تغييرات واژن با افزايش سن
واژن با افزايش سن تغيير شكل مي دهد

هفت تغيير واژن با افزایش سن و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید

موهای خاکستری، تغییرات پوست، نوسانات وزن همه چیزهایی هستند که احتمالاً با افزایش سن انتظار دارید. اما ممکن است برای تأثیراتی که  گذشت زمان بر سایر اعضای بدن مانند فرج و واژن شما می گذارد آماده نباشید. پزشک متخصص زنان و زایمان، شریل ای. راس، نویسنده کتاب She-ology: The Definitive Guide to Women’s Intimate Health می گوید، مانند هر ناحیه دیگری از بدن شما، ظاهر و عملکرد واژن تحت تأثیر فرآیند پیری قرار می گیرد.

در اینجا، دکتر راس به اشتراک می گذارد که ناحیه واژن شما با افزایش سن چگونه تغییر می کند و چه کاری می توانید انجام دهید تا از آن در سال های طلایی خود مراقبت کنید.

با افزايش سن واژن تغيير مي كند.

1. ولو و واژن شما ممکن است بیشتر آویزان یا کشیده به نظر برسند

با افزایش سن، ممکن است متوجه شوید که آنجا کمی خالی‌تر به نظر می‌رسید. دکتر راس می‌گوید: بسیاری از عوامل مرتبط با سن می‌توانند بر یکپارچگی و قابلیت ارتجاعی فرج و واژن تأثیر بگذارند. در واقع، برخی رویدادهای زندگی و پیری طبیعی می تواند باعث افتادگی فرج و کشیده شدن دهانه واژن شود.

زایمان کار بزرگی است. او می‌گوید: «واژن و تمام شکوه کشسانی آن تنها در طول زایمان می‌تواند تا این حد کشیده شود. با هر زایمان واژینال، کشش کمی بیشتر می شود، که یک اثر تجمعی دارد که در نهایت ظاهر بیرونی واژن را تغییر می دهد. پس از سال های باروری، باید با تغییرات هورمونی که در دوران پیش از یائسگی و یائسگی رخ می دهد، مبارزه کنید. دکتر راس می‌گوید و این‌ها می‌توانند فرج و واژن شما را نازک‌تر و شل‌تر نشان دهند.

کارهایی که می توانید انجام دهید:

اگر از ظاهر اندام خصوصی خود در مراحل بعدی زندگی ناراضی هستید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای سفت کردن و کاهش افتادگی پوست در ناحیه واژن انجام دهید.

برای مثال، دکتر راس می‌گوید: «در صورتی که افتادگی پوست فرج و واژن با فعالیت‌های روزانه مانند ورزش یا فعالیت جنسی تداخل داشته باشد، درمان‌های لیزری و جراحی گزینه‌هایی هستند.

همچنین مسیرهای کمتر تهاجمی برای احیای ناحیه واژن شما وجود دارد. او می‌گوید: «عادات ساده زندگی روزمره از جمله آبرسانی، تمیز کردن و مرطوب کردن فرج و واژن، راه‌های پیشگیرانه برای مراقبت از این قسمت ظریف بدن است.

اما قبل از اینکه قسمت‌های زیرین خود را زیبا کنید یا برای جوان‌سازی واژن عجله کنید، ابتدا در نظر بگیرید که چه چیزی باعث تصمیم شما می‌شود. دکتر راس می‌گوید: « رسانه‌های اجتماعی ناامنی واژن را ایجاد کرده‌اند که به تلاش براي جوان‌سازی واژن کمک کرده است.»

به عبارت دیگر، تصاویر غیر واقعی از واژن و فرج می تواند بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر منفی بگذارد. اگر چنین است، کاوش و پردازش احساسات شما ممکن است راه بهتری برای اتخاذ تصمیمات جدی در مورد یک عمل جراحی باشد.

2. ممکن است خشکی واژن را تجربه کنید

واژن سالم به خوبی روغن کاری شده است. اما با افزایش سن، ممکن است به دلیل کاهش استروژن دچار خشکی واژن شوید. طبق گفته کلینیک کلیولند، این هورمون رطوبت را در پوشش واژن شما حفظ می‌کند، بنابراین وقتی رطوبت کم است، دیواره‌های واژن نازک‌تر و خشک‌تر می‌شوند.

دکتر راس می گوید: در طول زندگی شما، «سه حمله اصلی هورمونی در بدن وجود دارد که باعث کاهش استروژن و خشکی واژن می شود: شیردهی، دوران یائسگی و یائسگی».

در طول این دوره‌ها که بافت‌های واژن فاقد روان‌کاری هستند، ممکن است علائم خاصی از جمله موارد زیر را در کلینیک کلیولند تجربه کنید:

ناراحتی و درد در واژن به خصوص در هنگام رابطه جنسی

سوزش و خارش

خونریزی بعد از رابطه جنسی به دلیل باز شدن بافت دیواره واژن

درد در فرج شما

عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTIs) یا عفونت های مخمری

نیاز به دفع بیشتر ادرار کردن

عدم تمایل به رابطه جنسی

هنگام پوشیدن لباس زیر یا در حین فعالیت های عادی مانند راه رفتن یا نشستن، تحریک می شود

راه حل

کاری که می توانید انجام دهید: خوشبختانه، مجبور نیستید فقط با ناراحتی خشکی واژن زندگی کنید. دکتر راس می‌گوید: «این شرایط هورمونی می‌توانند برگشت‌پذیر باشند،» یا حداقل قابل کنترل باشند.

به عنوان مثال، او می گوید: «به محض اینکه شیردهی را متوقف کنید، واژن به حالت طبیعی سالم و هیدراته خود باز می گردد.

دکتر راس می‌گوید و در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، استفاده از استروژن – چه به عنوان قرص یا کرم – می‌تواند خشکی ناشی از سطوح طبیعی پایین یا نامنظم استروژن را کاهش دهد.

به گفته کلینیک کلیولند، این درمان که به هورمون درمانی معروف است، واژن را با ضخیم کردن پوست، افزایش رطوبت و بازگرداندن تعادل اسیدها و باکتری ها به حالت سالم تر باز می گرداند.

علاوه بر این، بر اساس کلینیک کلیولند، روان کننده ها و مرطوب کننده های واژینال بدون نسخه می توانند پوشش واژن را روان کنند و در طول رابطه جنسی راحتی ایجاد کنند.

به گفته انجمن یائسگی (NAMS) در حالی که هورمون درمانی برای بسیاری یک گزینه ایمن و موثر است، اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماری قلبی، سکته، لخته شدن خون و/یا زوال عقل را برای برخی افراد افزایش دهد. قبل از شروع این نوع درمان، حتماً خطرات خاص خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

3. ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های واژن باشید

دکتر راس می‌گوید: «واژن معمولاً اسیدی است، که تعادل pH مناسبی برای بسیاری از ارگانیسم‌های محافظ است که همه در کنار هم در آنجا زندگی می‌کنند. اما هر چیزی که این تعادل ظریف را به هم بزند می تواند منجر به عفونت واژن شود.

و با افزایش سن، اختلالات احتمالی زیادی ایجاد می شود. دکتر راس می گوید: «تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری، پس از زایمان، پیش از یائسگی و یائسگی، میکروبیوم طبیعی واژن را مختل می کند و می تواند خطر ابتلا به قارچ های واژن و عفونت های باکتریایی را افزایش دهد.

علاوه بر این، بسیاری از محرک‌های رایج دیگر وجود دارند که ممکن است تعادل pH واژن را بر هم بزنند و باعث عفونت شوند، از جمله موارد زیر، به گفته دکتر راس:

صابون های معطر، مایعات حباب حمام، نمک حمام، پودر تالک

مواد شوینده، نرم کننده پارچه و ورق های خشک کن

دستمال مرطوب و پد بهداشتی

ژل های گرم کننده و روان کننده های معطر

لباس زیر نایلونی یا مایو

محصولات لاستیکی و لاتکس، مانند دیافراگم و محافظ

بزاق یا مایع منی

اسپرم کش ها مانند فوم ها، کرم ها و ژله ها

اسپری های بهداشتی زنانه، تامپون ها یا پدهای دئودورانت

کرم ها یا پمادهایی که روی فرج استفاده می شود

تراشیدن و اپیلاسیون موهای اطراف واژن

داروها از جمله برخی از قرص های ضد بارداری، آکوتان، داروهای آلرژی و سرماخوردگی و برخی داروهای ضد افسردگی

چه کاری می توانید انجام دهید:

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند شما را به درستی معاینه، تشخیص و درمان کند.

طبق کلینیک مایو، شایع ترین علائم عفونت واژن که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

تغییر رنگ، بو یا میزان ترشحات واژن

خارش یا سوزش واژن

درد هنگام رابطه جنسی

ادرار دردناک

خونریزی خفیف واژینال یا لکه بینی

و در حالی که نمی‌توانید تغییرات هورمونی را که باعث شایع‌تر شدن عفونت‌های واژن در سنین بالاتر می‌شود، کنترل کنید، می‌توانید از محرک‌هایی که مشکل مزاحم را تشدید می‌کنند، اجتناب کنید.

4. ولوای شما ممکن است تغییر رنگ دهد

آیا سایه لابیای شما اخیراً کمی متفاوت به نظر می رسد؟ باور کنید یا نه، دکتر راس می‌گوید: «پیری همچنین می‌تواند باعث تغییر در رنگ پوست فرج و واژن شود.

او توضیح می‌دهد که یک بار دیگر، این اتفاق در ارتباط با تغییرات هورمونی مرتبط با استروژن، اغلب در دوران بارداری و یائسگی رخ می‌دهد، که می‌تواند رنگدانه‌ها را در پوست فرج و واژن افزایش دهد.

او می‌افزاید که آسیب‌های پوستی ناشی از رابطه جنسی، اصلاح، موهای رشد کرده، فولیکولیت و عفونت‌های مکرر نیز می‌توانند رنگدانه‌های اندام خصوصی شما را تغییر دهند.

5. ممکن است متوجه موهای ناحیه تناسلی کمتری شوید

قد کوتاه و مجعد شما ممکن است در سال‌های ارشد کمی کم‌تر به نظر برسد.

دکتر راس می گوید: «درست مانند سایر موهای بدن ما، موهای ناحیه تناسلی نیز در مراحل مختلف هورمونی زندگی ما شروع به نازک شدن می کنند.

او می‌گوید برای مثال، در طول یائسگی، موهای ناحیه تناسلی شما ممکن است آهسته‌تر یا ضخیم‌تر رشد کنند.

دکتر راس می‌افزاید: علاوه بر این، برخی از بیماری‌ها و استفاده از برخی داروها – که در سنین بالاتر شایع‌تر می‌شوند – می‌توانند موهای ناحیه تناسلی را نازک کنند.

در حالی که این ظاهر جدید ممکن است نیاز به تعدیل داشته باشد، حتی ممکن است پیدا کنید که موهای کمتری در آن پایین وجود داشته باشد. اینطور فکر کنید: نیاز کمتری به آراستگی وجود دارد

6. ممکن است به وریدهای واریسی مبتلا شوید

مشاهده رگ‌های بزرگ‌تر و مایل به آبی در پاهایتان با افزایش سن معمول است، اما واریس در ناحیه فرج شما؟ دکتر راس می‌گوید: بله، وریدهای واریسی (یعنی وریدهای پیچ خورده و بزرگ شده) عمدتاً در پاها ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در نزدیکی فرج شما نیز ظاهر شوند.

ممکن است متوجه شوید که این سیاهرگ‌های برجسته در دوران بارداری ظاهر می‌شوند. طبق گفته کلینیک مایو، این به لطف افزایش جریان خون در ناحیه لگن اتفاق می افتد که باعث برآمدگی آنها می شود.

دکتر راس می گوید، دیگر عوامل خطر برای واریکوسیته فرج عبارتند از چاقی و ایستادن برای مدت طولانی، زیرا هر دو فشار زیادی بر وریدهای قسمت پایین بدن شما وارد می کنند.

چه کاری می توانید انجام دهید: دکتر راس می گوید: “واریس های ولوار را می توان با پوشیدن لباس زیر فشرده یا نایلون، اجتناب از ایستادن طولانی مدت و کاهش مصرف نمک اضافی در رژیم غذایی خود حمایت کرد.”

او می‌افزاید: «اگر رگ‌های واریسی در فرج مختل شوند، روش‌های جراحی و داروهای تزریقی مفیدی نیز برای مدیریت و درمان آن‌ها وجود دارد.

7. واژن شما ممکن است کوتاهتر و باریکتر شود

دکتر راس می گوید: «منتظر تغییر واژن و فرج خود از دوران پیش از یائسگی به یائسگی باشید.

مورد اصلی: یکی از عجیب ترین شگفتی ها کوچک شدن احتمالی واژن شماست.

دکتر راس می‌گوید: «با یائسگی و از بین رفتن تحریک استروژن در واژن، نه تنها بافت خشک‌تر می‌شود، بلکه کوچک‌تر می‌شود». او می گوید، بله، بدون استروژن ضروری، بافت واژن می تواند کشش کمتری داشته باشد و کانال واژن می تواند کوتاه تر و باریک تر شود.

او می‌گوید: در حالی که این کاهش اندازه واژن ممکن است میل شما به رابطه جنسی را کاهش دهد (مخصوصاً اگر دردناک‌تر شود)، فقدان فعالیت جنسی می‌تواند مشکل را تشدید کند.

مقاله مرتبط:چگونه قسمت تناسلی مرد با افزایش سن تغییر می کند و چه باید کرد؟

کلام پایانی

دکتر راس می گوید: «تأثیر افزایش سن بر بدن ما، از جمله فرج و واژن، اجتناب ناپذیر است. در حالی که همه تغییرات کاملاً خوشایند نیستند، نگرش شخصی و اعتماد به نفس شما مهمترین فاکتورها در درک شما از قسمت های خصوصی پیری هستند.

مطلب پیشنهادی

رفتار بد دخترانه

رفتار هاي بدي كه يك دختر انجام مي دهد و چطور از انجام آنها دست برداريم.

آیا تا به حال با دختری به یک قرار شام رفته اید و او با …

چطور عاشق بهتري باشيم

چگونه عاشق بهتری شویم

چه در رختخواب باشد چه بیرون، یک ازدواج جدید یا یک ازدواج قدیمی، همه می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *