وقت گذاشتن براي خودتان
وقت گذاشتن براي انجام كارهاي مورد علاقه خودتان باعث مي شود در زندگي خانوادگي هم شاداب تر و پرانرژي تر باشيد.

نکاتی برای وقت گذاشتن برای خودتان

وقت گذاشتن برای خود برای سلامت روان و رفاه حیاتی است. چند بار در مورد کاری که دوست دارید انجام دهید فکر کرده اید، اما بعد فکر کرده اید که برای آن وقت ندارید؟ بسیاری از ما زمان زیادی را صرف انجام کاری می کنیم که احساس می کنیم باید انجام دهیم که زمان کافی برای کاری که دوست داریم انجام دهیم نداریم.

ممکن است احساس کنید که زمان کافی برای خانواده یا فعالیت های انفرادی خود ندارید. مشکل اینجاست که نداشتن زمان برای آن چیزها باعث می‌شود شما احساس استرس و ناراحتی کنید.

در یک نگاه

وقت گذاشتن برای خودتان برای انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید، زیاده خواهی نیست – برای سلامتی و شادی شما کاملاً ضروری است. مشکلی که بسیاری از ما داریم در واقع اختصاص زمانی در روز برای انجام کارهایی است که دوست داریم.

اگر برای پیدا کردن زمان مشکل دارید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای پاک کردن برنامه های خود انجام دهید. تفویض وظایف، رد کردن درخواست‌ها برای زمان خود، استراحت‌های کوچک و برنامه‌ریزی زمان استراحت خود را در نظر بگیرید.

وقت گذاشتن براي خودتان خودخواهي نيست.

مزایای زمان كم

توانایی یافتن زمان در یک برنامه شلوغ به چند دلیل مهم است. داشتن زمان کافی برای فعالیت های اوقات فراغت، زمان تنهایی و زمان برای انجام هر کاری برای حفظ تعادل حیاتی است.

وقتی برای خودتان وقت دارید، می توانید:

خلاقیت خود را کاوش کنید

علایق خود را توسعه و کشف کنید

ایجاد قدرت ذهنی

برای آینده خود برنامه ریزی کنید

•آرام باشيد

• درباره خودتان بیشتر بدانید

• بهبود تنظیم هیجانی

افراد، به‌ویژه افراد درون‌گرا، برای استراحت و جمع‌بندی مجدد به زمان نیاز دارند و در زمان‌های استرس‌زا میزان استراحت لازم افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، هر چه استرس بیشتری داشته باشید، بیشتر به آن زمان استراحت نیاز دارید.

اگر می خواهید سطح شادی و رضایت از زندگی خود را در سال جاری افزایش دهید، یکی از بهترین تغییراتی که می توانید ایجاد کنید این است که زمان بیشتری در برنامه خود برای زندگی ای پیدا کنید که نشان دهنده کاری باشد که واقعاً دوست دارید انجام دهید.

برنامه خود را شلوغ کنید

به نحوه گذراندن روزهای خود نگاه دقیقی بیندازید و ببینید چه چیزی را می توان کاهش داد. برخی از سوالاتی که ممکن است از خود بپرسید عبارتند از:

چندین ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنید؟

می توانید در محل کار کارآمدتر باشید؟

چیزهایی در برنامه شما وجود دارد که بدون عواقب جدی حذف شوند؟

می توانید برخی از مسئولیت ها را برای آزاد کردن زمان بیشتر محول کنید؟

این ممکن است کمی مشکل باشد زیرا ممکن است نیاز باشد که مقداری از آن زمان اضافی را فقط برای رفع فشار داشته باشید. شما نمی خواهید خودتان را مجبور کنید که در 24 ساعت شبانه روز با ظرفیت کامل کار کنید، در حالی که ممکن است نیاز به استراحت با یک تکرار داشته باشید.

همچنین ممکن است متوجه شوید که از روی عادت و نه از روی نیاز به استراحت، وقت خود را صرف کارهایی مانند رسانه های اجتماعی می کنید. یا ممکن است در حال تلف کردن زمان به روش هایی باشید که بدون اینکه متوجه شوید واقعاً از آن لذت نمی برید. رها کردن برخی از این اتلاف‌کننده‌های زمان می‌تواند زمان بیشتری برای شما به همراه داشته باشد که می‌توان از آن به روش‌های بهتری استفاده کرد.

ممکن است فکر نکنید که چند دقیقه تفاوتی ایجاد می‌کند، اما اختصاص دادن زمان کمی در اینجا و آنجا می‌تواند احساس آزادی شخصی بیشتری برای انجام کاری که واقعاً از آن لذت می‌برید ایجاد کند.

تفویض اختیار را بیاموزید

آیا مسئولیت هایی در خانه یا محل کار شما وجود دارد که بتوان آنها را به دستیاران، اعضای خانواده یا دیگران محول کرد؟ برخی از راه های ممکن برای تفویض اختیار عبارتند از:

• واگذاری مجدد مسئولیت های نظافت به کودکان

 برای مثال، می تواند زمانی را که معمولاً صرف کارهای خانه می شود، آزاد کند و همزمان احساس مسئولیت را در فرزندان شما تقویت کند.

• استخدام کمک برای کارهایی که واقعاً شما را خسته می‌کند،

اغلب می‌تواند به اندازه کافی زمان و انرژی اضافی برای شما باقی بگذارد که ارزش هزینه کردن را دارد.

• از شریک زندگی خود بخواهید که وظایف خاصی را که برای شما دشوار است به عهده بگیرد،

می تواند به شما زمان و انرژی بیشتری بدهد تا روی چیزهایی که از آنها لذت می برید تمرکز کنید.

اجازه دادن به شخص دیگری برای تصدی مسئولیت می تواند مزایای بیشتری به همراه داشته باشد. آنها ممکن است متوجه شوند که در آن بهتر از آن چیزی هستند که فکر می کردند (یا شما فکر می کردید). آنها همچنین ممکن است از احساس کمک کردن لذت ببرند. حداقل می تواند حس کار گروهی را به همراه داشته باشد.

  “نه” گفتن را با حداقل استرس یاد بگیرید

قبل از اینکه مسئولیت جدیدی را بر عهده بگیرید، به دقت به این فکر کنید که این فعالیت ها چه تأثیر مثبت و چه منفی بر زندگی شما خواهند داشت.

همچنین به انگیزه های خود برای «بله» گفتن فکر کنید.

• آیا فقط می خواهید از احساس ناامید شدن شخص دیگری جلوگیری کنید؟

• آیا تمایل دارید خود را متقاعد کنید که زمان بی حد و حصری در برنامه خود دارید، سپس خودتان را برای دیگران به جز خودتان وقت می یابید؟

وقتی بدانید چگونه بدون نیاز به بررسی های غیرضروری یا برانگیختن احساسات سخت نه بگویید، این کار حتی آسان تر می شود.

رد درخواست ها ممکن است پیامدهایی داشته باشد، اما اغلب ارزش آن را دارد. نه گفتن با تمرین بسیار آسان تر می شود.

دکتر ریچل گلدمن، روانشناس و استادیار بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، توضیح می دهد: «من دوست دارم به مردم یادآوری کنم که گاهی نه گفتن به معنای بله گفتن به شما یا فعالیت هایی است که می خواهید انجام دهید.

برای زمان توقف خود برنامه ریزی کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید مطمئن شوید که هر روز حداقل زمان کمی برای خود دارید، برنامه‌ریزی برای برخی فعالیت‌های «غیرقابل مذاکره» در زمان استراحت است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بیشتر ورزش کنید، برنامه‌ریزی کنید که چه روزهایی را می‌خواهید تمرین کنید و سپس بقیه روز خود را با آن چیزها برنامه‌ریزی کنید.

چند راه برای اختصاص دادن زمان برای خود (حتی زمانی که مشغول هستید)

حد و مرزها را تعیین کنید و مطمئن شوید که دیگران می دانند که اجازه ندارند در طول زمان استراحت شما را قطع کنند.

کارهای «باید انجام دهید» را اولویت بندی کنید و زودتر انجام دهید تا وقت آزاد بیشتری برای کار داشته باشید.

روی ایجاد یک فضای آرام که بتوانید از آن لذت ببرید، کار کنید، خواه شامل تهیه یک لیست پخش از آهنگ های مورد علاقه خود باشد یا از شلوغی اتاق برای ایجاد فضایی برای سرگرمی های خود.

روی تبدیل “زمان من” به عادت کار کنید و آن را به بخشی از برنامه معمول خود تبدیل کنید.

گنجاندن فعالیت های زمان استراحت خود در روز به این معنی است که به احتمال زیاد واقعاً برای آنها وقت خواهید داشت.

وقت گذاشتن برای خودتان همیشه نباید شامل پاک کردن بخش زیادی از وقت آزاد در برنامه شما باشد. در واقع، مهم است که به طور دوره ای استراحت های کوچکی داشته باشید تا دوباره شارژ و تازه شوید.

چگونه یک استراحت سریع داشته باشیم

برخی از ایده ها برای استراحت سریع عبارتند از:

• تنفس عمیق را تمرین کنید

• یک مدیتیشن کوتاه انجام دهید

•کش آمدن

چند بازی فکری چالش برانگیز انجام دهید

یک میان وعده سالم بخورید

در یک دفترچه قدردانی بنویسید

یک کتاب یا مقاله مجله بخوانید

با یک دوست چت کنید

منتظر نمانید تا به نقطه ای برسید که احساس کنید دیگر نمی توانید آن را تحمل کنید. وقتی احساس کردید که نیاز به استراحت دارید، چند لحظه دور شوید تا سر خود را خالی کنید، حتی اگر فقط برای چند دقیقه استراحت با یک فنجان قهوه یا لذت بردن از قدم زدن در اطراف بلوک باشد.

گلدمن همچنین پیشنهاد می کند آنچه را که به عنوان روش های خرد شناخته می شود در نظر بگیرید. او توضیح می‌دهد: «اگر کسی واقعاً فکر نمی‌کند که برای انجام این استراحت‌های کوچک وقت ندارد، می‌تواند با انجام آن‌ها در حالی که مشغول انجام کار دیگری است شروع کند. برای مثال، هنگام شستن دست‌ها یا آشپزی، چند نفس عمیق بکشید».

این تمرینات خرد و استراحت های کوچک واقعاً شروع به جمع شدن می کنند. این در مورد پیدا کردن آن جیب از زمان در طول روز برای شما است.

– راشل گلدمن، دکترا

مقاله مرتبط: چرا همدلی و مهرباني بيش از اندازه بد است؟

یافتن تعادل کلیدی است

اختصاص دادن زمان برای خود در یک دنیای شلوغ می تواند یک چالش باشد. با این حال، برای حس تعادل و رفاه ذهنی شما ضروری است. گلدمن خاطرنشان می کند که پیدا کردن زمان برای خود را می توان به عنوان نوعی مراقبت پیشگیرانه در نظر گرفت.

او پیشنهاد می‌کند: “ما می‌خواهیم این بخشی از سبک زندگی‌مان باشد تا دچار افسردگي نشویم. تمرین مقداری زمان و مراقبت از خود می‌تواند به جلوگیری از رسیدن استرس به مکانی که غیرقابل کنترل است کمک کند.”

مطلب پیشنهادی

چگونه به ظاهر خود افتخار كنيم.

چگونه به ظاهر خود افتخار کنیم

اعتماد به نفس می تواند واقعاً كم شود، به خصوص اگر به خودتان سخت بگیرید. …

شوهر تنبل

چگونه یک شوهر تنبل را مدیریت کنیم

شما شوهرتان را دوست دارید، اما نمی توانید به رفتار تنبل او توجه نکنید. آیا …

یک دیدگاه

  1. برنامه خود را شلوغ نکنید….نه؟
    بهرحال مرسی از مقاله ایده آلتون بسیار بجا و کاربدی بود برام🙏🙏🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *