دکتر کاسارس می گوید: «مراقبت از خود گاهی اوقات به معنای اتخاذ تصمیمات چالش برانگیز به خاطر سلامت روانی خود – یا حتی سلامت جسمی – شما و کودکتان است. “در برخی موارد، این به معنای انتقال کامل به فرمول یا استفاده از مکمل است.”

چه زمانی برای چالش های شیردهی کمک بگیرید

پارکز می‌گوید که باید با  پزشك تماس بگیرید اگر:

در حین تغذیه درد یا ناراحتی را تجربه می کنید

کودک شما به سختی چفت می شود

پزشک اطفال تشخیص می دهد که کودک شما به خوبی رشد نمی کند

اگر کودک شما علائم کم آبی بدن را نشان می دهد، مانند پوشک خیس بسیار کم، بدون اشک هنگام گریه کردن ، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

مقاله مرتبط: نحوه شستن درست لباس زیر

اگر مشکلات شما بیشتر به احساسات مربوط می شود، به دنبال یک متخصص سلامت روان باشید یا با پزشک یا متخصص اطفال فرزندتان صحبت کنید. دکتر کاسارس می‌گوید: احساس غم و اندوه شدید، نگرانی یا غرق در شیردهی، همگی نشانه‌های قرمز هستند، بنابراین از صحبت کردن دریغ نکنید.

مطلب پیشنهادی

چطور عاشق بهتري باشيم

چگونه عاشق بهتری شویم

چه در رختخواب باشد چه بیرون، یک ازدواج جدید یا یک ازدواج قدیمی، همه می …

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

دانستن اینکه آیا کسی شما را دوست دارد یا نه ممکن است دشوار باشد. اگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *