يادگيري مهارت هاي جديد
همه ما در كودكي ارزوي يادگيري مهارت هاي جديد داشتيم واب بعد از رسيدن به بزرگسالي خيلي از ما يادگيري را متوقف مي كنيم

چرا ياد گرفتن مهارت هاي جديد را متوقف مي كنيم؟

آخرین باری که یک مهارت جدید یاد گرفتید کی بود؟ اکثر مردم بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان یا دانشگاه، یادگیری چیزهای جدید را متوقف کردند. مهارت های زیادی وجود دارد که می توانیم در طول زندگی خود بیاموزیم، و به هر دلیلی این کار را نمی کنیم.

 یک لحظه به اين نقل قول فکر کنید:

ما اغلب می شنویم که هر روز به گونه ای زندگی كنيد که گویی آخرین روز زندگي تان است. به نزدیکان خود بگویید که چقدر آنها را دوست داریم. با دوستی که چند سالی است با او صحبت نکرده ایم تماس بگیرید و سلام کنید. برای شادی های کوچک زندگی که اغلب آنها را بدیهی می دانیم سپاسگزاری کنید.

 اما اين نقل قول قسمت دوم هم دارد.این قسمت دوم آن نقل قول است :

“طوری یاد بگیر که انگار برای همیشه زنده خواهی بود.”

بسیاری از مردم خواهند گفت، “خب، این حرف احمقانه است. شما برای همیشه زنده نخواهید بود، پس فقط آنچه را که نیاز دارید یاد بگیرید و از بقیه زندگی خود لذت ببرید.”

مسير يادگيري در زندگي

بسیاری از ما در اوایل زندگی‌مان، یادگیری را «گذرانده‌ایم». دبیرستان را پشت سر می گذاریم و دیپلم می گیریم. ما دانشگاه را می گذرانیم و آ مدرک مي گيريم. ما حتی ممکن است ، فوق لیسانس یا دکترا بگذریم.

بیشتر اوقات ما فقط می خواهیم از تمام آن  مراحل یادگیری بگذریم تا فقط بتوانیم به بخش لذت زندگي برسیم.

وقتی از دنياي دانشگاه بیرون مي رويم و برای پرداخت قبوض کار می کنیم و بچه دار مي شويم، بیشتر ما ديگر به یادگیری مهارت هاي جدید ادامه نمی دهیم. ما ممکن است كارهاي جدید را امتحان کنیم، اما مهارت هاي جدید یاد نمی گیریم. منظورم يادگيري در حد خواندن يك پست وبلاگ يا يك مقاله نيست.  من در مورد یادگیری یا مطالعه عمیق تر صحبت می کنم. نوعی که در اوایل زندگی مان انجام مي داديم.

يادگرفتن از طریق مطالعه، تجربه یا آموزش مهارت

اگرچه برخی از حرفه ها مستلزم ادامه تحصیل هستند، شما در اين حرفه ها معمولاً در حال گسترش یا کسب دانش در موضوعی هستید که قبلاً با آن بسیار آشنا بوديد. در حالی که اين يادگيري ضروری است، اما معمولاً مهارت جدیدي نیست.

من در مورد مهارت هایی صحبت می کنم که می خواستید یاد بگیرید یا آرزو می کردید انجام دهید. چیزهایی مانند نوشتن، گیتار، طراحی یا یادگیری یک زبان جدید. سخنرانی عمومی، اسب سواری یا یوگا كه برای شما جدید هستند.

می توانم بگویم که به چه فکر می کنید و چه جوابي مي خواهيد بدهيد:

“این عالی به نظر می رسد، اما…”

من وقت ندارم

من هرگز در انجام اين كار خوب نخواهم بود.

نمی دانم از کجا شروع کنم.

آشنا بنظر رسیدن؟

مقاله مرتبط: چطوري شب زود به خواب برويم؟

من وقت ندارم

ما وقت داریم

به سخنرانی TED توسط لورا واندرکام گوش دهید.

او به این موضوع می پردازد که چگونه کارهایی را که باید هر هفته انجام دهیم، بیش از حد برآورد می کنیم. من مستقیماً به صفحه TED Talk او پیوند می‌دهم ، چون حرف هاي او  شامل نكات بسیار خوبی برای یافتن زمانی است که می‌گوییم نداریم.

ما زمان داریم، فقط باید آن را پیدا کنیم.

گوش دادن به صحبت های او نحوه گذراندن صبح و عصرم را تغییر داد. ناگهان، زمانی را برای یادگیری پیانو، خواندن کتاب‌های بیشتر و نوشتن پست‌های وبلاگ پیدا کردم.

گاهی اوقات زمان زيادي لازم نيست که ما  نتوانيم آن قدر زمان داشته باشيم.

چیزی را که قبلاً امتحان کرده‌اید و از آن لذت برده‌اید، اما کامل نکرده‌اید، از ليستتان خط نزنيد. شاید فقط در زمان مناسبي آن مهارت را امتحان نكرده ايد.

من هرگز در انجام آن كار حرفه اي نخواهم شد.

“متخصص در هر كاري زمانی مبتدی بود.”

– هلن هیز

خود را با یک متخصص در زمینه مورد نظرتان مقایسه نکنید، به خصوص زمانی که شروع به کار می کنید. یک زمانی آنها هم مثل شما بودند.

از فرآیند کسب مهارت جدید لذت ببرید. به دنبال کمال نباشيد، هرگز آن را نخواهید یافت. ما اغلب به هدفی فکر می کنیم و می خواهیم به آن برسیم. هدف در نقطه Z است و ما در نقطه A هستیم. فراموش می کنیم که مسیری به سمت Z وجود دارد، اما اگر نقطه B، C، D و غیره را نرويم، به آنجا نخواهیم رسید. روش كار اين است.

اگر در نقطه B گیر بیفتید و متوجه شوید که واقعاً زبانی را که انتخاب کرده‌اید یا ابزاری را که فکر می‌کردید می‌خواهید بنوازید دوست ندارید،اين حرفها را بس كنيد. يادگرفتن هر مهارت جدیدی دشوار است. منتظر موانع باشید و از آنها عبور کنید. اگر یادگیری تبدیل به شکنجه شد. آن وقت يادگيري آن مهارت را متوقف كنيد. اگر واقعاً از چیزی لذت می برید، حتی چالش ها نیز ارزش آن را دارند. اگر نه، يادگيري را متوقف كنيد. یک ساز متفاوت، نوع دیگری از هنر، نوشتن یا طراحی را امتحان کنید.

خيلي از ما نمي دانيم از كجا يادگيري مهارت جديد را شروع كنيم.

نمی دانم از کجا شروع کنم

این یکی از مهمترین موانع یادگیری هر مهارت جدید است. فقط پیدا کردن نقطه A سخت است.

اولین قدم چیست؟ سفر را از کجا شروع می کنید؟

خوشبختانه ما در عصری باورنکردنی زندگی می کنیم. ما برای یادگیری هر چیزی به منابع دسترسی داریم. از آنها استفاده کنيد! اگر یک روش یادگیری برای شما جذاب نیست، روش دیگری را امتحان کنید.

دسترسی به این انبوه اطلاعات و دانش نیز می تواند طاقت فرسا باشد. تحقیق در مورد مربيان آن مهارت در محل زندگيتان یک شروع واضح است، اما من خودم را به آموزش حضوری محدود نمی کنم. خرید کتاب مبتدی در این زمینه یکی دیگر از روش هاي معمولی برای شروع است.

جلسات و کنفرانس ها مکان های خوبی برای غوطه ور شدن در موضوعی هستند که در حال یادگیری آن هستید. می توانید در همان جلسات الهام بگیرید یا با دیگران ملاقات کنید.

يادگيري آنلاين

آخرین حوزه ای که می خواهم پوشش دهم، بازار در حال انفجار دوره های آنلاین است. برخی از آنها رایگان یا بسیار کم هزینه هستند. من قصد دارم منابعی را برای یادگیری هر چیزی فهرست کنم.

این فهرست جامع نیست، و من خوانندگان را تشویق می کنم که منبع آنلاين مورد علاقه خود را برای یادگیری ثبت کنند.

Coursera
iTunes U
Udemy
Lynda
Youtube
Meetup.com

من نمي گويم که این سایت‌ها بهتر از مطالعه یا یادگیری از طریق مدرسه یا دانشگاه هستند، اما آنها منابع فوق‌العاده‌ای برای میلیون‌ها نفر هستند که می‌خواهند لذت یادگیری مهارت جدیدی را تجربه کنند.

در ايران هم شما مي توانيد با مراجعه به سايت هايي مثل فرادرس يا مكتب خونه و مشابه اين سايت ها به صورت آنلاين مهارت هاي جديد ياد بگيريد.

آیا یادگیری نوشتن یک رمان یا  يادگيري برنامه نویسی به منبع درآمد تبدیل می شود؟ احتمالاً، اما من آن را هدف اصلی نمی‌دانم. من بیشتر روی لذتی که در فرآیند یادگیری پیدا می کنید تمرکز می کنم. به یاد داشته باشید که شما در نقطه A هستید و این نوع تفکر در مورد كسب در آمد، افكار مربوط به  نقطه Z است.

بهترین زمان برای کاشت درخت 20 سال پیش بود. دومین زمان بهترین هم اکنون است.

– ضرب المثل چینی

يادگيري مهارت جديد ارتباطي به سن شما ندارد.
در هر سني كه باشيد مي توانيد يك مهارت جديد ياد بگيريد.

شروع يادگيري

اکنون زمان شروع است. یک تکه کاغذ بردارید و همه چیزهایی را که می خواهید یاد بگیرید فهرست کنید. به دوران کودکی خود فکر کنید. چه تصاویری کشیدید؟ چه بازی هایی انجام دادید؟ ساعت ها در مورد چه چیزی صرف خیال پردازی کردید؟ به قفسه کتاب خود نگاه کنید. آیا کتاب هایی در مورد چیزهایی دارید که می خواستید یاد بگیرید، اما هرگز شروع نکردید؟ شاید این موضوع را از طریق پادکست در مسیر کار یا از طریق یک دوره ویدیویی بهتر یاد بگیرید.

پس از اینکه فهرست خود را تهیه کردید، آن را به فهرست 10 تای برتر محدود کنید و سپس آن را به 5 تای برتر محدود کنید. در حالت ایده آل، می توانید آن را به 1 یا 2 موضوعی که واقعاً به کشف آن علاقه دارید، کاهش دهید. یکی را انتخاب کنید و دیگری را در لیست خود قرار دهید تا یاد بگیرید.

“اگر زمان زیادی را صرف فکر کردن به چیزی کنید، هرگز آن را انجام نخواهید داد.”

– بروس لی

مقاله مرتبط: چطور برنامه ريزي كنيم و به آن وفادار بمانيم؟

حالا شما باید اقدام کنید. شما باید همه ترس ها را کنار بگذارید و شروع کنید. وقتی این کار را کردی، قول می‌دهم دنیا را متفاوت ببینی. شما آن را از چشم یک برنامه نویس، نویسنده، هنرمند، نوازنده و غیره خواهید دید. با افرادی که ممکن است هرگز آنها را ملاقات نکرده باشید، گفتگو خواهید داشت، زیرا اکنون علایق مشترکی دارید. این چیزی بیش از یادگیری است. این در مورد زندگی است.

مطلب پیشنهادی

چطور با توپ يوگا ورزش كنيم

چگونه با توپ یوگا ورزش کنیم

در حالی که توپ‌های یوگا به طور سنتی برای فعالیت‌های همنام خود استفاده می‌شوند، می‌توان …

اعتماد دوباره به همسر سابق

چگونه دوباره به همسر يا نامزد سابق اعتماد كنيم؟

بازسازی اعتماد با یک سابق می تواند واقعا سخت باشد و ممکن است زمان زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *