مهارت هاي تفكر خلاق
شما در هر شغلي براي موفقيت نياز به مهارت تفكر خلاق داريد.

مهارت های تفکر خلاق: تعریف و مثال ها

آخرین باری که چیزی واقعاً جدید و بدیع ارائه کردید کی بود؟ تمرین مهارت های تفکر خلاق بخش مهمی از زندگی است، صرف نظر از زمینه ای که در آن کار می کنید.

برای کسانی که خلاقیت و نوآوری را موهبت های طبیعت می دانند، مهم است که بدانند این مهارتی است که با آموزش صحیح می توان آن را بهبود بخشید. نه تنها این، بلکه می توانید از تکنیک های خاصی نیز برای ایجاد راه حل های نوآورانه به طور پیوسته استفاده کنید.

همچنین شکستن این افسانه که خلاقیت کاملاً به منبع الهام عرفانی وابسته است بسیار مهم است. در عوض، محصول جانبی مصرف انواع محتوا، ارتباط با رسانه های مختلف و ساختارشکنی مسائل برای رسیدن به پاسخ های مناسب است. تفکر خلاقانه این کار را آسان تر می کند.

تفکر خلاق چیست؟

اين تفکر به استفاده از توانایی ها و مهارت های نرم برای ارائه راه حل های جدید برای مشکلات اشاره دارد. مهارت‌های تفکر خلاق تکنیک‌هایی هستند که برای نگریستن به موضوع از زوایای مختلف و خلاقانه، با استفاده از ابزارهای مناسب برای ارزیابی آن و تدوین برنامه استفاده می‌شوند.

تمرکز بر خلاقیت و نوآوری مهم است زیرا اغلب مشکلات ممکن است نیاز به رویکردهایی داشته باشند که قبلا ایجاد یا امتحان نشده اند. این یک مهارت بسیار ارزشمند است که به صورت فردی داشته باشید و کسب و کارها باید همیشه آرزوی داشتن آن را در بین رتبه های مختلف خود داشته باشند. به هر حال، کلمه خلاقیت به معنای پدیده ای است که در آن چیز جدیدی ایجاد می شود.

تفکر خلاق یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری برای تیز ماندن نیاز به تمرین مداوم دارد. برای رسیدن به این هدف باید مرتباً خود را در معرض موقعیت هایی قرار دهید که در آن به ایده جدیدی نیاز است و اطراف خود را با افراد همفکر خود محاصره کنید.

چنین فرآیندی با استفاده از تکنیک های خاص آسان تر می شود. آنها به شما کمک می کنند تا ذهنیت درستی داشته باشید و ساختار اساسی برای رسیدن به ایده های جدید در صورت تقاضا را فراهم می کنند.

براي تفكر خلاق تكنيك هايي وجود دارد كه مي توانيد ياد بگيريد.

تکنیک های تفکر خلاق

همانطور که یاد گرفتید، تفکر خلاق را می توان با برخی از تکنیک های پرکاربرد تحریک کرد. این‌ها روش‌های مؤثری هستند که به شما کمک می‌کنند ایده‌های جدیدی پیدا کنید، آن‌ها را در محیط‌های جدید آزمایش کنید، و برای نوآوری بیشتر روی نظرات دیگران حساب کنید.

برخی از بهترین نمونه‌های مهارت‌های تفکر خلاق عبارتند از: تفکر جانبی، خواندن بصری، تفکر خارج از چارچوب، کپی‌نویسی، خلاقیت هنری، حل مسئله، ذهن تحلیلی و تفکر واگرا.

در اینجا بهترین تکنیک های تفکر خلاق وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

طوفان فکری

این تکنیک می تواند در مسائل کوچک یا بزرگ که نیاز به راه حل خلاقانه دارند بسیار مفید باشد. هدف اصلی تشکیل گروهی از افراد و دور انداختن ایده ها به درد نخور است.

ایده کلی طوفان فکری این است که با داشتن بیش از حد راه حل های خلاقانه بالقوه، دستیابی به راه حل هایی با بالاترین سطح کیفیت آسان تر می شود.

طوفان فکری چندین مزیت دارد که می تواند به شما کمک کند تا مهارت های تفکر خلاق خود را تمرین کنید. برای شروع، برای عملکرد به ساختار سفت و سختی نیاز ندارد، زیرا بسیار غیر رسمی است. با این حال، می توان آن را با راهنمایی حرفه ای تسهیل کرد. همچنین، افراد درگیر حتی نیازی به حضور همزمان با هم ندارند، زیرا می توانید از یک محیط مجازی استفاده کنید یا ایده ها را در یک سند مشترک قرار دهید.

برای اینکه آن به خوبی کار کند، همه شرکت کنندگان باید از مشکلی که نیاز به راه حل خلاقانه دارد آگاه باشند و با نحوه عملکرد طوفان فکری آشنا باشند. در پایان فراموش نکنید که تمام ایده ها را از طریق مستندات مناسب ثبت کنید.

تفکر جانبی

تفکر جانبی شامل نگاه کردن به حوزه ها و خطوط استدلال کمتر آشکار است. اگر شما و شرکایتان سعی کنید خود را تحت دیدگاه های متفاوت قرار دهید یا مشکل را معکوس کنید و به طور متفاوت به آن نگاه کنید، می تواند به خوبی کار کند.

به عنوان مثال، راه حل مستقیم برای از دست دادن فروش آنلاین، قرار دادن تبلیغات و تبلیغات بیشتر است. با این حال، تفکر جانبی ممکن است به مسیرهای جایگزین برسد، مانند استفاده از بازاریابی ایمیلی برای دستیابی به مشتریانی که مدتی است از شما خرید نکرده‌اند.

این را می توان بیشتر تعمیم داد، حتی با استفاده از خطوط فکری پوچ برای به جریان انداختن آب خلاق خود. مهمترین جنبه این فرآیند رفتن به جایی است که معمولاً انتخاب نمی کنید.

نقشه برداری ذهن

فرآیند نقشه‌برداری ذهنی به شما کمک می‌کند تا ایده‌هایی را که هرگز تصور نمی‌کردید ترکیب شوند، به هم متصل کنید. به همین دلیل، ممکن است در حین استفاده از مهارت های تفکر خلاق به شما کمک کند به راه حل های مناسب برسید.

نقشه ذهنی نموداری است که در آن ایده ها را وارد کرده و آنها را به هم وصل می کنید. می تواند راه حل های ممکنی برای یک مشکل، پیامدهای فوری آن داشته باشد و بهترین اقدام برای مقابله با آنها باشد. متناوبا، نقشه ذهنی شما می تواند به عنوان راهی برای دیدن تصویری بزرگتر از کاری که می خواهید انجام دهید عمل کند.

نقشه ذهنی حتی می تواند به صورت جداگانه انجام شود. گاهی اوقات، شما ممکن است از قبل تمام ایده های مورد نیاز خود را داشته باشید، اما لازم است آنها را روی کاغذ بیاورید. ایجاد نقشه ذهنی به سازماندهی آنها و رسیدن به نتیجه طبیعی کمک می کند.

همچنین، از آنجایی که نقشه ذهنی اساسا یک اینفوگرافیک است، کسانی که بخشی از این فرآیند نبودند به راحتی می توانند آن را درک کنند. بنابراین، به عنوان یک سند معتبر عمل می کند.

نمونه هایی از مهارت های خلاقیت

علاوه بر این تکنیک‌های تفکر خلاق که در این فصل ارائه کردیم، چندین مهارت وجود دارد که برای لذت بردن از مزایای تکنیک‌ها باید آن‌ها را توسعه دهید. برخی از مهارت های خلاقیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش

دیدگاه های مخالف

سوال پرسیدن

ارتباط

سازمان

مزایای اصلی تفکر خلاق چیست؟

توسعه مهارت های تفکر خلاق شما برای هر زمینه کاری بسیار مفید است. به هر حال، هر منطقه‌ای به افرادی نیاز دارد که بتوانند بهترین راه‌حل‌ها را برای مشکلات روزمره‌ای که به وجود می‌آیند ارائه دهند و خلاقیت برای انجام آن ضروری است.

شما می توانید مزایایی از این قبیل را با توسعه مهارت های تفکر خلاق تجربه کنید:

توانایی ایجاد بهترین راه حل ها برای خواسته های روزانه، که ارزشی برای مشتریان و کسب و کار شما فراهم می کند.

بهبود در حل مسئله نه تنها برای مسائل مربوط به کار، بلکه در امور زندگی شخصی شما.

مشارکت بیشتر در محل کار در فعالیت های روزانه و مشارکت، که برای یک محیط سالم تر مفید است.

درک بهتر داده ها – همچنین به عنوان سواد داده شناخته می شود – و نحوه ارائه آن از طریق داستان سرایی داده.

روی بهبود خود تمرکز کنید زیرا شما و هم تیمی هایتان مهارت های نرم بیشتری را توسعه می دهید.

کار گروهی و پیوند مؤثرتر، زیرا افراد عادت می‌کنند ایده‌های اصلی خود را رد کنند و ویژگی‌های خلاقانه یکدیگر را یاد بگیرند.

چگونه مهارت های تفکر خلاق را توسعه دهیم؟

اکنون که دقیقاً می دانید مهارت های تفکر خلاق چیست، گام بعدی در این فرآیند شامل یادگیری نحوه کار بر روی آنها است. از این گذشته، رکود می تواند بزرگترین تهدید برای خلاقیت شما باشد، زیرا مستلزم تحریک مداوم است.

در زیر بهترین راه‌های توسعه مهارت‌های تفکر خلاق را برای خود بررسی کنید.

انواع مختلف محتوا را مصرف کنید

اگر نوع محتوایی را که در زندگی روزانه خود مصرف می کنید متنوع کنید، تفکر خلاق شما می تواند بسیار سودمند باشد. به هر حال، اطلاعاتی که جذب می کنیم می توانند به روش های مختلفی ترکیب، مجدداً ترکیب شوند و برای ارائه راه حل مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، اگر تنوع وجود نداشته باشد، این غیر ممکن می شود.

برای انجام این کار، می‌توانید از طیف وسیعی از انواع محتوا در اینترنت استفاده کنید. سعی کنید از وبلاگ‌ها، کانال‌های یوتیوب و پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی مختلفی که به آن‌ها عادت ندارید بازدید کنید – ترجیحاً آنهایی که با موضوعاتی سروکار دارند که معمولاً آنها را مصرف نمی‌کنید.

اگر سعی کنید فرم ها و همچنین محتوا را تغییر دهید، این نیز کار می کند. این به معنای درگیر شدن با انواع مختلف رسانه، مانند متن، ویدئو، صدا، و حتی موارد خاص تر مانند کتاب های الکترونیکی، پادکست ها، اینفوگرافیک ها و موارد دیگر است.

مقاله مرتبط: 10 چیزی که توضیح آن را به کسی بدهکار نیستید

با روندها همراه باشید

بیشتر تفکر خلاق شما می تواند تحت تأثیر روندهایی باشد که در حال حاضر بر بازار تأثیر می گذارد و آنهایی که در آینده به وجود می آیند.

همراهی با روندها فقط مصرف انواع اخبار مرتبط با رشته شما نیست. همچنین لازم است یک چشم تیزبین ایجاد شود تا تشخیص دهد چه چیزی پتانسیل خلاقیت برای ویروسی شدن دارد یا خیر. این توانایی برای موفقیت استراتژی های شما در بازاریابی ضروری خواهد بود.

توانایی پیش بینی روندها نیازی به یک توپ کریستالی ندارد. در عوض، باید بدانید که بخش کسب و کار شما چگونه عمل می کند و نوآوری از کجا می آید. داشتن یک موضع حل مسئله برای ارائه ایده های خلاقانه و بدیع بسیار مهم است.

سعی کنید هر روز چیزی خلق کنید

زمانی که شخصی می خواهد وزن کم کند، برنامه ورزشی ارائه می کند که به تلاش روزانه به عنوان تعهد نیاز دارد. همین مفهوم در مورد تمرین تفکر خلاق و مهارت های فنی مورد نیاز برای تیز ماندن صدق می کند.

بنابراین، با در نظر گرفتن این هدف، سعی کنید روزانه چیزی جدید ایجاد کنید. لزومی ندارد که چیزی بزرگ یا مهم باشد، فقط هر چیز جدیدی باشد که از تمام مراجع جدیدی که شما جذب می‌کنید نشأت می‌گیرد.

چنین خلاقیت هایی همچنین ممکن است به عنوان راه حلی برای مشکلات روزمره شما یا جامعه شما باشد. مهمترین بخش این فرآیند ایجاد عادت به ارائه چیزهای جدید است تا به طور طبیعی برای شما شروع شود.

شبکه ای برای خلاقیت بسازید

از دیگران کمک بگیرید تا تفکر خلاق و مهارت های فنی خود را در حال رشد مداوم نگه دارید. شما می توانید شبکه ای از افراد با اهداف مشابه بسازید و همه این نکات را به صورت گروهی عملی کنید.

تعامل با همسالان خود یک راه عالی برای تمرین خلاقیت شماست. حتی بهتر است که این افراد نیز خلاق باشند و به ارائه ایده های اصلی به عنوان یک شبکه کمک کنند. سعی کنید با پروژه های گروهی راه حلی برای یک مشکل رایج ایجاد کنید یا در جنبه خاصی از کار نوآوری کنید.

مراقب باشید اطراف خود را با افرادی احاطه نکنید که دقیقاً مانند شما فکر می کنند و خلق می کنند. در هنگام ایجاد این شبکه تا جایی که می توانید به دنبال تنوع باشید، زیرا این همه تنوع می تواند برای ایده های همه بسیار مفید باشد.

تحقق مهارت های تفکر خلاق نیاز به آموزش مداوم دارد، اولین قدم در بهبود نحوه ارائه ایده های جدید است. افرادی که در این صنعت با تجربه هستند می توانند در هر زمینه تخصصی پیشرفت کنند. نکات موجود در این مقاله را در نظر بگیرید و فرآیند خودسازی را با تمرکز بر تقویت مهارت های تفکر خلاق خود آغاز کنید.

مطلب پیشنهادی

چطور با توپ يوگا ورزش كنيم

چگونه با توپ یوگا ورزش کنیم

در حالی که توپ‌های یوگا به طور سنتی برای فعالیت‌های همنام خود استفاده می‌شوند، می‌توان …

اعتماد دوباره به همسر سابق

چگونه دوباره به همسر يا نامزد سابق اعتماد كنيم؟

بازسازی اعتماد با یک سابق می تواند واقعا سخت باشد و ممکن است زمان زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *