رنجش از همسر
در هر رابطه اي از جمله ازدواج به وجود آمدن رنجش اجتناب ناپذير است

غلبه بر رنجش از همسر در ازدواج

طبیعی است که به خاطر یک بی عدالتی خفیف یا یک حادثه بزرگ احساس رنجش کنید، که شامل احساس خشم یا تلخی است. با این حال، ادامه دادن به این احساسات می تواند عواقب منفی برای سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد.

برخی از افراد از پرداختن به احساسات خود اجتناب می‌کنند و همچنان خشم خود را نسبت به یکی از اعضای خانواده یا افراد مهم خود پنهان می‌کنند. به عنوان مثال، شاید خواهر شما پس از اینکه به او گفتید مشکلی ندارد، شروع به قرار ملاقات با همسر سابق خود کرده است، اما نمی توانید باور کنید که او ادامه داد و این کار را انجام داد. در نتیجه، وقتی با او هستید، از دیدن او اجتناب می کنید یا به دلیل عصبانیت، اظهار نظرهای توهین آمیز می کنید.

برخی دیگر به دلیل رنجش خود دست به اقدام می زنند. شاید شما در محل کار به کسی سخنی گستاخانه گفته اید زیرا نمی توانید باور کنید که او برای یک جایزه ویژه بر شما انتخاب شده است. یا بعد از اینکه طرف مقابلتان به شما خیانت کرد، شما با انتخاب انتقام خیانت به عنوان راهی برای بازگرداندن به آنها، به شدت انتقاد کردید.

در این مقاله دلایل عصبانیت، علائمی که باید به دنبال آنها باشید و احساسات مشترک با عصبانیت، اطلاعاتی در مورد فواید آن و اینکه چرا عصبانیت در یک رابطه سمی است، و همچنین راهکارهای خوبی برای کمک به شما برای مدیریت احساسات رنجش بحث خواهد کرد.

اول بايد علت رنجش از همسر خود را بيابيد

علل رنجش

چیزهای مختلفی می توانند این احساس پیچیده را ایجاد کنند. رنجش زمانی اتفاق می‌افتد که احساس می‌کنید از شما سوءاستفاده شده، مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اید یا شنیده نمی‌شوید. اغلب به عنوان احساس خشم تعریف می شود. متأسفانه، رنجش می تواند افکار و احساسات مخرب دیگری را آزاد کند. رنجش در نهایت می تواند روابط را مسموم کند، اگر کنترل نشود.

منابع رایج رنجش که منجر به این احساس شدید می شود:

حسادت

خیانت

خجالت

شرمندگي

ضربه

به اشتراک گذاشتن نیازهای خود و برآورده نشدن آنها (احساس حق داشتن / اعتقاد به اینکه باید برآورده شوند)

عدم به اشتراک گذاشتن نیازهای خود و برآورده نشدن آنها (احساس حق داشتن/اعتقاد به اینکه باید برآورده شوند)

عدم شناسایی و تعیین حد و مرزهای خود و نقض آنها

برقراری ارتباط با مرزها و نقض آنها

به امید اینکه کسی ذهن شما را بخواند و سپس از این که این کار را نمی کند عصبانی و ناراحت شوید

آيا رنجش سودمند است؟

در روابط عاشقانه، به ویژه روابط طولانی مدت، ممکن است یکی از طرفین به دلیل عدم تعادل در قدرت یا بار کاری، از دیگری رنجیده شود. برای مثال، غیرمعمول نیست که یک زن احساس کند که باید كاري را انجام دهد، بیشتر کارهای خانه را انجام دهد و بر مراقبت از کودکان و کارهای خانه نظارت کند در حالی که همسرش فقط روی کار تمرکز می‌کند.

رنجش در یک رابطه عاشقانه صمیمی ممکن است زمانی شکوفا شود که یک نفر همیشه رابطه جنسی را آغاز کند و دیگری هرگز این کار را انجام ندهد. یا در موردی که برای سالمندان رایج است، زمانی که یک نفر با چالش های پزشکی روبرو می شود و سایر افراد مهم به سمت مراقبت از او می روند. مراقب ممکن است با برآورده نشدن نیازهای خود خشمگین شود و این می تواند باعث ایجاد تنش در رابطه شود.

تحقیقات علمی تأثیر تنش را بر رفاه ازدواج در 16 سال اول ازدواج مورد بررسی قرار داد. محققان تنش را به عنوان احساس تحریک، رنجش و ناامیدی در مورد رابطه تعریف کردند.

نتایج نشان می‌دهد که وقتی از رفتارهای آشکار مانند تعارض جدا می‌شوید، منفی‌گرایی باید به طور گسترده ارزیابی شود، و تنش‌های اولیه زناشویی زمانی که توسط هر دو طرف تجربه می‌شود، به‌ویژه آسیب‌رسان است.

از آنجایی که تنش نقش مهمی در رفاه زناشویی ایفا می کند، مداخلات طراحی شده برای بهبود رفاه زناشویی باید سطوح تنش هر دو طرف و نحوه مدیریت تنش را برای تعیین عملکرد روابط زوجین ارزیابی کند.

نشانه های کینه

تشخیص علائم رنجش دشوار است. این به این دلیل است که این یک احساس چند لایه است که ممکن است احساسات بی شماری را به طور همزمان ترکیب کند. به طور کلی، یک فرد خشمگین احساس می کند به او ظلم شده است. آنها ممکن است:

وقتی آنها در اطراف شخصی هستند که فکر می کنند به آنها ظلم کرده است، متشنج باشند

از درگیری با شخص درگیر خودداری کنید

با وسواس فکر کنید و نتوانید از فکر کردن به حادثه یا تعامل دست بردارید

در مورد کسی که پشت سرش است بد صحبت کنید

از اعتراف به اینکه ناراحت هستند یا اصلاً در مورد وضعیت صحبت می کنند خودداری کنید

از نظر عاطفی و جسمی از فردی که نسبت به او احساس رنجش می کنند دور شوید

احساساتی که در ایجاد نارضایتی نقش دارند یا ممکن است نشان دهنده آن باشند عبارتند از:

غمگینی

ناامیدی

خصومت، احساسات سخت و خشم

تلخی

ترس

سرزنش

احساس گناه،

پشیمان شدن.

بی عدالتی یا عدم تعادل در رابطه

آیا رنجش مزایایی دارد؟

اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما شخصی که احساس رنجش می کند مزایایی دارد. در اینجا چند روش نه چندان واضح آورده شده است که ممکن است در واقع احساس بهتری نسبت به رفع احساس خشم داشته باشید.

رنجش می تواند به شما کمک کند:

از خود محافظت کنید، از آسیب پذیری و دوباره آسیب دیدن در امان باشید

احساس ارزشمندی خود را ارتقا دهید

حس کنترل و قدرت را در خود پرورش دهید

از پرداختن به مسائل عمیق تر در خود، شخص دیگر یا رابطه خودداری کنید

از ارتباطات دشوار و درگیری اجتناب کنید

مسئولیت و مراحل بعدی دوری کنید

علی‌رغم موارد فوق، مهم است که به خاطر داشته باشید که ادامه دادن خشم می‌تواند در نهایت به روابط شما آسیب برساند، اگر از طریق ارتباط سالم به آن رسیدگی نشود. این یک راه سازنده برای مدیریت تعارض و حرکت رو به جلو در یک رابطه نیست.

چرا رنجش در یک رابطه سمی است؟

اگر در مورد چیزی کینه یا خورش دارید، سطح بالای عصبانیت می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. بدون ارتباط موثر یا حل مشکل با طرف مقابل، می توانید در احساس بدخواهی گیر کنید.

رنجش مداوم در یک رابطه به طور طبیعی بین شما و طرف مقابل شکاف ایجاد می کند. اگر سعی کنید در مورد این موضوع و مشکلات با همسرتان صحبت کنید، ممکن است دوباره همه چیز را بدتر شود. این می تواند منجر به احساس انزوا، گوشه گیری و قطع ارتباط شود. حتی ممکن است به معنای پایان کامل رابطه باشد.

بدون فرصتی برای حرف زدن با شخصی مانند یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، یا تماس با یک روانشناس مورد اعتماد در مورد احساسات خود، وضعیت احتمالا بدتر خواهد شد. در این صورت هیچ راهی برای تخلیه، به دست آوردن فرصتی برای چشم انداز یا بهبودی نخواهید داشت.

استراتژی هایی برای کمک به مدیریت رنجش

یافتن راه هایی برای مدیریت رنجش می تواند به شما کمک کند بر این احساسات غیرمولد غلبه کنید. برای حل نهایی این احساسات منفی، باید اولین قدم را بردارید و بپذیرید که مشکلی وجود دارد. هنگامی که آن را اعتراف کردید، در اینجا راه هایی برای کنترل رنجش با تغییر طرز فکر، ادراک و واکنش عاطفی وجود دارد:

شفقت به خود را توسعه دهید.

عصبانی بودن به عنوان یک مکانیسم مقابله ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد، اما با خودتان مهربان باشید. شما انسانی هستید که اشتباه می کنید.

با همدلی به وضعیت نگاه کنید.

وقتی دیدگاه طرف مقابل را در نظر می گیرید و موقعیت را از منظر او می بینید، ممکن است دیدگاه متفاوتی نسبت به آنچه اتفاق افتاده داشته باشید.

قدردان باشید.

قدردانی در واقع شما را شادتر می کند! اگر به خاطر برنده شدن جایزه ویژه همکارتان حسادت می‌کنید، به خاطر داشته باشید که – طبق یک مطالعه علمی  – حسادت خوش‌خیم، انگیزشی و مثبت در کسانی ظاهر می‌شود که قدردانی را پرورش می‌دهند تا نوع بدخواهانه و تهمت‌آمیز حسادت.

خود و دیگران را ببخشید.

 اگرچه ممکن است رها کردن رنجش سخت باشد، اما صلح با آنچه اتفاق افتاده است، حس خوب و همچنین احساس هدف شما را در زندگی افزایش می دهد.

انعکاس دهید و منبع رنجش را شناسایی کنید.

 اگر چیزی است که می توانید از طریق ارتباط روشن و شجاعانه به آن بپردازید. این کار را با برقراری ارتباط با نیازها، مرزها و درخواست ها تمرین کنید. در صورتي كه رنجش ناشی از موقعیتی است که خارج از کنترل شماست، احساسات ناشی از آن مانند غم یا خشم را بپذیرید و سپس پذیرش را تمرین کنید و روی آنچه می توانید کنترل کنید پس از پردازش احساسات تمرکز کنید.

مقاله مرتبط: اگر همسرتان را دوست ندارید چه کاری باید انجام دهید

اگر هنوز عصبانی هستید، به درمان مدیریت خشم نگاه کنید.

رویکردهای مختلفی برای مقابله با عصبانیت شما وجود دارد. این رویکردها می‌توانند به شما کمک کنند تا موقعیت‌های تحریک‌کننده خشم را کاهش دهید، کنترل خود را بهبود ببخشید و به شما بیاموزید که چگونه به روشی سالم‌تر کنار بیایید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) درمان پیشرو برای کنترل خشم است. از آنجایی که خشم یک مشکل روانی ناتوان کننده است، محققان متاآنالیزهای موجود در مورد مداخلات روانی اجتماعی برای خشم را بررسی کردند. در این مطالعه، 3 درمان CBT به دلیل اثربخشی و اینکه در جمعیت های غیر بالینی و روانپزشکی موثر بود، محبوب ترین مداخله بود.

می توانید بر رنجش غلبه کنید و روابط از بین رفته را ترمیم کنید. اگر هنوز مشکل دارید، به دنبال مشاوره زوجین یا مشاوره رابطه باشید. امروزه، می‌توانید درمان حضوری سنتی را انتخاب کنید یا با یکی از بسیاری از پزشکانی که درمان آنلاین را ارائه می‌دهند، کار کنید.

مطلب پیشنهادی

اول ازدواج

چرا سال اول ازدواج بسیار مهم است؟

همراه با سعادت ازدواج می تواند فراز و نشیب هایی نیز داشته باشد. در واقع، بسیار طبیعی است که در دو سال اول ازدواج به تکه های خشن برخورد کنید، اما نترسید. با درک برخی از گذارها و موانعی که ممکن است در ازدواج تجربه کنید، شما و شریک زندگیتان می توانید برای ایجاد یک پایه قوی برای سال های آینده با یکدیگر همکاری کنید.

قرار آشنايي با فرد سمي

چگونه بفهمیم که با یک فرد سمی قرار آشنايي و ازدواج می گذاريم؟

رابطه هیچ کس کامل نیست – این فقط یک واقعیت زندگی است. اما اگر بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *