چگونه اعتماد به نفس خود را بعد از توهين حفظ كنيم
شما بايد ياد بگيريد با توهين چطور برخورد كنيد. تا نهايتا بتوانيد به ارامش برسيد و قلدرها را از زندگي خود بيرون كنيد.

ايجاد اعتماد به نفس بعد شنيدن توهين

توهین می تواند آسیب زا باشد، به خصوص زمانی که نمی دانید چگونه با آنها برخورد کنید. ایجاد و نشان دادن اعتماد به نفس بعد از اینکه کسی به شما توهین می کند همیشه آسان نیست. اما وقتی بتوانید این کار را انجام دهید نشان می دهد که بر افکار و احساسات خود کنترل دارید. با نشان دادن خونسردی بلافاصله پس از آن، تقویت اعتماد به نفس کلی خود در درازمدت و کنار گذاشتن قلدرهای مکرر در زندگی خود، در مواجهه با یک توهین، اعتماد به نفس ایجاد کنید.

روش  يك  مقابله فوری

1.یک نفس عمیق بکش.

با دم عمیق و بازدم آهسته یک لحظه را برای تمرکز مجدد خود تعیین کنید. افکار خود را از انتقاد بیرونی دور کرده و به سمت خود بازگردانید. چشمان خود را ببندید. روی تنفس آهسته و پیوسته تمرکز کنید. تا زمانی که کمتر احساس خستگی کنید.

برای اینکه ذهن خود را روی تنفس خود نگه دارید، سعی کنید دم را با سه شمارش، نفس خود را با شمارش دو حبس کنید و بازدم را با تعداد سه بشمارید. در صورت لزوم تکرار کنید.

2.توهین را ارزیابی کنید.

لحظه ای به صحبت های آن شخص به طور انتقادی فکر کنید. آیا حقیقتی در آن وجود دارد؟ آیا دلیلی مانند درگیری قبلی وجود دارد که چرا این شخص ممکن است بخواهد عمداً به احساسات شما صدمه بزند؟

برای آن قسمت‌هایی از توهین که به نظر شما درست است، تصدیق کنید که كامل نبودن يك نفر اشکالی ندارد. بدانید که همه افراد ایراداتی دارند و ارزیابی و کار روی آن قابل قبول است.

برای آن قسمت‌هایی از توهین که به نظر شما درست نیست، به خود یادآوری کنید که واقعی نیستند و شما را منعکس نمی‌کنند.

3.از پاسخ دادن به توهین خودداری کنید.

جواب دادن توهین با توهین می تواند وسوسه انگیز باشد. با این حال، در نهایت، هدف شما هر چه که باشد. خواه انجام یک سخنرانی یا صرفاً لذت بردن از وقت با دوستان یا خانواده باشد. بهتر است از تعامل با کسی که به شما توهین کرده است خودداری کنید.

به خود یادآوری کنید که در نهایت هیچ فایده ای برای شما ندارد که در ازای آن به کسی توهین کنید.

به خودتان بگویید: «بهترین راه برای ناراحت کردن این شخص این است که در ازای آن به او توهین نکنم، بلکه به او بفهمانم که سخنانش هیچ تأثیری بر من ندارد.» سعی کنید با مهربانی آنها را شکست دهید. پاسخ دادن مهربانی در مقابل توهین باعث می شود گاهی اوقات به اشتباهات خود پی ببرند.

مقاله مرتبط: قدرت سکوت: 10 دلیل برای موفقیت افراد ساکت

4.آرامش خود را به دست آورید.

 از عذرخواهی لحظه ای از خود نترسید، یا در غیر این صورت مکث کنید و خود را آرام کنید تا به آرامش برسید. این طبیعی است که به یک توهین واکنش منفی نشان دهید و اطرافیان شما متوجه خواهند شد که آیا لحظه ای نیاز دارید تا خودتان را جمع کنید.

لحظه ای را به تمرین تنفس عمیق اختصاص دهید یا یک نقل قول مثبت یا مانترا را برای خود تکرار کنید.

به همان اندازه که نیاز دارید به خودتان زمان بدهید تا با اشک ها یا احساسات خشم به سلامت کار کنید. از انفجار عاطفی خودداری کنید و در عوض به خودتان زمان کافی بدهید تا احساسات آنی خود را آرام کنید.

5.بخنديد

 خنده باعث ترشح اندورفین می شود، گروهی از هورمون ها که می توانند احساسات شاد یا سرخوشی را تحریک کنند. یک لحظه به خود بخندید و به اندورفین ها اجازه دهید تا احساس بهتری را جایگزین آن حس وحشت کنند.

به خود یادآوری کنید که هیچ کس از توهین یا انتقاد مصون نیست. حتی اگر به توهین نمی خندید، نقص شخصی را پیدا کنید و به خودتان اجازه دهید که به آن بخندید.

یک رویکرد «خنده تقلبی تا زمانی که خنده واقعي را بسازید» امتحان کنید. حتی اگر خنده دار به نظر نمی رسد، در لحظات سخت به خودتان بخندید. با گذشت زمان،  اين خنده صادقانه تر می شود.

روش دوم ایجاد اعتماد بلند مدت

1. یاد بگیرید که توهین را بپذیرید.

شما مجبور نیستید با آنچه یک شخص می گوید موافق باشید، اما یادگیری پذیرش توهین بیش از هر پاسخ دیگری نیاز به اعتماد به نفس دارد. این نشان می دهد که اگر توهین از طرف کسی باشد که به او اهمیت می دهید، مایلید به نظر او توجه کنید. اگر از طرف کسی باشد که به او اهمیت نمی دهید، نشان می دهد که بر شما تأثیری نمی گذارد.

با مرور انتقادات قبلی که دریافت کرده اید، پذیرش توهین را تمرین کنید. به خودتان چیزی بگویید: “تو آنقدرها هم عالی نیستی.” سپس، با گفتن «حق با شماست، من آنقدرها هم بزرگ نیستم»، پذیرش را تمرین کنید.

این تمرین را آنقدر تکرار کنید که احساس کنید نیش توهین از بین می رود. ممکن است کاملاً از بین برود یا از بين نرود. اما از بین بردن شوک اولیه به شما این امکان را می دهد که بتوانید وقتی کسی به شما توهین می کند، پاسخ دهید.

به یاد داشته باشید که این تمرین برای واگذاری امتیاز به آنها نیست. در عوض، شما در حال ایجاد اعتماد به نفس برای تصدیق نظر آنها هستید و در عین حال به اندازه کافی قوی هستید تا اجازه ندهید که بر شما مسلط شود.

براي پذيرش توهين شما نياز به اعتماد به نفس داريد.

2. برای خودسازی برنامه ریزی کنید.

کمی زمان بگذارید تا به خودتان فکر کنید و به دنبال نقاط ضعف شخصی خود باشید. اجازه ندهید توهین به شما دیکته کند که چه چیزی را در خود می بینید، اما برخی از زمینه هایی را که می خواهید بهبود ببخشید، مشخص کنید.

فهرستی از اهداف و اقداماتی تهیه کنید تا به شما در رفع این نقاط ضعف کمک کند. به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید سخنران عمومی خوبی نیستید، تمرین‌های شما ممکن است شامل شرکت در مکالمات معمولی‌تر، تمرین در مقابل آینه یا حتی شرکت در کلاس سخنرانی باشد.

وقتی کسی به شما توهین می کند، به خود یادآوری کنید که در حال انجام اقداماتی برای بهبود خود هستید و هیچ شرمی وجود ندارد که کار در حال انجام باشد.

3. انتخاب کنید تا ادامه دهید.

 گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. اما یکی از بهترین راه ها برای ایجاد اعتماد به نفس درازمدت زمانی که با توهین مواجه می شوید این است که به خود یادآوری کنید که توهین تنها زمانی مؤثر است که اجازه دهید به شما صدمه بزند. اگر تصمیم بگیرید که به سرعت از توهین عبور کنید و روی خودسازی یا جنبه های مثبت شخصیت خود تمرکز کنید، توهین قدرت خود را از دست می دهد.

پر کردن جملاتی مانند “این مهم نیست زیرا من ______ هستم” را تمرین کنید. بر اساس ویژگی های مثبت خود دلیلی برای رد توهین به خود بدهید.

به عنوان مثال، اگر کسی با گفتن «این واقعاً ارائه بدی بود» به شما توهین کرد. به خودتان بگویید: «این مهم نیست، زیرا من یک گزارش عالی برای این پروژه ارائه کردم.»

درک کنید که ادامه دادن ممکن است زمان ببرد. توانایی رد سریع توهین به نفع ویژگی های مثبت خود را به عنوان یک هدف و نه راه حل فوری ببینید.

4. اطراف خود را با افراد خوب احاطه کنید.

یکی از راه‌های نه تنها ایجاد اعتماد به نفس، بلکه به حداقل رساندن انتقادهای غیرضروری این است که اطراف خود را با تأثیرات مثبت احاطه کنید. دوستی‌های زمانی، روابط خانوادگی، و ارتباطات مدرسه یا شغلی را که به نظر شما رضایت بخش است، قرار دهید و آن‌هایی را که مانع می‌بینید رها کنید.

روابط مثبت به شما کمک می کند تا با تجلیل از شما در زمانی که در زندگی خوب عمل می کنید. اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و شما را برای رسیدن به چیزهای مثبت تحت فشار قرار دهید. فهرستی از افرادی که در زندگی شما این کار را برای شما انجام می دهند، تهیه کنید.

ببین کی بهت توهین میکنه اگر یکی از اعضای خانواده یا شخصی است که خود را دوست شما می نامد، به فکر سست کردن یا ترک رابطه خود با آن شخص باشید. به آنها بگویید: “شما مدام از من انتقاد می کنید و من نمی خواهم چنین نیروی منفی در زندگی ام وجود داشته باشد.”

روش سه مقابله با قلدرهای مکرر

1.آنها را نادیده بگیر.

 بیشتر قلدرها به دنبال جلب توجه هستند. وقتی به شما توهین می کنند و شما ناراحت می شوید، دقیقاً همان کاری را انجام می دهید که آنها به آن امیدوار هستند. قلدر خود را از قدرت آنها سلب کنید. با نادیده گرفتن آنچه قلدر می گوید، مطمئن و مطمئن شوید.

اگر در حین صحبت کردن، قلدری صحبت شما را قطع کرد تا به شما توهین کند، به سادگی بدون اینکه اصلاً گفته‌های او را تایید کنید، ادامه دهید.

مقاوم باش. یک قلدر ممکن است سعی کند با بلندتر صحبت کردن، تکرار توهین یا پرخاشگری کلامی بیشتر، واکنشی از شما نشان دهد. ثابت قدم باشید و ممکن است در نهایت آن شرایط را ترک کنند.

2. بین خود و قلدر فاصله بگذارید.

هر زمان که قلدرتان به شما توهین کرد به او نگاه کنید و به سادگی کنار بروید. این کار را با اعتماد به نفس، خندان و با سر بالا انجام دهید تا به آنها نشان دهید که توهین آنها کوچکترین تأثیری بر شما نداشته است. اگر آنها شما را دنبال کردند، به راه رفتن ادامه دهید تا زمانی که آنها بروند یا به جایی که باید بروید برسید.

برای دوری از قلدر خود دست از سر راه او بودن بردارید. به شما اجازه داده می شود برای مدرسه، محل کار یا زندگی شخصی خود به جایی که نیاز دارید بروید. با اطمینان از کنار قلدر خود عبور کنید تا متوجه شوید که بر اعمال شما تسلط ندارند.

3. به کسی اطلاع دهید

 اگر قلدر شما از توهین به تهدید به پرخاشگری یا پرخاشگری فیزیکی حرکت می کند، از این نترسید که یک شخصیت معتبر را مطلع کنید. شخصی را درگیر کنید که می تواند به شما در تعدیل کمک کند، یا در غیر این صورت از شما در برابر این تهدیدات محافظت کند. بدانید که کمک گرفتن در مقابله با پرخاشگری نشانه ضعف نیست.

لحظه ای که یک قلدر از توهین به تهدید یا پرخاشگری فیزیکی می گذرد، با معلم، رئیس یا مشاور خود صحبت کنید.

اگر قلدری به طور فیزیکی به شما حمله کرد، آن را به اداره یا حراست دانشگاه خود گزارش دهید یا در غیر این صورت فورا به پلیس اطلاع دهید. به محض اینکه توانستید تماس بگیرید و بگویید: «به کمک فوری نیاز دارم. من مورد حمله فیزیکی قرار می‌گیرم.»

مطلب پیشنهادی

دختر در ليگ و مناسب ما

چگونه بفهمیم که دختري براي ازدواج در لیگ و مناسب ما است

“مناسب” بودن یک دختر یا زن برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. به طور معمول، …

انتخاب بين چند خواستگار

بین چند خواستگار چطور انتخاب كنيم؟

داشتن خواستگار زياد لزوما چیز بدی نیست. در واقع، چند پسر که می خواهند با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *