چطور به برنامه ريزي مان وفادار باشيم
راه رسيدن به هدف برنامه ريزي است. ولي كار سخت وفاداري به اين برنامه ريزي است.

چطور برنامه ريزي كنيم و به آن وفادار بمانيم؟

نود و دو درصد مردم به اهداف خودشان نمي رسند. شکست می خورند. علیرغم این باور عمومی که اهداف برای موفقیت حیاتی هستند، اکثر مردم به ندرت از خط پایان عبور می کنند. دلایل زیادی برای این شكست می تواند وجود داشته باشد. اگر به طور منظم اهدافی را تعیین می کنید اما به ندرت به آنها مي رسيد، ممکن است از محرک های درونی یا بیرونی صحیح استفاده نکرده باشید. همچنین ممکن است ترس شديد از شکست یا موفقیت داشته باشید که شما را عقب نگه می دارد. اما به احتمال زیاد، شكست ها به این دلیل است که شما برنامه ريزي هاي قوی انجام نمي دهيد.

برنامه ريزي نقشه راه براي رسيدن به هدف است. بدون برنامه ريزي، در خطر تسلیم شدن در برابر فشارهایی مانند اهمال کاری یا شک به خود هستید که شما را از دستیابی به پتانسیل کامل خود دور می کند.

به عنوان مثال ممکن است بخواهید برای ماراتن آینده تمرین کنید. با قدرت شروع می کنید و هر شب هفته را روی تردمیل می گذرانید. اما، به دلیل هیجان، بیش از حد فشار می آورید و احساس درد و خستگی می کنید. بنابراین شما یک روز تمرين نمي كنيد، سپس روزی دیگر تمرين نمي كنيد. در نهایت، زمان می گذرد. برای تمرين مجدد خیلی دیر است. شما از برنامه عقب افتادید. تصمیم می گیرید ثبت نام نکنید.

تمرین برای ماراتن دشوار است، اما دلیل شکست شما دشواري تمرين ماراتن نبود. اگر برنامه ريزي واضحی ایجاد مي كرديد. بدون آسیب رساندن به خودتان، مي توانستيد به طور مداوم تمرين کنید. در این صورت، شما مانعی بودید که بین خود و هدفتان قرار داشت.

اگر این مثال شبيه برنامه ريزي هاي شكست خورده زندگي شماست، خودتان را مورد شماتت قرار ندهید. همانطور که قبلاً گفتیم، اکثر مردم به اهدافي که برای خود تعیین می کنند نمی رسند. اما اگر بتوانید یاد بگیرید که چگونه برای دستیابی به اهداف خود یک برنامه ريزي تهیه کنید، می توانید به شكست ها غلبه کنید.

نود و دو درصد مردم هيچوقت پيروز نمي شوند چون به برنامه ريزي خود وفادار نمي مانند.
اگر راه برنامه ريزي را ياد بگيريد مي توانيد به هدف خود برسيد.

هدف از برنامه ريزي چیست؟

برنامه ريزي سندی است که مراحل یا وظایفی را که برای رسیدن به یک هدف باید انجام دهید را مشخص می کند. مانند یک کتابچه راهنمای دستورالعمل، هر قدم بعد از قدم بعدي ساخته می شود و شما را به سمت خط پایان سوق می دهد.

در دنیای تجارت، برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت پروژه بسيار مهم است. برنامه ريزي تیم ها را در مسير درست نگه می دارد. شما باید به هر عضو تیم  وظايفي اختصاص دهید و به آنها یک تاریخ سررسید مشخص بدهید تا مطمئن شوید که همه روی یک کار خاص برای پیشبرد پروژه کار می کنند.

مقاله مرتبط: هدف زندگي: از زندگي تان چه مي خواهيد؟

در زندگی شخصی شما،  برنامه ريزي می تواند به شما در رسیدن به اهداف مرتبط با رفاه یا خودسازي کمک کند. اما به جای داشتن یک تیم برای پشتیبانی از شما، شما مسئول تکمیل برنامه هايتان به تنهایی هستید.

با اهداف درست شروع می شود

ماهیت هدف شما بزرگترین عامل تعیین کننده در رسیدن است. شما باید مطمئن شوید که اهداف شما این ویژگی ها را دارند:

هدف را دقيق انتخاب كنيد.

 موفقیت چگونه است؟ اطمینان حاصل کنید که دید واضحی دارید از هدفتان داريد. مثلا به جای اينكه بگوييد “من می‌خواهم خوابم را بهبود بخشم”، می‌توانید این جمله را امتحان کنید: “می‌خواهم 30 شب متوالی هشت ساعت بخوابم”

ابزاري براي بررسي پيشرفت خود در رسيدن به هدف داشته باشيد.

 از چه معیاری برای پیگیری پیشرفت خود در رسيدن به هدف استفاده خواهید کرد؟ در مثال بالا، تعداد شب‌هایی که به مدت هشت ساعت می‌خوابید، اندازه‌گیری واضح و مناسبی است.

فرق بين زندگي واقعي و فيلم ها اين است كه در زندگي واقعي فقط مي شود به اهداف دست يافتني رسيد.
در برنامه ريزي هدفي انتخاب كنيد كه دست يافتني باشد.

هدفي كه انتخاب مي كنيد بايد دست يافتني باشد.

 آیا می توانید با منابع فعلی خود به هدف خود برسید؟ اگر کودک نوپایی دارید که به طور منظم در نیمه های شب گریه می کند، هشت ساعت خواب ممکن است یک هدف غیرمنطقی باشد. در عوض چیزی کوچکتر را هدف قرار دهید، مانند شش ساعت در شب و یک چرت بعد از ظهر.

هدفي كه انتخاب مي كنيد بايد مرتبط با بلندپروازي هاي زندگي شما باشد.

آیا هدف شما با بلندپروازی های زندگی شما مطابقت دارد؟ هشت ساعت خواب یک هدف خوب است، اما احتمالاً شکست می خورید مگر اینکه «چرا» واضحی براي هشت ساعت خوابيدن داشته باشید. مثلا یک دلیل خوب براي هشت ساعت خواب این است که «به من انرژی بیشتری بدهد تا در کارم بهتر باشم و تعادل بین کار و زندگی خود را بهبود بخشم».

براي رسيدن به هدف خود محدوديت زماني مشخص كنيد.

 مهلت شما براي رسيدن به اين هدف چقدر است؟ ممکن است بلافاصله به مدت سي شب متوالي نتوانید هشت ساعت بخوابید. یک هدف معقول تر، دستیابی به این خواسته در شش ماه آینده خواهد بود. این به شما زمان می‌دهد تا تغییرات لازم در سبک زندگی را ایجاد کنید و عادت‌های سالمی مانند زودتر خوابیدن و ورزش بیشتر ایجاد کنید.

مقاله مرتبط: مهارت هاي زندگي لازم براي داشتن زندگي خوب

داشتن چندین هدف در زندگی طبیعی است. ممکن است یک هدف حرفه ای بلند مدت برای مدیر شدن و یک هدف شخصی کوتاه مدت یادگیری یک آهنگ روی گیتار داشته باشید. هر دو قابل قبول هستند و هر دو با برنامه ريزي قابل رسيدن هستند.

سعی کنید همه اهداف خود را در يك ورق بنويسيد تا دائماً به شما یادآوری کند که برای چه چیزی تلاش می کنید.

چطوري برنامه ريزي كنيم؟

اکنون که اهداف خود را دارید، وقت آن است که اقدام کنید. یک دفترچه را باز کنید . برای ایجاد یک لیست گام به گام وظایف برای دستیابی به اهداف خود آماده شوید.

در اینجا كارهايي که باید انجام دهید را ليست كرده ايم:

1.در یک زمان روی یک هدف تمرکز کنید

داشتن اهداف زياد شما را محکوم به شکست می کند. فهرست اهداف خود را مرور کنید و در هر زمينه اي از زندگيتان یکی را انتخاب کنید تا روی آن تمرکز کنید. سعی کنید انرژی خود را روی یک هدف کوتاه مدت بگذارید که در حال حاضر ارزشمندتر از بقيه اهدافتان است یا شما را به سمت یکی از اهداف بلندمدت تان سوق می دهد.

به عنوان مثال، در زندگی شخصی خود، ممکن است به جای یادگیری یک ساز جدید، تکمیل یک کتاب در اوقات فراغت خود را در اولویت قرار دهید. در محل کار، می توانید یک مهارت جدید را براي جاه طلبی گسترده تر خود برای کسب ترفیع بیاموزید.

مقاله مرتبط:تکنیک های کاهش استرس برای هر نوع استرس

انتخاب این هدف معقول تر از انتخاب هدف تلاش برای یادگیری کدنویسی، بهبود مهارت های رهبری و انجام پروژه های اضافی برای جلب توجه مدیران ارشد است.

2. در مورد راه هاي رسيدن به هدفتان تحقيقات گسترده اي انجام بدهيد.

تا جایی که می توانید در مورد چگونگی رسیدن به هدف خود مطالعه کنید. وبلاگ ها را بخوانید. به پادکست های آموزنده گوش دهید . با افرادی که قبلا این کار را انجام داده اند صحبت کنید. این به شما کمک می‌کند تا مراحل مهمی را که برای رسيدن به اهدافتان لازم است ياد بگيريد. اگر می خواهید یک کارآفرین شوید، چه کسی براي تحقيق بهتر از افرادی که کسب و کار خود را با موفقیت راه اندازی کرده اند. از آنها سوال كنيد.

3. مراحل رسيدن به هدف خود را در يك جدول زماني بنويسيد.

با داشتن اطلاعات مناسب، می توانید فرآیند برنامه ریزی را شروع کنید. مراحل یک برنامه ريزي به عنوان اهداف کوچک به سمت نتیجه دلخواه شما عمل می کند. همانطور كه قبلا در مورد مراحل انتخاب هدف گفتيم، در برنامه ريزي هم هر آیتم باید دارای ويژگي هاي زیر باشد:

یک نتیجه مشخص و واضح در هر مرحله برنامه

 مثلا مي خواهيد يك غذاي جديد ياد بگيريد. اول مواد اوليه مي خريد. مرحله دوم آماده كردن مواد اوليه است. مرحله سوم پختن غذا است. براي بقيه اهداف هم به همين وضوح مراحل را بنويسيد.

براي هر مرحله چارچوب زماني مشخص كنيد.

برنامه ريزي خوب برای هر مورد دارای چارچوب زمانی خواهد بود. به مهلت رسيدن به هدف خود نگاه کنید. آیا می توانید به طور منطقی هر یک از موارد فهرست برنامه ريزي را از الان تا زمان رسيدن به هدف تکمیل کنید؟ در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید ضرب الاجل خود را تمدید کنید تا کمی به خودتان فرصت تنفس بدهید یا این هدف را به چندین هدف کوچکتر تقسیم کنید.

موفقیت برخی از موارد ممکن است به تکمیل موارد قبلی بستگی داشته باشد. مهم است که فهرست کارهای خود را بر اساس آنچه که باید ابتدا تکمیل شود تدوين كنيد و بر اساس آن ضرب الاجل خود را تعیین کنید. قبل از اینکه راه رفتن را بدانید نمی توانید بدوید.

4. پیشرفت خود را پیگیری کنید

بهترین بخش داشتن برنامه ريزي، مشاهده پیشرفت شماست. پس از تعیین اهداف، طوفان فکری وظایف انجام دهيد. ووظايفتان را يادداشت كنيد. لیست خود را چاپ کنيد و در جایی قرار دهید که قابل مشاهده باشد. با تکمیل هر مورد، آنها را یکی یکی علامت بزنید. این به شما کمک می کند تا در هر مرحله احساس تكميل شدن آن مرحله را داشته باشيد.

یا می توانید برنامه ای را دانلود کنید که عملکرد مشابه دفتر برنامه ريزي دارد. از گوشي خود استفاده كنيد. گوشي به شما مهلت ها را ياد آوري مي كند.

5. به خود پاداش دهید

پس از تلاش سخت، با خودتان خوب رفتار کنید. در مورد یک برنامه پاداش تصمیم بگیرید و به آن پایبند باشید. می‌توانید پس از یک هفته دویدن هر روز سه مایل، میان‌وعده مورد علاقه‌تان را بخورید یا پس از دستیابی به اهداف تجاری‌تان، هزینه یک شب بیرون رفتن با کارمندانتان را بپردازید.

6. تسليم نشو

رسیدن به اهداف کار سختی است. برنامه ريزي به شما کمک می کند با انگیزه بمانید، اما این بدان معنا نیست که مسیر آسان خواهد بود. گاهی اوقات، شما دوست دارید در رختخواب بمانید به جاي اینکه از خواب بیدار شوید تا فصل دیگری از کتاب را بنویسید. اگر به اين كار نیاز دارید استراحت کردن مهم است، اما عبور از يك مرحله می تواند درهاي مرحله دوم را كه مشتاقش هستيد را به روي شما باز كند.

مطلب پیشنهادی

شوهر تنبل

چگونه یک شوهر تنبل را مدیریت کنیم

شما شوهرتان را دوست دارید، اما نمی توانید به رفتار تنبل او توجه نکنید. آیا …

هنگام حمله سگ چه كنيم

هنگام حمله سگ چه کنیم

برخی از سگ ها اگر احساس ترس یا تهدید کنند حمله می کنند. در حالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *