وقتي كسي سر شما فرياد مي زند چه كنيد.
بلد بودن عكس العمل در برابر آدم هايي كه سر شما داد مي زنند بسيار مهم است.

وقتی کسی سر ما فریاد می زند چگونه واکنش نشان دهید

گر کسی صدای خود را برای شما بلند کند، احساس ترس، ناراحتی یا عصبانیت کاملا طبیعی است. شنيدن فرياد هرگز تجربه خوشایندی نیست. اما کلید کاهش تنش این است که آرام بمانید و از طرف مقابل فاصله بگیرید. به خواندن بهترین نکات در مورد نحوه مدیریت احساسات خود در هنگام شنيدن فریاد ادامه دهید.

• آرام بمانید و در برابر میل به پاسخ دادن مقاومت کنید. در صورت امکان از فردی که بر سر شما فرياد می زند فاصله بگیرید.

وقتي كسي سر شما فرياد مي زند بايد بدانيد چه كنيد.

چیزهایی که باید بدانید

• موقعیت را ارزیابی کنید، افکار خود را جمع آوری کنید و به یاد داشته باشید که شما مسئول عصبانیت طرف مقابل نیستید.

• اگر اشتباهی مرتکب شده اید عذرخواهی کنید و سپس با آرامش به طرف مقابل بگویید که تحمل نخواهید کرد که سرش فریاد بزنند.

آرام ماندن

1

در برابر میل به جواب دادن مقاومت کنید. طبیعی است که وقتی کسی سر شما فریاد می زند، عصبانی یا ناراحت شوید، اما قبل از انجام کاری که ممکن است بعداً پشیمان شوید، سعی کنید خود را آرام نگه دارید. نفس عمیق بکشید و به آرامی تا ده بشمارید تا به شما در مدیریت احساسات کمک کند. به یاد داشته باشید، هرچه کمتر واکنش نشان دهید، بیشتر می توانید بر تنش زدایی از وضعیت تمرکز کنید.

• از انتقاد از طرف مقابل یا حالت تدافعی بپرهیزید. به چالش کشیدن آنها فقط آنها را تحریک می کند و وضعیت را بدتر می کند.

• در واقع، فریاد زدن می تواند پاسخ «جنگ یا گریز» را در بدن شما برانگیزد و فکر کردن و برقراری ارتباط صحیح را برای شما دشوار کند.

2

یک قدم به عقب بردارید و وضعیت را ارزیابی کنید. اگر کسی سر شما فریاد می زند، به این معنی نیست که باید آنجا بایستید و آن را تحمل کنید. خواه یک غریبه باشد، رئیس شما یا شخص مهم شما، از نظر فیزیکی از طرف مقابل عقب نشینی کنید و تصمیم بگیرید که آیا بهتر است از او دور شوید. کنترل فضای خود و فکر کردن در مورد مراحلی که می توانید بردارید ممکن است به شما کمک کند آرام و خونسرد بمانید.

• برای مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که دور شدن از رئیستان ارزش از دست دادن شغلتان را ندارد، اما تأمل در پاسختان ممکن است گزینه های دیگری را باز کند، مثلاً از آنها برای لحظه ای بخواهید تا افکارتان را جمع کنند.

• اگر تصمیم دارید خود را از گفتگو حذف کنید، تصمیم خود را به عنوان یک بیانیه (به جای سوال) اعلام کنید. ممکن است بگویید: «من آنقدر مشغول هستم که نمی‌توانم با شما یک بحث سازنده داشته باشم. من در حال استراحت هستم، اما پس از بازگشت می توانیم ادامه دهیم.”

3

به خود بگویید که شما مسئول عصبانیت طرف مقابل نیستید. برای اطمینان از اینکه چیزها را شخصی نمی‌گیرید، از موقعیت جدا شوید. بهترین راه برای انجام این کار، همدردی با طرف مقابل و اعتراف به عصبانیت اوست. روی درد صورت آنها تمرکز کنید و به ناامیدی و ناامیدی که می بینید آنها را تجربه می کنند نگاه کنید.

• به یاد داشته باشید، فریاد زدن معمولاً نشانه آن است که طرف مقابل احساس می کند آسیب دیده، تهدید می شود، یا یاد نگرفته است که به طور مؤثر احساسات خود را بیان کند.

• صلح را به هر طریقی که می توانید مطرح کنید، اما نقاب بی تفاوتی به خود نکشید. این می تواند فریادزن را بیشتر عصبانی کند، که ممکن است آن را به عنوان متلک یا حمایت تعبیر کند. در عوض، تعجب واقعی را از نگرش آنها ابراز کنید تا نشان دهید که فریاد آنها بیجا است.

4

اجازه دهید فرد بداند که فریاد زدن او را تحمل نخواهید کرد. در حالی که سازگاری ممکن است وضعیت فعلی را خنثی کند، ممکن است فرد مقابل را تشویق کند که رفتار خود را در آینده تکرار کند. حتی اگر در «اشتباه» هستید، فریاد زدن بر سرش هرگز مناسب نیست – به خصوص در محل کار. در عوض، صمیمانه عذرخواهی کنید و مودبانه حدود خود را بیان کنید.

• به عنوان مثال، ممکن است بگویید: «از اشتباهم در مقاله عمیقا متاسفم. با این حال، احساس ناراحتی می‌کنم که چگونه جلوی تیم بر سر من فریاد زدی. در آینده، اگر به صورت خصوصی به من مراجعه کنید، سپاسگزار خواهم بود.»

• اشکالی ندارد که مشاجره طرف مقابل را سوراخ کنید یا از آنها در ذهن خود شکایت کنید، اما از مطرح کردن شکایات شخصی خودداری کنید. مودب بودن و حرفه ای بودن بهترین راه برای بدست آوردن دست بالا در موقعیت است.

خنثی کردن وضعیت

1

از طرف مقابل فاصله بگیرید. در صورت امکان، از موقعیت فاصله بگیرید تا بتوانید خنک شوید و افکار خود را به یاد آورید. به طرف مقابل بگویید که فریاد زدن او بسیار زیاد است و دوست دارید بعداً صحبت کنید. این به هر دوی شما فضایی می‌دهد تا مکالمه بعدی کمتر به دعوا تبدیل شود.

• اگر شریک زندگی شما بر سر شما فریاد زد، روانشناس دارای مجوز لیانا جورگولیس می گوید بهترین کار این است که «حداقل 30 دقیقه از [آنها] فاصله بگیرید».

2

صحبتی را در مورد رفتار آنها آغاز کنید. هنگامی که آماده صحبت با طرف مقابل شدید، به او بگویید که فریاد زدن او چه احساسی در شما ایجاد می کند. آیا در آن لحظه احساس ناراحتی، ترس یا سردرگمی کردید؟

صادق باشید و هر جزئیاتی را که در مورد رفتار آنها متوجه شده اید درج کنید، به خصوص اگر آنها تمایلی به آرام شدن نداشتند.

• به عنوان مثال، اگر شریک زندگی تان در ملاء عام بر سر شما فریاد زد، می توانید به او بگویید که احساس خطر یا غرق شدن می کنید و رهگذران با ترحم به شما نگاه می کنند.

• اگر رئیستان سر شما فریاد می زند، ممکن است بگویید که وقتی صدایشان را بلند کردند، احساس آسیب پذیری و ناراحتی کردید، و وقتی احساس تدافعی می کنید، تمرکز روی کار دشوارتر است.

3

درخواست کنید که فریاد ادامه پیدا نکند. اگر نحوه فریاد زدن بر شما تأثیر منفی می‌گذارد، منطقی است که درخواست کنید دیگر تکرار نشود. ممکن است چیزی شبیه این بگویید: «وقتی سر من فریاد می‌زنی نمی‌توانم تمرکز کنم و به آنچه باید به من بگویی اهمیت می‌دهم. آیا حاضری با من با لحنی صحبت کنی، مثل همان لحنی که هر دوی ما اکنون از آن استفاده می کنیم؟»

• حتی اگر بدیهی به نظر می رسد که صدای آرام صحبت کردن بر فریاد زدن ارجحیت دارد، هنگام درخواست خود دقیق باشید.

• اگر فکر می‌کنید فریادکننده بسیار حساس است یا درخواست شما را شخصی می‌پذیرد، مکالمه خود را با برخی مشاهدات مثبت نیز محو کنید. به چیزهایی که این شخص در لحظات دیگر روی میز می آورد فکر کنید و بگویید که چقدر از آنها قدردانی می کنید.

4

با صدای ملایم تری صحبت کنید. صحبت کردن با لحن ملایم و ملایم راهی عالی برای تغییر حال و هوای مکالمه است. تضاد در صدای شما ممکن است طرف مقابل را تشویق کند که شبیه شما باشد، به علاوه آنها باید بیشتر تلاش کنند تا شما را بشنوند. این می تواند تمرکز آنها را از عصبانیت و شدت به تمرکز بر آنچه می گویید تغییر دهد.

5

تصمیم بگیرید که آیا می خواهید جبران کنید یا خیر. اکنون که اقداماتی را برای خنثی کردن وضعیت انجام داده اید، این شما هستید که تصمیم می گیرید که آیا می خواهید آشتی کنید یا به سادگی کنار بروید. هنگام تصمیم گیری، رابطه خود با فریادکننده، زمانی که احتمال دارد بعداً آنها را ببینید و معمولاً برای عبور از یک موقعیت ناخوشایند به چه مقدار بسته نیاز دارید، در نظر بگیرید.

• اگر فریادکننده کسی است که نمی‌توانید یا نمی‌خواهید با او قطع رابطه کنید، با یادآوری اینکه فریادکننده از کجا می‌آید، خودتان را جبران کنید.

• اگر تصمیم گرفتید بیرون بروید، به خاطر داشته باشید که دفعه بعد که فریاد می زند ممکن است با یک برخورد تنش آمیز مواجه شوید.

پاسخ به اجتناب از خطر

1

اگر احساس خطر می کنید حقوق خود را درک کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه حق دارید که با شما با وقار و احترام رفتار شود و همچنین حق فضای خود را دارید. این بدون توجه به نقش، رتبه یا موقعیت شما صادق است، بنابراین اگر احساس می‌کنید از سوی کسی ترسیده یا تهدید می‌شوید، حقوق خود را مرور کنید و از کمک بخواهید.

• در محل کار، شما همیشه این حق را دارید که در موقعیت هایی که برای رفاه خود می ترسید، مقاومت کنید. اگر کسی مدام بر سر شما فریاد می زند، با بخش منابع انسانی شرکت خود تماس بگیرید یا دفترچه راهنمای کارمند خود را برای سیاست های خاص در مورد درگیری های کارکنان بررسی کنید.

2

ارتباط را قطع کنید. اگر طرف مقابلتان مرتباً بر سر شما فریاد می زند و شما قبلاً مرزهای خود را اعلام کرده اید، قطع ارتباط می تواند بهترین راه برای محافظت از خود باشد. وابسته به رابطه ای که با آنها دارید، ممکن است بتوانید به طور کلی از درگیری اجتناب کنید و نامه یا ایمیل کوتاهی بفرستید مبنی بر اینکه دیگر مایل به برقراری ارتباط نیستید.

• به یاد داشته باشید، شما همیشه حق دارید بگویید چه زمانی کافی است!

3

درخواست کمک از بیرون. آیا به نظر می رسد که فریادکننده نمی تواند خنک شود؟ آیا می ترسید که آنها تهدیدی مداوم برای معیشت شما باشند؟ اگر احساس می کنید که وضعیت به یک خطر بالقوه واقعی تبدیل شده است، در تماس با خدمات اورژانس تردید نکنید. اگر خطر فوری است با 123تماس بگیرید.

• اگر مشکوک هستید که طرف مقابل ممکن است به شما آسیب فیزیکی وارد کند، مشاور روابط، جیسون پولک توصیه می‌کند که قبل از پایان رابطه، «برنامه‌ریزی کنید» و «حمایت کنید».

• در ايران، خط تلفن ملی خشونت خانگی 123 باز است و شما می توانید با شماره تلفن آنها  تماس بگیرید.

مقاله مرتبط: چگونه هنگام استفاده از كامپيوتر از چشمان خود محافظت کنیم

چرا مردم فریاد می زنند؟

مردم اغلب در صورت احساس خطر، نادیده گرفته شدن یا از دست دادن کنترل فریاد می زنند. برای برخی از افراد، فریاد زدن مکانیزمی برای مقابله با خشم، استرس یا سایر احساسات منفی است. آنها ممکن است یاد نگرفته باشند که چگونه احساسات خود را به روشی سالم و مؤثر بیان کنند، یا ممکن است آن را به عنوان رفتاری «عادی» بر اساس نحوه تربیت و ارتباط با آنها ببینند.

• در پایان روز، شما مسئول عصبانیت شخص دیگری نیستید! سعی کنید به جای سرزنش، خشم آنها را با کنجکاوی چارچوب بندی کنید تا بتوانید به راه حل برسید

مطلب پیشنهادی

علائم اوتيسم در بزرگسالي

علائم اوتیسم بزرگسالي چيست؟

اوتیسم یک ناتوانی ذاتی و مادام العمر است که افراد مختلف را به طرق مختلف …

چطور مزاحمي را كه شماره مي خواهد را رد كنيم

چگونه مزاحمي را که شماره شما را می خواهد رد کنيد

اگر پسری به شما علاقه مند است و شماره شما را می خواهد که واقعاً …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *