چگونه مثبت فكر كنيم
داشتن افكار مثبت فقط روح شما را نجات نمي دهد بلكه باعث نجات جسم شما هم مي شود.

چگونه مثبت فكر كنيم

احتمالاً یکی دو مورد در مورد فواید مثبت اندیشی شنیده اید. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مثبت‌اندیش مهارت‌های بهتری برای مقابله با استرس، ایمنی قوی‌تر و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمتری دارند.

در حالی که این یک نوشداروی سلامتی نیست، نگاه خوش بینانه به جای نشخوار افکار منفی می تواند به سلامت کلی شما کمک کند. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا یاد بگیرید چگونه مثبت‌تر فکر کنید.

فواید مثبت اندیشی

مثبت اندیش بودن می تواند چندین فواید مهم برای سلامتی داشته باشد. در یک مطالعه، محققان دریافتند افرادی که دیدگاه خوش بینانه تری داشتند، کمتر در معرض خطر مرگ در اثر تعدادی از بیماری های جدی از جمله:

سرطان پستان

سرطان روده بزرگ

عفونت

بیماری قلبی

سرطان ریه

سرطان تخمدان

بیماری های تنفسی

سکته

مطالعات همچنین نشان داده اند که افراد خوش بین از نظر جسمی و روانی سالم تر از همتایان بدبین تر خود هستند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که مثبت اندیشی با بهبود ایمنی،  افزایش انعطاف پذیری در برابر استرس، و کاهش میزان افسردگی مرتبط است.

افراد مثبت توانايي بيشتري در مقابله با مشكلات زندگي دارند.

چگونه مثبت تر فکر کنیم

پس برای تبدیل شدن به یک متفکر مثبت چه کاری می توانید انجام دهید؟ چند استراتژی رایج شامل یادگیری نحوه شناسایی افکار منفی و جایگزینی این افکار با افکار مثبت است. اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد، اما در نهایت ممکن است متوجه شوید که مثبت اندیشی به طور طبیعی شروع می شود.

  از خودگویی منفی بپرهیزید

خودگفتاری شامل چیزهایی است که شما از نظر ذهنی به خود می گویید. این را به عنوان صدای درونی درون ذهن خود در نظر بگیرید که نحوه عملکرد و تعامل شما با دنیای اطرافتان را تحلیل می کند. اگر خودگویی شما بر افکار منفی متمرکز باشد، عزت نفس شما ممکن است آسیب ببیند.

پس برای مبارزه با این الگوهای خودگویی منفی چه کاری می توانید انجام دهید؟ یکی از راه های شکستن الگو این است که متوجه شوید چه زمانی این افکار را دارید و سپس فعالانه برای تغییر آنها تلاش کنید.

وقتی شروع به فکر کردن به افکار انتقادی در مورد خود می کنید، لحظه ای مکث و ارزیابی کنید.

توجه به صحبت با خود یک مکان عالی برای شروع در هنگام تلاش برای مثبت اندیشی است. اگر متوجه شدید که تمایل به خودگویی منفی دارید، می‌توانید به دنبال راه‌هایی برای تغییر الگوهای فکری خود و تنظیم مجدد تفسیرهای خود از رفتارهای خود باشید.

  خودگویی مثبت چیست؟

طنز را امتحان کنید

زمانی که در زندگی شما شوخ طبعی یا سبک دلی کمی وجود دارد، خوشبین ماندن می تواند سخت باشد. حتی زمانی که با چالش هایی روبرو هستید، مهم است که برای خنده و سرگرمی باز بمانید.

گاهی اوقات، به سادگی تشخیص شوخ طبعی بالقوه در یک موقعیت می تواند استرس شما را کاهش دهد و دیدگاه شما را روشن تر کند. جستجوی منابع طنز مانند تماشای یک کمدی خنده دار یا خواندن جوک های آنلاین می تواند به شما کمک کند افکار مثبت بیشتری داشته باشید.

خوش بینی را پرورش دهید

یادگیری مثبت اندیشی مانند تقویت ماهیچه است. هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، قوی تر می شود. محققان بر این باورند که سبک توضیحی شما، یا نحوه توضیح رویدادها، به خوش بین بودن یا بدبین بودن شما مرتبط است.

افراد خوش بین تمایل به داشتن سبک توضیحی مثبت دارند. اگر چیزهای خوبی را که اتفاق می افتد به مهارت و تلاش خود نسبت می دهید، احتمالاً خوش بین هستید.

از سوی دیگر، افراد بدبین معمولاً سبک اسنادی منفی دارند. اگر این رویدادهای خوب را مدیون نیروهای خارجی قرار دهید، احتمالاً طرز فکر بدبینانه تری دارید.

همین اصول برای نحوه توضیح رویدادهای منفی نیز صادق است. افراد خوش بین تمایل دارند که رویدادهای بد یا ناگوار را به عنوان حوادثی مجزا ببینند که خارج از کنترل آنها است در حالی که بدبینان چنین چیزهایی را رایج تر می بینند و اغلب خود را سرزنش می کنند.

با صرف یک لحظه برای تجزیه و تحلیل رویداد و اطمینان از اینکه به خاطر چیزهای خوب به خودتان اعتبار می دهید و خودتان را برای چیزهای خارج از کنترلتان سرزنش نمی کنید، می توانید شروع به خوش بین شدن کنید.

  5 قدم برای خوش بین بودن

قدردانی را تمرین کنید

در نظر داشته باشید که یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید که در آن بتوانید به طور منظم در مورد چیزهایی در زندگی که برای آنها سپاسگزار هستید بنویسید. تحقیقات نشان داده است که نوشتن افکار سپاسگزار می‌تواند هم حس خوش‌بینی و هم بهزیستی کلی شما را بهبود بخشد.

وقتی متوجه شدید که روی افکار یا احساسات منفی بیشتری فکر می کنید، چند دقیقه ای را صرف نوشتن چند چیز در زندگی کنید که باعث شادی شما می شود. این فعالیت ساده می تواند به شما کمک کند تا تمرکزتان را به سمت یک طرز فکر خوش بینانه تر تغییر دهید.

به تمرین ادامه دهید

هیچ کلید روشن و خاموشی برای مثبت اندیشی وجود ندارد. حتی اگر شما یک خوش بین هستید، مثبت اندیشی در مواجهه با موقعیت های چالش برانگیز می تواند دشوار باشد. مانند هر هدفی، نکته کلیدی این است که در دراز مدت به آن پایبند باشید. حتی اگر خود را درگیر افکار منفی می بینید، می توانید به دنبال راه هایی برای به حداقل رساندن خودگویی منفی و پرورش دیدگاه خوش بینانه تر باشید.

در نهایت، از کمک گرفتن از دوستان و خانواده نترسید.

وقتی شروع به درگیر شدن در تفکر منفی کردید، با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید که می توانید برای تشویق و بازخورد مثبت روی او حساب کنید.

به یاد داشته باشید که برای مثبت اندیشی، باید خودتان را پرورش دهید. سرمایه گذاری انرژی بر روی چیزهایی که از آنها لذت می برید و احاطه کردن خود با افراد خوش بین، تنها دو راه هستند که می توانید تفکر مثبت را در زندگی خود تشویق کنید.

چه زمانی به دنبال کمک باشیم

اگر مثبت اندیشی برایتان دشوار است و در عوض احساس می کنید که افکار یا احساسات منفی زندگی شما را فرا گرفته است، باید با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید. احساسات منفی که باعث پریشانی یا اختلال در توانایی شما برای عملکرد عادی می شوند، ممکن است نشانه یک وضعیت سلامت روانی مانند افسردگی یا اضطراب باشد.

یک پزشک یا متخصص سلامت روان می تواند علائم شما را ارزیابی کند و درمان هایی را که می تواند کمک کند توصیه کند. روان درمانی و داروها ممکن است برای رفع علائم و بهبود توانایی شما برای مثبت اندیشی استفاده شوند.

مقاله مرتبط: نفرت از خود چیست؟

یادگیری نحوه مثبت اندیشی یک راه حل سریع نیست و چیزی است که تسلط بر آن ممکن است مدتی طول بکشد. تجزیه و تحلیل عادات فکری خود و یافتن راه‌های جدید برای گنجاندن دیدگاه مثبت‌تر در زندگی‌تان می‌تواند شروعی عالی برای اتخاذ رویکرد مثبت‌اندیشی باشد.

مطلب پیشنهادی

شوهر تنبل

چگونه یک شوهر تنبل را مدیریت کنیم

شما شوهرتان را دوست دارید، اما نمی توانید به رفتار تنبل او توجه نکنید. آیا …

هنگام حمله سگ چه كنيم

هنگام حمله سگ چه کنیم

برخی از سگ ها اگر احساس ترس یا تهدید کنند حمله می کنند. در حالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *