سوء استفاده عاطفي
سوء استفاده عاطفي نوعي خشونت خاموش عليه همسر است.

نحوه تشخیص سوء استفاده عاطفی در روابط صمیمانه

از میان تمام دلایلی که برای یک رابطه مشکل ایجاد می کند، یکی از دلایلی که به طور مداوم افراد را سردرگم می کند و بیشترین آسیب را به همراه دارد، نوعی خشونت خانگی نامرئی به نام سوء استفاده عاطفی است.

سوء استفاده عاطفی چیست؟

نحوه تشخیص سوء استفاده عاطفی در روابط صمیمانه

سوء استفاده عاطفی را می توان به طور کلی به عنوان استفاده از دستکاری، ترس، ارعاب و احساس گناه (از جمله موارد دیگر) برای کنترل کسی و تضعیف اعتماد به نفس و احساس استقلال او تعریف کرد. دلیل اینکه باعث سردرگمی زیاد می شود این است که می تواند ظریف، گریزان و موذیانه باشد. مردم اغلب متوجه نمی شوند که این اتفاق می افتد، مهم نیست چقدر باهوش، توانا یا خودآگاه هستند.

سوء استفاده عاطفي نوعي رفتار توهين آميز است.

چرا سوء استفاده یا خشونت خانگی تلقی می شود؟

از آنجایی که اصطلاح «رابطه توهین آمیز» انگ منفی زیادی به همراه دارد، مردم اغلب منکر این هستند که در یک رابطه هستند. دو دلیل برای این وجود دارد:

سخت است که بپذیریم کسی که دوستش داری بدرفتار است

مردم تمایل دارند خود را سرزنش کنند و از این که زودتر آن را نشناسند یا کاری در مورد آن انجام ندهند احساس شرم می کنند.

علیرغم این انکار، آزار عاطفی نوعی از آزار خانگی است، زیرا نشانه ها و پویایی هایی مشابه سایر اشکال آزار دارد.

نشانه ها چیست؟

هنگامی که بدانید به دنبال چه چیزی باشید، نشانه های یک رابطه آزاردهنده عاطفی غیر قابل انکار است. در اینجا چند مورد وجود دارد:

1.راه رفتن روی پوسته تخم مرغ برای «مدیریت» یا اجتناب از خلق و خوی شریکتان

سوء استفاده کنندگان از خلق و خوی خود به شیوه ای کنترل کننده استفاده می کنند. وقتی همه چیز بر وفق مراد خود پیش نمی‌رود، بداخلاق می‌شوند یا بدشان می‌آید. ممکن است متوجه شوید که رفتار خود را تغییر می دهید تا از خلق و خوی آنها جلوگیری کنید.

2. احساس انزوا از خانواده یا دوستان

شرکای عاطفی آزاردهنده تمایل دارند دوستان و خانواده را از خود دور کنند، بنابراین شما سیستم حمایتی کمتری دارید و به آنها کنترل بیشتری می دهید.

3. وقتی آنچه را که می خواهید می خواهید به طور مداوم خودخواه یا بی ملاحظه خوانده شوید

این راه دیگری برای کنترل شما و تضعیف حس خود و همچنین اطمینان از اینکه همیشه روی آنها متمرکز هستید است.

4.مورد تمسخر قرار گرفتن، اخراج شدن و ایجاد این احساس که در حال تصور مشکلات هستید

سوء استفاده کنندگان حقایق را انکار می کنند، حافظه شما را به چالش می کشند، موضوع را تغییر می دهند و تجربه شما را به حداقل می رسانند. این “ناديده گرفتن” نامیده می شود و معمولاً باعث می شود مردم قضاوت و درک خود از واقعیت را زیر سوال ببرند.

5. خودداری از توجه یا محبت برای تنبیه شما

این یک راه دیگر برای کنترل است. سوء استفاده کنندگان از عشق خودداری می کنند تا «درسی به شما بدهند».

6.سرزنش وسواسی

سوء استفاده کنندگان دیگران را مسئول مشکلات خود می دانند و از پذیرفتن مسئولیت احساسات و زندگی خود سرباز می زنند.

7.پارانویا و اتهامات

یک مثال استفاده از نیاز عادی خود به حریم خصوصی به عنوان دلیلی است که شما چیزی را مخفی می کنید یا ناصادق هستید.

8. انتقاد مداوم، نام بردن، طعنه و لحن تند

این توهین کلامی است و طبیعی یا سالم نیست، اما در واقع راهی برای کاهش عزت نفس شماست. آزار کلامی شکل خود سوء استفاده و همچنین بخشی از آزار عاطفی است.

9.سایر رفتارهای کنترلی مانند ترس و ارعاب

تا زمانی که از شریک زندگی خود می ترسید و می ترسید، او کنترل را در دست دارد.

اگر رابطه خود را در این توصیفات تشخیص دهید، تا زمانی که به مطب یک درمانگر برسید، احتمالا خسته و گیج خواهید شد. خود و تصورات خود را زیر سوال ببرید، مطمئن نیستید که چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست.

یاد گرفته اید – چون آموزش دیده اید – از مطرح کردن مسائل خودداری کنید. افراد را دعوت نكنيد. از درخواست چیزی که نیاز دارید دست بردارید، زیرا ارزش هزینه احساسی را ندارد. شما خود را کوچک کرده اید و به این فکر می کنید که چگونه راه بازگشت را پیدا کنید. شما همچنین ممکن است خود را سرزنش کنید یا از خود بپرسید که چه کاری انجام دادید تا سزاوار چنین رفتاری از طرف شخصی که دوستش دارید باشید.

نگاهی کوتاه به آنچه در درون سر و قلب سوء استفاده کننده رخ می دهد

تا زمانی که سوء استفاده کننده به آنچه می خواهد می رسد، دوست داشتنی و مهربان است. به محض اینکه احساس خطر یا ناامنی کنند، ممکن است تصمیمات کوچکی مانند رفتن به باشگاه بعد از کار را به عنوان خیانت ببینند. آنها می توانند کنترل کننده، انتقادی، گوشه گیر، عصبانی، متهم کننده و غیرمنطقی شوند. همه سعی کنند با سرزنش شما به خاطر احساساتشان احساس بهتری در خود ایجاد کنند.

تا زمانی که تمرکز روی شماست و اینکه چطور آنها را ناامید می کنید، آنها مجبور نیستند به خودشان نگاه کنند یا با احساسات پیچیده خودشان کنار بیایند. و اگر شریک مهربان و دوست داشتنی هستید، سعی می کنید باز و پذیرا باشید که در یک رابطه عادی و سالم کاملاً خوب است. مهم است که به یاد داشته باشید این تقصیر شما نیست. این رفتار طبیعی یا سالمی نیست و سوء استفاده‌کنندگان در وادار کردن شما به این که فکر کنید تقصیر شماست استاد هستند.

مقاله مرتبط: تجربه عشق “سالم” در مقابل “ناسالم”.

درمان چگونه کمک خواهد کرد؟

یک درمانگر می تواند و باید آنچه را که تجربه کرده اید تأیید کند. احتمالاً ماه‌ها، اگر نگوییم سال‌ها، صرف شنیدن اشتباه خود و تصور چیزهایی کرده‌اید. وقت آن رسیده است که کسی داستان شما را بشنود و به شما کمک کند تا واقعیت های آن را درک کنید. آنها به شما کمک می کنند تا پویایی در رابطه خود را درک کنید و آنچه را که اتفاق افتاده است درک کنید. احساس می کنید قوی تر خواهید شد و انتخاب های بیشتری دارید.

شما همچنین روی عزت نفس کار خواهید کرد. سوء استفاده عاطفی بر ارزش خود تأثیر می گذارد و معمولاً قربانیان در قبال نحوه رفتار با خود احساس مسئولیت می کنند. در نهایت درمان، مانند درمان EFT، به شما کمک می کند تا راه خود را از طریق سردرگمی بیابید و عزت نفس و اعتماد به نفس خود را بازسازی کنید تا بتوانید تصمیمات سالمی بگیرید.

مطلب پیشنهادی

ددي ايشو

“آیا من مشکل بابا (ددي ايشو) دارم؟” تراپيست جواب مي دهد

ددي ايشو مدت‌هاست که موضوع گفتگو در مورد توضیحات کامل برای مشکلات رابطه، مشکلات عزت …

اهداف ازدواج

اهداف رابطه برای قوی تر کردن ازدواج

شاید به دنبال گره زدن هدف به ازدواج هستید. یا شاید به این فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *