درست حرف زدن با همسرتان را ياد بگيريد.
يادگيري نحوه درست حرف زدن با همسرتان زندگي شما را تغيير خواهد داد و ازدواج شما را شادتر خواهد كرد.

درست حرف زدن با همسرتان هشت نكته

احتمالا قبلا شنيده ايد كه نحوه درست حرف زدن كليد هر ازدواجي است. اين جمله آنقدر گفته شده كه تبديل به يك كليشه شده است. و مانند بسياري از كليشه ها كاملا درست است.

اگر مهارت انتخاب درست كلمات و جملات و درست حرف زدن را نياموخته باشيد. دعوا و رنجش در زندگي مشترك شما اجتناب ناپذير است. حتي نداشتن اين مهارت مي تواند زندگي مشترك شما را ختم به جدايي كند.

وقتي مهارت درست حرف زدن با همسرتان را ياد بگيريد. او هم ياد بگيرد چطور با شما درست حرف بزند. آنگاه بهتر همديگر را درك مي كنيد و حل دعواها و مشاجرات آسان تر مي شود.

مقاله مرتبط: طلاق : پانزده اشتباه در ازدواج كه باعث طلاق مي شود

اين مقاله نكاتي را به شما ياد مي دهد كه به كمك آنها بتوانيد مهارت حرف زدن خود را بهبود ببخشيد. از اين طريق زندگي شيرين تري را تجربه كنيد. شيرين زباني و داشتن بيان درست يك مهارت است، پس اگر مي خواهيد اين مهارت را ياد بگيريد در ادامه به مطالعه هشت نكته بپردازيد.

1.مهارت” گوش دادن” به همسرتان را ياد بگيريد.

شنيدن و گوش كردن دو موضوع كاملا جدا هستند. ما هميشه صحبت هاي همسرمان را مي شنويم ولي از خودمان سوال كنيم واقعا به چقدر از صحبت هاي او گوش مي دهيم؟

وقتي همسر شما در حال حرف زدن است. شما به جاي گوش دادن در حال برنامه ريزي براي جواب دادن هستيد. اين كار ارتباط شما را با او خراب مي كند. او متوجه مي شود به حرفهايش اهميتي نداديد و به او گوش نكرديد.

اولين نكته در بهبود ارتباط با همسرتان اين است كه ياد بگيريد به حرف هاي همسرتان گوش بدهيد. او افكار و احساساتش را از طريق كلماتش بيان مي كند و از طريق زبان بدنش افكار و احساساتش را نشان مي دهد.

گوش دادن فعالانه نه تنها به شما كمك مي كند، ارتباط خودتان را با همسرتان بهبود ببخشيد. بلكه به شما كمك مي كند تا در ارتباط با اطرافيانتان هم آدم صبورتري باشيد.

اولين نكته در بهبود ارتباط با همسرتان اين است كه ياد بگيريد به حرف هاي همسرتان گوش بدهيد. او افكار و احساساتش را از طريق كلماتش بيان مي كند و از طريق زبان بدنش افكار و احساساتش را نشان مي دهد.
وقت حرف زدن همسرتان گوش دهيد.

2.يك سيستم توقف دعوا داشته باشيد.

شما و همسرتان نبايد آنقدر بحث كردن را ادامه بدهيد كه كار به جاهاي باريك بكشد. براي ارتباط بهترحواستان به احساسات همسرتان در طول بحث باشد. از او هم بخواهيد كه حواسش به احساسات شما باشد. هر وقت ديديد بحث از كنترل دارد خارج مي شود، يا وارد مباحث خط قرمز شديد، يا بحث حالت توهين آميز به خودش گرفته است. از كلماتي مثل” استراحت”، ” بعدا ادامه مي ديم”، ” وقفه” يا هر كلمه ديگري كه با هم براي توقف بحث توافق كرده ايد استفاده كنيد.

مقاله مرتبط: نشانه هايي كه مي گويد شما آماده ازدواج نيستيد.

هر وقت هر يك از شما حس نااميدي داشتيد، يا احساس كرديد از كنترل خارج شديد و مي خواهيد فرياد بزنيد از عبارتي كه با هم توافق كرديد براي توقف بحث و برگشتن به آرامش و منطق استفاده كنيد.

استراحت كنيد و دقيق فكر كنيد بعد كه حال تان بهتر شد و كنترل خودتان و احساسات تان را به دست گرفتيد، بحث را ادامه دهيد.

3.كلمات را در دعوا با دقت انتخاب كنيد.

شنيده ايد كه مي گويند زخم شمشير خوب مي شود ولي زخم كلمات خوب نمي شوند. قبل از اينكه در دعوا هر جمله اي را به زبان آوريد با خودتان فكر كنيد آيا جمله اي كه مي خواهم بگويم اوضاع را بهتر مي كند يا فقط يك توهين است و اوضاع را بدتر مي كند. شما يك آدم بالغ هستيد هدفتان از بحث با همسرتان سوزاندن او، زخم زبان زدن به او يا آزار دادن او نيست. كلمات خود را با دقت انتخاب كنيد. هر گاه ديديد قدرت كنترل جملات خود را از دست داديد از روش شماره دو كه گفته شد استفاده كنيد و درخواست وقفه در بحث با همسرتان را بدهيد.

4.صداقت بيش از اندازه نداشته باشيد.

از خودتان سوال كنيد آيا واقعا لازم است اين حقيقت را به روي همسرم بياورم؟ آيا گفتن اين حقيقت به او كمكي مي كند؟ به ارتباطتان كمكي مي كند؟ صداقت داشتن در ازدواج واجب است درست، ولي معني اين جمله اين نيست كه شما هر موضوعي به ذهنتان مي رسد را به همسرتان بگوييد! احتياط بخش حياتي در يك ارتباط خوب است.

قبل گفتن موضوعي به همسرتان با خودتان سبك و سنگين كنيد كه ايا گفتن اين موضوع او را نااميد مي كند؟ آيا گفتن اين موضوع معني سرزنش را مي دهد؟ آيا گفتن اين موضوع به او فقط به اين خاطر است كه عصبانيت شما خالي شود؟ كلا از خودتان سوال كنيد آيا گفتن اين موضوع به ارتباط شما كمكي مي كند؟ يا فقط اوضاع را بدتر مي كند.

اگر مي خواهيد حرفي را براي سرزنش او و يا از روي عصبانيت بزنيد، آن حرف را پيش خودتان نگه داريد و عصبانيت خود را به روش ديگري خالي كنيد. مثلا يادداشت روزانه بنويسيد، يا مي توانيد از روي عصبانيت به بالش مشت بزنيد يا سنگين ورزش كنيد. اين كارها ذهن شما را آرام مي كند و به اين طريق از روي عصبانيت جملاتي نمي گوييد كه بعدا آرزو كنيد كاش نگفته بوديد.

5.بررسي كنيد كه  حتما دقيقا متوجه منظور او شده باشيد.

قبل از جواب دادن به همسرتان چند دقيقه وقت بگذاريد و براي خودتان و او روشن كنيد كه متوجه منظورش شده ايد.  مي توانيد با جمله” من اينطور متوجه شدم كه…” يا” اينطور مي گويي كه…” منظور او را براي خودتان و او بلند بيان كنيد. اين كار به شما اين فرصت را مي دهد كه بررسي كنيد متوجه منظور او شده ايد و به او اين فرصت را مي دهد كه منظورش را بهتر بيان كند.

سعي كنيد از او سوالات كمك كننده اي مثل” اين اتفاق چه احساسي در وجود تو به وجود آورده؟” يا ” چطور مي توانم كمك كنم حس بهتري داشته باشي؟” بپرسيد. اين كار شما به همسرتان حس شنيده شدن و تاييد شدن مي دهد و حس شنيده شدن و مورد تاييد بودن براي هر كسي آرامش بخش است.

6.خودتان را به جاي او بگذاريد.

خودتان را جاي همسرتان بگذاريد تا حس او را درك كنيد. چند دقيقه اي صبر كنيد و به شرايطي كه او تجربه كرده فكر كنيد. همدلي كردن با او شرايط ارتباطي را در كل ازدواج شما بهتر خواهد كرد. ممكن است اصلا شرايطي كه او درك كرده را درك نكنيد و موضوعي كه او را ناراحت كرده است براي شما بي اهميت باشد ولي او همسر شما است ناراحتي او روي زندگي مشترك شما تاثير مستقيم خواهد گذاشت پس حتي اگر ناراحتي او را درك نكرديد به حس او احترام بگذاريد. دلايل او براي خودش معتبر هستند و شما براي احترام گذاشتن به ناراحتيش نياز نداريد حتما كاملا دليل او را درك كنيد.

سعي كنيد حتي زماني كه عصباني هستيد با محبت  آرامش با او صحبت كنيد. اگر در حال حاضر آنقدر از او رنجيده ايد كه نمي توانيد با او مهربان باشيد حداقل سعي كنيد متمدن باشيد و از او مراقبت كنيد.
فرياد زدن فقط فضا را ملتهب تر مي كند.

7.هرگز سر همسرتان داد نزنيد.

فرياد زدن به  ندرت امكان دارد نتيجه خوبي داشته باشد. تنها نتيجه فرياد زدن اين است كه موقعيتي را كه از قبل ملتهب بوده را بدتر مي كند و آسيب را به ارتباط بين شما و همسرتان بيشتر مي كند. در برابر ميل به فرياد زدن مقاومت كنيد، كمي استراحت كنيد تا آرام تر شويد.

سعي كنيد حتي زماني كه عصباني هستيد با محبت  آرامش با او صحبت كنيد. اگر در حال حاضر آنقدر از او رنجيده ايد كه نمي توانيد با او مهربان باشيد حداقل سعي كنيد متمدن باشيد و از او مراقبت كنيد. همسر شما حريف شما نيست كه مجبور باشيد براي پيروزي او را شكست دهيد شما هر دو در يك تيم هستيد اين را فراموش نكنيد. پيروزي يكي از شما پيروزي هر دو است و شكست يكي از شما شكست هر دو است.

مقاله مرتبط: با آدم هاي بد اخلاق چطور رفتار كنيم؟

8.يك رويكرد متفاوت امتحان كنيد.

هر كسي به طور متفاوتي ارتباط برقرار مي كند. اگر همسرتان را درك نمي كنيد يا او شما را درك نمي كند. سعي كنيد از روش هاي ديگر استفاده كنيد براي او مثال بزنيد، يا احساسات خود را در نامه اي بنويسيد يا حتي نمودار فلوچارت بكشيد. خنده دار است ولي واقعا موثر است به خصوص كه در اين روش همديگر را چشم در چشم نمي بينيد كه بحث به حاشيه كشيده شود.

نتيجه گيري

يادگيري نحوه درست صحبت كردن با همسرتان زندگي شما را تغيير خواهد داد و ازدواج شما را شادتر خواهد كرد. از همين امروز تمرين كنيد و روش صحبت خودتان با او را تغيير دهيد. نتايج شگفت آور اين روش را خيلي زود خواهيد ديد.

مطلب پیشنهادی

بوسه روي گردن همسر

معني بوسه به گردن همسر چيست؟ (به علاوه، انواع دیگر بوسه ها)

بوسیدن گردن از طرف شریک زندگی خود مطمئناً قلب شما را پر از عشق می …

چطور همسر ايده آل پيدا كنيم

چگونه همسر ایده آل را پیدا کنیم

کسی که قرار است بقیه عمرتان را با او بگذرانید، شریک زندگی یا همسری که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *