علت تغيير شكل سینه
سینه هم مثل ساير اعضاي بدن به دلايل محتلف تغيير شكل مي دهد. كه ممكن است علت بيماري باشد يا نباشد.

علت تغيير شكل سینه ها چيست؟ بدن شما مي خواهد چه بگويد؟

وقتی جوان هستید، بدن شما دستخوش تغییرات زیادی می شود (سلام، بلوغ). اما هنگامی که به بزرگسالی رسیدید، ممکن است انتظار داشته باشید که جنبه های خاصی از بدن شما – کم و بیش – در بیشتر زندگی شما یکسان به نظر برسد. به همین دلیل است که وقتی به نظر می رسد سینه هایتان در طول سال ها تغییر می کند، ممکن است گیج شوید. اما این حقیقت دارد: سينه ها شما می توانند در طول زندگی شما رشد کنند، کوچک شوند یا شکل خود را تغییر دهند.

در حالی که اکثر تغییرات سينه طبیعی هستند، برخی ممکن است به یک مشکل اساسی سلامت اشاره کنند. بنابراین، چگونه می توانید تفاوت را تشخیص دهید؟

در اینجا، Sheryl A. Ross، MD، متخصص زنان و زایمان و نویسنده She-ology: The Definitive Guide to Women’s Intimate Health. پریود، توضیح می دهد که چرا سينه های شما ممکن است شکل خود را تغییر دهند و چه زمانی باید در مورد تغییر در اندازه، شکل یا بافت بافت سينه به پزشک مراجعه کنید.

هر تغييري در سینه مي تواند خوش خيم يا بدخيم باشد.

1. باردار هستید (یا پس از زایمان)

به نظر می رسد، تغییرات سينه یکی از اولین نشانه هایی است که شما انتظار دارید.

در طول بارداری، اثرات هورمونی استروژن می تواند باعث شود بافت سينه شما متورم، پر، حساس و بزرگ شود. او می‌گوید در واقع، سینه‌های شما در دوران بارداری می‌توانند دو تا سه اندازه بزرگ‌تر شوند.

و اندازه سينه تنها چیزی نیست که می تواند تغییر کند. تغییرات دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

ممکن است علائم کشش ظاهر شود (به دلیل رشد سریع سینه ها)

نوک سینه ها (و آرئول شما) می توانند تیره تر، برجسته تر، حساس تر و حساس تر شوند

نوک سینه ها ممکن است ترشح داشته باشند یا پوسته پوسته شوند

سیاهرگ های سینه ممکن است برجسته تر شوند

اگر تصمیم به شیر دادن دارید. می توانید پس از زایمان انتظار تغییراتی در سینه های خود داشته باشید. اندازه و شکل سینه شما ممکن است با پر شدن از شیر تغییر کند. دکتر راس می‌گوید: و در برخی افراد، “تناژ بافت سینه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی پس از شیردهی شل شود.”

2. شما پریود هستید

اگر تا به حال احساس کرده اید که در طول قاعدگی ماهانه خود به یک سینه بند بزرگتر نیاز دارید، چیزهایی را تصور نمی کنید.

دکتر راس می‌گوید: سینه‌های دردناک، حساس و متورم به دلیل هورمون‌های پریود شایع هستند، به خصوص یک یا دو هفته قبل از پریود.

مقصر اصلی این تغییرات چرخه‌ای سینه، هورمون پروژسترون است که باعث ایجاد غدد شیر در آمادگی برای بارداری احتمالی می‌شود. این غدد بزرگ شده شیر دلیلی هستند که ممکن است قبل از رسیدن پریود، سینه‌های شما نیز به‌خصوص توده‌دار شوند.

خبر خوب؟ دکتر راس می گوید: «زمانی که پریود شما شروع می شود [و بدن شما تشخیص می دهد که باردار نیستید]، این علائم به سرعت از بین می روند.

هشدار

اگر متوجه یک توده در سینه خود شدید – یا تغییر جدید دیگری در سینه – که پس از پریود کاهش نمی یابد، به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه های بیماری جدی تری مانند سرطان سینه باشد.

3.علت روش هاي شما براي كنترل بارداري است

در حالی که ممکن است برای كنترل بارداری یا تنظیم عدم تعادل هورمونی از این قرص استفاده کنید، کنترل بارداری هورمونی می‌تواند اثرات غیرعمدی دیگری نیز داشته باشد، مانند تغییر شکل سینه‌ها.

دکتر راس می‌گوید: «اثرات هورمونی كنترل بارداری خوراکی، یعنی «قرص» می‌تواند باعث شود که سینه‌ها متورم، حساس، بزرگ‌تر و حساس‌تر شوند.

این بزرگ شدن سینه تا حدی به دلیل افزایش احتباس مایعات ناشی از هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون است. هنگامی که بدن شما آب اضافی را حفظ می کند، اغلب می تواند تورم ناراحت کننده ای در سینه های شما ایجاد کند که به طور موقت اندازه آنها را افزایش می دهد.

4. اضافه وزن یا کاهش وزن داشته اید

آیا تا به حال متوجه شده اید که اندازه سینه شما با عدد روی ترازو در نوسان است؟

دکتر راس می گوید: “بافت سینه از چربی تشکیل شده است، بنابراین افزایش و کاهش وزن قابل توجه می تواند بر اندازه سینه تاثیر بگذارد.”

درست است: اگر چند كيلو اضافه کنید، ممکن است با افزایش بافت چربی سینه‌ها، اندازه فنجان لباس زير را نیز افزایش دهید. و عکس آن نیز صادق است: وقتی چربی از دست می دهید، سینه های شما نیز ممکن است کوچک شوند.

همچنین ممکن است پس از کاهش وزن، تغییر شکل سینه را تجربه کنید. برای مثال، بر اساس یک مطالعه کوچک در جولای 2019 در ژورنال جراحی زیبایی و پوست، برخی از افرادی که وزن زیادی از دست داده اند ممکن است یک اثر افتادگی یا “پنکک” در سینه های خود مشاهده کنند.

اگرچه ممکن است راهی برای جلوگیری از این موضوع وجود نداشته باشد، اما راه‌هایی برای سفت کردن سینه‌های افتاده پس از کاهش وزن وجود دارد.

5.عضله به دست آورده اید

تمرینات قدرتی همچنین می تواند ظاهر سینه های شما را تغییر دهد. در واقع، وزنه زدن ممکن است سینه های شما را کمی بلند کند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شما بر روی عضلات سینه ای خود تمرکز کنید، به عنوان مثال، عضلات سینه خود را که زیر بافت سینه شما قرار دارند.

دکتر راس می‌گوید: «تمرین با وزنه به ماهیچه‌های قفسه سینه – همراه با [تمرینات با وزن بدن مانند] فشار-آپ – به تقویت این ماهیچه‌های مهم کمک می‌کند، که سینه‌ها را خوش حالت نگه می‌دارد و افتادگی را به حداقل می‌رساند.

بنابراین اگر این ماهیچه‌ها بزرگ‌تر شوند، سینه‌های شما نیز بزرگ‌تر یا سفت‌تر به نظر می‌رسند.

6.شما در حال پیر شدن هستید

وقتی به علائم یائسگی فکر می کنید، گرگرفتگی احتمالاً اولین چیزی است که به ذهن می رسد. اما تغییرات سینه نیز یکی از عوارض رایج یائسگی است.

دکتر راس می‌گوید این به دلیل از دست دادن استروژن در طول یائسگی است که بافت غدد سینه را کوچک‌تر، چرب‌تر و متراکم‌تر می‌کند.

استروژن وظیفه سیر نگه داشتن سینه ها و آماده شدن برای تولید شیر در سال های باروری را بر عهده دارد. اما با کاهش استروژن در یائسگی، بافت سینه می‌تواند انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد، طبق گفته پزشکی جانز هاپکینز. دکتر راس می گوید به همین دلیل است که سینه های شما ممکن است کوچک شده و آویزان به نظر برسند.

از سوی دیگر، افزایش شکاف با افزایش سن نیز بی سابقه نیست.

دکتر راس می‌گوید: «در حالی که بزرگ‌تر شدن بافت سینه در دوران یائسگی معمولی نیست، اما از هر پنج زن یک زن بعد از یائسگی یک اندازه لباس زير افزایش می‌یابد».

7. سینه های فیبروکیستیک دارید

سينه های فیبروکیستیک یا متراکم نیز می توانند بر شکل و اندازه سينه تأثیر بگذارند. طبق کلینیک کلیولند، این وضعیت باعث ایجاد بافت توده یا طناب مانند در بافت سينه شما می شود، کاملاً خوش خیم است و تقریباً نیمی از افراد دارای سينه بین 20 تا 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

دکتر راس می‌گوید: سینه‌های فیبروکیستیک به طور کلاسیک توده‌دار و حساس هستند و اضافه می‌کند که یک یا هر دو سينه ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند، بنابراین ممکن است متوجه تغییر شکل فقط یک سينه شوید.

طبق گفته کلینیک کلیولند، این توده‌ها در سینه‌ها می‌توانند به‌طور ناگهانی ایجاد شوند و ناپدید شوند و تصور می‌شود که به نوسانات هورمونی مربوط می‌شوند. به ویژه استروژن ممکن است نقش داشته باشد، به همین دلیل است که این توده ها قبل از پریود ظاهر می شوند.

هشدار

در حالی که تغییرات فیبروکیستیک سینه طبیعی است، همیشه در صورت کشف هر گونه رشد یا توده جدید در بافت سینه با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این می تواند نشانه سرطان سینه باشد.

8. شما در حال مصرف کافئین یا نیکوتین هستید

باور کنید یا نه، اگر قهوه‌خور یا سیگاری هستید، ممکن است مستعد تغییر شکل سینه باشید.

این به این دلیل است که هم کافئین و هم نیکوتین می توانند با بستن رگ های خونی در بافت سینه باعث حساسیت و درد سینه شوند. دکتر راس می‌گوید مصرف مقادیر زیاد هر دو نیز می‌تواند حساسیت سینه‌ها را به خصوص قبل از پریود افزایش دهد.

دکتر راس می افزاید: «بعضی از زنان نیز بزرگ شدن سینه را تجربه می کنند.

علاوه بر این، طبق گفته کلینیک کلیولند، کافئین همچنین ممکن است به طور بالقوه تغییرات فیبروکیستیک سینه را تشدید کند.

به همین دلیل ممکن است ایده خوبی باشد که قهوه و سایر غذاهای کافئین دار از جمله چای، نوشابه و شکلات را محدود کنید. و البته، ترک نیکوتین و سایر محصولات تنباکو برای سلامت کلی شما نیز مفید است.

9.سرطان سینه دارید

دکتر راس می‌گوید: «گاهی اوقات تغییر شکل یا اندازه سینه می‌تواند نشان‌دهنده چیزی جدی‌تر مانند سرطان سینه باشد.

بسته به وسعت سرطان، یک توده بدخیم می تواند اندازه و شکل بافت سینه شما را تغییر دهد.

بر اساس کتابخانه ملی پزشکی، همراه با تغییر شکل، سایر علائم سرطان سینه که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

یک توده یا ضخیم شدن در داخل یا نزدیک سینه

ترشحات نوک سینه، حساسیت یا جمع شدن (چرخش به داخل)

تحریک پوست، فرورفتگی، قرمزی یا پوسته پوسته شدن

علاوه بر خود بیماری، برخی از درمان‌های سرطان سینه نیز می‌توانند بر ظاهر سینه‌های شما تأثیر بگذارند.

برای مثال، دکتر راس می‌گوید: «لومپکتومی، ماستکتومی و پرتودرمانی می‌تواند اندازه، شکل، حساسیت و رنگ پوست را تغییر دهد و سایر ظرافت‌های غیرقابل پیش‌بینی پستان را ایجاد کند».

هشدار

همیشه هر گونه تغییر در بافت سینه خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید تا مسائل جدی مانند سرطان سینه را رد کنید.

چه زمانی در مورد تغییرات سینه باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که بسیاری از تغییرات سینه خوش خیم هستند، برخی تغییرات در اندازه و شکل سینه ها ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی باشد.

دکتر راس می‌گوید: به همین دلیل، مهم است که با احساس بافت سينه خود آشنا شوید، زیرا می‌توانید اولین کسی باشید که چیزی غیرعادی را تشخیص می‌دهد.

او می‌افزاید: «بافت سينه می‌تواند در ابتدا ترسناک باشد، اما وقتی با توده‌ها و برآمدگی‌های طبیعی خود آشنا شدید، می‌توانید تغییرات غیرطبیعی را در صورت بروز پیدا کنید.»

یک راه خوب برای پیگیری وضعیت عادی خود، انجام آزمایشات ماهیانه خود سینه است. خودآزمایی سینه شامل استفاده از چشم‌ها و دست‌ها برای بررسی سینه‌ها برای شناسایی هرگونه تغییر است.

چه نوع چیزهایی را باید جستجو یا احساس کنید؟ به گفته دکتر راس به علائم زیر توجه کنید، که ممکن است نشانه یک ناهنجاری احتمالی سینه باشد:

تغییرات یا تحریک پوست

ترشحات نوک سینه

توده ها یا برجستگی های جدید که مانند یک تکه آب نبات سفت یا شن در بافت سینه احساس می شود

اگر متوجه هر یک از علائم بالا – یا هر تغییر جدید دیگری در پستان شدید – فوراً آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. دکتر راس می گوید که پزشک ممکن است ماموگرافی یا سونوگرافی سينه را برای تعیین اینکه آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد انجام دهد.

نکته

چه علائم هشداردهنده فوق را تشخیص دهید یا نه، باید هر دو سال یکبار غربالگری ماموگرافی را به طور منظم از سن 40 سالگی انجام دهید،

با همه گفته‌ها، تغییرات هورمونی می‌تواند بر بافت سینه تأثیر بگذارد، بنابراین اگر توده‌ای جدید در سینه پیدا کردید، همیشه محل چرخه قاعدگی خود را در نظر بگیرید. همانطور که می دانیم، هورمون هایی مانند پروژسترون باعث می شوند که غدد شیر شما درست قبل از قاعدگی رشد کنند و بافت سینه شما را موقتاً توده ای کند.

به همین دلیل است که دکتر راس می گوید: «همیشه بهتر است سینه های خود را بلافاصله بعد از قاعدگی چک کنید (روزهای چهارم تا هشتم ایده آل هستند). “این زمان از ماه زمانی است که سینه های شما کمترین میزان تاثیرات هورمونی را خواهد داشت.”

نحوه انجام خودآزمایی سینه

طبق گفته کلینیک مایو این مراحل را دنبال کنید.

ابتدا سينه های خود را به صورت چشمی بررسی کنید:

1. بدون پیراهن و لباس زير جلوی آینه بنشینید یا بایستید و بازوهای خود را در پهلو قرار دهید.

2. رو به جلو قرار بگیرید و به دنبال چروکیدگی، فرورفتگی یا تغییر در اندازه، شکل یا تقارن باشید.

3. بررسی کنید که آیا نوک سينه های شما وارونه شده اند یا نه.

4.سينه های خود را در حالی که دست های خود را روی باسن خود فشار داده اید بازرسی کنید.

5. سينه های خود را در حالی که بازوهای خود را از بالای سر بالا آورده و کف دست ها را به هم فشار داده اید، بررسی کنید.

6.سينه های خود را بلند کنید تا ببینید آیا برجستگی های امتداد پایین متقارن هستند یا خیر.

سپس بخش دستی معاینه سينه را انجام دهید:

1. برای امتحان از پدها استفاده کنید، نه از نوک سه انگشت.

2.از فشار کم برای احساس نزدیک ترین بافت به پوست، فشار متوسط برای احساس کمی عمیق تر و فشار محکم برای احساس نزدیک ترین بافت به سينه و دنده ها استفاده کنید. قبل از رفتن به نقطه بعدی حتما از هر سطح فشار استفاده کنید.

3.از یک تکنیک روشمند برای اطمینان از معاینه کل سينه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، صفحه یک ساعت را روی سينه خود یا تکه های یک پای را تصور کنید. از نزدیک استخوان ترقوه شروع کنید و آن بخش را بررسی کنید و انگشتان خود را به سمت نوک سينه حرکت دهید. سپس انگشتان خود را به قسمت بعدی ببرید.

نتيجه

اگرچه بسیاری از تغییرات در اندازه یا شکل سینه‌ها خوش‌خیم و رایج هستند، اما ممکن است هنوز در مورد ظاهر آنها احساس داشته باشید. و این کاملا طبیعی است.

با توجه به عوامل زیادی که روی سینه‌های شما تأثیر می‌گذارند، ممکن است نتوانید تغییر ظاهر آن‌ها را کنترل کنید. اما شما بر نحوه درک آنها قدرت دارید. دکتر راس می‌گوید و ممکن است یادآوری این نکته مفید باشد که «تفاوت، طبیعی است».

مقاله مرتبط: اثر یائسگی بر سلامت دهان و دندان شما و چه باید کرد

او می‌گوید: “می‌دانید که چگونه هیچ دو دانه‌ی برف شبیه هم نیستند؟ خوب، این عبارت می‌تواند به سینه‌ها نیز اشاره داشته باشد.”

“هر عضوی از بدن که در یک مجموعه دو تایی قرار می گیرد هرگز دقیقاً تصویر آینه ای از یکدیگر نیست – گوش ها، چشم ها، لب ها، سينه ها و لب های شما از نظر شکل و اندازه کمی متفاوت هستند و این کاملا طبیعی است.”

مطلب پیشنهادی

چطور مزاحمي را كه شماره مي خواهد را رد كنيم

چگونه مزاحمي را که شماره شما را می خواهد رد کنيد

اگر پسری به شما علاقه مند است و شماره شما را می خواهد که واقعاً …

رفتار بد دخترانه

رفتار هاي بدي كه يك دختر انجام مي دهد و چطور از انجام آنها دست برداريم.

آیا تا به حال با دختری به یک قرار شام رفته اید و او با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *