سرزنش شما توسط دخترتان
دخترتان شروع به سرزنش شما براي تمام مشكلات زندگيش كرده است. چه بايد بكنيم؟

چرا دخترتان همیشه شما را سرزنش می کند؟ چه باید کرد؟

داشتن یک رابطه دشوار با دخترتان می‌تواند بسیار ناامیدکننده باشد. به‌ویژه زمانی که به نظر می‌رسد بسیاری از تعاملات شما شامل سرزنش شما برای تمام مشکلاتش می‌شود. هر چقدر هم که این وضعیت دشوار به نظر برسد، شما تنها نیستید – ما اینجا هستیم تا کمک کنیم. ما با متخصصان صحبت کرده‌ایم. تا در مورد نحوه گذر از این پویایی سخت مادر و دختر، چه دختر شما هنوز خردسال باشد و چه هر دو بزرگسال هستید. راهنمایی بخواهید. تا بدانید چرا ممکن است دخترتان همچنان شما را روی صندلی داغ قرار دهد.مهمتر از همه، چگونه می توانید پاسخ دهید و شروع به بهبود رابطه خود کنید.

چیزهایی که باید بدانید

دختر شما ممکن است تند صحبت کند. زیرا با اعتماد به نفس پایین، سلامت روانی ضعیف یا شاید حتی آسیب دست و پنجه نرم می کند.

قبل از پاسخ دادن مکث کنید و واقعا انگیزه های او را در نظر بگیرید. سعی کنید از قرار گرفتن در حالت دفاعی یا ایجاد احساس گناه در او اجتناب کنید.

وقتی دخترتان شما را سرزنش می کند، به سادگی به حرف های دخترتان گوش دهید. او ممکن است فقط بخواهد که احساساتش تایید شود و مشکلاتش جدی گرفته شود.

دلایل احتمالی دختران برای سرزنش مادرانشان

1

او عزت نفس پایینی دارد.

دختر شما ممکن است احساسات منفی خود را در مورد خودش به شما القا کند. بسیاری از دختران نوجوان به دلیل عزت نفس پایین با سلامت روانی ضعیف دست و پنجه نرم می کنند. اما بسیاری از زنان بالغ نیز همین کار را می کنند. این ممکن است او را وادار کند که شما را به خاطر کاستی های درک شده خود سرزنش کند. حتی اگر شما مطلقاً مسئول آنها نباشید.

فشار همسالان، انتظارات تحصیلی، و بدن در حال تغییر او، همگی می‌توانند به مشکلات عمده عزت نفس کمک کنند. که می‌تواند منجر به افسردگی بسیار شدید شود.

ممکن است به دنبال نشانه‌های دیگری مبنی بر اینکه او از سلامت روانی ضعیف رنج می‌برد. مانند تحریک‌پذیری، خستگی، مشکل در خوابیدن، از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها یا دوستان، و تغییرات در اشتها یا وزن، از جمله اختلال احتمالی خوردن، باشد.

2

او با تروما دست و پنجه نرم می کند.

اگر دختر شما نوعی رویداد آسیب زا (مانند یک رابطه آزاردهنده) را تجربه کرده باشد. شوک، شرم یا ترس ممکن است مانع از آن شود که او را در مورد آنچه اتفاق افتاده، حتی برای افرادی که بیشتر به آنها اعتماد دارد، باز کند. این احساسات فروخورده ممکن است به شکل پرخاشگری نسبت به شما ظاهر شود، حتی اگر شما مسئول اتفاقی که برای او افتاده نیستید. اگر سرزنش دختر شما به تازگی شروع شده است. در نظر بگیرید که آیا ممکن است او تجربه آسیب زا را تجربه کرده باشد و مطمئن نیست که چگونه در مورد آن صحبت کند.

نمونه هایی از تروما ممکن است شامل آزار جنسی، عاطفی، یا جسمی، غفلت، اثرات فقر، قلدری، بلایای طبیعی یا حوادث و موارد مشابه باشد.

اگر از ضربه روحی دخترتان آگاه هستید، ممکن است او همچنان شما را سرزنش کند. اگر احساس مسئولیت کنید .کاملاً قابل درک است. زیرا اکثر والدین در قبال رفاه فرزندان خود احساس مسئولیت می کنند، اما مهم است که به خود یادآوری کنید که نمی توانید همیشه کنترل داشته باشید.

3

او احساس می کند که او را ناديده مي گيريد.

اگر دختر شما احساس می کند که او را نمی شنوند یا جدی نمی گیرند.ممکن است رفتار خود را تشدید کند. یا شما را به خاطر چیزهایی سرزنش کند. نگاهی دقیق‌تر به تعاملات خود بیندازید. ببینید آیا تا به حال مشکلات او را به‌عنوان «بسیار مهم» کنار می‌گذارید. یا زمانی که او می‌خواهد در مورد کاری که ممکن است برای آسیب رساندن به او انجام داده‌اید با شما صحبت کند، کمی احساس ناراحتی می‌کنید.

وقتي دخترتان احساس ناديده گرفتن مي كند شروع به سرزنش شما مي كند.

4

هر دوی شما قربانی کلیشه های نقش جنسیتی هستید.

زنان و دختران، مادران و دختران – همه به گونه‌ای اجتماعی شده‌اند که بی‌هیچ مهربان، مطیع، مادرانه، و سخت‌کوش باشند. بدون اینکه جای اشتباه زیادی داشته باشند. در نظر بگیرید که هر دوی شما تحت فشار برای رسیدن به استانداردهای بی‌معقول بالای جامعه هستید. و شاید، ناخودآگاه، این استانداردها را به یکدیگر فرافکنی کنید. اگر دخترتان احساس می‌کند که معیارهای جامعه را برای آنچه که یک دختر یا زن «باید» باشد. اندازه نمی‌گیرد. ممکن است ناامنی خود را به شما القا کند، به خصوص اگر هنوز جوان باشد.

دختران از سنین پایین اجتماعی می شوند .تا به عنوان “خانم های کوچک” از نظر عاطفی بالغ ظاهر شوند. در حالی که پسران اغلب وقت بیشتری برای “پسر شدن” دارند.

. جایی که به عنوان مادر، اغلب از آنها انتظار می رود که بخش اعظم تربیت فرزند را انجام دهند و اگر مشکلی در زندگی کودک پیش بیاید، اغلب به دلیل “خودخواه” یا “مادر بد” بودن سرزنش می شوند. اغلب با پدران مانند پرستار بچه ها رفتار می شود.

5

او تحت تأثیر شخص دیگری قرار می گیرد.

اگر رفتار دخترتان ظاهراً تغییر کند، این احتمال وجود دارد که او تحت تأثیر شخص دیگری قرار گرفته باشد. این می تواند یک شریک عاشقانه باشد که ممکن است توسط رابطه اش با شما تهدید شود یا ممکن است بخواهد شما را از هم جدا کند تا راحت تر او را بازي دهد.

در صورتی که شما طلاق گرفته اید یا از هم جدا شده اید، “فرد دیگر” ممکن است والدین دیگر او نیز باشد. برخی از والدین – آگاهانه یا نه – به دنبال این هستند که فرزندان خود را در مقابل همسر سابق خود قرار دهند، اما حتی اگر سابق شما این کار را انجام ندهد، ممکن است دخترتان نسبت به شما عصبانی شود که “اجازه داده اید” رابطه شما به پایان برسد (حتی اگر این تقصیر شما نیست).

چگونه وقتی دخترتان شما را سرزنش می کند واکنش نشان دهید

1

انگیزه های او را در نظر بگیرید.

زمانی که فرزندتان به شما تهمت می زند، صبور و بی طرف ماندن می تواند واقعاً دشوار باشد، اما مکث کردن و در نظر گرفتن اینکه خشم او از کجا می آید، می تواند به هر دوی شما کمک کند تا وضعیت را راحت تر حل کنید. او مرتباً با چه کسانی معاشرت می کند؟ روز او چگونه است؟ چه عوامل خارجی ممکن است در خلق و خوی او نقش داشته باشد؟

این یک قدم مفید برای برداشتن دختر شما کودک یا بزرگسال است.

غرور را کنار بگذارید و در نظر بگیرید که اتهامات او علیه شما ممکن است درست باشد. فرزندپروری واقعاً سخت است – و هیچ پدر و مادری در آنجا کامل نیست. ممکن است شما مرتکب اشتباه شده باشید، اما این بدان معنا نیست که شما یک پدر و مادر “بد” هستید.

2

احساسات او را تأیید کنید.

وقتی فردی احساس می‌کند که شنیده نمی‌شود، ممکن است سعی کند آن را با بلندتر یا پرخاشگرتر شدن جبران کند – که به نوبه خود ممکن است باعث شود شنونده احساسات خود را به عنوان دراماتیک یا بیش از حد احساسی به حداقل برساند. یا، ممکن است شنونده وحشت کند و برای دفاع از خود در برابر اتهامات گوینده، اضافه کاری کند. اگر دختر شما احساس می کند که واقعاً به او گوش نمی دهند، ممکن است با شما دشمنی کند. اگرچه این همیشه آسان نیست، اما بیشتر اوقات تمرین کنید که احساسات او را تأیید کنید و ببینید آیا او کمتر به شما ضربه می زند.

سعی کنید هر گونه تصویر نوستالژیک و ایده آلی که از دخترتان به عنوان یک کودک نوپا بی گناه و بی نقص نگه می دارید را کنار بگذارید. یکی از دلایلی که برخی از کودکان با بزرگ شدن از نظر والدین خود احساس بی اعتباری می کنند این است که والدین آنها هنوز آنها را “نوزاد” می بینند، در حالی که نیستند.

3

در مقابل میل به دفاع از خود مقاومت کنید.

وقتی دخترتان به شما اتهام می زند، به حق می خواهید صحبت کنید و از خود دفاع کنید. اما اگر او از دست شما عصبانی است، احتمالاً قبلاً تصور می کند که شما واقعاً به او گوش نمی دهید و دفاع از خود – بنابراین گفتگو در مورد شما – ممکن است این تصور را برای او مستحکم کند. در عوض، به جای دفاع از خود و ایجاد احساس گناه در او، روی مکث کردن، گوش دادن به نارضایتی‌ها و تأیید احساسات او تمرکز کنید.

سعی کنید بی طرف بمانید. پاسخ‌هایی را ارائه دهید که احساسات او را تأیید کند، بدون اینکه از اعمال شما دفاع کنید: «بسیار متاسفم که اذیت می‌شوید. من کاملاً احساسات شما را درک می کنم و احتمالاً اگر جاي شما بودم  نیز همین احساس را خواهم داشت.»

اگر دختر شما بالغ باشد، ممکن است در نهایت این فرصت را پیدا کنید که جنبه های خود را به عنوان یکسان توضیح دهید. با این حال، اگر دختر شما هنوز کودک است، متوجه شوید که دفاع از خود یا تغییر تمرکز مکالمه به درد یا ناامیدی شما، شما را از نقش مراقبتی خود خارج می کند و مسئولیت احساسات خود را بر عهده دخترتان می گذارد.

مرحله 4 به اشتراک گذاری عاطفی سالم را انجام دهيد.

4

به اشتراک گذاری عاطفی سالم را انجام دهيد.

اگر دختر شما جوان است، ممکن است درک نکند که چگونه احساسات خود را به شیوه ای سالم بیان کند یا با آنها برخورد کند. با الگوبرداری از به اشتراک گذاری عاطفی سالم، با این مشکل مبارزه کنید – به جای اینکه به او بگویید وقتی ناراحت است چگونه رفتار کند، یک لحظه به او نشان دهید که خستگی یا عصبانیت یا احساس بدی نسبت به خودتان چگونه به نظر می رسد، و سپس به او نشان دهید که چه رفتاری دارد. به نظر می رسد برای مقابله با آن احساسات.

به عنوان مثال، به جای اینکه به او بگویید خود را دوست داشته باشد، به او نشان دهید که چگونه خودتان را دوست دارید: در مورد خودتان چیزهای محبت آمیزی بگویید و از تحقیر کردن خود در مقابل او خودداری کنید.

وقتی خسته هستید، با آرامش به او بگویید که چه احساسی دارید و سپس از او دعوت کنید تا در یک فعالیت آرامش بخش مراقبت از خود با شما شرکت کند. (او ممکن است پیشنهاد شما را رد کند، که کاملاً خوب است.)

5

از او بپرسید که چه چیزی نیاز دارد.

اگر دخترتان احساس می‌کند که شما مسئول ناراحتی او هستید یا انگار که احساسات او را تأیید نمی‌کنید، از او بپرسید که به چه چیزی نیاز دارد، ممکن است راهی عالی برای کمک به او باشد که بیشتر دیده شود و دوست داشته شود. او ممکن است بگوید باید صحبت کند، یا حتی ممکن است بگوید که نمی داند. با این حال، پرسیدن از او روش عالی دیگری برای الگوبرداری از حل تعارض برای او است.

در نظر بگیرید که بگویید: “من صدای شما را می شنوم و بسیار متاسفم که چنین احساسی دارید. آیا کاری وجود دارد که بخواهید انجام دهم؟ برای اینکه احساس حمایت بیشتری کنید به چیزی از من نیاز دارید؟”

6

بهش فضا بديد

پرخاشگری دخترتان نسبت به شما ممکن است به این معنا باشد که او برای استراحت و تأمل به زمان تنهایی نیاز دارد. او ممکن است روز سختی را پشت سر گذاشته باشد یا به اندازه کافی نخوابیده باشد، یا ممکن است از شما ناامید شده باشد و برای خنک شدن به زمان نیاز داشته باشد. در هر صورت، پیشنهاد دادن کمی به او ممکن است به او کمک کند تا خودش را جمع کند و نسبت به چیزها احساس متفاوتی داشته باشد. او ممکن است برگردد و همچنان احساس کند که شما کاری قابل سرزنش انجام داده اید، اما به احتمال زیاد هر دوی احساسات شما به این اندازه بالا نمی روند، بنابراین می توانید بحث سازنده تری داشته باشید.

ممکن است بگویید: «می‌توانم ببینم که خیلی درد می‌کشی. من می‌خواهم در مورد این موضوع صحبت کنم و به همه چیزهایی که می‌گویید گوش دهم، اما نمی‌دانم که آیا کمکی می‌کند که کمی فضا را برای آرامش در نظر بگیریم.»

سعی کنید عقب نشینی کنید. انجام این کار می تواند بسیار سخت باشد، به خصوص اگر او جوان باشد یا زندگی ای داشته باشد که شما کاملاً آن را تأیید نمی کنید، اما برای حفظ یک پیوند سالم با فرزند شما ضروری است.

7

سیستم پشتیبانی خود را پیدا کنید.

چه دختر شما کودک باشد و چه بزرگسال، سرزنش مداوم می تواند از نظر ذهنی و عاطفی خسته کننده باشد. بسیار مهم است که با داشتن یک سیستم پشتیبانی که در صورت نیاز به آن مراجعه کنید، چه دوستان، چه همسرتان یا یک درمانگر، از خود مراقبت کنید.

دعوا با فرزندتان می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد، اما بسیاری از دختران جوان بزرگ می‌شوند و متوجه می‌شوند که مادرشان منشا همه مشکلات آنها نیست. اگر دختر شما بالغ است و همچنان شما را برای همه چیز سرزنش می کند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که برخی از مرزها را در جای خود قرار دهید:

کمتر بازدید کنید و به هیچ متنی که شما را سرزنش می کند پاسخ ندهید.

اگر او از نظر مالی به شما وابسته است، حمایت مالی را لغو کنید.

اگر او شروع به سرزنش شما کرد، اتاق را ترک کنید. به او بگویید که از هیچ آزار عاطفی تبعیت نمی کنید.

8

به دنبال خانواده درمانی باشید.

انجام درمان شخصی ممکن است برای حفظ سلامت روان شما مفید باشد، اما همچنین ارزش بررسی خانواده درمانی برای شما و دخترتان را دارد. یک خانواده درمانگر به شما کمک می کند تا پویایی خود را تجزیه و تحلیل کنید و آنچه ممکن است باعث ایجاد اصطکاک بین شما شود.

همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که دخترتان را تحت درمان فردی قرار دهید (یا به او توصیه کنید اگر بالغ است). این امکان وجود دارد که او بیش از آنچه شما فکر می‌کنید درگیر باشد، و یک درمانگر آموزش دیده ممکن است بتواند به او کمک کند تا آنچه را که واقعاً او را آزار می‌دهد باز کند.

مقصر چیست؟

مرحله 1 “سرزنش کردن” به معنای “مسئول دانستن” است، اما سرزنش همیشه ریشه در منطق ندارد.

“سرزنش کردن” به معنای “مسئول دانستن” است، اما سرزنش همیشه ریشه در منطق ندارد.

دختر شما ممکن است دردی داشته باشد که نمی‌داند با آن چه کار کند، و ممکن است آن را به عنوان یک ظرف “امن” برای سرزنش خود به شما نشان دهد. ممکن است هیچ منطقی برای سرزنش او وجود نداشته باشد، فراتر از این که شما مراقب او هستید و بنابراین، از نظر فنی، مسئول رفاه عمومی او هستید – حتی اگر این بدان معنا نیست که او گهگاه آسیب دیده یا ناراضی نخواهد بود. .

مشکل سرزنش کردن به شخص نامناسب این است که گاهی اوقات تزلزل این احساس سخت است که آن شخص واقعاً سزاوار این سرزنش است.

مرحله 2 افرادی که معتقدند مورد سرزنش قرار می گیرند ممکن است در واقع احساس گناه کنند.

افرادی که معتقدند مورد سرزنش قرار می گیرند ممکن است در واقع احساس گناه کنند.

سرزنش شدن گاهی یک تجربه ذهنی است. به عبارت دیگر، دختر شما ممکن است در مورد مشکلات مشابه به یکی از دوستان خود شکایت کند و آنها ممکن است به سادگی آن را به عنوان تخلیه خود در نظر بگیرند. اما برای شما، شکایات او به معنای شکست شماست – شکست در شاد و ایمن نگه داشتن او. از خود بپرسید آیا ممکن است او واقعاً شما را سرزنش نکرده باشد، بلکه فقط سعی می کند احساسات خود را بیان کند و حمایت دریافت کند.

این ممکن است به ترجمه کلمات او به احساسات کمک کند، به خصوص اگر جوان باشد. به عنوان مثال، اگر او بگوید: «از تو متنفرم که پدر را ترک کردی. اگر او اینجا بود، زندگی من به هم نمی‌خورد، ممکن است آن را به این صورت ترجمه کنید: «من خیلی ناراحت و آسیب دیده‌ام که از هم جدا شدید و نمی‌دانم در این مورد چه کنم.»

جمله اول ممکن است به طور قابل درک باعث شود که شما احساس دفاعی کنید، اما اگر به دنبال احساسات زیر بگردید، ممکن است ببینید دخترتان در این سناریو واقعاً شما را سرزنش نمی کند. او احساس تدافعی می کند و نمی داند چگونه احساسات خود را به صورت کلامی بیان کند.

مقاله مرتبط: چگونه یک مادر خوب باشیم

نتيجه گيري

دخترانی که مادران خود را سرزنش می کنند معمولاً به دنبال حمایت هستند.

تمام چیزی که هر کسی – به خصوص بچه ها – می خواهد این است که بلافاصله توسط کسی که آنها را دوست دارد درک کند و ببیند. بخشی از ناامیدی دخترتان ممکن است به این دلیل باشد که شما همیشه نمی‌توانید فوراً اشتباه را احساس کنید، زیرا علیرغم آنچه ممکن است در دوران کودکی به آن اعتقاد داشته باشد، شما در واقع یک ابرقهرمان نیستید که بتواند ذهن‌ها را بخواند: فقط انسان هستيد. اما اعتبار بخشیدن به احساسات او اولین گام به سوی ارتباط واقعی و شفا است.

بدون توجه به شرایط، به سادگی گوش دادن به او و به او اجازه می دهد تا بداند شما آنجا هستید تا به هر طریقی که می توانید به او آرامش دهید و به او کمک کنید، مطمئناً راه طولانی را خواهید برد.

مطلب پیشنهادی

آدم عصبانی

چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که تجربه و بیان آن دشوار است. اگر متوجه شدید که چرا …

چگونه از منفعل پرخاشگر بودن دست برداريم.

چگونه از منفعل- پرخاشگر  بودن دست برداریم

اگر کسی شما را به منفعل بودن-پرخاشگری متهم کرده باشد، ممکن است تعجب کنید که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *