چطور مادر خوب باشيم
تعريف مادر خوب بودن در خانواده هاي مختلف متفاوت است اما يك سري مشتركات وجود دارد

چگونه یک مادر خوب باشیم

تعریف یک مادر خوب بسته به اینکه از چه کسی بپرسید متفاوت است. با این حال، اکثر مردم موافقند که مهمترین چیز این است که فرزندان خود را دوست داشته باشید و مطمئن شوید که آنها احساس دوست داشته شدن دارند. هیچ قانون مشخصی برای مادر خوب شدن وجود ندارد، اما برخی دستورالعمل‌ها وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تربیت عاشقانه فرزندانتان استفاده کنید.

در اینجا 13 روش وجود دارد که می توانید مادر خوب و دوست داشتنی تر باشید.

1.مادر خوب اغلب محبت نشان مي دهد.

مقدار زیادی عشق را به شکل در آغوش گرفتن، بوسیدن و ستایش بنوشید. محبت به فرزند شما یادآوری می کند که بدون قید و شرط دوستش دارند. بعلاوه، با عزت نفس بالاتر، عملکرد تحصیلی بهتر، مشکلات رفتاری کمتر، و به طور کلی رابطه قوی تر بین شما و فرزندتان مرتبط است.

مطمئن شوید که بیشتر تعاملاتی که با فرزندانتان دارید مثبت و محبت آمیز باشد. برای ابراز محبت روزانه تلاش کنید.

اگر بچه دارید، محبت ممکن است شامل نگه داشتن منظم نوزادتان یا صحبت کردن با اطمینان خاطر باشد.

2.یک به یک با بچه هایتان وقت بگذرانید.

زمان با کیفیت برای ایجاد روابط قوی مهم است. اگر چند فرزند دارید، سعی کنید به جای گروهی، با هر کدام به تنهایی معاشرت کنید. حتی زمان کوتاه نیز می تواند پیوند بین شما دو نفر را تقویت کند. اگر با یک نوزاد یا کودک نوپا سروکار دارید، ممکن است زمان یک به یک شامل نشستن روی زمین و بازی با آنها باشد.

برای یک کودک بزرگتر، سعی کنید یک سرگرمی با آنها انجام دهید، مانند پخت و پز، پیاده روی، یا انجام کارهای هنری و صنایع دستی.

مادر خوب در هر حالي حمايت خود را از بچه هايش نشان مي دهد.

3. مادر خوب حمایت خود را نشان مي دهد.

علایق فرزندتان را تأیید کنید تا به او کمک کنید احساس شایستگی کند. حتی اگر دقیقاً آن چیزی نباشد که برای خود انتخاب می‌کنید، پرورش علایق آن‌ها می‌تواند به افزایش عزت‌نفس فرزندتان کمک کند و باعث شود که او در زندگی خود احساس اطمینان کند. علایق آنها ممکن است بیایند و بروند، بنابراین آماده باشید که نسبتاً اغلب دنده ها را عوض کنید.

اگر نوجوان شما به گروهی پیوسته است، بازخورد مثبتی در مورد آهنگ هایی که می نویسند بدهید.

اگر نوجوان شما به فضا وسواس دارد، برای او کتاب بخرید یا او را به سفری به افلاک نما ببرید.

4.فرزندان خود را بدون قید و شرط دوست داشته باشید.

این به فرزندان شما کمک می کند تا به خود و شما اعتماد داشته باشند. حتی اگر فرزندتان به هم ریخته است یا مجبورید او را تنبیه کنید، به او بگویید که هنوز دوستش دارید. به عنوان یک پدر و مادر، وظیفه شما این است که فرزندتان را همان طور که هستند دوست داشته باشید، نه برای آن چیزی که دوست دارید بود.

سعی کنید از انتقاد یا سرزنش کردن فرزندتان به خاطر اشتباهاتش خودداری کنید. در عوض، روی کارهایی که دفعه بعد می توانند بهتر انجام دهند تمرکز کنید.

5. قوانین واضح و محکمی را تنظیم کنید.

با فرزندان خود در مورد اینکه چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب نیست ارتباط برقرار کنید. برای بیان شفاهی دستورالعمل ها یک جلسه خانوادگی برگزار کنید و مطمئن شوید که اگر همه عواقب آن را رعایت نکنند متوجه می شوند. سپس، یک برگه از قوانین را در یک مکان مشترک، مانند روی یخچال،نصب کنید.

قوانین را واضح و مختصر بنویسید، اما با یک چرخش مثبت، مانند «همه باید در داخل خانه راه بروند» به جای «دویدن در خانه ممنوع!»

بسته به سن فرزندانتان، ممکن است با آنها گفتگوی آزاد داشته باشید تا درباره قوانین و عواقب منصفانه تصمیم بگیرید. زمانی که فرزندتان بتواند عواقب بد رفتاری را برای خود تشخیص دهد، ممکن است شروع به انجام این کار کنید.

6.عواقب قانون شكني فرزندتان رادنبال کنید.

شما قوانین را وضع کرده اید و فرزندانتان باید از آنها پیروی کنند. لازم نیست برای نظم و انضباط سخت‌گیر باشید—اگر کسی 5 دقیقه پس از منع آمد و شد به خانه آمد، می‌توانید اجازه دهید آن را از دست بدهد. با این حال، مطمئن شوید که قوانینی را که تنظیم کرده‌اید اجرا می‌کنید تا بچه‌هایتان بدانند منظور شما کسب‌وکار است.

تنبیه کردن فرزندانتان به دلیل قانون شکنی لزوماً به معنای بدجنسی نیست. به جای کودک از رفتارش انتقاد کنید. ممکن است اینگونه به نظر برسد: «ایزایا، به جای هل دادن چارلی چه باید کرد؟ از آنجایی که شما اصرار کردید، باید 5 دقیقه دیگر قبل از نوبت صبر کنید تا نشان دهید چقدر می توانید صبور باشید.”

مطمئن شوید که عواقب منطقی است. به عنوان مثال، اگر فرزند شما بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کند و تکالیف خود را تمام نکرده است، زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید.

7.سعی کنید آنچه را که موعظه می کنید تمرین کنید.

به مثالی که برای فرزندان خود هستيد فکر کنید. اگر به آنها بگویید دروغ نگویند، نباید دروغ بگویید. در صورتيكه اغلب در مورد اهمیت تغذیه سالم صحبت می کنید، سعی کنید به یک رژیم غذایی متعادل پایبند باشید. اگر شما هم از قوانین پیروی کنید، بچه‌ها احتمالاً از آنها پیروی می‌کنند.

این همچنین شامل الگوبرداری از مواردی مانند سخت‌کوشی بودن و عدم استفاده از مواد مخدر یا الکل می‌شود.

8.اعتراف کنيد وقتی اشتباه کردید

شما یک مادر کامل نخواهید بود، و این اشکالی ندارد. وقتی اشتباهات خود را می پذیرید و برای آنها عذرخواهی می کنید، به فرزندان خود نشان می دهید که به عنوان یک انسان به آنها احترام می گذارید. اعتراف به اشتباه خود به فرزندانتان نشان می‌دهد که در مورد اشتباهات خود چیزی برای شرمساری وجود ندارد – تا زمانی که آن‌ها فک می‌کنند و سعی می‌کنند جبران کنند.

برای مثال، اگر به طور تصادفی یک بچه را با بچه دیگر مقایسه کردید، با گفتن این جمله، «جف، می‌خواهم از شما عذرخواهی کنم، اشتباه کرده‌اید. دیروز تو را با برادرت مقایسه کردم و نباید می کردم. هر کدام از شما با ویژگی های خاص خود خاص هستید. لطفا مرا ببخشی؟»

9.مسئولیت ها را با همسر خود تقسیم کنید.

مادران خوب سعی نمی کنند همه این کارها را به تنهایی انجام دهند. اگر با همسرتان فرزند پروری می کنید، از آنها بخواهید که بار را با شما به اشتراک بگذارند. اگر خسته شدید، از آنها بخواهید که وظایف بیشتری را انجام دهند تا بتوانید استراحت کنید. همچنین می‌توانید وظایف خاصی را به آنها محول کنید تا گرفتار نشوید.

ممکن است به نظر برسد، “عزیزم، من چند روزی است که خوب نخوابیده ام. آیا مشکلی داری که بچه ها را امشب بخوابانیم تا من زودتر بتوانم بخوابم؟”

اگر همسر ندارید، اشکالی ندارد. سعی کنید برای کمک به سیستم پشتیبانی خود، مانند یک دوست خوب یا یکی از اعضای خانواده، تکیه کنید.

10.مدل روابط سالم

به فرزندان خود نشان دهید که چگونه با مردم به درستی رفتار کنند. چه در کنار همسرتان باشید، چه با والدینتان، اعضای خانواده، دوستان یا غریبه‌ها، همیشه باید با احترام و مهربانی با مردم رفتار کنید. به فرزندان خود اجازه دهید بدانند که دوست یا شریک خوب بودن به چه معناست و به آنها نشان دهید که چگونه فعالانه گوش می دهید، مصالحه می کنید و با دیگران به اشتراک می گذارید.

از لحظاتی که شما و همسرتان با هم اختلاف نظر دارید (در مورد مسائل سبک تر) استفاده کنید تا به فرزندان خود نشان دهید که چگونه درگیری ها را حل کنند.

11.برای خودتان وقت بگذاريد

شما نباید هر از چند گاهی از استراحت کردن احساس گناه کنید. این پیامی را به فرزندان شما در مورد اهمیت مدیریت استرس و مراقبت از خود ارسال می کند. به علاوه، گذراندن زمان جدا از هم به شما کمک می کند تا از فشار خارج شوید و به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که کارها را به تنهایی انجام دهند.

استرس بر فرزندان شما تأثیر می گذارد، بنابراین روزانه زمانی را برای مراقبت از خود اختصاص دهید. این ممکن است با یک دوش طولانی مدت و یک کتاب در هر شب یا لذت بردن از یک فنجان قهوه آرام قبل از بیدار شدن بچه ها هر روز صبح باشد. فقط به یاد داشته باشید که از خودتان مراقبت كنيد.

از اینکه به فرزندانتان بگویید که کمی برای خودتان وقت می گذارید نترسید. مراقبت از خود را برای آنها توضیح دهید و از آنها بپرسید که برای مراقبت از خود چه می کنند. این باعث ایجاد یک عادت سالم در فرزندان شما می شود.

12. سعی کنید در مواقع استرس نفس عمیق بکشید.

فرزندپروری با شرایط استرس زیاد زیادی همراه است. اگر زمانی احساس کردید که در حال از دست دادن خونسردی خود هستید، دست از کار بکشید و چند نفس عمیق از بینی خود بکشید و از طریق دهان خارج کنید. همچنین ممکن است قبل از واکنش به یک موقعیت، شمارش تا 10 کمک کند. اگر ابتدا خودتان را آرام کنید، می‌توانید بدون منفجر کردن، راه حلی بیابید.

مدیتیشن و یوگا همچنین می توانند به شما در کاهش سطح استرس در طول روز کمک کنند.

مقاله مرتبط: خانواده ای از شادی و عشق: نکاتی برای خانواده ای شاد

13.به گروه پشتیبانی خود تکیه کنید.

دوستان و اعضای خانواده می توانند در مواقعی که شما غرق شده اید کمک کنند. اگر نیاز دارید، با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید تا به سادگی چت کنید یا از خانه خارج شوید. همچنین می توانید به یک گروه مادران در جامعه محلی خود بپیوندید تا با دیگرانی که آنها نیز بچه دارند ارتباط برقرار کنید.

با مادران دوستان فرزندانتان در مدرسه یا زمین بازی ملاقات کنید تا دوستان جدیدی پیدا کنید.

ارتباط با دیگران به عنوان یک انسان، نه تنها به عنوان یک مادر، به همان اندازه مهم است! با دوستان خود معاشرت کنید، به قرار ملاقات بروید و روابط خانوادگی خود را نیز گرامی بدارید.

مطلب پیشنهادی

آدم عصبانی

چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که تجربه و بیان آن دشوار است. اگر متوجه شدید که چرا …

چگونه از منفعل پرخاشگر بودن دست برداريم.

چگونه از منفعل- پرخاشگر  بودن دست برداریم

اگر کسی شما را به منفعل بودن-پرخاشگری متهم کرده باشد، ممکن است تعجب کنید که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *