تاثير يائسگي بر سلامت دهان و دندان
بسياري از زنان نمي دانند با رسيدن به يائسگي سلامت دهان و دندانشان تاثير مي گيرد.

اثر یائسگی بر سلامت دهان و دندان شما و چه باید کرد

یائسگی – و اثرات آن بر کل بدن – این روزها بیشتر وارد مکالمات می شود. با این حال، ممکن است تعجب کنید که تغییرات هورمونی در این دوره از زندگی می تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد.

در واقع، طبق يك نظرسنجی اکثر زنان 50 ساله و بالاتر از اینکه یائسگی خطر ابتلا به چندین مشکل بهداشت دهان و دندان را افزایش می دهد. بی اطلاع هستند.

يائسگي بر سلامت دهان و دندان شما تاثير مي گذارد.

در طول یائسگی – که معمولاً در دهه 40 یا 50 سالگی شروع می شود – هورمون های تولید مثلی مانند استروژن کاهش می یابد. اين اتفاق می تواند علائم دهانی مختلفی مانند خشکی دهان، ناراحتی دهان یا حتی درد و سوزش ایجاد کند.

در زیر، راه‌هایی را که یائسگی می‌تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد را بررسی کنید – و نکاتی را در مورد چگونگی محافظت بهتر از دندان‌ها و لثه‌ها در سال‌های آخر دریافت کنید.

1. خشکی دهان

خشکی دهان یک علامت نسبتاً رایج یائسگی است. که در این مدت از هر 3 نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. بزاق “محافظ” اصلی دهان شما است. و عملکردهای زیادی دارد، از جمله جلوگیری از پوسیدگی دندان، محدود کردن رشد باکتری در دهان، کمک به هضم غذا و کمک به شستشوی ذرات غذا.

و اگرچه بسیاری از مردم احتمالاً متوجه این موضوع نیستند، تولید بزاق با سطح استروژن مرتبط است.

برای اکثر افراد، کاهش استروژن احتمالاً به معنای تغییر در تولید و قوام بزاق است، طبق تحقیقات سال 2022 در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی.

بدون تولید طبیعی بزاق، خشکی مزمن دهان می تواند علائم مختلفی ایجاد کند و به مرور زمان ممکن است سلامت دهان و دندان شما را به خطر بیندازد.

کاهش تولید بزاق می تواند منجر به موارد زیر شود:

تغییر در طعم چیزها

افزایش حساسیت دندان ها به غذاهای سرد و گرم

افزایش حساسیت لثه و خونریزی لثه

خطر بیشتر پوسیدگی، زخم های دهان، بیماری لثه و بوی بد دهان

2. تغيير دندان

یائسگی همچنین می تواند بر رشد و تراکم استخوان شما تأثیر بگذارد. با کاهش سطح استروژن، بدن دیگر نمی تواند با همان سرعت رشد کند یا استخوان ها را ترمیم کند، که منجر به تحلیل رفتن استخوان می شود.

حدود 20 درصد از دست دادن استخوان در پنج سال اول یائسگی اتفاق می افتد. که به طور قابل توجهی خطر شکستگی استخوان، تراکم استخوان پایین (BMD) و پوکی استخوان (بیماری که استخوان ها را ضعیف می کند و تراکم استخوان را کاهش می دهد) را افزایش می دهد.

این تغییرات سریع می‌تواند بر دهان شما نیز تأثیر بگذارد – به ویژه استخوان فک و دندان‌ها. که کاهش تراکم استخوان در استخوان فک و پوکی استخوان پیشرفته را با از دست دادن دندان مرتبط است.

دکتر بوهلر می گوید: «یائسگی بر تراکم استخوان ها در سراسر بدن، از جمله استخوان فک تأثیر می گذارد و در نتیجه حمایتی که فک برای دندان ها ایجاد می کند، کاهش می یابد.

تغییرات در استروژن همچنین می‌تواند قدرت رباط‌ها را تضعیف کند – مانند آنهایی که دندان‌ها را در حفره‌های آنها محکم می‌کنند. در نتیجه، جابه‌جایی دندان‌ها ممکن است رخ دهد، زیرا دندان‌ها ممکن است از تراز خارج شوند.

نامرتبی دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در گاز گرفتن شود که می‌تواند به معنای دندان قروچه، درد فک و سردرد باشد.

او می افزاید: «همچنین می تواند به دندان های کمتری فشار بیاورد و منجر به ترک، شکستگی و حتی مرگ عصب آن دندان شود.»

3. درد دهان

دندان درد و ناراحتی دهان اغلب یک مشکل اساسی دارند – برای مثال، خشکی دهان و مشکلات تراکم استخوان. با این حال، یائسگی همچنین با یک وضعیت دردناک به نام سندرم سوزش دهان یا BMS مرتبط است.

بر اساس مقاله ای در جولای تا سپتامبر 2013 در Annals of Medical & Health Sciences Research، BMS یک بیماری مزمن است که باعث سوزش یا بریدگی متوسط تا شدید در زبان، لب ها یا داخل دهان می شود.

BMS نسبتاً نادر است و تنها 2 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد، اما زنان هفت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند و طبق آکادمی پزشکی دهان آمریکا (AAOM) اکثر این زنان یائسه هستند.

علت دقیق BMS ناشناخته است، اما دکتر بکر می گوید تصور می شود که علائم دردناک با کمبود استروژن همراه است، زیرا اغلب زنان را در طول یا بعد از یائسگی تحت تاثیر قرار می دهد.

AAOM اشاره می کند که BMS با شرایط سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی و همچنین فیبرومیالژیا مرتبط است و با علائم دیگری مانند خستگی، درد شانه و صدای زنگ در گوش مرتبط است.

دکتر بکر خاطرنشان می کند: BMS می تواند مشکلات دیگری مانند کاندیدیاز (عفونت قارچی)، آلرژی، مشکلات زبان، خشکی دهان و مسائل بهداشتی بیشتری را به همراه داشته باشد که سلامت دهان و دندان فرد را به خطر می اندازد.

نحوه مدیریت تغییرات سلامت دهان در یائسگی

یائسگی – و تغییرات ناشی از آن – می تواند بسیار طاقت فرسا باشد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محافظت و حتی بهبود سلامت دهان خود انجام دهید.

1. با دندانپزشک خود صحبت کنید

قبل از هر چیز، با دندانپزشک خود صحبت کنید و در مورد اینکه یائسگی ممکن است بر سلامت دهان شما تأثیر بگذارد، صحبت کنید.

بر اساس يك نظرسنجی، اکثر پاسخ دهندگان 50 ساله و بالاتر حداقل یک علامت سلامت دهان را از زمان یائسگی تجربه کرده اند. اما تنها 2 درصد نگرانی های خود را با دندانپزشک خود در میان گذاشته اند.

اکثر دندانپزشکان حداقل دو بار در سال ویزیت را توصیه می کنند، بنابراین از این فرصت استفاده کنید و در مورد سلامت کلی خود و علائم جدید یا بالقوه مرتبط با یائسگی صحبت کنید.

در حالی که شما با دندانپزشک خود هستید، آنها این فرصت را خواهند داشت که نه تنها دندان های شما را تمیز کنند، بلکه در مورد هر موضوعی بحث کنند و در صورت نیاز درمان هدفمند ارائه دهند.

2. مسواك بزنيد

حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. و هرگز بدون مسواک زدن به رختخواب نروید.

Carolina Cespedes، DDS، متخصص پروتزهای سیار برای خدمات مدیریت ClearChoice می گوید: جریان بزاق در شب هنگام خواب کاهش می یابد و دندان های ما در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی هستند.

3. نگاهی به داروهای خود بیندازید

با افزایش سن، احتمال مصرف دارو برای مدیریت یک وضعیت سلامتی بیشتر می شود و این داروها گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی داشته باشند که باعث تشدید مشکلات سلامت دهان و دندان ناشی از یائسگی می شود.

به عنوان مثال: دکتر سسپیدس می گوید: «بسیاری از داروهای رایجی که توسط زنان مسن مصرف می شود، عوارض جانبی خشکی دهان را نیز دارند.

اگر داروهای تجویزی مصرف می کنید، در مورد عوارض جانبی مرتبط با سلامت دهان که تجربه می کنید با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند دارو یا دوز شما را تنظیم کنند تا این عوارض جانبی را به حداقل برسانند.

مقاله مرتبط: هفت تغيير واژن با افزایش سن و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم

در حالت ایده آل، دندانپزشک شما هر مشکلی را در طول ویزیت های منظم دندانپزشکی تشخیص می دهد. با این حال، اگر دندان شما شروع به درد ناگهانی کرد.در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علاوه بر این، دکتر Cespedes توصیه می کند که مراقب لثه های حساس، خونریزی یا عقب نشینی باشید، زیرا این موارد می تواند نشانه بیماری پریودنتال و تحلیل استخوان اطراف دندان باشد.

در نهایت، اگر در بلعیدن مشکل دارید یا نیاز به نوشیدن مداوم آب دارید، ممکن است دچار خشکی دهان شده باشید و باید در مورد گزینه های درمانی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی

چطور مزاحمي را كه شماره مي خواهد را رد كنيم

چگونه مزاحمي را که شماره شما را می خواهد رد کنيد

اگر پسری به شما علاقه مند است و شماره شما را می خواهد که واقعاً …

رفتار بد دخترانه

رفتار هاي بدي كه يك دختر انجام مي دهد و چطور از انجام آنها دست برداريم.

آیا تا به حال با دختری به یک قرار شام رفته اید و او با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *