چگونه بدون خانواده خوب زندگي خوبي داشته باشيم
همه آدم ها اين شانس را ندارند كه در خانواده خوب به دنيا بيايند براي داشتن زندگي خوب بايد خودتان دست به كار شويد.

چگونه بدون خانواده خوب زندگی خوبی داشته باشیم

شما نمی توانید خانواده خود را انتخاب کنید، اما می توانید تصمیم بگیرید که اعضای خانواده چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارند. برای ایجاد یک زندگی خوب بدون حمایت خانواده منفي، می خواهید دایره دوستان و آشنایان خود را گسترش دهید. با پیوستن به باشگاه های محلی و یادگیری فعالیت های جدید، خود را مشغول کنید. به طور کلی زمان کمتری را با افراد منفی نگر بگذرانید و در مورد رفتارهایی که می خواهید یا نمی خواهید، حد و مرزی را تعیین کنید.

روش 1 ایجاد یک حلقه اجتماعی حمایتی

1.به دوستان اعتماد کنید.

بعد از اینکه توسط نزدیکانتان صدمه دیدید، مهم است که بدانید سایر افراد آن بیرون دارای ویژگی های مثبت و خوبی هستند. لحظه ای وقت بگذارید و به زمان هایی فکر کنید که مردم در کنار شما بوده اند. شاید اینها را یادداشت کنید و دوباره آنها را مرور کنید تا اعتماد به مردم را بازگردانید. سپس به دنبال دوستانی بگردید که علایق مشترک شما را داشته باشند و از شما در دستیابی به اهداف زندگیتان حمایت کنند.

• پس از اینکه کمی با آنها آشنا شدید، به دوستان خود بگویید که در مورد اعتماد به افراد محتاط هستید، اشکالی ندارد. و اگر دوستان یا افراد مهم شما بخواهند با اقوامتان ملاقات کنند، ممکن است بگویید: “مطمئن نیستم که این ایده خوبی است یا نه و وقتی زمان بیشتری داشته باشیم، دلیل آن را به شما خواهم گفت.”

• اگر در خانه با خانواده زندگی می کنید، برای ملاقات با دوستان خود در جای دیگری برنامه ریزی کنید. این باعث می شود تا حدودی فاصله بین دو گروه نیز حفظ شود. یا، همیشه می‌توانید فقط با دوستان خود به صورت آنلاین چت کنید و از این طریق هم کمی از خود صحبت کنید.

اگر خانواده خوب نداريد براي زندگي خوب سعي كنيد دوستان خوب پيدا كنيد.

2. برای شب های شام يا سينما بیرون رفتن برنامه ریزی کنید.

به صورت گروهی با انجام فعالیت های جدید سرگرم شوید. این تجربیات همه شما را به هم پیوند می‌دهد و در زمان استراحتتان چیزهای بیشتری برای صحبت کردن به شما می‌دهد. اگر دوستانتان وقت ندارند، خودتان برای شام یا سینما بیرون بروید. لذت بردن از تنهايي خود نیز مهم است.

• اگر از یک خانواده پرجمعیت هستید و به محاصره شدن توسط افراد عادت دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که خود را مجبور به انجام برخی فعالیت های انفرادی کنید. این باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود و نشان می دهد که تقریباً از پس هر کاری به تنهایی برمی آیید.

• برخی از فعالیت های انفرادی یا گروهی کوچک را نیز برنامه ریزی کنید، مانند ملاقات با یک دوست برای صرف قهوه یا پیاده روی با هم. این فعالیت‌ها آرام‌تر هستند و بیشتر بر مکالمه متمرکز هستند. این می تواند با ترویج اشتراک گذاری و کمک به شما در ارزیابی اینکه آیا این فردی است که می توانید به او اعتماد کنید، به ایجاد و تقویت روابط کمک کند.

3.دعوت ها را بپذیرید.

 اگر دوستی از شما خواست فعالیتی انجام دهید یا با او کلاس شرکت کنید، فقط بگویید بله. نشان دادن اینکه برای اوقات خوش در دسترس هستید، باعث می‌شود که در شرایط سخت نیز بیشتر به شما اعتماد کنند. همچنین، بله گفتن به شما کمک می‌کند در رادار آن‌ها به‌عنوان کسی که می‌خواهد زمانی که می‌خواهد در یک پاتوق قرار بگیرد یا کاری سرگرم‌کننده انجام دهد، تماس بگیرد، بمانید. با بله گفتن آنها را در تماس با شما تقویت کنید. اگر نمی توانید آن را انجام دهید، حتماً فعالیت (یا فعالیت دیگری) را در همان مکالمه مجدداً برنامه ریزی کنید. این بدان معناست که شما ممکن است بتوانید به عنوان یک منبع محرمانه و احساسی نیز به آنها تکیه کنید.

• حتماً متقابل باشید. اگر از شما دعوت شد، سعی کنید راهی پیدا کنید که بتوانید برای آن شخص نیز دعوت نامه صادر کنید. شاید آنها را دعوت کنید تا یک رستوران جدید را امتحان کنند

شاید با هم به یک ماجراجویی خرید بروید. مشغول ماندن ذهن شما را از وضعیت خانوادگی تان دور می کند.

4. به باشگاه‌های سرگرمی بپیوندید.

اگر با خانواده خود زندگی می کنید و در مدرسه هستید، شرکت در كلاس هاي غير درسي بهانه ای برای گذراندن اوقاتی مثبت در خارج از خانه به شما می دهد. و هنگامی که از مدرسه خارج شدید، به شما بستگی دارد که راه هایی برای معاشرت و گسترش دایره اجتماعی خود فراتر از خانواده خود بیابید. به دنبال گروه‌هایی از مردم در منطقه خود که برای دنبال کردن علایق یا سرگرمی‌های مشترک گرد هم می‌آیند، به صورت آنلاین جستجو کنید.

• برای مثال، اگر عاشق اسب هستید، به یک گروه سوارکاری در یک اصطبل محلی ملحق شوید. یا با مرکز تفریحی محلی خود تماس بگیرید تا در مورد تیم های ورزشی درون مدرسه ای بزرگسالان سوال کنید. این نوع فعالیت ها می توانند آن ساعات عصر و آخر هفته را در خارج از محل کار اشغال کنند.

5. برای یادگیری كارهاي جدید در کلاس ها شرکت کنید.

 مدت هاست که مشخص شده است که انجام یک کار جدید مغز شما را سرزنده و درگیر نگه می دارد. با این حال، با افزایش اعتماد به نفس و توانایی های حل مسئله، به سلامت عاطفی شما نیز کمک می کند. به دنبال کلاس های مختلف بزرگسالان که در منطقه شما ارائه می شوند، باشید.

• ثبت نام در یک کلاس ورزشی، مانند یوگا، همچنین مزیت دیگری دارد که به بدن شما کمک می کند تا تناسب اندام داشته باشد و فعال بماند. درخواست کمک از اعضای باتجربه تر کلاس راه دیگری برای گسترش دایره اجتماعی شما فراتر از خانواده است.

• اگر فکر نمی کنید خانواده تان از ماجراجویی های جدید شما حمایت می کنند، به آنها نگویید. شما هنگام تلاش کردن چیز جدیدی کاملاً آسیب پذیر هستید و نیاز به شنیدن نظرات مثبت و نشاط آور دارید.

• اگر جوان هستید و در حال حاضر با خانواده خود زندگی می کنید، ممکن است برای پوشش هزینه برخی از این تجربیات اجتماعی اضافی، نیاز به یک شغل پاره وقت داشته باشید. این در واقع می تواند چیز خوبی باشد. یک شغل می تواند به شما کمک کند تا کمی فضا و زمان را از خانواده خود دور کنید و می توانید با همکاران خود دوست شوید!

مقاله مرتبط: پنج عنصر ضروری برای خانواده خوب

6.وقت خود را داوطلبانه در جامعه خود اختصاص دهید.

این به شما کمک می کند تا ببینید که همه، در یک زمان، با شرایط دشواری روبرو هستند. همچنین ممکن است در حین کار داوطلبانه اشتیاق جدیدی مانند آشپزی یا نقاشی پیدا کنید. برای فرصت‌های داوطلبانه در منطقه خود به صورت آنلاین جستجو کنید.

• توجه داشته باشید که داوطلب شدن با گروه های خاص، مانند افرادی که تحت تأثیر خشونت خانوادگی قرار گرفته اند، ممکن است در این مرحله برای شما خیلی نزدیک به شرايط خانه خودتان باشد. در عوض، به دنبال یک فعالیت داوطلبانه باشید که خلق و خوی شما را بالا ببرد و در عین حال به شما کمک کند.

روش 2 دور شدن از چرخه منفی

1.بین خود و خویشاوندان فاصله بیندازید.

 اگر با خانواده خود زندگی می کنید، سعی کنید از مکان های مشترک مانند اتاق نشیمن خودداری کنید. اگر دور زندگی می کنید، سعی کنید کمتر به خانواده منفي خود سر بزنید. فاصله تماس های تلفنی یا پاسخ های متنی خود را بیشتر و بیشتر کنید. با دیگر دیدار و دعوت نکردن از خانواده خود فاصله فیزیکی ایجاد کنید. شما فقط آنقدر انرژی دارید که می توانید به افراد منفی در زندگی خود ببخشید و آنها را تقسیم بندی کنید و انرژی بیشتری برای خرج کردن روی افراد مثبت در اختیار شما قرار می دهد.

• اگرخانواده  منفي شما فاصله رو به افزایش شما را زیر سوال می برد، ممکن است بگویید: «این اواخر خیلی سرم شلوغ بود». به خاطر داشته باشید که وقتی مردم عادت دارند پاسخ خاصی از شما دریافت کنند، و ناگهان این کار را نمی کنند، برای آنها عادی است که قبل از تسلیم شدن، بیشتر تلاش کنند.

2.یادتان باشد که بگویید «نه».

بخشی از تعیین مرزها این است که یاد بگیرید چه کارهایی را برای افراد خاص انجام می دهید و نمی خواهید انجام دهید. اگر باید با کسی رابطه برقرار کنید خودتان برنامه ریزی كنيد به این ترتیب رابطه با آنها در شرایط شما رخ می دهند، جایی که شما راحت هستید و فقط برای مدت زمان کمی دوام می آورند. اگر اعضای خانواده‌تان از شما می‌خواهند کاری انجام دهید که به هر طریقی برای سلامتی مضر است، فقط بگویید: «نه». نیازی به ارائه توضیح نداشته باشید، زیرا وقت شما در اختیار شماست که باید آن را صرف کنید.

• البته اگر با پدر و مادرتان زندگی می کنید بیشتر تابع قوانین و درخواست های آنها هستید. بنابراین، هنگام گفتن «نه» با دقت انتخاب کنید و پاسخ شما (امیدوارم) جدی گرفته شود.

3.در کلاس های فرزندپروری شرکت کنید.

اگر نگران این هستید که به عنوان والدین چه نوع زندگی خانوادگی ایجاد کنید، ترس خود را کاهش دهید و با ثبت نام در کلاس مراقبت از کودک یا والدین خود را آموزش دهید. مربیان به شما نشان خواهند داد که یک چرخه منفی خانواده نباید خود را تکرار کند. و ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهند تا بفهمید چه کارهایی از سوی والدین مفید و کدام مضر است.

• می توانید با جستجوي آنلاين یک کلاس والدین پیدا کنید. آنها به احتمال زیاد کلاس هایی را در مورد موضوعات مختلف والدین ارائه خواهند کرد. و بسیاری از این کلاس ها اغلب برای والدین رایگان است.

4. به یک مشاور مراجعه کنید

 اگر در مدرسه هستید، می توانید به مشاور مدرسه مراجعه کنید و معمولاً رایگان است. گاهی اوقات فقط مفید است که یک فرد بی طرف به نگرانی های شما گوش دهد. با این حال، اگر نگران الگوبرداری از رابطه خود بر اساس روابط والدین خود هستید، ممکن است بخواهید در مورد مشاوره رابطه تحقیق کنید. می توانید هر چند وقت یکبار یا هر چند بار که دوست دارید با یک مشاور ملاقات کنید. شما می توانید به تنهایی یا با شریک زندگی خود شرکت کنید.

• بحث در مورد سابقه خانوادگی خود با یک مشاور به شما نشان می دهد که تقصیر شما نیست که یک خویشاوند منفی یا مشکل دار دارید. شما فقط مسئول انتخاب ها و اعمال خود هستید.

• همچنین تعداد زیادی کتاب عالی در این زمینه وجود دارد که می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه حد و مرزها را تعیین کنید و حفظ کنید و روابط سالم تری داشته باشید.

روش 3 مراقبت از سلامت عاطفی خود

1.در تعطیلات مشغول بمانید.

رویدادها و تاریخ‌های خاص، مانند سالگردها و تعطیلات، می‌توانند بسیار سخت و احساسی باشند، اگر از خانواده خود به دلیل فاصله یا احساسات جدا شده باشید. برای اینکه در این زمان‌ها در وضعیت ذهنی مثبتی قرار داشته باشید، ممکن است ساعت‌های اضافی را در محل کار اختصاص دهید. با این حال، یک برنامه کامل از فعالیت های اجتماعی را حفظ کنید. مشغله کاری به شما یادآوری می کند که شما فردی سازنده و با زندگی خوب هستید.

• اگر همکاران یا دوستانتان متوجه شوند که در تعطیلات تنها خواهید بود، ممکن است از شما دعوت کنند که وقت خود را با خانواده آنها بگذرانید. قبل از پذیرش این پیشنهاد، احساسات خود را به دقت در نظر بگیرید زیرا ممکن است احساسات منفی مانند حسادت را برای شما ایجاد کند.

• اگر با خانواده خود زندگی می کنید، ممکن است ترتیبی دهید که بخشی از تعطیلات را در خانه دوستان خود بگذرانید و از جشن آنها لذت ببرید. این برنامه ها را از قبل برنامه ریزی کنید و اگر رسیدن به دوستتان به کمی سفر نیاز دارد و می توانید این کار را انجام دهید، حتی بهتر است.

2.بدانید که برخی روزها سخت خواهند بود.

 هر زمان که با درگیری های شخصی سر و کار دارید، روزهای خاصی بهتر از روزهای دیگر خواهند بود. سعی کنید وضعیت ذهنی خود را به صورت هفتگی و نه روزانه ارزیابی کنید. اگر روزی احساس ناراحتی کردی، خودت را نزن. غم و اندوه خود را در آن روز با یادداشت برداری در مورد آن، اجازه گریه کردن یا صحبت با یک دوست قابل اعتماد، ارج نهید. این بخشی از روند درمان است. سپس، سعی کنید راهی پیدا کنید تا روز بعد را خاص کنید. برای مثال به رستوران مورد علاقه خود بروید.

• همچنین ممکن است مفید باشد که به دوستان خود بگویید اگر روز بدی دارید. آن‌ها ممکن است وارد عمل شوند تا شما را از شر زندگی‌تان بیرون بیاورند و حواس‌پرتی مثبتی ایجاد کنند. مطمئن شوید که این لطف را در زمانی که فرصت انجام آن را دارید، برگردانید.

• اگر در مدرسه هستید، مراقب نمرات مشارکت خود (و به طور کلی نمرات) در دوره های بد با خانواده خود باشید. اگر تمایل دارید که روی خودتان تمرکز کنید و ساکت‌تر شوید، برای صحبت کردن و گرفتن آن نکات صحبت کنید.

3.به روش های سالم تعامل توجه کنید.

اگر در تمام طول زندگی تان با ناکارآمدی و منفی بافی احاطه شده اید، ممکن است لازم باشد کمی زمان بگذارید تا روش های مثبت و حمایتی رفتار با مردم را مشاهده کرده و درک کنید. برخی از مطالب خواندنی در مورد روابط بین فردی سالم را انتخاب کنید. با خودتان صبور باشید و انتظار داشته باشید که در مسیرتان چند اشتباه مرتکب شوید.

• برای مثال، ممکن است بخواهید بفهمید که چه زمانی مناسب است برای چیزی بگویید “متشکرم” و چگونه آن احساس را به بهترین شکل بیان کنید. آیا یک کارت کامل می نویسید یا فقط یک پیام آزمایشی کوتاه ارسال می کنید؟ باید آزمایش کنید تا بفهمید چه چیزی برای شما راحت است.

4.الگوهای مثبت را شناسایی کنید.

اگر جوان هستید، به اطراف خود نگاه کنید تا افراد دیگری را پیدا کنید که بتوانید به آنها احترام بگذارید و از آنها پیروی کنید. آنها می توانند شخصی باشند که شما در حال حاضر زمان زیادی را در کنار آنها می گذرانید، مانند یک معلم. یا، آنها می توانند فردی باشند که شما شخصاً آنها را نمی شناسید، مانند یک ورزشکار حرفه ای.

• سعی کنید در مورد الگوی خود، از جمله اینکه چرا آنها تصمیمات خاصی می گیرند، بیشتر بیاموزید. به عنوان مثال، اگر فوتبالیست مورد علاقه شما همیشه داوطلب است، ممکن است بخواهید از آن مدل پیروی کنید.

5. كلمات مثبت را به صورت روزانه تکرار کنید.

وقتی برای اولین بار هر روز صبح از خواب بیدار می شوید، یک عبارت ساده و مثبت را با خود زمزمه کنید. ممکن است بگویید: “امروز روز خوبی خواهد بود.” با این حال، “امروز عالی خواهید شد!” فقط آن را به یاد ماندنی نگه دارید و زمانی که عبارت اثربخشی خود را از دست داد، آن را با هم مخلوط کنید.

• در پایان روز، شما بهترین تشویق کننده خود هستید. راهی برای حفظ خود در مسیر مثبت بیابید، چه از طریق تکرار كلمات يا تمرین تنفس عمیق.

• نوشتن جملات تاکیدی مثبت و مرور آنها می تواند مفید باشد، و همچنین قرار دادن عبارات مثبت در جایی که اغلب می بینید، مانند روی آینه یا مانیتور کامپیوترتان، می تواند مفید باشد.

6.روی آینده تمرکز کنید.

 شما نمی توانید گذشته را کنترل کنید، اما می توانید آینده خود را شکل دهید. بنشینید و فهرستی از اهداف دور و نزدیک برای زندگی شخصی و حرفه ای خود تهیه کنید. این لیست را در جایی قرار دهید که قابل مشاهده باشد، مانند روی دیوار اتاق خود، و هر بار که یک خط علامت گذاری شده است، جشن بگیرید.

• یک هدف شخصی ممکن است حداقل سه بار در هفته به باشگاه بروید. یا شاید بخواهید هر هفته یک فیلم تماشا کنید و از زمان استراحت خود لذت ببرید.

• اهداف خود را به مراحل کوچک و دست یافتنی تقسیم کنید تا احتمال تحقق آنها بیشتر باشد. این پیشرفت شما را تقویت می کند و انگیزه شما را حفظ می کند.

مطلب پیشنهادی

چگونه خودتان را تميز نگه داريد

چگونه  خودمان را تمیز نگه داریم

نظافت بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. شستشو به حذف میکروب هایی که …

چگونه به ظاهر خود افتخار كنيم.

چگونه به ظاهر خود افتخار کنیم

اعتماد به نفس می تواند واقعاً كم شود، به خصوص اگر به خودتان سخت بگیرید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *