چگونه اضطراب سلامتي نداشته باشيم
آيا دائم اضطراب داريد كه بيماري داريد و نمي دانيد يا نگران هستيد كه علائم شما مربوط به يك بيماري بسيار سخت باشد.

اضطراب سلامتي: چطور دائما نگران سلامتي خود نباشيم؟

آيا اضطراب سلامتي داريد؟ دائماً نگران سلامتی خود هستید؟ حتی کوچکترین احساس یا علامت بدنی جدید و غیرعادی باعث می شود که به پزشک مراجعه کنید، مطمئن هستيد که باید چیز جدی باشد؟ اغلب نگران این هستید که، حتی اگر متخصصان پزشکی به شما می گویند که همه چیز خوب است. چیزی ناشناخته و تشخیص داده نشده در درون شما رشد می کند. به آرامی شما را می کشد؟

 آیا متوجه می‌شوید که چیزهای زیادی را بررسی می‌کنید – مانند ضربان قلب یا قسمت‌های مختلف بدنتان – به دنبال اطمینان از اینکه مشکلی وجود ندارد؟ آیا شما زمان زیادی را صرف جستجوی علائم و تحقیق در مورد شرایط پزشکی می کنید که ممکن است داشته باشید یا نداشته باشید؟ اگر چنین است، احتمالاً با اضطراب سلامتی نابسامان سر و کار دارید: یک اضطراب متمرکز بر سلامتی که می‌تواند باعث ناراحتی و یک چرخه بی‌پایان نگرانی شود.

اگرچه این ایده بدی نیست که هر چند وقت یکبار به پزشک مراجعه کنید (سالانه اين كار را انجام دهید!) یا انجام غربالگری های سلامتی را طبق توصیه شده انجام دهید. معاینه بیش از حد و اطمینان جویی ممکن است به جای ایجاد آرامش مورد نظر، اضطراب شما را بدتر کند. شما امیدوارید که از برخی از رفتارهای خود سود ببرید.

آيا اضطراب داريد؟ نگران اين هستيد چيزي در درون شما رشد كند و به آرامي شما را بكشد.

چه کاری را متوقف کنیم

در اینجا چهار کاری وجود دارد که اگر اضطراب سلامتی دارید، باید از انجام آن‌ها دست بردارید (یا حداقل کمتر انجام دهید)، و به دنبال آن راه‌های سالم‌تری برای مقابله با آن‌ها وجود دارد.

1.     جستجوي علائم در گوگل را متوقف کنید.

ما علائم را در گوگل جستجو می کنیم تا به دنبال اطمینان باشیم، اما متوجه نمی شویم که این نوع اطمینان جویی در واقع اضطراب ما را افزایش داده و تقویت می کند.

2. از وسواس در مورد ردگيري تناسب اندام خود دست بردارید.

اگر Fitbit، Apple Watch یا هر دستگاه مچ ردیاب سلامت دیگری دارید، اگر متوجه شدید که دائماً معیارهای مختلفی مانند ضربان قلب، تغییرات ضربان قلب یا نتایج ECG را بررسی می‌کنید، آن را کنار بگذارید.

با جستجوی علائم، این نوع رفتار ما را بیش از حد متمرکز نگه می‌دارد و اضطراب پیرامون سلامتی را افزایش می‌دهد – و فقط آرامش و اطمینان بسیار کوتاه مدت را فراهم می‌کند.

3. به سایر رفتارهای چك كردن و اطمینان جویی خود توجه کنید و آنها را نیز محدود کنید.

رفتارهای رایج چک کردن شامل بررسی آینه برای تغییر رنگ پوست یا چشم ها، جستجوی خال یا برآمدگی های جدید، وزن کردن یا اندازه گیری قسمت های مختلف بدن، نظارت بر نبض یا فشار خون، پرسش از اعضای خانواده یا متخصصان بهداشت در مورد علائم شما، و ارسال سوالات آنلاین برای نظرات در مورد مسائل بهداشتی که دارید یا مشکوک به داشتن آن هستید. آگاهی از بدن خود و بررسی هر چیز غیرعادی زمانی می تواند هوشمندانه و سالم باشد همانطور که جامعه پزشکی توصیه می کند، اما نوع بررسی که اغلب همراه با اضطراب سلامتی است، عموماً بیش از حد و غیر ضروری است.

4. از تعبیر هر علامت جدید و غیرعادی بدنی به عنوان نشانه ای از خطر خودداری کنید.

بدن ما کارهای عجیبی انجام می دهد. هر کسی هر چند وقت یکبار دردها و احساسات عجیبی را تجربه می کند. طبیعی است و معمولا می آیند و می روند. یک فرد معمولی نیز این چیزها را تجربه می کند، اما تمرکز درونی ندارد و به همان اندازه به آنها توجه نمی کند.

دست کشیدن از انجام این کارها آسان نیست. به خصوص در ابتدا ناراحت کننده خواهد بود. با این حال، آنچه احتمالاً در طول زمان خواهید دید این است که متوقف کردن این چیزها شما را از زندانی که اضطراب سلامتی می‌تواند ایجاد کند و مانع از زندگی کامل شما می‌شود، آزاد کند.

مقاله مرتبط: چگونه از ذهن و بدن خود مراقبت کنیم

چه کاری را باید انجام داد

بهتر است عادت های قدیمی را با عادت های جدید جایگزین کنید. در اینجا چند کار وجود دارد که باید به جای چهار رفتار بالا انجام دهید.

1. هر چند وقت یکبار با پزشک خود چک کنید.

اگر از این امر اجتناب کرده اید، برای رد هرگونه نگرانی واقعی پزشکی، به پزشک مراجعه کنید، سالانه بدن خود را انجام دهید، غربالگری های توصیه شده را انجام دهید و توصیه های پزشک خود را دنبال کنید. با این حال، نکته کلیدی در اینجا این است که از آنچه پزشک توصیه می کند پیروی کنید و نه آنچه را که اضطراب شما دیکته می کند. اگر به چیزی جدی مشکوک هستید مطمئناً به دنبال کمک پزشکی باشید، اما سعی کنید تشخیص دهید که چه زمانی کاری که انجام می‌دهید فقط به دنبال تسکین و اطمینان کوتاه مدت است. راحتی زودگذر است و به زودی به سراغ کار بعدی خواهید رفت.

2. با یک تراپيست صحبت کنید.

تراپيستي را بیابید که در زمینه اختلالات اضطرابی تخصص داشته باشد – به ویژه تراپيستي که تجربه کار با اضطراب سلامتی را دارد. یک تراپيست می تواند به شما کمک کند تا اضطراب سلامتی خود را بهتر درک کنید و مکانیسم های مقابله سالم تری را برای مقابله با آن به شما آموزش دهد. آن‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند تا بینش خود را در مورد اینکه چگونه به اینجا رسیده‌اید به دست آورید و به شما کمک می‌کنند افکار و رفتارهایی را که به اضطراب شما کمک می‌کنند را بهتر بشناسید. غلبه بر اضطراب سلامتی مستلزم کار است، اما یک تراپيست می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت کنید.

3. تشخیص دهید که برخی از اضطراب سلامتی طبیعی است.

به عنوان انسان، همه ما نگرانی در مورد سلامت و رفاه خود داریم. با این حال، زمانی که ما با اضطراب سلامتی دست و پنجه نرم می کنیم، سیستم تشخیص تهدید ما کمی بیشتر از آنچه لازم است تقویت شده است. این می تواند به هشدارهای نادرست بی وقفه منجر شود.

4. پذیرای ایده تحمل و پذیرش مقدار مشخصی از عدم اطمینان باشید.

تنها چیزی که احتمالاً اضطراب سلامتی شما را به صفر می‌رساند این است که بدانید خطر ابتلا به مسائل مرتبط با سلامتی در آینده صفر است – و این اتفاق نخواهد افتاد. همانطور که شروع به پذیرش و تحمل برخی از خطرات بالای صفر می کنید، متوجه می شوید که از تفکرات مضطرب خارج شده و به سمت زندگی ای که واقعاً می خواهید زندگی کنید تغییر می کنید.

5. به یاد داشته باشید که چند بار در مورد افکار نگران کننده خود اشتباه کرده اید.

“چه می شود اگر” در هسته اضطراب سلامتی است – یا هر اضطراب دیگری در این زمینه. “اگر این سردرد توموری در حال رشد در مغز من باشد چه؟” “اگر این معده درد نشانه چیزی واقعا جدی باشد چه؟” “اگر این درد در پای من یک لخته خون کشنده باشد چه؟” چند بار متوجه شده اید که این افکار و سوالات نگران کننده دارید؟ و چند بار در مورد بدترین فرضیات اشتباه کرده اید؟ از زمانی که در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً در مورد اکثر آنها، اگر نه همه آنها، اشتباه کرده اید. اجازه دهید این واقعیت در خود غرق شود.

6. تمرکز خود را به بیرون تغییر دهید.

یکی از مشخصه های اضطراب سلامت تمرکز درونی بیش از حد قوی است. وقتی متوجه شدید که بدنتان را اسکن می‌کنید یا با افکار مضطرب درگیر می‌شوید و سرگرم می‌شوید، سعی کنید از تمرکز درونی به تمرکز بیرونی‌تر تغییر دهید. کاری برای انجام دادن پیدا کن. با یک دوست تماس بگیرید، قدم بزنید، کتاب بخوانید و با دنیا درگیر شوید.

غلبه بر اضطراب سلامتی

زندگی با اضطراب سلامتی می تواند مانند یک ترن هوایی به نظر برسد. پیروی از این توصیه به شما کمک می کند تا از آن سواری خارج شوید و شما را آزاد کند تا از زندگی خود لذت ببرید و نهایت استفاده را ببرید. با یک تراپيست که درک می کند با چه چیزی سر و کار دارید ارتباط برقرار کنید و شروع به پیشرفت کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه بفهميم اين دختر ديگر ما را دوست ندارد.

چگونه متوجه شويد که اين دختر دیگر شما را دوست ندارد

اگر احساس می‌کنید که رابطه‌تان ممکن است به هم بخورد، به دنبال علائم هشداردهنده‌ای باشید …

چطور از رابطه بد خارج شويم

چگونه از یک رابطه بد خارج شویم

قسمت 1 شناسایی یک رابطه بد جامعه ما نياز به تشكيل خانواده هاي سالم و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *