چرا مادرم دائم مرا سرزنش مي كند.
مادر شما ممكن است در هر سني شما را سرزنش كند چون رفتار شما او را به ياد اشتباه خودش در زندگي انداخته است.

چرا مادرم هميشه من را سرزنش مي كند؟

اين روزها بسیاری از جوانان ديرتر از همیشه خانه  والدين خود را ترک می کنند. این می تواند یک موضوع  مي تواند يك چالش برای والدین و فرزندان باشد و باعث شود رفتارهاي فرزندان بيشتر زير ذره بين مادر برود و مورد سرزنش مادر قرار بگيرند. پویایی زندگی جداگانه با زمانی که به عنوان هم اتاقی با هم زندگی می کنید متفاوت است. چه با مادرت زندگی کنی چه نباشی، او همیشه مادرت خواهد بود، یعنی مدام نگران توست. او بهترین چیز را برای شما می خواهد – حتی اگر در رفتارش اينطور به نظر نمی رسد! اما چرا مادرت همیشه تو را سرزنش می کند؟ شاید او رفتاري در شما می بیند که او را به یاد رفتار خودش در سن شما می اندازد. شايد هم شما او را به ياد كسي مي ندازيد كه مادرتان آن شخص را دوست ندارد.

چرا مادرم همیشه مرا سرزنش می کند؟

این امکان وجود دارد که مادرتان شما را سرزنش کند زیرا او احساس گناه می کند.

این امکان وجود دارد که مادر شما نسبت به کاری که در حق شما انجام داده یا انجام نداده است، احساس گناه می کند و این احساس گناه را به شما منتقل می کند. این یک مکانیسم رایج مقابله ای است که برخی افراد برای اجتناب از قبول مسئولیت اعمال خود از آن استفاده می کنند.

ممکن است خواسته او را رد کرده باشید یا به اعتماد او خیانت کرده باشید.

والدینی که در حال حل مسائل مربوط به گذشته خود هستند، ممکن است نیاز داشته باشند که شما آنها را دوست داشته باشید و آنها را دقیقاً همانطور که هستند بپذیرید. اگر به روشی دیگر به آنها نشان دادید که دوستشان ندارید یا آنها را آنطور که هستند نپذیرفتید، ممکن است احساس کنند به آنها خیانت شده است. شاید آنها می خواستند شما دکتر شوید و شما می خواستید هنر بخوانید. ممکن است مسیری را که آنها می‌خواستند رد کرده باشید یا ارزش‌های آن‌ها را به عنوان ارزش‌های خودتان رد کرده باشید. اگر مادرت منتظر بود که تو همان کسی باشی که او همیشه می‌خواست و تو آن فرد نبودی، ممکن است احساس کرده باشد که او را رد کرده‌ای. حتی اگر واکنش او بیش از حد یا نامتناسب به نظر برسد، ممکن است تنها راهی باشد که او می داند چگونه با این احساسات کنار بیاید.

چون رفتار شما مادرتان را ياد كسي مي اندازد كه او دوست ندارد پس شما را سرزنش مي كند.

ممکن است ناخواسته به احساسات او آسیب رسانده باشید.

والدین بیش از حد حساس اغلب یک محرک عاطفی دارند که واکنش شدیدی را در آنها ایجاد می کند. این والدین ممکن است خیلی سریع هر کاری را که شما انجام می‌دهید به‌خاطر آن‌ها خفیف تلقی کنند، زیرا آنها حتی کوچک‌ترین چیزها را شخصی می‌گیرند. آنها ممکن است تحمل کمی برای رفتار شما داشته باشند و به دنبال دلایلی باشند که شما نسبت به آنها بی احترامی کنید. اگرچه این روش سالمی برای والدین نیست، اما تنها راهی است که آنها بلدند. اگر به طور تصادفی کاری انجام دهید که به احساسات آنها آسیب برساند، ممکن است متوجه شوید که آنها با ناامیدی، شرم یا عصبانیت واکنش نشان می دهند.

او در حال طرح مسائل حل نشده از گذشته خود است.

برخی از والدین ممکن است عزت نفس بسیار پایینی داشته باشند. آنها ممکن است احساس کنند که لیاقت موفقیت شما را ندارند و ممکن است نسبت به گذشته خود شرم و گناه زیادی داشته باشند. آنها ممکن است در کودکی مورد آزار قرار گرفته باشند و احساس گناه، شرم و بی لیاقتی داشته باشند. در نتیجه ممکن است شما را بازتابی از خودشان ببینند. هر کاری که انجام می دهید به آنها منعکس می شود، بنابراین آنها ممکن است احساس کنند نیاز دارند که ثابت کنند شما لیاقت ندارید. آنها ممکن است شما را شرمنده کنند و به شما بگویند که شما آنقدرها که فکر می کنید خوب نیستید، زیرا آنها چنین احساسی نسبت به خودشان دارند.

او یک اختلال شخصیت دارد و شما را برای همه چیز سرزنش می کند.

والدینی که دارای اختلال شخصیتی مانند خودشیفتگی یا اختلال شخصیت مرزی هستند، سعی می‌کنند فرزندان خود را کنترل و دستکاری کنند تا کنترل خود را بر رابطه حفظ کنند. نیازهای کودک ممکن است برای آنها مهم نباشد و ممکن است سعی کنند هر کاری را که فرزندشان انجام می دهد کنترل کنند. یک والد خودشیفته یا مرزی ممکن است فرزند خود را برای همه چیز سرزنش کنند زیرا این یک راه آسان برای کنترل آنها است. آن‌ها نمی‌خواهند فرزندشان فکر کند که می‌تواند به تنهایی انتخاب‌های خوبی انجام دهد، زیرا ممکن است باعث شود که از رابطه جدا شوند.

او می خواهد شما را کنترل کند و معتقد است که سرزنش کنترلی این کار را انجام خواهد داد.

یک والد بد ممکن است بر این باور باشند که باید تمام جنبه های زندگی فرزندشان را کنترل کنند تا بتوانند رابطه را کنترل کنند. آنها ممکن است به شما به عنوان یک تهدید نگاه کنند زیرا شما به طور طبیعی مستقل هستید و ایده های خود را در مورد آنچه می خواهید در زندگی خود انجام دهید دارید. یک والد بد ممکن است از شرم برای کنترل شما استفاده کند و شما را از بزرگ شدن به بهترین شکل خود باز دارد. آنها ممکن است شما را برای همه چیز سرزنش کنند زیرا کنترل سرزنش یک راه آسان برای کنترل اعمال شما است. اگر احساس گناه می کنید، کمتر احتمال دارد که از طرف خودتان عمل کنید.

چگونه با مادرتان رفتار کنید که شما را برای همه چیز سرزنش می کند

انتظارات خود را به وضوح بیان کنید.

مهم است که با مادر خود مرزهای مشخصی تعیین کنید. این به هر دوی شما کمک خواهد کرد. اول، می توانید انتظارات واضحی در مورد اینکه چند وقت یکبار می خواهید همدیگر را ببینید، تعیین کنید. به او بگویید که دوست دارید مرتباً او را ببینید، اما برای انجام کارهای خود به فضا نیز نیاز دارید. اگر مدتی است که با او زندگی می کنید، ایده خوبی است که در مورد کارهایی که می توانید برای کمک به هزینه های خانه انجام دهید صحبت کنید. اگر مادر شما کسی است که مسائل مالی را مطرح می کند، باید در مورد آن صحبت کنید. ممکن است ناراحت کننده باشد، اما نمی توانید برای همیشه از گفتگو اجتناب کنید.

رفتار او را فعال نکنید

ممکن است احساس کنید که باید او را “نجات دهید” زیرا او مادر شماست، اما به او اجازه ندهید که به تصمیم گیری های ضعیف ادامه دهد. مهم است که با مادر خود مرزهای سالمی تعیین کنید. در دراز مدت به هر دوی شما کمک خواهد کرد.

مرزها را تعیین کنید و آنها را اجرا کنید.

تعیین مرزهای سالم، و سپس اجرای آنها مهم است. اگر مادرتان همیشه با شما تماس می‌گیرد و زمانی که می‌خواهید تنها بمانید به شما پیام می‌دهد، به روشی مؤدبانه به او بگویید که به «وقتي براي  خودتان » نیاز دارید و ترجیح می‌دهید که او اینقدر با شما تماس نگیرد. اگر او همچنان به نادیده گرفتن مرزهای شما ادامه می دهد، شما مجبور نیستید در مورد محافظت از زمان خود احساس گناه کنید.

یک منطقه بدون شرم داشته باشید.

یکی از چیزهایی که به شما کمک می کند در هنگام مواجهه با یک مادر مشکل دار عاقل بمانید این است که یک منطقه بدون شرم در زندگی خود ایجاد کنید. این بدان معناست که چیزهایی وجود دارد که شما مجبور نیستید برای مادرتان توضیح دهید. به او بگویید که از حضور او در زندگی خود خوشحال هستید، اما نمی خواهید در مورد زندگی خود صحبت کنید. شما مجبور نیستید “عذرخواهی کنید” برای اینکه زندگی خود را آنطور که می خواهید زندگی مي کنید. شما مجبور نیستید چیزها را از او پنهان کنید زیرا احساس شرم دارید، اما همچنین لازم نیست همه چیز را برای او توضیح دهید. این به شما کمک می کند تا عزت نفس خود را در طول این رابطه چالش برانگیز حفظ کنید.

اجازه ندهيد او شما را گناهکار کند.

ممکن است مادرتان شما را به خاطر انجام ندادن کارهایی مقصر بداند. این می تواند مواردی مانند مراقبت از حیوانات خانگی یا بردن او به قرار ملاقات باشد. به او بفهمانید که از کمک به او خوشحال هستید، اما شما نیز کارهای خود را برای انجام دادن دارید. اگر او همچنان شما را در انجام ندادن کارهاییش مقصر می داند، برای آن كارها محدودیت زمانی در نظر بگیرید. به او بگویید که شما فقط برای یک ماه یا تا زمانی که پروژه خاصی تمام شود، می خواهید به او کمک کنید.

مقاله مرتبط: پنج عنصر ضروری برای خانواده خوب

هنگامی که او بداخلاق است، واکنش نشان ندهید.

مهم است که خونسردی خود را هنگامی که او شما را بازي مي دهد یا زمانی که او بداخلاق است حفظ کنید. فرض کنید احساس گناه شما را وادار می کند تا کاری برای او انجام دهید، و شما به او اعلام می کنید که از این موضوع خوشحال نیستید. او سعی می‌کند به خاطر «رد کردن او» احساس بدی در شما ایجاد کند. مهم است که در بازی های احساسی بازي دادن توسط او غرق نشوید. به او بفهمانید که از کمک به او خوشحال هستید، اما دوست ندارید در انجام کارهایی که نمی خواهید انجام دهید، دچار گناه شوید. در مرزهای خود محکم باشید. به او بفهمانید که نمی‌تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهید.

عزت نفس خود را دست نخورده نگه دارید.

مهم است که عزت نفس خود را در طول این رابطه چالش برانگیز حفظ کنید. مهم است که به خود یادآوری کنید که شما فرد خوبی هستید و مادرتان ارزش شما را به عنوان یک شخص منعکس نمی کند. به او بفهمانید که دوستش دارید، اما دوست ندارید که برای انجام کارهایی برای او بازي داده شويد یا گناهکار شوید. مهم است که به خودتان وفادار بمانید و اجازه ندهید اوشخصيت شما را پایین بیاورد. مهم است که عزت نفس خود را دست نخورده نگه دارید. اگر همیشه به خاطر “نه” گفتن به او احساس گناه می کنید، یا اگر همیشه به خاطر انجام ندادن كار کافی براي او احساس بدی دارید، عزت نفس شما را از بین می برد. به او بفهمانید که دوستش دارید، اما خود را نیز دوست دارید و به خودتان احترام می گذارید.

نتیجه

همانطور که می بینید، دلایل زیادی وجود دارد که چرا مادرتان همیشه شما را سرزنش می کند. مهم نیست که دلیل ناامیدی والدین شما چیست، مقابله با انتقادهای مداوم دشوار است. شما سزاوار این هستید که با شما با احترام و وقار رفتار شود، مهم نیست که در چه شرایطی هستید. اگر از مادرتان احساس ناامیدی می کنید، سعی کنید با او صحبت کنید و قوانین اساسی را تعیین کنید.

مطلب پیشنهادی

شوهر تنبل

چگونه یک شوهر تنبل را مدیریت کنیم

شما شوهرتان را دوست دارید، اما نمی توانید به رفتار تنبل او توجه نکنید. آیا …

هنگام حمله سگ چه كنيم

هنگام حمله سگ چه کنیم

برخی از سگ ها اگر احساس ترس یا تهدید کنند حمله می کنند. در حالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *