با خواهر سمي چه كنيم؟
خواهر سمي كسي است كه بهتر از بقيه نقاط ضعف و قوت شما را مي شناسد و از اين نقاط بر عليه شما استفاده مي كند.

خواهر سمي و روش برخورد با او

در یک دنیای بي نقص، روابط تمام خواهران شبیه یک فیلم ناب دیزنی است. فکر کنید: به اشتراک گذاشتن لباس، شوخی های با هم و شوخی های احمقانه اما بی ضرر با والدین. با این حال، در واقعیت، رابطه بين دو خواهر می توانند يكي از سخت ترین روابط باشد. در مورد رابطه با خواهر خود فکر کنید: او کسی است که تقریباً در طول كل زندگیتان می شناسید. او می‌داند که چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، چه چیزی شما را وادار می‌کند و در چه چيزي نقطه ضعف داريد و گاهی اوقات، اگر او خواهر سمي باشد، از این دانش علیه شما استفاده می کند. در ادامه نه نشانه که ممکن است خواهر سمي داشته باشيد، همراه با روش هایی برای بهبود وضعیت آمده است.

نه نشانه که شما یک خواهر سمي دارید

1. او *باید* حق داشته باشد

خواهر خوب قدیمی شما از تمام خواستگاران شما متنفر بوده است، و این احساس به شما دست می دهد که هیچ کس به اندازه کافی خوب نخواهد بود. او از اهداف شغلی، دوستان و تقریباً هر چیز دیگر مربوط به شما هم متنفر است. اگر به او بگوييد از زندگيتان راضي هستيد، باز هم پايش را از زندگيتان بيرون نمي كشد و تلاش مي كند جنبه هاي منفي زندگيتان را براي شما پررنگ كند. بله او يك خواهر سمي است.

خواهر سمي شما را مجبور مي كند كار دلخواهش را انجام دهيد ولي هرگز متقابل براي شما كاري نمي كند.
خواهر سمي شما را بازي مي دهد.

2. او شما را بازي مي دهد.

وقتی از کسی سوالی می‌پرسید  مثلا مي گوييد: (“هی، می‌خواهی هفته آینده بريم بيرون؟”)، هیچ انگیزه پنهانی ندارید. با این حال، وقتی یک فرد سمی از شما سوالی می پرسد، ممکن است در حال ایجاد تله باشد. (“آیا فردا ساعت هفت برای شام آزاد هستی؟” معني “اگر فردا ساعت هفت برای شام آزاد نباشی، بقیه هفته از دستت عصبانی خواهم شد.”) “روش کار آدم هاي سمي این است كه مردم را مجبور به انجام كار دلخواهشان كنند. همه چیز مربوط به آنهاست. آنها از افراد دیگر برای رسیدن به هر هدفی كه می‌خواهند استفاده می‌كنند. آنچه را كه می‌خواهند فراموش كنید؛ اين رابطه برابر نيست. از اين آدم دوري كنيد.

3. او به مرزها احترام نمی گذارد

شما خواهر کوچکتان را دوست دارید، اما او همیشه برای دانستن جایگاهش مشکل داشته است. او عادت کرده است که بدون اطلاع قبلی در خانه شما حاضر می شود و انتظار دارد بتواند برای شام بماند. از آنجایی که شما او را دوست دارید، تسلیم می شوید، اما حتی پس از اینکه از او می خواهید که بدون تماس تلفنی وارد نشود، او به این کار ادامه می دهد.

مقاله مرتبط: چطور حد و مرزهاي خودمان را براي بقيه مشخص كنيم؟

4. او اصرار دارد که نقش قربانی را بازی کند

گاهی اوقات، اعضای خانواده نمی توانند به خاطر احساس گناه همدیگر را کنار بگذارند. («منظورت چیست، شما برای روز شکرگزاری به خانه نمی آیید؟») اما بین ابراز ناامیدی و ایجاد یک محیط سمی با سرزنش دیگران برای احساساتشان تفاوت وجود دارد. اگر خواهرتان به مدت یک هفته از صحبت کردن با شما امتناع می کند، زیرا تصمیم گرفته اید روز شکرگزاری بعدی را با دوستان خود بگذرانید، ممکن است در ارتباط سمی باشید.

5. عذرخواهی او هرگز صادقانه نیست

آیا تا به حال انتظار عذرخواهی از کسی را داشته اید و در نهایت از او عذرخواهی کرده اید؟ این یک پرچم قرمز کلاسیک است. فرض کنید خواهرتان برنامه‌های صبحانه‌ای که شنبه گذشته داشتید را کنار گذاشت. سپس، وقتی در این مورد با او روبرو می‌شوید، او به این داستان طولانی می‌پردازد که چگونه در آن روز صبح با نامزدش وارد دعوای شدیدی شده است و فکر نمی‌کند هیچ‌وقت همسر خوب پیدا کند، و دليلش مربوط به پدر و مادر شماست. كه وقتي او پنج ساله بود طلاق گرفتند. شما می خواهید در صورت بروز بحران در کنار او باشید، فقط … او همیشه در بحران است. تغییر تاکتیک و تبدیل شدن قربانی رفتاري سمی است.

6. همه چیز  براي او یک رقابت است

هر بار که با او تماس می گیرید تا در مورد ترفیع در محل کار یا پیشرفتی در زمینه آموزش با فرزندتان صحبت کنید، او ناگزیر گفتگو را به سمت حرفه درخشان خودش يا بچه هاي درخشانش هدایت می کند. هر رابطه سالمی باید یک خیابان دو طرفه باشد و اگر خواهرتان نمی تواند پیروزی های شما را جشن بگیرد، نشانه این است که مشکلی در رابطه وجود دارد.

7. گذراندن وقت با او خسته کننده است

آیا هر بار که با خواهر كوچكتر خود ارتباط برقرار می کنید، احساس می کنید کاملاً وقتتان تلف شده است؟ ما در مورد این صحبت نمی کنیم که احساس کنید باید برای مدت کوتاهی تنها باشید – چیزی که حتی با افرادی که دوست داریم در اطرافشان باشند ممکن است اتفاق بیفتد. تعامل با یک فرد سمی می تواند احساس شکست را در شما ایجاد کند، زیرا تمایلات دراماتیک، نیازمند و مراقبت زیاد آنها می تواند انرژی شما را تلف كند.

8. همه چیز همیشه درباره اوست

شما فقط یک تماس تلفنی چهل و پنج  دقیقه ای با خواهرتان انجام دادید و متوجه شدید که او حتی یک سوال در مورد زندگی یا وضعیت شما نپرسیده است. اگر او با موضوع مهمی سروکار داشت یا اخبار هیجان انگیزی داشت، این یک چیز است. اما اگر تقریباً هر بار که صحبت می کنید این اتفاق می افتد، این رابطه می تواند سمی باشد.

9. همیشه بايد جبران كنيد.

مطمئناً، خواهر شما بچه‌هایتان را از مدرسه خواهد برد، اما اين كار او بي منت نيست. به دنبال اين كمك او درخواست فوری برای سازماندهی مجدد کمدش توسط شما دارد. ما از اعضای خانواده‌مان نمي خواهيم که هر کاري در حق ما انجام دهند، اما شما باید بتوانید یک لطفی از خواهرتان بخواهید بدون اینکه او بر سر شما منت بگذارد یا فوراً در ازای آن كاري غیرمنطقی  از شما بخواهد.

چهار راه برای مقابله اگر خواهر سمي دارید

1.     نبردهای خود را انتخاب کنید

گاهی اوقات ارزش دارد که قبول كنيد نظرات مختلفي داريد. اگرچه خواهران اغلب از بسیاری جهات شبیه هم هستند، اما باید به خاطر داشته باشید که هر کدام شما يك شخص متفاوت هستید. شما و خواهرتان ممکن است نظرات کاملاً متفاوتی در مورد شغل، روابط و فرزندپروری داشته باشید، و این خوب است. مهم است که موضوعاتي را شناسایی کنید که هیچ یک از شما ممکن نيست نظرش را تغییر دهد و موافقت کنید که بدون قضاوت یا خصومت به نظر دیگری احترام بگذارید.

2.     روش سنگ خاکستری را امتحان کنید

این روش ابزاری است برای جلوگیری از تشدید وضعیت افراد سمی. تا حد امکان با او خسته کننده، غیرعلاقه‌ مند و بی‌تفاوت رفتار کنید. با اين روش برای اين افراد سمی، تلاش برای بازي دادن شما خسته كننده خواهد شد و انتخاب فرد دیگری به عنوان هدف هیجان‌انگیزتر خواهد بود.

این کار مستلزم مهارت های بازیگری است، اما برای تسلط بر آن لازم نیست مریل استریپ باشید. در طول هر تعامل با فرد سمی، ترفند این است که با صدایی خنثی صحبت کنید، در مورد موضوعات خسته کننده صحبت کنید، تماس چشمی برقرار نکنید و پاسخ های کوتاه و کلی بدهید. و اگر فرد سمی سعی می کند از شما حرفي بكشد،از نظر احساسی درگیر نشوید.

مقاله مرتبط: يازده رفتار ساده که باعث احترام گذاشتن مردم به شما مي شود.

3. عبارات شايد حق با تو باشد يا در موردش فكر مي كنم را به او بگوييد.

ما متوجه شدیم – برخورد با یکی از اعضای خانواده سمی سخت است و شما هرگز نمی دانید چه كاري او را عصبي مي كند. به همین دلیل است که داشتن یک یا دو عبارت مفید است که می توانید هر زمان که به شما توصیه ناخواسته ای می کنند یا از شما می خواهند کاری انجام دهید، تکرار کنید.

 برای اولی، عبارت “شاید حق با شما باشد” را دوست داریم. و برای موارد بعدی، “من باید در مورد آن فکر کنم” را امتحان کنید. به عنوان مثال:

خواهر: باید برای من جشن تولدی برنامه ریزی کنی.

تو: باید در موردش فکر کنم. من كارهاي زیادی در چند هفته آینده دارم و باید ببینم آیا این برای من قابل انجام است یا خیر.

4. تشخیص دهید که رابطه شما فراتر از ترمیم است

هر دو خواهر و برادري هر از گاهی دعوا می کنند (او کاملاً در مورد دزدیدن ژاکت مورد علاقه شما و لکه گرفتن روی آن دروغ گفته است). اما اگر همیشه احساس می‌کردید که وقتی  خواهرتان به خانه مي آيد و كنار خواهرتان هستيد، بدترین خودتان هستید، خانواده‌تان ممکن است در قلمروی سمی باشند.

«افراد سمی در حال تخلیه خودشان روي شما هستند. ارتباط با آنها شما را از نظر احساسی محو می‌کند. “وقتي كه  با آنها مي گذرانيد فقط در مورد شادي آنها و مراقبت از آنهاست، که اگر عصبانی نباشند، شما را ناامید و ناکام می گذارند. به خود اجازه ندهید که در نتیجه محبت كردن به آنها هيچ چيز بدست نياوريد جز بي احترامي و خشم آنها!

 آشنا بنظر مي رسد؟ در حالی که حذف یک خواهر و برادر سمی از زندگی‌تان می‌تواند فوق‌العاده دشوار باشد، انجام این کار شرم آور نیست – به خصوص اگر احساس کنید همه راه ها را امتحان کرده‌اید.

مطلب پیشنهادی

چطور با توپ يوگا ورزش كنيم

چگونه با توپ یوگا ورزش کنیم

در حالی که توپ‌های یوگا به طور سنتی برای فعالیت‌های همنام خود استفاده می‌شوند، می‌توان …

اعتماد دوباره به همسر سابق

چگونه دوباره به همسر يا نامزد سابق اعتماد كنيم؟

بازسازی اعتماد با یک سابق می تواند واقعا سخت باشد و ممکن است زمان زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *