چه زماني كودك شما براي كمك نياز به مراجعه به روانشناس كودك دارد؟
روانشناس كودك مي تواند در مورد افسردگي، تروما، اضطراب يا كمبود مهارت هاي اجتماعي به كودك شما كمك كند.

چه زماني فرزندتان به روانشناس كودك نياز دارد؟

دانستن اینکه چه زمانی باید درمان کودک خود  را شروع كنيد دشوار است، اما برخی از علائم در رفتار كودك شما ممکن است نشان دهنده نیاز به کمک حرفه ای باشد. در اینجا نگاهی دقیق تر به روانشناس كودك، نحوه کارکرد او  و زمانی که ممکن است بخواهید به روانشناس كودك مراجعه كنيد، آورده شده است.

روانشناس كودك چیست و چه کار می کند؟

روانشناسي كودك نوعی درمان است که به طور خاص بر حوزه های عاطفی، فیزیکی، رفتاری و شناختی رشد سالم کودک شما تمرکز دارد.

روانشناس کودک می توانند به بچه ها در مورد مسائل مختلف از جمله تروما، اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری و کمبود مهارت های اجتماعی کمک کنند.

روانشناس کودک از تکنیک های مختلفی برای کمک به کودکان استفاده می کند، مانند بازی درمانی، هنر درمانی و گفتار درمانی.

بازي درماني

بازی درمانی از بازی برای کمک به کودکان برای انتقال بهتر احساسات خود استفاده می کند. این تکنیک می‌تواند شامل بازی درمانی دستوری و/یا بازی درمانی غیرمستقیم باشد.

بازی درمانی دستوری با هدف خاصی در ذهن ساخته شده است. روانشناس كودك نقش فعالی در انتخاب مواد و فعالیت های بازی دارد. به عنوان مثال، آنها به کودک عروسکی پیشنهاد می کنند تا او را در گفتگو در مورد موقعیت های زندگی فعلی اش درگیر کند.

در بازی درمانی غیر مستقیم، کودک اسباب بازی ها و مواد خود را انتخاب می کند. درمانگر محیطی تشویق‌کننده و بدون قضاوت فراهم می‌کند در حالی که کودک جلسه بازی را با حداقل آموزش هدایت می‌کند.

روانشناس كودك با استفاده از هنردرماني گفتگو درماني بازي درماني سعي مي كند به كودك شما كمك كند.
روانشناس كودك با استفاده از تكنيك هاي مختلف سعي مي كند به كودك شما كمك كند بر مشكلاتش غلبه كند.

هنردرماني

هنردرمانی از هنر برای کمک به کودکان برای بیان احساسات و تجربیاتی که ممکن است قادر به بیان شفاهی نباشند استفاده می کند. یک هنردرمانگر ممکن است از انواع تکنیک های هنری از جمله طراحی، نقاشی، مجسمه سازی و کلاژ سازی استفاده کند.

گفتار درماني

گفتار درمانی شامل صحبت با یک روانشناس كودك در مورد احساسات و تجربیات است. انواع مختلفی از گفتار درمانی وجود دارد که درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان پذیرش و تعهد (ACT) از محبوب ترین آنها هستند.

درمان شناختی رفتاری

CBT یک نوع رایج گفتار درمانی است که به کودکان کمک می کند تا کنترل احساسات و رفتار خود را یاد بگیرند. اين نوع گفتار درماني بر تغییر الگوهای افکار منفی برای تغییر رفتارهای منفی متمرکز است.

CBT به کودکان مهارت هایی مانند چگونگی شناسایی و برچسب زدن به احساسات خود، چگونگی درک و ابراز احساسات به روش های مناسب و نحوه حل مسئله را به کودکان می آموزد.

از طریق CBT، کودک می تواند یاد بگیرد که افکار منفی خود را تشخیص دهد و به چالش بکشد و در نهایت منجر به بهبود سلامت روان و افزایش اعتماد به نفس شود.

درمان پذیرش و تعهد

ACT بر کمک به کودکان برای شناسایی و تغییر باورها، ارزش ها و فرضیات اصلی خود در مورد خود و جهان تمرکز دارد.

هدف کمک به کودکان در ایجاد حس خودآگاهی و پذیرش و همچنین توانایی متعهد شدن به تغییرات مثبت است. همچنین بر اهمیت ذهن آگاهی، که توانایی حضور و قضاوت نکردن در لحظه است، تأکید می کند.

علاوه بر این، ACT به کودکان می آموزد که چگونه با استفاده از تکنیک هایی مانند تمرکز مجدد و پذیرش بدون قضاوت، به طور موثر با احساسات دشوار کنار بیایند.

نشان داده شده است که هر دو ACT و CBT در درمان انواع اختلالات سلامت روان کودکان از جمله اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلال سلوک موثر هستند.

براي چه كودكاني مراجعه به روانشناس كودك ضروري است؟

چرا ممکن است درمان برای برخی از کودکان ضروری باشد بسیاری از والدین موافق هستند که کودکان این روزها با موضوعات بيشتري سرو كار دارند. بین عجله بازگشت به مدرسه، قلدرهای کلاس درس جای تعجب نیست که کودکان گاهی اوقات برای مقابله با اين موضوعات تلاش می کنند.

مقاله مرتبط: چطور وقتي بچه ها جيغ مي زنن ما جيغ نزنيم؟

برخي كودكان در مدرسه مشکل دارند بازگشت به مدرسه برای بسیاری از کودکان هيجان انگيز است و همچنین می تواند طاقت فرسا باشد. برای برخی از کودکان، به ویژه آنهایی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، شروع سال تحصیلی جدید می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود. برخی از کودکان ممکن است در طول سال تحصیلی به روش های دیگری دچار مشکل شوند.

 اگر فرزند شما در انجام تکالیف مدرسه مشکل دارد یا معمولاً در کلاس اختلال ایجاد می کند، درمان می تواند به او کمک کند تا یاد بگیرد که چگونه مشکل اصلی را شناسایی کند و با عوامل استرس زا کنار بیاید تا پیشرفت تحصیلی کند.

برخي كودكان قلدری را تجربه کرده اند قلدری یک مشکل جدی است که می تواند اثرات ماندگاری بر قربانیان خود داشته باشد. تقریباً 67 درصد از کودکان در برخی مواقع قلدری را تجربه می کنند که از هر 4 (24 درصد) کودکان 1 نفر قلدری مزمن را تجربه می کنند. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند ممکن است از افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین رنج ببرند.

كار روانشناس كودك

 روانشناس كودك می تواند حمایت و راهنمایی کند و همچنین به کودک شما کمک کند تا تکنیک ها و تمرین های مقابله ای سالم را توسعه دهد. اما اگر این فرزند شما باشد که قلدر است چه كنيم؟ اغلب، قلدری راهی برای کودکان برای بیان احساسات اساسی غمگینی، ناامنی یا خشم است.

 روانشناس کودک می توانند با کودک شما کار کنند تا دلایل اصلی رفتار قلدری او را درک کنند. با کمک به فرزندتان برای درک و پردازش این احساسات، روانشناس کودک می توانند به او کمک کنند تا راه های سازنده تری برای مقابله با احساسات خود بیابد. آنها می توانند راهبردهای مقابله ای جدید، مهارت های اجتماعی و تکنیک های مدیریت خشم را به فرزند شما بیاموزند.

 روانشناس کودک همچنین می توانند برای شما به عنوان والدین حمایت و راهنمایی کنند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا یک استراتژی فرزندپروری مؤثر ایجاد کنید که نیازهای فرزند شما را برطرف می کند و به جلوگیری از رفتار قلدری در آینده کمک می کند.

آنها در دوست یابی یا حفظ دوستان مشکل دارند

اگر فرزند شما در دوستیابی یا حفظ دوستی مشکل دارد، درمان می تواند به او کمک کند تا مهارت های اجتماعی لازم برای ایجاد و حفظ روابط را توسعه دهد.

همچنین روانشناس كودك می تواند به آنها کمک کند تا هر گونه الگوی فکری منفی یا رفتاری را که ممکن است آنها را از ایجاد دوستی های سالم باز دارد، شناسایی کنند.

آنها رفتار پرخاشگرانه یا سرکشی دارند

کودکانی که با مشكلات عاطفی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است از پرخاشگري به عنوان راهی برای بیان احساسات خود عمل کنند. این  پرخاشگري می تواند خود را به صورت مشکل در مدرسه یا پرخاشگري با خواهر و برادر در خانه نشان دهد.

مشکلات رفتاری کلاس درس شایع ترین دلیل محرومیت از مدرسه بود. کودکانی که مشکلات یادگیری و تشخیص سلامت روان داشتند، بیشتر از سایر کودکان از مدرسه کنار گذاشته شدند.

اگر کودک شما با عصبانیت رفتار می‌کند یا دائماً مرزها را رعايت نمي كند، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که او به کمک نیاز دارد تا یاد بگیرد چگونه با احساسات خود به روشی سالم کنار بیاید.

كودك شما يك رویداد آسیب زا را تجربه كرده است.

اگر کودک شما یک رویداد آسیب زا مانند مرگ یکی از عزیزان، یک بلای طبیعی یا سوء استفاده را تجربه کرده است، درمان می تواند به او کمک کند تا احساسات خود را پردازش کند و شروع به بهبود کند.

دوران كرونا براي آنها سخت بوده است.

کووید برای همه سخت بوده است، اما به ویژه برای کودکان سخت بوده است. بسیاری مجبور شدند با بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری از کودکان، از دست دادن ناگهانی تعاملات اجتماعی و استرس والدین خود که از خانه کار می کنند، دست و پنجه نرم کنند.

در نتیجه بسیاری از کودکان با افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. کودک درمانی می تواند در مقابله با چالش های کووید بسیار مفید باشد. یک روانشناس کودک می‌تواند به شما راه‌هایی بدهد تا اضطراب فرزندتان را کاهش دهید و به او کمک کند در این مواقع سخت کنار بیاید.

نشانه هایی که کودک شما ممکن است با اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم کند

به‌عنوان والدین، تشخیص اینکه فرزندتان در چه زمانی مرحله‌ای را پشت سر می‌گذارد یا ممکن است با مشکل جدی‌تری مواجه شود، می‌تواند دشوار باشد. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد کودک شما ممکن است با اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم کند:

غمگینی یا تحریک پذیری مداوم

اگر کودک شما دائماً غمگین یا تحریک پذیر به نظر می رسد، ممکن است چیزی فراتر از فراز و نشیب های معمول دوران کودکی باشد. در حالی که هر کودکی هر از گاهی نوسانات خلقی را تجربه می کند، مراقب علائم هشدار دهنده باشید که غمگینی یا تحریک پذیری فراتر از یک مرحله گذرا است.

اگر فرزند شما در لذت بردن از فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌برد مشکل دارد، علاقه خود را به دوستان یا سرگرمی‌ها از دست می‌دهد، درگیر خودگویی منفی می‌شود یا تغییراتی را در الگوهای غذا خوردن یا خواب نشان می‌دهد، ممکن است نشانه‌ای از چیز جدی‌تری باشد.

نگرانی یا ترس بیش از حد

کودکان مبتلا به اضطراب ممکن است نگرانی یا ترس بیش از حدی در مورد چیزهایی داشته باشند که سایر کودکان هم سن و سال آنها فکر دیگری نمی کنند. اگر ترس های فرزندتان در توانایی او برای انجام کارهای روزمره یا برقراری ارتباط با دوستان و خانواده اش اختلال ایجاد می کند، ارزش بررسی بیشتر را دارد.

شکایات فیزیکی مداوم

اگر کودک شما دائماً از علائم جسمی مانند سردرد، معده درد و خستگی شکایت دارد، ممکن است نشانه‌ای از اضطراب یا افسردگی باشد.

پیدا کردن روانشناس کودک مناسب

روانشناسي كودك به کودکانی که مشکلات سلامت روان یا رویدادهای آسیب زا را تجربه می کنند محدود نمی شود. در واقع، روانشناسي كودك  می تواند به تعدادی از مسائل از جمله عزت نفس، مشکلات تحصیلی و روابط خانوادگی کمک کند.

روانشناس کودک برای کار با کودکان در هر سنی و کمک به آنها برای غلبه بر چالش های مختلف آموزش دیده اند. اگر نگران رشد یا سلامت فرزندتان هستید، روانشناسي كودك ممکن است گزینه ای باشد که ارزش بررسی را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

آدم عصبانی

چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که تجربه و بیان آن دشوار است. اگر متوجه شدید که چرا …

چگونه از منفعل پرخاشگر بودن دست برداريم.

چگونه از منفعل- پرخاشگر  بودن دست برداریم

اگر کسی شما را به منفعل بودن-پرخاشگری متهم کرده باشد، ممکن است تعجب کنید که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *