وقتي همسرتان را ديگر دوست نداريد چه كنيد
در زندگي ممكن است به جايي برسيد كه فكر كنيد ديگر قادر به زندگي با همسرتان نيستيد و او را دوست نداريد. بايد چه كنيد؟

اگر همسرتان را دوست ندارید چه کاری باید انجام دهید

اگر با همسری زندگی می کنید که از او متنفر هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا می توان آن احساسات عاشقانه ای را که زمانی نسبت به یکدیگر داشتید، بازگردانید.

ممکن است به شما کمک کند که بدانید این امری عادی است که در طول مرحله عاشقانه یک رابطه نسبت به نقص های شریک زندگی خود کور شوید و بعداً متوجه شوید که همسرتان شما را آزار می دهد و شما را ناامید می کند. یا شاید متوجه شده اید که واقعاً همسرتان را دوست ندارید.

وقتی می‌شنوم که کسی شریک زندگی‌اش را دوست ندارد، به من نشان می‌دهد که ارتباطش را از دست داده است، جرقه‌هایی را که در ابتدا آنها را به هم نزدیک کرده بود از دست داده است. آنها دیگر لذت و شادی را در یکدیگر پیدا نمی کنند.

درباره دلایل بیزاری از همسرتان، تأثیری که ممکن است بر رابطه شما داشته باشد و کارهایی که می توانید برای مقابله با آن انجام دهید، بیشتر بدانید.

Aurisha Smolarski، LMFT، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز بالینی می گوید: احساس شما در مورد شریک زندگی خود تحت تأثیر عوامل مختلفی است، از جمله اینکه آنها چه احساسی در شما ایجاد می کنند و چگونه با ایده آل های شما مطابقت دارند و جذابیت فیزیکی.

او توضیح می دهد که عشق همچنین شامل یک پیوند عاطفی قوی و پذیرش بی قید و شرط است. در حالی که ممکن است زوج ها گاهی اوقات این موضوع را از دست بدهند، دلبستگی آنها به آنها اجازه می دهد تا به آن احساسات عشق بازگردند.

ممكن است زماني برسد كه فكر كنيد همسرتان را ديگر دوست نداريد.

دلایلی که ممکن است همسرتان را دوست نداشته باشید

فکر می‌کنید همسرتان تغییر خواهد کرد، یا می‌توانید به نشان دادن بهترین‌ها کمک کنید. امیدوارید به مرور زمان، جنبه های دشوار شخصیت همسرتان از بین برود. اما در اکثریت قریب به اتفاق موارد، این به سادگی اتفاق نمی افتد.

نتیجه این است که ممکن است با فردی که دوست ندارید ازدواج کنید. نظرات دیگران، مانند “تو باید بهتر می دانستی” یا “آیا هنگام قرار ملاقات ندیدی” کمکی نخواهد کرد. شاید برخی از پرچم‌های قرمز را از دست داده‌اید یا هشدارها را نادیده گرفته‌اید، اما این وضعیت فعلی را تغییر نمی‌دهد.

برخی از دلایلی که ممکن است متوجه شوید همسرتان را دوست ندارید عبارتند از:

آنها رفتارهای قلدری انجام می دهند

آنها بیش از حد انتقادی هستند

آنها بیش از حد خواستار هستند

از رفتار آنها احساس خجالت می کنید

آنها یک شوخ طبعی بی رحمانه دارند

آنها همه چیز را می دانند

آنها یک تفکر منفی هستند

آنها کارها را به تعویق می اندازند و مرتباً شما را ناامید می کنند

آنها مهارت های ارتباطی ضعیفی دارند

آنها فردی خود محور و خودخواه هستند

آنها بیش از حد بلاتکلیف هستند و به هیچ چیز متعهد نمی شوند

چه كنيم؟

متیو شوبرت، مشاور سلامت روان و مدیر عامل شرکت Gem State Wellness در Boise، آیداهو، پیشنهاد می‌کند: «برای شناسایی افکار اساسی که در نارضایتی شما از همسرتان نقش دارند، در درون نگری شرکت کنید». او توضیح می دهد: “اغلب، چند فکر مهم مسئول این احساس هستند. هنگامی که این افکار را تشخیص دادید، می توانید اعتبار آنها را ارزیابی کنید و برای کاهش احساسات منفی که تجربه می کنید، آنها را اصلاح کنید.”

اسمولارسکی خاطرنشان می کند که عواملی مانند استرس های زندگی روزمره اغلب نقش دارند. صمیمیت جسمی و عاطفی که زوجین زمانی به اشتراک می‌گذاشتند به خاطر کارهای روزمره، مراقبت از کودک و سایر مسئولیت‌ها از بین می‌رود. از دست دادن این حس صمیمیت به عنوان یک زوج می تواند منجر به قطع ارتباط و رنجش شود و حتی می تواند به نفرت تبدیل شود.

رفتار یا ویژگی های شخصیتی که شما دوست ندارید یا با آنها موافق نیستید با رفتار توهین آمیز یکسان نیست. اگر با بدرفتاری مواجه هستید، از پزشک، درمانگر، پناهگاه یا خط تلفن 123(اورژانس اجتماعي در ايران)کمک بخواهید.

تاثیر دوست نداشتن همسر

دوست نداشتن همسرتان فقط بر رابطه شما با آن شخص تأثیر نمی گذارد. همچنین می تواند به سلامت روحی و جسمی شما آسیب برساند.

افزایش پریشانی:

دوست نداشتن فردی که زندگی خود را با او به اشتراک می گذارید می تواند منجر به رنجش عمیق، تنهایی و غم و اندوه شود. اگر احساس می کنید همسرتان شما را درک نمی کند یا دوست ندارید با او وقت بگذرانید، در نهایت تأثیر جدی بر رضایت و شادی کلی شما از زندگی خواهد داشت.

کاهش حمایت:

اگر شریک زندگی خود را دوست ندارید یا حتی از آن متنفر نیستید، بعید است که یک رابطه حمایتی، محبت آمیز و صمیمی داشته باشید. این منجر به کاهش ارتباط، از دست دادن تماس و عدم محبت فیزیکی می شود.

راهبردهای مقابله ای ناسالم:

 اگر ازدواج شما ناراضی است و از همسرتان خوشتان نمی آید، ممکن است از روش های مقابله ای ناسالم یا غیر مفید استفاده کنید. این ممکن است شامل اجتناب، کناره گیری اجتماعی، مصرف مواد یا خوردن احساسی باشد.

اثرات سلامتی:

ازدواج های ناخوشایند نیز می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد. افزایش استرس می تواند ایمنی را کاهش دهد، خطر مشکلات سلامت روانی را افزایش دهد و خطر ابتلا به انواع مشکلات جدی سلامتی را افزایش دهد.

مقابله با وقتی که همسرتان را دوست ندارید

سازگاری شخصیتی یکی از ویژگی های مهم روابط شاد است. عادات و فعالیت های آزاردهنده همسر می تواند شما را از دیوار بالا بکشد، درست مانند چکه، چکه، چکه یک شیر آب که نشتی دارد. اگر نادیده گرفته شود، فقط بدتر می شود.

به محض اینکه متوجه شدید که در این مخمصه قرار دارید، فورا اقدام کنید. اجازه ندهید تا زمانی که منفجر نشده اید، عصبانیت ایجاد شود. برخی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

با خودت صادق باش

تصمیم بگیرید که آیا می خواهید رابطه را حفظ کنید

روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید

روی نکات مثبت تمرکز کنید

رفتار مثبت را تقویت کنید

روی ارتباط کار کنید

زمان بیشتری را با هم بگذرانید

سرزنش نکنید

با شخص ثالث صحبت کنید

امید به این وضعیت وجود دارد. با این حال، ارتباط صادقانه و دلسوزانه لازم است.

با خودت صادق باش

مشکلات رابطه به ندرت یک طرفه هستند. به یاد داشته باشید که شما نیز رفتارها و ویژگی هایی دارید که شریک زندگی تان را آزار می دهد.

به همین دلیل مهم است که نه تنها از خود بپرسید که چرا این احساس را دارید، بلکه از خود بپرسید که آیا کاری وجود دارد که انجام می‌دهید که به مشکلات ازدواج شما کمک می‌کند یا خیر.

اگر اشتباه کردید، آن را بپذیرید. حتی می توانید از شریک زندگی خود بپرسید که چه تغییراتی را باید انجام دهید.

تصمیم بگیرید که آیا می خواهید رابطه را حفظ کنید

برخی از روابط ارزش ذخیره کردن ندارند. ماندن در یک ازدواج ناخوشایند سالم نیست مگر اینکه هر دو همسر بخواهند برای بهبود رابطه تلاش کنند.

ممکن است واقعاً از عشق خارج شده باشید یا این رابطه ممکن است ناسالم باشد. اگر دائماً احساس آزار و اذیت یا سرخوردگی می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که بپذیرید بهترین اقدام طلاق و ادامه دادن است.

برخی از افراد ممکن است برای گرفتن این تصمیم بزرگ و مهم به کمک یک درمانگر نیاز داشته باشند و برخی دیگر ممکن است بتوانند با تأمل در خود به این نتیجه برسند.

اگر تصمیم گرفتید که می‌خواهید رابطه را ادامه دهید، وقت آن است که در مورد راه‌های سالمی که می‌توانید با تعارض کنار بیایید فکر کنید و حس عاشقانه‌ای را که قبلاً در رابطه خود داشتید بازیابی کنید.

سندرم همسر واکاوی Walkaway چیست؟

“سندرم همسر Walkaway” زمانی است که همسر در یک رابطه احساس می کند مورد غفلت یا تنهایی قرار گرفته و دیگر انگیزه ای برای حفظ یا بهبود رابطه ندارد. اغلب به عنوان پیش درآمد طلاق دیده می شود.

روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید

بدانید که نمی توانید همسرتان را تغییر دهید. شما فقط می توانید واکنش ها و پاسخ های خود را تغییر دهید.

این انتظار را نداشته باشید که شریک زندگی تان تغییر کند. به جای تمرکز بر تحول دیگران، تفکر در مورد تغییراتی که می توانید در خودتان ایجاد کنید بسیار مهم است.

– متیو شوبرت، مشاور سلامت روان

نکته مثبت:

 اگر رفتار خود را تغییر دهید، ممکن است همسرتان بخواهد رفتار خود را تغییر دهد. یا ممکن است واکنشی متفاوت از آنچه که قبلاً به آن عادت کرده‌اید ببینید (با شانس، واکنش بهتر).

سعی کنید روی نکات مثبت تمرکز کنید

فقط نگاه کردن به رفتارهای منفی در همسرتان می تواند خودشکوفایی باشد. اگر خود را در این تله می بینید، یک عصر، یک وعده غذایی یا یک ساعت را به دنبال نکات مثبت در همسرتان بگذرانید. سپس دوباره این کار را انجام دهید. دفعه بعد، ببینید آیا می توانید دو برابر بیشتر روی موارد مثبت تمرکز کنید.

اسمولارسکی می‌گوید: «اغلب زوج‌ها همدیگر را از دست می‌دهند، زیرا کینه‌ها ایجاد شده و احساس می‌کنند که دیده نمی‌شوند یا مورد قدردانی قرار نمی‌گیرند». او پیشنهاد می‌کند که زوج‌ها هر روز به یکدیگر بگویند که چه چیزهایی را در مورد یکدیگر قدردانی می‌کنند، از جمله ویژگی‌ها و اعمالی که در یکدیگر ارزش قائل هستند.

تقویت رفتار مثبت

وقتی همسرتان کاری را که دوست دارید انجام می دهد، بگویید! آن را صادقانه و مثبت بگویید. با همسرتان آن گونه صحبت کنید که دوست دارید با او صحبت کنند، نه با کنایه یا انتقاد پنهان.

روی ارتباطات کار کنید

هنگام بیان نظرات و احساسات خود تماس چشمی را حفظ کنید. اگر قرار است بیانیه یا درخواستی بدهید، آن را از قبل آماده کنید و در حین صحبت به چشمان همسرتان نگاه کنید. این نشان دهنده صداقت و صراحت شماست.

در ارتباطات خود صریح و شفاف باشید. از تذکرات، اظهار نظرهای پنهان و اظهارات منفعلانه-تهاجمی اجتناب کنید. کاری نکنید که همسرتان حدس بزند که چه چیزی نیاز دارید. مستقیماً آن را بخواهید

زمان بیشتری را با هم بگذرانید

ادامه زندگی در یک ازدواج بدون عشق همیشه امکان پذیر نیست، اما ممکن است بتوانید بخشی از محبت و عشق خود و شریک زندگی تان را که زمانی داشتید، بازگردانید. می توانید با اختصاص دادن زمانی برای تنهایی شروع کنید

با یکدیگر. راه رفتن با هم یکی از راه های ایجاد یک مکالمه دلپذیر و طبیعی است. پیاده روی، به ویژه در یک محیط طبیعی، می تواند به کاهش استرس نیز کمک کند.

اسمولارسکی پیشنهاد می کند که حس بازی خود را مجدداً فعال کنید تا پیوند را در رابطه خود تقویت کنید.

وقتی شرکا با هم بازی می کنند، شادی، سرزندگی و امنیت را با یکدیگر احیا می کنند. بازی یک راه مهم برای کاهش استرس در زندگی شما است.

– Aurisha SMOLARSKI، LMFT

او توصیه می‌کند فهرستی از چیزهایی که قبلاً به عنوان یک زوج از آن لذت می‌برید تهیه کنید، چه ورزش کردن، چه رقصیدن یا آشپزی با هم. اما علاوه بر صرف وقت برای چیزهایی که از آنها لذت می برید، به دنبال راه هایی باشید که رابطه خود را با ماجراجویی های جدید تازه کنید.

او توضیح می دهد: “شما هر دو بزرگ شده اید، بنابراین طبیعی و خوب است که علایق جدید را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.” سعی کنید فهرستی از چیزهایی که هر دو دوست دارید امتحان کنید تهیه کنید، در مورد چیزهایی که باید به لیست ترکیبی خود اضافه کنید توافق کنید و سپس هر هفته یک تجربه جدید را امتحان کنید.

سرزنش نکنید

سرزنش کردن تنها حالت تدافعی ایجاد می کند. از عبارات “من” استفاده کنید. به جای «تو باید»، بیان خود را با «نیاز دارم»، «می‌خواهم» و «احساس می‌کنم» شروع کنید. روی رفتاری که می خواهید تغییر کرده و احساسی که در شما ایجاد می کند تمرکز کنید. شما مجاز به شکایت از همسرتان هستید. فقط این کار را به طور موثر انجام دهید تا احتمال تبدیل شدن مکالمه به مشاجره (یا خاموش شدن کامل) را به حداقل برسانید.

اشکالی ندارد که حد و مرز تعیین کنید. اگر رفتار همسرتان به هر نحوی توهین آمیز شد، قاطعانه بگویید که این غیرقابل قبول است. برنامه ای داشته باشید که اگر متوقف نشود چه خواهید کرد

با شخص ثالث صحبت کنید

گاهی اوقات لازم است با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید تا دیدگاهی در مورد آنچه دارید داشته باشید. آن‌ها می‌توانند به‌عنوان فردی که می‌توان به او تخلیه کرد یا به‌عنوان فردی که می‌تواند به شما توصیه‌های عملی بدهد، خدمت کنند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که دوستان و اعضای خانواده معمولاً بی طرف نیستند و ممکن است در صورت مشورت با یک مشاور ازدواج، همان توصیه ای را دریافت نکنید. اگر به حفظ رابطه امیدوار هستید، گاهی اوقات بهتر است با یک درمانگر صحبت کنید، چه به تنهایی یا با شریک زندگی خود.

مقاله مرتبط: چگونه در ازدواج خود مرزهای عاطفی ایجاد کنید

نحوه دریافت کمک

اگر با احساس بیزاری یا تنفر از همسرتان دست و پنجه نرم می کنید، مشاوره زوجین می تواند به شما کمک کند تا روی رابطه خود با هم کار کنید. ازدواج می تواند سخت باشد. مردم تمایل دارند بهترین خود را به قرار ملاقات بگذارند و بعد از ازدواج به آرامش برسند، گاهی اوقات به رفتارهای گستاخانه یا پست می پردازند. اما با تلاش، می توانید در جهت مثبت تری بچرخید – با هم

مطلب پیشنهادی

چالش هاي رابطه راه دور

نحوه برخورد با رابطه از راه دور: 11 نکته از تراپيست

 روابط از راه دور  می تواند سخت باشد، اما ممکن است. ناگفته نماند که همه …

نحوه برخورد با افراد کنترل كننده

نحوه برخورد با افراد کنترل کننده

“نه، این رستوران بهتر است.” چرا به آن سمت می روی؟ راه من سریعتر است.» …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *