خرابکاری در رابطه چيست؟
برخي از افراد از ترس اينكه روزي رابطه شان خراب شود خودشان در رابطه به صورت ناخودآگاه خرابکاری مي كنند.

خرابکاری ناخودآگاه در رابطه: نشانه ها، علل و نحوه متوقف کردن آن

به عنوان انسان، همه ما خواهان صمیمیت و ارتباط اجتماعی هستیم. با این حال، برای برخی افراد، صمیمیت می تواند منبع ترس و آسیب باشد. در نتیجه، این ترس ممکن است منجر به رفتارهای خود خرابکاری شود که به روابط صمیمانه آسیب می رساند یا از بین می برد. اگر این الگوها مورد توجه قرار نگیرند و اصلاح نشوند، می توانند منجر به روابط ناسالم، تنهایی و انزوای اجتماعی شوند. در حالی که شکستن یک چرخه رابطه خود خرابکاری می تواند چالش برانگیز باشد، تشخیص و تغییر این رفتارها از طریق درمان حضوری یا آنلاین امکان پذیر است. برای یادگیری نحوه شناسایی و جلوگیری از خود خرابکاری در یک رابطه، ادامه مطلب را بخوانید.

خود خرابکاری در یک رابطه چیست؟

وقتی افراد خود خرابکاری می کنند، رفتارهایی را انجام می دهند که در رفاه آنها اختلال ایجاد می کند یا آنها را از دستیابی به اهداف بلندمدت خود باز می دارد. در یک رابطه، خود خرابکاری می تواند مانع از برقراری ارتباط نزدیک با شریک زندگی تان شود.

خود خرابکاری می تواند آگاهانه یا ناخودآگاه باشد. با این حال، از منظر بیرونی، این رفتار اغلب عمدی به نظر می رسد.

برخي از افراد به طور ناخودآگاه در رابطه خود خرابکاری مي كنند.

بیشتر بدانید

“خود خرابکاری مجموعه ای از رفتارهای آگاهانه یا ناخودآگاه است که می تواند منجر به پایان یک رابطه شود. خود خرابکاری می تواند ناشی از تجربیات گذشته باشد که باعث می شود فرد نسبت به دیگران بی اعتماد شود. با آن ترس از صدمه دیدن به وجود می آید، که ممکن است اگر کسی در یک رابطه باقی بماند، اتفاق بیفتد. درمان می‌تواند به فرد کمک کند رفتار خود را به‌عنوان خودخراب‌کننده تشخیص دهد و به او کمک کند آن را متوقف کند.»

دلایل خود خرابکاری در روابط

در حالی که افراد ممکن است به دلایل زیادی روابط خود را خراب کنند، این رفتار اغلب ریشه در تروما دارد. در دوران کودکی، روابط ما با مراقبان می تواند تأثیری پایدار بر نحوه ارتباط ما با دیگران داشته باشد. افراد با سابقه روابط ناامن ممکن است به طور خودکار تصور کنند که روابط آینده محکوم به شکست هستند.

تحقیقات این نظریه را تأیید می کند که خود خرابکاری می تواند نوعی محافظت از خود باشد. همانطور که بحث شد، اگر کسی از صدمه دیدن یا رها شدن می‌ترسد، ممکن است منجر به خرابکاری او در یک رابطه شود – ناخودآگاه یا هدفمند – برای جلوگیری از آسیب‌های آینده.

ترس از رها شدن یا صمیمیت یکی از دلایل اصلی خود خرابکاری است، اما تحقیقات همچنین نشان می دهد که افراد ممکن است به دلایل دیگری نیز خود خرابکاری کنند. به عنوان مثال، مسائل مربوط به اعتماد، مهارت‌های محدود رابطه، انتظارات غیرواقع بینانه، یا اعتماد به نفس پایین، در میان چیزهای دیگر، همه در روابط خود خرابکارانه رایج هستند. علاوه بر این، می دانیم که این رفتارها اغلب در چندین رابطه تکرار می شوند.

5 نشانه از خود خرابکاری در یک رابطه

از آنجایی که خود خرابکاری همیشه آگاهانه نیست، تشخیص آن می تواند چالش برانگیز باشد.

«نشانه‌های خود خرابکاری عبارتند از: ناديده گرفتن، انتقاد، مشکل در حفظ روابط و حسادت. مهم است که تشخیص دهیم چگونه ممکن است در رابطه خرابکاری کنیم تا بتوان قبل از اینکه خیلی دیر شود این رفتار را متوقف کرد. درمان می تواند به فردی که در حال مبارزه است کمک کند تا خودآگاهی و بینش بیشتری ایجاد کند تا از حرکت رو به جلو جلوگیری کند.

شخصی با سابقه الگوهای روابط خود خرابکاری ممکن است برخی از رفتارهای زیر را انجام دهد.

1. مسائل مربوط به اعتماد

همانطور که اشاره شد، افرادی که مستعد خود خرابکاری هستند اغلب برای اعتماد به شرکای خود تلاش می کنند. تجربه ناامنی در روابط به دلیل عدم اعتماد می تواند منجر به اتهامات و رفتارهای حسادت شود. در برخی موارد، شخصی که خود خرابکاری می کند ممکن است به دنبال اثبات خیانت باشد، حتی زمانی که هیچ نشانه ای وجود ندارد که شریک زندگی او کار اشتباهی انجام داده است.

2. بازي دادن

بازي دادن در روابط نوعی دستکاری و سوء استفاده عاطفی است که در آن شخصی باعث می شود شخص دیگری به خاطرات، تجربیات یا احساسات خود شک کند. کسی که دائماً خود خرابکاری می کند، ممکن است اشتباهات خود را انکار کند یا احساسات شریک زندگی خود را در مواجهه با رفتارهایش نادیده بگیرد.

3. انتقاد بیش از حد

یکی دیگر از اشکال رایج خود خرابکاری، جستجوی بهانه برای ترک یک رابطه است. وقتی برخی از افراد خود خرابکاری می کنند، ممکن است بر روی احساسات و جنبه های منفی یک رابطه متمرکز شوند و در عین حال نکات مثبت را نادیده بگیرند. آنها ممکن است رفتارهای شریک زندگی خود را نادیده بگیرند، دعوا را انتخاب کنند و در هر کاری که انجام می دهند به دنبال عیب بگردند.

4. اجتناب

در حالی که برخی از افرادی که خود خرابکاری می کنند به دنبال مشکلات هستند، برخی دیگر ممکن است سعی کنند به طور کامل از درگیری اجتناب کنند. برای مثال، شخصی که خود خرابکاری می کند، ممکن است از صحبت کردن در مورد مسائل با شریک زندگی خود امتناع کند. آنها ممکن است اصرار کنند که اوضاع خوب است. افرادی که با اجتناب کنار می آیند نیز ممکن است احساسات یا خواسته های خود را در روابط عاشقانه انکار کنند.

5. خیانت

برای افرادی که خودخرابی می کنند، رفتارهای آزاردهنده عمدی انجام می دهند. آنها ممکن است به عنوان مثال خیانت کنند تا به شریک خود دلیلی برای ترک آنها بدهند. همچنین غیرمعمول نیست که آنها رفتار ناسالم خود را با این ادعا که فقط “پیش از آسیب دیدن شریک زندگی خود را آزار می دهند” توجیه می کنند. اگر در رابطه خود خیانت می کنید، مطمئن شوید که یاد می گیرید چگونه از خیانت عبور کنید.

چگونه یک رابطه خود خرابکارانه را متوقف کنیم

خودآگاهی کلیدی برای پایان دادن به رفتار خود خرابکارانه است. اگر بتوانید الگوهای رفتاری مخرب را بشناسید، می توانید برای پیشگیری از این رفتارها در آینده گام بردارید. همچنین می توانید برای ایجاد مهارت هایی کار کنید که به شما در ایجاد روابط صمیمی و سالم کمک می کند.

چگونه به رفتار خود خرابکارانه پایان دهیم

پاسخگو باشید

برای جلوگیری از خود خرابکاری، باید مسئولیت رفتار خود را بپذیرید. ابتدا، نقشی را که در آسیب رساندن به روابط گذشته خود ایفا کرده اید، بشناسید. هنگامی که با این رفتارها روبرو شدید، می توانید برای تغییر آنها تلاش کنید.

محرک ها را شناسایی کنید

اگر سابقه خرابکاری ناخودآگاه در یک رابطه دارید، سعی کنید بفهمید چه چیزی باعث رفتار شما می شود. آیا پس از ابراز نیاز شریک به تعهد، تمایل دارید که سرزنش کنید؟ آیا مکان های خاصی وجود دارد که شما را در معرض خطر قرار می دهد؟ هنگامی که متوجه شدید چه چیزی باعث ترس شما می شود، می توانید راه های سالم تری برای مقابله با احساسات خود پیدا کنید.

احساسات خود را به اشتراک بگذارید

وقتی از صمیمیت یا رها شدن می ترسید، ابراز احساسات به شریک زندگی تان دشوار است. با این حال، باز کردن در مورد احساس خود می تواند به شریک زندگی شما کمک کند تا بفهمد چه چیزی از سر می گذرانید. وقتی یاد بگیرید که در مورد مشکلات خود با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید، می توانید روی مسائل با هم کار کنید.

به دنبال کمک حرفه ای باشید

خود خرابکاری می تواند عمیقاً آسیب زا باشد و غلبه بر این رفتارها همیشه آسان نیست. کار با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا رفتارهای مشکل ساز را شناسایی کرده و از آسیب های گذشته درمان کنید. با کمک حرفه ای، می توانید مهارت های مقابله ای ضروری را توسعه دهید و برای پایان دادن به چرخه روابط خود خرابکاری تلاش کنید.

چگونه به شریک خود خرابکار کمک کنیم

به یاد داشته باشید که تقصیر شما نیست

برای رفتار شریکتان بهانه نیاورید یا وقتی شریکتان سرزنش می کند، خودتان را سرزنش نکنید. خود خرابکاری می تواند عمیقاً آزاردهنده باشد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که شما به خاطر اعمال شریک زندگی خود مقصر نیستید. برای خود بایستید و از شریک زندگی خود بخواهید که در هنگام سرزنش کردن، مسئولیت را بر عهده بگیرد.

تقویت مثبت ارائه دهید

بسیاری از افراد با سابقه خود خرابکاری نمی دانند یک رابطه سالم چگونه باید باشد. هنگامی که شریک زندگی شما در مورد احساسات خود صحبت می کند یا اقداماتی را برای مقابله با رفتارهای مخرب او انجام می دهد، به او حمایت و تشویق کنید. اجازه دهید بدانند که از تلاش های آنها برای شکستن چرخه قدردانی می کنید.

آنها را تشویق کنید که به دنبال کمک باشند

در حالی که می توانید به شریک خود خرابکار عشق و حمایت بدهید، شما به تنهایی نمی توانید مشکلات او را حل کنید. به آن‌ها یادآوری کنید که چقدر به آنها اهمیت می‌دهید و می‌خواهید کمک‌های مورد نیازشان را دریافت کنند. آنها را تشویق کنید تا از یک متخصص کمک بگیرند.

مقاله مرتبط: چگونه از درد رها شدن  توسط ديگران شفا پیدا کنیم

با کمک حرفه ای به رفتارهای خود خرابکارانه پایان دهید

متوقف کردن خود خرابکاری در یک رابطه همیشه آسان نیست، اما اگر متوجه شدید که خود خرابکاری در رابطه چیزی است که شما یا شریک زندگی تان با آن دست و پنجه نرم می کنید، حمایت دریافت کنید. ا با متخصصان سلامت روان ماهر ارائه می دهد که می دانند چگونه چرخه رفتار خرابکاری خود را بشکنند و می توانند به شما در یادگیری نحوه رفع یک رابطه شکسته کمک کنند. این کار مستلزم کار است، اما شما می توانید یاد بگیرید که چگونه یک رابطه سالم و مفید داشته باشید. شما و شریک زندگیتان می توانید عشق و ثباتی را که هر دو در یک رابطه به دنبال آن هستید، به یکدیگر پیشنهاد کنید.

مطلب پیشنهادی

ددي ايشو

“آیا من مشکل بابا (ددي ايشو) دارم؟” تراپيست جواب مي دهد

ددي ايشو مدت‌هاست که موضوع گفتگو در مورد توضیحات کامل برای مشکلات رابطه، مشکلات عزت …

اهداف ازدواج

اهداف رابطه برای قوی تر کردن ازدواج

شاید به دنبال گره زدن هدف به ازدواج هستید. یا شاید به این فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *