چگونه يك مادر باحال باشيم
مادر باحال رفتارش با كودكانش هم دوستانه است و هم حد و مرزهاي والدين بودن را رعايت مي كند.

چگونه یک مادر باحال باشیم

یک مادر باحال بودن می تواند معانی زیادی داشته باشد، اما بیشتر با مادری همراه است که هم داراي شخصیت والدین و هم دوست است. یک مادر باحال حد و مرزها را تعیین می کند، اما همچنین به فرزندانش اجازه می دهد خودشان باشند. مهم‌تر از همه، یک مادر باحال تلاش می‌کند با بچه‌هایش ارتباط برقرار کند، در حالی که آنها را دوست می‌دارد، قدردانی می‌کند و به آنها احترام می‌گذارد.

مادر باحال با فرزندش رفتار دوستانه دارد.

قسمت

1

درگیر کردن خود در زندگی فرزندتان

مرحله 1 به فرزندان خود بگویید که می توانند در مورد هر چیزی با شما صحبت کنند.

بگذارید فرزندانتان بدانند که می توانند در مورد هر چیزی با شما صحبت کنند. وقتی آنها شروع کردند به صحبت کردن در مورد چیزهای عمیق تری که در زندگی شان می گذرد، به یاد داشته باشید که عاشقانه و بدون قضاوت گوش دهید. در عین حال، انتظار نداشته باشید که همه چیز را به شما بگویند. به فضا، حریم خصوصی و استقلال آن‌ها احترام بگذارید و اعتماد کنید که می‌توانید بدون آگاهی از تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها رابطه‌ای قوی داشته باشید.

تمایل خود را برای گوش دادن با گفتن جمله‌ای مانند « می‌خواهم بدانی که بی‌قید و شرط تو را دوست دارم و همیشه اینجا هستم تا از مشکلاتی که ممکن است داشته باشی حمایت کنم و به آنها گوش دهم، ابراز کن. حتی اگر می‌دانی که از آنچه می‌گویی خوشم نمی‌آید، می‌خواهم بدانی که من اینجا هستم تا بدون قضاوت گوش کنم.»

مرحله 2 گوش دادن را یاد بگیرید.

گوش دادن را یاد بگیر خواه مکالمه در مورد مدرسه، روابط، سیاست یا آب و هوا باشد، صحبت با فرزندان شما بخش مهمی از یک مادر باحال بودن است. صحبت کردن با فرزندانتان همیشه آسان نیست، به ویژه در سنین دشوار، مانند دوران نوجوانی. با این حال، تلاش برای برقراری ارتباط و گوش دادن به افکار، احساسات و نظرات فرزندانتان آخرین تأثیر را بر رابطه شما با او و وضعیت شما به عنوان یک مادر باحال خواهد گذاشت.

از فرزندان خود سوال بپرسید. به عنوان مثال “بهترین بخش مدرسه امروز چه بود؟” یا “وقتی جان دوستان دیگرت را به جشن تولدش دعوت نکرد، چه حسی به تو دست داد؟” راه هایی برای شروع گفتگو هستند هنگامی که مکالمه شروع می شود، ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کردید نسبت به احساسات و نظرات فرزندان خود بینش پیدا کنید.

مرحله 3 توجه کامل خود را معطوف کنید.

تمام توجه خود را معطوف کنید. به خصوص اگر فرزندانتان با موضوع مهم یا حساسی به شما مراجعه کنند، سزاوار توجه شما هستند. به عنوان مثال، واقعاً مهم است که در عصر تکنولوژی ما، هنگام صحبت با فرزندان خود تلفن خود را زمین بگذارید به آنها نشان دهید که اولویت اول شما هستند.

رادیو یا تلویزیون را خاموش کنید. اگر حواس‌پرتی‌های دیگری در اطراف شما وجود دارد، توجه کامل به کسی دشوار است.

حرف او را قطع نکنيد حتی اگر سخت است، سعی کنید صدای فرزندانتان را بشنوید و سعی کنید سخنرانی نکنید. اگر فرزندان شما هر بار که با شما صحبت می کنند احساس می کنند که در حال سخنرانی هستند، تمایل کمتری به انجام این کار خواهند داشت.

از طریق زبان بدن به شما نشان دهید که اهمیت می دهید. به سمت کودک خود بچرخید تا بتوانید به درستی با او در گفتگو شرکت کنید. تماس چشمی برقرار کنید و حالات صورت خود را تا حد امکان خنثی نگه دارید.

بپذیرید که ممکن است همیشه چیزی را که می شنوید دوست نداشته باشید. به ناچار فرزندان شما چیزهایی را انجام می دهند، می گویند یا باور می کنند که شما با آنها مخالف هستید. با این حال، مهم است که گوش خود را باز نگه دارید و تا حد امکان ذهن باز داشته باشید.

مرحله 4 صادقانه صحبت کنید.

صادقانه صحبت کن همانطور که گوش دادن به صحبت های فرزندانتان مهم است، بخشی از یک مادر باحال بودن، صادق بودن با فرزندانتان است. این به شما کمک می کند تا اعتماد و احترام آنها را جلب کنید.

بگذارید فرزندانتان متوجه شوند که اشتباه می کنید. از این نترسید که اگر اشتباه کرده اید به فرزندان خود اعتراف کنید و از عذرخواهی برای آن نترسید. نشان دادن اینکه شما هم انسان هستید به فرزندانتان کمک می کند تا احساس کنند که می توانند به شیوه ای واقع بینانه تر با شما ارتباط برقرار کنند.

در مورد تجربیات زندگی خود با فرزندان خود صحبت کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید درباره زمانی به آنها بگویید که توسط مادر خود در یک دروغ گیر افتاده اید یا در مدرسه به مشکل برخورده اید. پیروزی ها و مصیبت هایی را که در سفر به بزرگسالی با آن ها روبرو شده اید برایشان توضیح دهید. آنها از احساسی که می توانید با آنها در ارتباط باشید قدردانی خواهند کرد.

مرحله 5 مهربان باشید.

مهربون باش اگر فرزندتان روز بدی در مدرسه داشته باشد یا با دوستش دعوا کرده باشد، لمس محبت آمیز مادر می تواند کمک زیادی به او کند. همه انسان ها هوس یک لمس فیزیکی دارند، بنابراین یک آغوش گرم (یا هر طور دیگری که برای ابراز محبت انتخاب می کنید) یا یک بوسه می تواند رابطه شما را با فرزندتان تقویت کند. قدرت اولیه یک لمس فیزیکی را دست کم نگیرید.

همچنین محبت راه خوبی برای نشان دادن اینکه به فرزندان خود افتخار می کنید است. مادران باحال از اینکه به فرزندانشان بگویند به آنها افتخار می کنند نمی ترسند و از نشان دادن آن هم نمی ترسند.

اگر از نظر جسمی مهربان نیستید، احساسات خود را نسبت به فرزندانتان به صورت شفاهی بیان کنید. یک جمله ساده «دوستت دارم» یا «شما بچه های فوق العاده ای هستید» اعتماد به نفس فرزندانتان را تقویت می کند و پیوند شما را تقویت می کند.

مرحله 6 محبت خود را در زمان های مناسب نشان دهید.

در زمان های مناسب محبت خود را نشان دهید. وقتی فرزندان شما در مقابل دوستان یا همسالان خود هستند، احتمالاً بهترین زمان برای ابراز محبت بیش از حد نیست. با این حال، زمانی که در خانه تنها هستید، زمان بسیار خوبی برای ابراز محبت به فرزندانتان است. مطمئن شوید که تصمیم می‌گیرید در مواقعی به فرزندانتان نشان دهید که دوستشان دارید یا به آنها بگویید که آنها را خجالت آور نمی‌دانند. به ویژه از محبت بیش از حد در جمع خودداری کنید.

مرحله 7 به فعالیت های فرزندان خود علاقه نشان دهید.

به فعالیت های فرزندان خود علاقه نشان دهید. دوستان آنها را بشناسید، قوانین ورزشی را که آنها انجام می دهند یاد بگیرید، بدانید که آنها فکر می کنند جالب ترین بخش سرگرمی هایی است که از آن لذت می برند. از فرزندان خود در مورد کارهایی که دوست دارند انجام دهند و چرا آنها سؤال کنید. حتی اگر به طور فعال در این فعالیت ها با فرزندان خود شرکت نمی کنید، سعی کنید آنها را درک کنید.

در کنسرت‌های گروه کر، رویدادهای ورزشی، نمایش‌های مدرسه، رسیتال‌های پیانو، و غیره شرکت کنید. حضور را در اولویت قرار دهید، و اگر می توانید، مشارکت کنید. به عنوان مثال، تکه‌های پرتقال را برای تیم فوتبال فرزندتان بیاورید تا در یک استراحت نیمه‌وقت بخورند.

از آنها بخواهید به شما نشان دهند که چگونه یکی از سرگرمی های مورد علاقه خود را انجام دهید و آن را امتحان کنید. این باعث می شود فرزندان شما احساس کنند که شما واقعاً به زندگی آنها علاقه مند هستید. از طرف دیگر، فرزندان خود را در سرگرمی های خود مشارکت دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که درگیر کردن فرزندتان با سرگرمی‌هایتان، شما و فرزندتان را با هم متحد می‌کند.

مرحله 8 به فرزندان خود اجازه دهید تا علایق و جاه طلبی های خود را داشته باشند، حتی اگر آنها را چندان جالب نمی بینید.

به فرزندان خود اجازه دهید تا علایق و جاه طلبی های خود را داشته باشند، حتی اگر آنها را چندان جالب نمی بینید. اگر فرزندانتان به چیزهای دیگر علاقه مند هستند، هرگز سعی نکنید آنها را به انجام فعالیت های خاصی سوق دهید.

وقتی فرزندان شما فعالیت ها و سرگرمی هایی را پیدا می کنند که به آنها علاقه مند هستند، بدون اینکه زیاده روی کنید، درگیر باشید. با سرگرمی ها و علایق آنها درگیر شوید، اما به آنها اجازه دهید تا علایق خود را به تنهایی کشف و توسعه دهند، به گونه ای که به آنها اجازه می دهد در کنار همسالان خود رشد و توسعه پیدا کنند. سطح مناسبی از اشتیاق نشان دهید – این ممکن است به این معنا باشد که همیشه در بازی‌های فوتبال فرزندتان حضور داشته باشید، اما برای تشویق او مگافون خود را به همراه نداشته باشید.

قسمت

2

ارتباط با فرزندان شما

مرحله 1 بپیوندید (یا تلاش کنید!)

1

به رسانه های اجتماعی بپیوندید (یا تلاش کنید!). یادگیری استفاده از جدیدترین رسانه های اجتماعی که احتمالاً توسط فرزندان شما استفاده می شود، می تواند راهی عالی برای نشان دادن به روز بودن شما با آخرین فناوری باشد. علاوه بر اینکه شما را به یک مادر باحال تبدیل می کند، راه ظریفی را نیز در اختیار شما قرار می دهد تا مراقب دوستان و فعالیت های فرزندانتان باشید.

در شبکه های اجتماعی با فرزندان خود “دوست” شوید، اما آنها را خفه نکنید. در حالی که داشتن یک نمایه فیس بوک ممکن است شما را به یک مادر باحال تبدیل کند، پست کردن مداوم در صفحه فرزندانتان یا اظهار نظر در مورد فعالیت های آنها به روشی بیش از حد محافظه کارانه احتمالاً شما را از قلمرو جالب مادر خارج می کند و باعث می شود فرزندانتان از حضور آنلاین شما پشیمان شوند. تعاملات فیسبوک خود (و اینستاگرام، توییتر و غیره) را به “لایک” و شاید یک نظر نادر محدود کنید.

مرزها را ترسیم کنید. عاقلانه نیست که اظهارات یا احساسات بیش از حد شخصی را در رسانه های اجتماعی فرزندان خود ارسال کنید. هرگز فرزندان خود را در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی در صفحه رسانه های اجتماعی خود سرزنش نکنید. در عوض، از آن به عنوان فرصتی برای گفتگوی باز، صادقانه و سازنده با فرزندتان استفاده کنید. در شبکه های اجتماعی کمی فاصله بگیرید.

مرحله 2 تعطیلات خود را بسازید.

تعطیلات خود را بسازید یک روز خاص را تعیین کنید (این روز می تواند یک بار در ماه، یک بار در فصل یا یک بار در سال باشد) و آن را به روزی اختصاص دهید که به گذراندن وقت یک به یک با یکی از فرزندان خود اختصاص دهید. برای هر کودک یک روز جداگانه انتخاب کنید تا امکان برقراری ارتباط مهم والدین و فرزند وجود داشته باشد. خواه هر بار همان فعالیت را انجام دهید یا چیزهای جدیدی را امتحان کنید، شما و فرزندتان هر دو برای زمانی که با هم می گذرانید ارزش قائل هستید. در اینجا چند پیشنهاد برای گذراندن روز آورده شده است:

یک روز جذاب برای دختران داشته باشید: به خرید بروید، ماساژ بگیرید، ناخن‌هایتان را درست کنید، یک ناهار فانتزی بخورید، یک کلاس را امتحان کنید. چه یک کلاس یوگا در باشگاه، یک کلاس آشپزی در یک رستوران محلی، یا یک کلاس سفالگری در یک استودیو هنری، یک فعالیت سازمان یافته را امتحان کنید تا خاطرات جدیدی بسازید.

به یک رویداد خاص بروید. آیا فرزندان شما یک تیم ورزشی یا گروه مورد علاقه دارند؟ اگر می توانید، آنها را به یک رویداد زنده ببرید. اگر نه، یک «تاریخ» ویژه برای تماشای بازی یا نمایش در تلویزیون برنامه ریزی کنید.

مرحله 3 با دوستان فرزندان خود ملاقات کنید.

با دوستان فرزندان خود ملاقات کنید. ملاقات با افرادی که فرزندان شما بیشتر وقت خود را با آنها می گذرانند بخش مهمی از والدین بودن است و می تواند نقش شما را به عنوان یک مادر باحال تقویت کند. در حالی که یک مادر باحال بودن به این معنی نیست که باید به آنها اجازه دهید در فعالیت هایی شرکت کنند که ممکن است با آنها راحت نباشید، این بدان معناست که باید تلاش کنید تا دوستان آنها را همان طور که هستند بپذیرید.

بپذیرید که برخی از دوستان فرزندانتان شروع به احساس فرزندان خود می کنند، در حالی که برخی دیگر هرگز کاری بیش از «سلام» انجام نمی دهند. مهمترین چیز این است که به فرزندانتان این احساس را بدهید که می توانند با هرکسی دوست باشند.

مرحله 4 یک در را باز نگه دارید.

یک در را باز نگه دارید فرزندان خود را تشویق کنید تا دوستان خود را به خانه شما بیاورند. مهمتر از آن، خانه خود را به مکانی تبدیل کنید که آنها بتوانند در آن احساس راحتی کنند و جایی که می خواهند زمان خود را در آن سپری کنند.

حضور داشته باشید، اما زیاده روی نکنید. ایده خوبی است که در اتاقی که فرزندانتان و دوستانش در آن حضور دارند بایستید و سلام کنید، اما از خوش آمدگویی خود غافل نشوید. مراقب فعالیت های در حال انجام باشید.

قسمت

3

یافتن تعادل

مرحله 1 مادر باشید، نه بهترین دوست.

مامان باش نه بهترین دوست به یاد داشته باشید که در پایان روز، چه باحال به حساب بیایید چه نباشید، شما مادر آنها هستید و تنها مادر آنها هستید. سعی نکنید نقش خواهر بزرگتر یا بهترین دوست را ایفا کنید، اگر به این معنی است که نقش خود را به عنوان مادر نادیده می گیرید.

از نه گفتن نترسید. گاهی اوقات، به عنوان یک مادر، مجبور می شوید که تصمیمی غیرمحبوب بگیرید. در حالی که این نشان دهنده عشق شما به فرزندانتان است، بعید است که آنها آن را اینگونه ببینند. این زمانی است که شما باید نقش اصلی خود را ایفا کنید – مادر، اما مطمئن شوید که اگر همانطور که به آنها گفته شده است، از آنها لذت ببرید.

هر زمان و هر کجا که به شما نیاز دارند آنجا باشید. اگر روز بدی را سپری کرده باشید، ممکن است مادر شما تنها کسی باشد که در تماس تلفنی ساعت 1 صبح “فقط برای صحبت کردن” عصبانی نمی شود. آن شخص برای فرزندان خود باشید و آماده باشید تا در تمام ساعات روز راهنمایی، خرد و گوش شنوایی ارائه دهید.

مقداری فاصله را حفظ کنید به فرزندانتان اجازه دهید تجربیات خودشان را داشته باشند، خودشان انتخاب کنند و خودشان زندگی کنند. مشاهده کنید که آنها به افرادی تبدیل می شوند که شما به آنها کمک کردید تا تبدیل شوند.

مرحله 2 منصفانه و سازگار باشید.

منصف باشید. قوانینی وضع کنید و به آنها پایبند باشید. اطمینان حاصل کنید که هر مجازاتی با جرم مطابقت دارد. در حالی که نظم دادن به فرزندانتان ممکن است در آن زمان شما را به یک مادر باحال تبدیل نکند، شما درسی می آموزید و ارزش هایی را القا می کنید که به ناچار از شما مادری باحال می سازد، زیرا فرزندانتان بزرگ می شوند و متوجه می شوند که هر کاری که انجام می دهید از روی عشق است، اما دوباره، آنها ممکن است به دلیل آنچه شما گفته اید، نخواهند برای مدت طولانی با شما صحبت کنند، پس همچنان مهربان باشید و اگر آنها فقط چند دقیقه بیشتر درخواست کردند، به آنها اجازه دهید.

مرحله 3 به انها جايزه بدهيد (هر چند وقت یکبار)

آنها را خراب کنید (هر چند وقت یکبار). فرقی نمی‌کند کمک هزینه‌شان را افزایش دهید، غذا خوردن در یک رستوران مورد علاقه‌شان را پذیرایی کنید، یا آنها را به یک شهربازی یا سینما ببرید، مهمانی دادن به بچه‌ها شما را به باحال‌ترین مادر اطراف تبدیل می‌کند.

از این رفتارها به عنوان رشوه استفاده نکنید. در عوض، از آنها به عنوان یک جایزه یا به عنوان هدیه “فقط به این دلیل که شما هستید” استفاده کنید. این رفتار مثبت فرزندانتان را تشویق می‌کند و باعث می‌شود آنها احساس خاص کنند.

مرحله 4 به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید.

به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید. فرزندان شما رازها را حفظ خواهند کرد و این بخش مهمی از رشد است. بیش از حد فضول بودن یا جاسوسی در وسایل شخصی فرزندانتان راهی مطمئن برای ایجاد تنش در رابطه شماست. مگر اینکه فکر می کنید دلیل واقعی برای نگرانی در مورد کاری که ممکن است فرزندانتان انجام می دهند دارید، به فضای شخصی آنها احترام بگذارید و به آنها اجازه دهید اسرار خود را داشته باشند.

اگر احساس می‌کنید فرزندانتان ممکن است درگیر چیزی هستند که به طور بالقوه برای خودشان یا اطرافیانشان مضر است، مهم است که با آنها صحبت کنید و در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کنید. این به شما اجازه جاسوسی نمی‌دهد، اما در شرایط تسکین‌دهنده، اگر احساس می‌کنید به هر طریقی در معرض تهدید هستند، ممکن است لازم باشد حریم خصوصی فرزندانتان را نقض کنید.

مرحله 5 مرزها را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید.

مرزها را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. فرزندان شما به مرزها نیاز دارند و برای تعیین آنها به شما احترام خواهند گذاشتبه یاد داشته باشید که فرزندانتان در درجه اول به شما به عنوان والدین و بعد از آن به عنوان یک دوست به شما نیاز دارند.

مقاله مرتبط: آيا بچه دار شدن بعد 40 سالگی خودخواهي است؟

مرحله 6 از فرزندان خود به خاطر شخصیتی که هست قدردانی کنید.

قدر فرزندان خود را برای آنچه هستند بدانید. خاص ترین چیز در مورد فرزندان شما این است که آنها به افرادی کاملاً منحصر به فرد تبدیل می شوند که رویاها، خواسته ها، جاه طلبی ها و احساسات خود را دارند. ساده ترین و بهترین راه برای اینکه یک مادر باحال باشید این است که به سادگی فرزندان خود را دوست داشته باشید و در حین رشد آنها را راهنمایی کنید.

مطلب پیشنهادی

آدم عصبانی

چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که تجربه و بیان آن دشوار است. اگر متوجه شدید که چرا …

چگونه از منفعل پرخاشگر بودن دست برداريم.

چگونه از منفعل- پرخاشگر  بودن دست برداریم

اگر کسی شما را به منفعل بودن-پرخاشگری متهم کرده باشد، ممکن است تعجب کنید که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *