چرا و چگونه دست از شكايت برداريد.
راههايي وجود دارد تا بتوانيد ميزان شكايت خود از زندگي را كنترل كنيد.

چگونه و چرا باید از شکایت دست بردارید

شکایت بخشی طبیعی از ارتباطات انسانی است. اغلب پاسخی به مشکلات یا راهی برای برقراری ارتباط با نارضایتی است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است افراد در این فکر باشند که آیا بیش از حد شکایت می کنند یا خیر. در چنین مواردی، دانستن اینکه چگونه شکایت را متوقف کنید می تواند به شما کمک کند استرس خود را به روش های سازگارتر مدیریت کنید.

احتمالاً این واقع بینانه نیست که تصمیم بگیرید دیگر هرگز شکایت نکنید، اما تعیین محدودیت می تواند مفید باشد. این مقاله به بررسی چرایی شکایت افراد، تأثیر آن بر رفاه و اقداماتی برای به حداقل رساندن شکایات روزانه می پردازد.

در یک نگاه

شکایت اغلب می‌تواند ناشی از خلق و خوی بد یا ویژگی‌های شخصیتی باشد، اما همچنین می‌تواند ابزاری باشد که به افراد کمک می‌کند تا احساسات خود را تنظیم کنند. شاكي بودن بیش از حد می تواند خلق و خوی شما را بدتر کند، احساس درماندگی کنید و منجر به دید منفی نسبت به زندگی شود. اگر می خواهید بدانید که چگونه از شاكي بودن دست بردارید، به موارد زیر توجه کنید:

تمرین شکرگزاری

یادداشت کردن افکار خود

دستیابی به عزیزان حامی

انجام اقدامات برای حل مشکل

جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت

شكايت راهي براي كنترل احساسات است.

در نهایت، زمانی که نیاز به شکایت دارید، سعی کنید آن را به گونه‌ای انجام دهید که به اهدافتان کمک کند (به جای اینکه فقط به خاطر شکایت شکایت کنید(.

چرا مردم شکایت می کنند؟

درک بهتر علت این نوع ارتباط می تواند مفید باشد. مردم به دلایل مختلف شکایت می کنند. برخی از عواملی که نقش دارند:

تنظیم عاطفی

گاهی اوقات افراد به عنوان راهی برای مدیریت احساسات خود شاكي هستند. آنها امیدوارند با تخلیه احساسات خود از شدت این احساسات ناراحت کننده بکاهند.

حالت

افراد ممکن است زمانی که خلق و خوی منفی را تجربه می کنند بیشتر شکایت کنند. مشکل این است که مردم زمانی که روحیه بدی دارند بیشتر شکایت می کنند. شاكي بودن آنها منجر به خلق و خوی منفی بیشتر می شود و یک چرخه معیوب ایجاد می کند.

شخصیت

تحقیقات نشان می دهد که برخی از ویژگی های شخصیتی در میزان شکایت افراد نقش دارند. شاید تعجب آور نباشد که افرادی که به صفتی به نام موافق بودن امتیاز بالایی دارند، کمترین احتمال شکایت را دارند.

عوامل اجتماعی

افراد دیگر نیز می توانند بر تعداد دفعات شکایت افراد تأثیر بگذارند. بودن در کنار افرادی که تمایل زیادی به شکایت دارند می‌تواند باعث شود که افراد نارضایتی خود را ابراز کنند. شکایت مشترک همچنین می تواند به عنوان نوعی پیوند اجتماعی عمل کند.

اینطور نیست که بیشتر مردم تمام روز دور هم بنشینند و به نکات منفی زندگی اشاره کنند – دور از آن. بسیاری از مردم حتی ممکن است فعالانه به دنبال آن باشند که همه چیزهایی را که باید در زندگی شکرگزار باشند، متوجه شوند و در مورد آن صحبت کنند. با این حال شکایت طبیعت انسان است.

حتی افرادی که مکرراً لحظات ویژه ای را با عزیزانشان به اشتراک می گذارند، علایق خود را در زندگی دنبال می کنند، در مورد قدردانی در یک دفتر می نویسند، یا درگیر فعالیت های مثبت دیگری می شوند، ممکن است باز هم بیشتر از آنچه که نیاز دارند شکایت کنند و بیشتر از آنچه که سالم است.

اکثر مردم نیاز دارند هر از گاهی ناراحتی خود را ابراز کنند. مردم باید در مورد احساسات مثبت و منفی با عزیزانشان صحبت کنند. آنها باید در هنگام رویارویی با انتخاب ها یا موقعیت های دشوار نظر کسانی را که به آنها اعتماد دارند جویا شوند.

این اقدامات می تواند مثبت باشد، اما اغلب می تواند شامل به اشتراک گذاری داستان در مورد مشکلات نیز باشد. گاهی اوقات باعث شکایت یا شایعات بیش از حد می شود – و این می تواند یک شیب لغزنده باشد. شکل سالم تر شکایت شامل راه حل های طوفان فکری است،

خلاصه

مردم به دلایل مختلف از جمله به دلیل ویژگی های شخصیتی خود و به دست آوردن حمایت اجتماعی شکایت می کنند.

آیا شما بیش از حد شاکی هستید؟

چگونه می دانید که بیش از حد شکایت می کنید؟ توجه به ارتباط روزانه تان – چه حضوری، چه از طریق پیامک یا روش های دیگر، می تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که چقدر از محتوای مکالمات شما بر شکایات یا منفی بافی متمرکز است.

طبیعی است که متوجه شوید برخی از ارتباطات روزانه شما شامل رسیدگی به شکایات است. اما اگر متوجه الگویی شدید که بسیاری از کلمات شما بر منفی بودن تمرکز دارند، ممکن است نشانه ای باشد که باید راهی برای رسیدگی به شکایت خود بیابید.

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است بیش از حد شکایت کنید:

افکار منفی را پخش می کنید اما سعی نکنید راه حلی بیابید

اغلب در مورد وقایع گذشته نشخوار می کنید

پشیمانی های زیادی را تجربه می کنید و آرزو می کنید که بتوانید به عقب برگردید و اوضاع را تغییر دهید

شما مکرراً احساس اضطراب را تجربه می کنید

معمولاً پس از شکایت، تحریک پذیر هستید

روحیه و دیدگاه منفی نسبت به زندگی دارید

صحبت کردن در مورد مشکلات باعث می شود احساس درماندگی یا ناامیدی کنید

همچنین ممکن است متوجه شوید که افراد دیگر به دلیل منفی نگری مداوم شما شروع به کنار کشیدن یا دوری از شما می کنند. این می تواند سیستم حمایت اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

شکایت مکرر ممکن است تعداد تأثیرات مثبت را در زندگی شما کاهش دهد. افرادی که می‌خواهند با شما وقت بگذرانند، تمایل دارند از طریق نشخوار فکری مشترک، یا تکرار وقایع گذشته را بارها و بارها، منفی‌گرایی شما را تقویت کنند.

چگونه شکایت را متوقف کنیم

اگر این برای شما صادق است و می‌خواهید تعهد خود را به مثبت نگه‌داشتن چیزها تا جایی که می‌توانید تجدید کنید، سعی کنید برنامه‌ای را برای به حداقل رساندن شکایت، به حداکثر رساندن خوش‌بینی و کاهش استرس دنبال کنید.

همانطور که بیشتر روی به حداقل رساندن شکایت و به حداکثر رساندن قدردانی و هیجان خود در مورد زندگی تمرکز می کنید، احتمالاً تفاوتی در سطح استرس و سطح رضایت کلی خود از زندگی احساس خواهید کرد.

اولین قدم این است که از شکایت بیش از حد یا نشخوار فکری آگاه شوید. قدم بعدی این است که چیز جدیدی را امتحان کنید. این استراتژی های اثبات شده می تواند کمک کند:

خاطره نويسي

نوشتن در یک دفتر فواید بسیاری در رابطه با سلامتی و تندرستی دارد. ترفند برای ژورنال نویسی موثر این است که در مورد مشکل و احساسات خود در مورد آن بنویسید، سپس راه حل ها را طوفان فکر کنید و نکات مثبت موقعیت خود را ببینید.

پشتیبانی

حمایت اجتماعی یک تسکین دهنده استرس عالی است و اگر خوش شانس باشید، افراد حامی و عاقلی در زندگی خود دارید که در هنگام ناراحتی با آنها صحبت کنید. به جای شکایت از آنها، با آنها بخندید.

اگر با چالش مهمتری روبرو هستید، به آنها بگویید که چه احساسی دارید، افکار آنها را دریافت کنید (و شاید در آغوش بگیرید) و به سراغ موضوعات شادتر بروید. شکایت لازم نیست

سپاسگزار ماندن

شمردن موهبت‌هایتان می‌تواند راهی عالی برای رهایی از حالت بد یا تغییر تمرکزتان از ناامیدی‌هایتان باشد. وقتی به این فکر می کنید که چقدر خوش شانس هستید، شکایت کردن سخت است.

تحقیقات نشان داده است که تمرین قدردانی باعث افزایش رفاه ذهنی، رضایت از زندگی و خلق و خو و در عین حال کاهش احساس افسردگی می شود.

اقدام کردن

میل به شکایت ناشی از نارضایتی از چیزی است که در زندگی اتفاق می افتد (اغلب با احساس ناتوانی در تغییر آن همراه است). شکایات می تواند نشانه ای از نیاز به اقدام باشد.

بنابراین، دفعه بعد که می خواهید شکایت کنید، به جای آن بر آنچه می توانید برای تغییر شرایط خود انجام دهید تمرکز کنید – و سپس (در صورت امکان) آن را انجام دهید.

پرورش خوش بینی

کنار گذاشتن عادات منفی با جایگزین کردن آنها با عادات مثبت بسیار آسان تر است. جایگزینی افکار و کلمات منفی با افکار خوش بینانه، فواید زیادی به همراه دارد. ارزش تلاش کردن را دارد، حتی اگر قصد ندارید به این زودی از شکایت دست بردارید.

خلاصه

اگر سعی می کنید کمتر شکایت کنید، استراتژی های زیادی وجود دارد که می تواند مفید باشد. خاطره نويسي روزانه، یافتن حمایت، حل مشکلات و تقویت خوش بینی تنها چند تاکتیک است که ممکن است کمک کند.

چه زمانی شکایت چیز خوبی است؟

شکایت کردن همیشه چیز بدی نیست. وقتی شکایت به طور مؤثر انجام شود، در واقع می تواند تأثیر مفیدی بر رفاه شما داشته باشد. نکته کلیدی این است که باید به روشی خاص و برای هدف خاصی انجام شود.

در مطالعه‌ای که در مجله روان‌شناسی اجتماعی منتشر شد، محققان دریافتند که وقتی افراد برای رسیدن به یک نتیجه خاص شکایت می‌کنند، نسبت به افرادی که صرفاً به خاطر شکایت شکایت می‌کنند، شادتر هستند.

چنین یافته هایی با تحقیقات دیگر در مورد ابراز عاطفی ناامیدی سازگار است. در حالی که تخلیه احساسات گاهی به عنوان راهی برای دستیابی به کاتارسیس در نظر گرفته می شود، شواهد نشان می دهد که در بسیاری از موارد احساسات منفی را بدتر می کند.

این در تنظیمات آنلاین نیز صادق است. ارسال یک نقد یا فحاشی منفی ممکن است به طور لحظه ای احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما مطالعات نشان می دهد که تمرکز بر این احساسات منفی باعث بدتر شدن روحیه می شود. به جای رهاسازی احساسات، تمایل به تقویت آنها دارد

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا شکایت موثر و سازنده باشد؟ چند استراتژی که می تواند کمک کند:

از خودت دفاع کن

شکایت از یک هدف ضروری است، به خصوص زمانی که از خود در محل کار یا در یک رابطه دفاع می کنید. چنگ زدن مداوم در هر شرایطی باعث ایجاد استرس و درگیری بیشتر می‌شود، اما شکایات استراتژیک که بر یافتن راه‌حل‌های عملی تمرکز دارند، می‌توانند این نارضایتی‌ها را مفیدتر نشان دهند.

از شکایت برای به دست آوردن استفاده کنید

نشخوار فکری در مورد رویدادهای گذشته می تواند مضر باشد، اما گاهی اوقات یادداشت روزانه یا صحبت کردن در مورد چیزهایی که شما را آزاردهنده می کند می تواند به شما کمک کند تا تجربیات خود را پردازش کرده و شفاف سازی کنید.

شکایات خود را محدود کنید

روی مثبت نگه داشتن ارتباطات روزانه خود تمرکز کنید. وقتی شکایت می‌کنید، این کار را با دقت انجام دهید و مراقب باشید که چگونه ممکن است بر خلق و خوی شما تأثیر منفی بگذارد.

زمان محدودی را برای نگرانی یا شکایت از یک مشکل در نظر بگیرید. زمانی را تعیین کنید و پس از اتمام زمان، آن را متوقف کنید.

از شکایت مشترک بپرهیزید

ممکن است وسوسه انگیز باشد که به دیگران اجازه دهید شکایات شما را تقویت کنند، اما صرف زمان زیادی برای نشخوار شکایات خود با دیگران می تواند اثرات منفی داشته باشد. در عوض، سعی کنید مدت زمانی را که با افرادی می گذرانید که زیاد شکایت می کنند محدود کنید.

خلاصه

شکایت در مواقعی می‌تواند مفید باشد، به‌ویژه زمانی که به منظور رسیدگی به یک مشکل آگاهانه انجام می‌شود. با محدود کردن شکایت و استفاده از آن برای دفاع از خود، می توانید مطمئن شوید که به جای اینکه شما را پایین بکشد، هدفی را دنبال می کند.

مقاله مرتبط: چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

نتيجه

یافتن راه هایی برای کاهش شکایت می تواند تأثیر مثبتی بر زندگی و رفاه شما داشته باشد. علاوه بر بهبود روابط، می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری نسبت به زندگی خود داشته باشید. هنگامی که نیاز به شکایت دارید، به یاد داشته باشید که شکایت خود را به مشکلاتی که در تلاش برای حل آنها هستید محدود کنید. در نهایت، زندگی شما همان چیزی است که شما آن را می سازید و این استراتژی ها می توانند به شما کمک کنند تا آن را آرام تر کنید.

مطلب پیشنهادی

چطور عاشق بهتري باشيم

چگونه عاشق بهتری شویم

چه در رختخواب باشد چه بیرون، یک ازدواج جدید یا یک ازدواج قدیمی، همه می …

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

چگونه بفهمیم که کسی ما را دوست دارد

دانستن اینکه آیا کسی شما را دوست دارد یا نه ممکن است دشوار باشد. اگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *